Kerkelijke regels

Kerken moeten flexibeler omgaan met kerkelijke regels

Eens
13
30%
Oneens
26
59%
Geen mening
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:Ik hoop niet dat dit weer uitloopt op een discussie over kerken in Rijssen.
We hoeven als kerken sowieso geen wedstrijdje te doen.
Het is m.i. wel waar dat áls de noodzakelijkheid van bekering en zelfonderzoek ontbreekt, mensen dan misleid worden.

Ik heb voor onze overgang ook één keer een reactie gehad: 'denk je daar makkelijker bekeerd te worden?' Dat vind ik anderzijds wel weer een droevige reactie.
Degene die dit heeft gezegd, heeft overigens later om vergeving gevraagd.
Dat wordt al snel gezegd als het gaat over mensen die veranderen van kerk. De grootste kerk hier in het dorp raakt nogal wat leden kwijt aan een andere kerk op dit moment. Tijdens een ledenvergadering is er gevraagd wat de reden daarvan is. Als 'officieel' antwoord van de kerkenraad werd er geantwoord dat de mensen die overstappen het makkelijker willen in leer en leven....
Nu heb ik ze bijna allemaal gesproken die over zijn gegaan en ik ken ze allemaal. Maar bij niemand gaat het om makkelijker kunnen leven zodat er wat minder op kerkgang wordt gehamerd of dat ze een tv willen ofzo. De grootste happer zit hem in de inhoud van de prediking en de manier waarop er wordt omgegaan met mensen. Inderdaad is zoiets dan een droevige reactie!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kerkelijke regels

Bericht door heusden-op »

@Nasrani: Ben je zelf ook overgestapt? Ik dacht zoiets te kunnen opmaken uit eerdere posts, al weer wat langer geleden. Zo ja, dan vraag ik me af of je mening niet een beetje erg gekleurd is.
dam-leer
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kerkelijke regels

Bericht door Orchidee »

Desiree schreef:Goed. Ik had een paar keer in de kerk een mobiel meegenomen die ook aanstond. In de mobiel stond een herinnering. Die was ik natuurlijk vergeten en daarom ging tie af. Niemand verwacht van zo een brave hendrika dat ik zou bellen op zondag. Ik werd ook niet gebeld maar herinnerd.. Ergens in de kerk was nog zo n warhoofd. Ik glimlachen.. Kom ik de volgende zondag bij de kerk aan... hangt er een prachtige spreuk.. mobiel uit. Ik moest er aan herinnerd worden dat de herinnering niet zou herinneren in de kerk. Nadat ik geluisterd had.. was het bordje weer weg. Zo zijn onze kerkelijke regels...[WHITE SMILING FACE]
Nee joh, dat meen je toch niet zeker!?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kerkelijke regels

Bericht door heusden-op »

Met Desirees charmante omgaan met de dingen heeft niemand last van zulke gebeurtenisjes.
dam-leer
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Orchidee »

Dat denk ik ook niet
Daarom verbaasd het me enorm dat er een bordje opgehangen word/werd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kerkelijke regels

Bericht door JCRyle »

heusden-op schreef:@Nasrani: Ben je zelf ook overgestapt? Ik dacht zoiets te kunnen opmaken uit eerdere posts, al weer wat langer geleden. Zo ja, dan vraag ik me af of je mening niet een beetje erg gekleurd is.
Als jouw zienswijze hierin correct is, dus dat er sprake van 'belangenverstrengeling' is (om het zo maar even te noemen :D ), dan kom ik op de volgende vraag: Waarom zijn er dan veel GGiN'ers actief in het topic Opheusden? :)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Desiree »

Waarschijnlijk stond mijn mobiel doordeweeks uit☺. Dus dan plan b. Bordje☺. Het was wel effectief.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Hendrikus »

helma schreef:In Hersteld Lunteren staat zo'n zandloper
En, helpt 't?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkelijke regels

