Kerkelijke regels

Kerken moeten flexibeler omgaan met kerkelijke regels

Eens
13
30%
Oneens
26
59%
Geen mening
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 44

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Wat is eigenlijk de functie van de tussenzang?
Ik denk dat het vooral is om de aandacht vast te houden bij een lange preek?
Ik herinner me dat wijlen ds. J. Koster na zijn hartaanval in het begin zeker driemaal een tussenzang liet zingen, om zelf op adem te komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:De zegen die aan het eind van de dienst wordt uitgesproken kan tweeërlei zijn.
1. De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
2. De HEERE zegene u en behoede u; de HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig; de HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede.
3. O Vader dat Uw liefde ons blijk', O Zoon maak ons Uw beeld gelijk, O Geest zendt Uwe troost ons neer, Die-enig God, U zij al de eer.

In de morgendiensten de eerstgenoemde en in de avonddiensten de tweede. Althans zo was het heel lang bij ons.
De derde is alleen bij leesdiensten en bij het voorgaan van een student (proponent), of soms bij pseudokerkdiensten
als Tijdredes, GBS-diensten, SEZ-diensten etc.
Worden bovenstaande (1 en 2) meer afgewisseld? En heeft het iets meer in zich om de een of de ander te gebruiken?
Ook aan het begin van de dienst was er verschil in de morgen- en avonddienst:
1. Genade zij u en vrede van Hem Die is en Die was en Die komen zal, en van de zeven Geesten Die voor Zijn troon zijn, en van Jezus Christus, de getrouwe Getuige, de eerstgeborene van de doden en de overste van de koningen van de aarde. Amen.
2. Genade, barmhartigheid en vrede zij u van God onze Vader en van Christus Jezus onzen Heere. Amen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7738
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.
Bij doopdiensten spreekt ds. C.G. Vreugdenhil deze groet helemaal uit.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Gezien de twee tussenzangen is dat neem ik aan een GG?
Klopt.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:Wat is eigenlijk de functie van de tussenzang?
Bij ons zei de dominee die afgelopen zondag de dienst leidde het volgende.

Vóór de eerste tussenzang:
" (...) en zo komt Hij vanavond heel dicht naar u toe, (…) en Hij staat voor u en Hij zegt het, heel persoonlijk, en we zingen het: "Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit; Juicht, bevend op 't gezicht van Zijn vermogen, En kust den Zoon, van ouds u toegezeid, Eer u Zijn toorn verdelg' voor aller o - gen; (…)"

Vóór de tweede tussenzang:
" (…) Die Hogepriester in de hemel, Die woont nu ook in mijn hart. Die verhoogde Koning heeft Zichzelf zo diep vernederd, dat Hij mij uit de drek van de zonde, zegt één van de dichters, heeft opgehaald en naast prinsen wil plaatsen. En wat leeft het dan in het hart van zo'n gelovige, we gaan het samen zingen: "Uw goedheid, HEER, is hemelhoog; Uw waarheid tot den wolkenboog; Uw recht is als Gods bergen; Uw oordeel grond'loos; Gij behoedt, En zegent mens en beest, en doet Uw hulp nooit vrucht'loos vergen. (…) "

Deze dominee gebruikt tweemaal de tussenzang als een doorlopende lijn in de prediking.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:
refo schreef:Wat wel een beetje raadselachtig is waarom de groet halverwege wordt afgebroken.
In Openbaring staat dit:
genade zij u en vrede van Hem, Die is, en Die was, en Die komen zal; en van de zeven geesten, die voor Zijn troon zijn;
En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde.

Daarna volgt nog:

Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.
En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid.

En dan pas Amen.
Bij doopdiensten spreekt ds. C.G. Vreugdenhil deze groet helemaal uit.
Klopt, bij 'gewone' erediensten niet maar bij doopdiensten wel.
(~)
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Kerkelijke regels

Bericht door olfie »

Wandelende schreef:
Ambtenaar schreef:Wat is eigenlijk de functie van de tussenzang?
Bij ons zei de dominee die afgelopen zondag de dienst leidde het volgende.