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
helma schreef:In Hersteld Lunteren staat zo'n zandloper
En, helpt 't?
Geen idee...
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Nasrani »

heusden-op schreef:@Nasrani: Ben je zelf ook overgestapt? Ik dacht zoiets te kunnen opmaken uit eerdere posts, al weer wat langer geleden. Zo ja, dan vraag ik me af of je mening niet een beetje erg gekleurd is.
Ik ben inderdaad ook overgestapt naar een andere kerk. En mijn mening over mijn oude kerkverband is ook zeker gekleurd.
Maar in dit geval is het gewoon een feitelijk iets. Tijdens de laatste ledenvergadering is daar gevraagd hoe het kan dat er van de ongeveer 2000 leden er zo'n 40 vertrekken naar 1 bepaalde kerk en dan zijn er ook nog die vertrekken naar andere kerken. En dat stopt ook niet want ook dit jaar gaat het gewoon weer door en zie je er gezinnen bijkomen. Dan is het wel heel makkelijk en goedkoop om te wijzen naar de vertrekkers dat ze het makkelijker willen. Daarmee wast zo'n kerkenraad de handen dan in onschuld en ligt het dus aan de vertrekkers alleen. Die worden dan ook nog eens met het etiketje makkelijker weggezet. Zoals ik al eerder postte gaat het daar helemaal niet om, dat merk je aan alles als je de mensen spreekt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kerkelijke regels

Bericht door heusden-op »

Zoiets ga je toch niet vragen op een ledenvergadering. Wat een stemmingmakerij! :banghead
dam-leer
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10454
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Zita »

heusden-op schreef:Zoiets ga je toch niet vragen op een ledenvergadering. Wat een stemmingmakerij! :banghead
Het kan toch ook gewoon oprechte bezorgdheid zijn? Ik zie het stemmingmakende element er niet zo in. In welke opzichten schiet de eigen gemeente tekort? Of wat maakt dat die andere gemeente voor heel wat mensen blijkbaar erg aantrekkelijk is?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Nasrani »

heusden-op schreef:Zoiets ga je toch niet vragen op een ledenvergadering. Wat een stemmingmakerij! :banghead
Waarom stemmingmakerij? Als zoiets in de cijfers staat dan mag je daar toch naar vragen?
Dat jij dat nooit zou doen kan, een ander mag daar anders over denken lijkt me.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerkelijke regels

Bericht door GGotK »

Nasrani schreef:
heusden-op schreef:@Nasrani: Ben je zelf ook overgestapt? Ik dacht zoiets te kunnen opmaken uit eerdere posts, al weer wat langer geleden. Zo ja, dan vraag ik me af of je mening niet een beetje erg gekleurd is.
Ik ben inderdaad ook overgestapt naar een andere kerk. En mijn mening over mijn oude kerkverband is ook zeker gekleurd.
Maar in dit geval is het gewoon een feitelijk iets. Tijdens de laatste ledenvergadering is daar gevraagd hoe het kan dat er van de ongeveer 2000 leden er zo'n 40 vertrekken naar 1 bepaalde kerk en dan zijn er ook nog die vertrekken naar andere kerken. En dat stopt ook niet want ook dit jaar gaat het gewoon weer door en zie je er gezinnen bijkomen. Dan is het wel heel makkelijk en goedkoop om te wijzen naar de vertrekkers dat ze het makkelijker willen. Daarmee wast zo'n kerkenraad de handen dan in onschuld en ligt het dus aan de vertrekkers alleen. Die worden dan ook nog eens met het etiketje makkelijker weggezet. Zoals ik al eerder postte gaat het daar helemaal niet om, dat merk je aan alles als je de mensen spreekt.
Hoe komt het eigenlijk dat die andere ruim 1900 gewoon blijven zitten, denkt u?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Vorst »

heusden-op schreef:Zoiets ga je toch niet vragen op een ledenvergadering. Wat een stemmingmakerij! :banghead
Wat is dit nu weer voor zotte reactie?
Plaats reactie