Vóór de eerste tussenzang:
" (...) en zo komt Hij vanavond heel dicht naar u toe, (…) en Hij staat voor u en Hij zegt het, heel persoonlijk, en we zingen het: "Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit; Juicht, bevend op 't gezicht van Zijn vermogen, En kust den Zoon, van ouds u toegezeid, Eer u Zijn toorn verdelg' voor aller o - gen; (…)"

Vóór de tweede tussenzang:
" (…) Die Hogepriester in de hemel, Die woont nu ook in mijn hart. Die verhoogde Koning heeft Zichzelf zo diep vernederd, dat Hij mij uit de drek van de zonde, zegt één van de dichters, heeft opgehaald en naast prinsen wil plaatsen. En wat leeft het dan in het hart van zo'n gelovige, we gaan het samen zingen: "Uw goedheid, HEER, is hemelhoog; Uw waarheid tot den wolkenboog; Uw recht is als Gods bergen; Uw oordeel grond'loos; Gij behoedt, En zegent mens en beest, en doet Uw hulp nooit vrucht'loos vergen. (…) "

Deze dominee gebruikt tweemaal de tussenzang als een doorlopende lijn in de prediking.
Mooi voorbeeld van het bewust benoemen van reden van de verskeuze in het licht van de preek.
Mag wat mij betreft regelmatig gebeuren, noem het een 'toepassing' bij de psalm :). Het lijkt soms nog wel eens een 'snoepjes en plaspauze', ik zou het liever een meditatief ogenblik of antwoord- of gebed van de gemeente op de preek willen noemen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:Wat is eigenlijk de functie van de tussenzang?
Een bewijs dat de preek te lang is ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wandelende »

Hendrikus schreef:
Ambtenaar schreef:Wat is eigenlijk de functie van de tussenzang?
Een bewijs dat de preek te lang is ;)
Wanneer is een preek voor jou te lang?
Wij hebben namelijk ook eens een tweetal tussenzangen gehad, terwijl de totale preek 30 minuten duurde. Het argument van aandacht vasthouden ging daar niet echt op. ;)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Jantje »

Wat mij ook opvalt:
Hoe minder men zingt, hoe 'zwaarder' de preek...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5737
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkelijke regels

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Wat mij ook opvalt:
Hoe minder men zingt, hoe 'zwaarder' de preek...
Dat valt mij ook op. In een standaard OGG worden meestal niet meer dan 5 of 6 psalmverzen gezongen bijvoorbeeld.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkelijke regels

Bericht door windorgel »

Dat is nog best veel. Ik ben gewend 4 verzen.
Overigens is de zangtijd, gezien het tempo, ongeveer net zo lang als in andere kerken waar 8 verzen gezongen worden :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Dat is nog best veel. Ik ben gewend 4 verzen.
Overigens is de zangtijd, gezien het tempo, ongeveer net zo lang als in andere kerken waar 8 verzen gezongen worden :)
5 verzen is het minimale. 1 vers bij de voorzang; 2 verzen bij de collecte-Psalm; 1 vers bij de tussenzang en 1 slot-Psalm.
En vroeger (Ik meen dat het de oude ds. P. Honkoop was.) vergat men soms de tussenzang. En als de preek dan langer als anderhalf uur duurde, was het écht lang.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Kerkelijke regels

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
windorgel schreef:Dat is nog best veel. Ik ben gewend 4 verzen.
Overigens is de zangtijd, gezien het tempo, ongeveer net zo lang als in andere kerken waar 8 verzen gezongen worden :)
5 verzen is het minimale. 1 vers bij de voorzang; 2 verzen bij de collecte-Psalm; 1 vers bij de tussenzang en 1 slot-Psalm.
En vroeger (Ik meen dat het de oude ds. P. Honkoop was.) vergat men soms de tussenzang. En als de preek dan langer als anderhalf uur duurde, was het écht lang.
Hoezo '5 verzen is het minimale'? In een kleine gemeente hoef je geen 2 verzen te zingen bij de collecte-Psalm. Zelfs zonder voor- en naspel komt de diaken op tijd klaar met collecteren;-) Vandaar dat wij 4 verzen zingen in totaal. Alleen als we een predikant hebben, zingen we meer.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Ambtenaar »

Tja, het gaat nu over de liturgie.
Plaats reactie