Kerkelijke regels

Kerken moeten flexibeler omgaan met kerkelijke regels

Eens
13
30%
Oneens
26
59%
Geen mening
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Sven »

-DIA- schreef:Ik ken mensen van heel nabij die steeds zeggen dat ze zich ergeren aan de 'regeltjes van de Gereformeerde Gemeenten'. Als je dan doorvraagt wordt niet meteen duidelijk wat er bedoelt wordt. Bij nadere kennisneming (via een omweg) blijkt dat men zich ergert aan de gereformeerde belijdenisgeschriften, die men door onwetendheid 'regeltjes van de gereformeerde gemeenten' noemt.
Ja klopt. Jezus zegt zalig die vervolgt worden om de gerechtigheid. In Zijn zaligsprekingen.
Dus dan is niets iets vreemd, die ergernis. Maar wel erg.
De waarheid is hard
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke regels

Bericht door DDD »

Sven schreef:
DDD schreef:Ik heb niet het idee dat Jezus zich erg veel aantrok van kerkelijke regels, dus dat standpunt is op zijn minst opvallend. En wat betreft het tweede: daar geloof ik niets van. Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben waarom ze doen wat ze doen. Zelfs opvattingen over baarden zijn mijns inziens meer genetisch/cultureel bepaald dan dat daar een bewuste keuze aan ten grondslag ligt.
Ik heb niet het idee dat Jezus zich erg veel aantrok van kerkelijke regels ... ??? :quoi

In de tijd van Jezus' omwandeling op aarde was alles anders, er was niet eens een kerk. Hoe kom je dan aan kerkelijke regels? Je bedoelt joodse wetten?
De tijd was toen heel anders zei ik; van kerkelijke regels kon geeneens sprake zijn. Dus deze vergelijking gaat gewoon niet op.
De kerk is er al vanaf het begin van de wereld, zegt de belijdenis. Los daarvan: de synagoge functioneerde als een kerk avant la lettre, dus je bezwaar is mijns inziens niet juist. Laat staan dat je stelt dat je zelfs de twee fenomenen niet kunt vergelijken.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Adagio »

herhalend wat refo schreef:
DDD schreef:Ik heb niet het idee dat Jezus zich erg veel aantrok van kerkelijke regels
De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het;
maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
DDD
Berichten: 28669
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke regels

Bericht door DDD »

Goed argument.

De Schriftgeleerden vonden zelf in ieder geval dat Jezus zich veel te weinig van hun regels aantrok.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Adagio »

De liefde is de vervulling van de wet. Daarom is deze discussie eigenlijk zo academisch, of geestdodend. De rijke jongeling had vele goederen; dat was op zich niet verboden. Toch vroeg de Heere Jezus van hem een (wat wij zouden vinden) 'nieuwe regel'. We blijken meest liefhebbers van onszelf te zijn.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Wim Anker »

Adagio schreef:
herhalend wat refo schreef:
DDD schreef:Ik heb niet het idee dat Jezus zich erg veel aantrok van kerkelijke regels
De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het;
maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Vergeet de kanttekening bij deze tekst vooral niet.
Een kerkelijk leider is gebonden aan een veel strakker kader waarbinnen regels opgelegd mogen worden dan een wereldlijk leider. Vrijheid is in de kerk beter geborgd dan in de wereld.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Laag »

Wim Anker schreef:
Adagio schreef:
herhalend wat refo schreef:
DDD schreef:Ik heb niet het idee dat Jezus zich erg veel aantrok van kerkelijke regels
De Schriftgeleerden en de Farizeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het;
maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.
Vergeet de kanttekening bij deze tekst vooral niet.
Een kerkelijk leider is gebonden aan een veel strakker kader waarbinnen regels opgelegd mogen worden dan een wereldlijk leider. Vrijheid is in de kerk beter geborgd dan in de wereld.
2 Zeggende: aDe schriftgeleerden en de farizeeën 1zijn gezeten op den stoel van Mozes;
a Neh. 8:4. verwijsteksten
1 Dat is, zij zijn daartoe geroepen en gesteld om de wet van Mozes het volk voor te lezen en te verklaren, Hand. 13:15; 15:21. verwijsteksten

3 bDaarom, 2al wat zij u zeggen dat gij houden zult, houdt dat en doet het; maar doet niet naar hun werken; cwant zij zeggen het, en doen het niet.
b Deut. 17:19. Mal. 2:6. verwijsteksten
2 Namelijk uit de wet van Mozes en de Profeten; want anderszins hetgeen zij daartegen of -buiten leerden, noemt Christus den zuurdesem der farizeeën, en vermaant Zijn discipelen zich daarvan te wachten, Matth. 16:6, 12. verwijsteksten
c Rom. 2:19. verwijsteksten
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kerkelijke regels

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
ejvl schreef:
JCRyle schreef: Alleen is de cultuur van toen niet cultuur van nu. Nu is het een teken van meelopen met de tijdsgeest. En daarom is wereldgelijkvormigheid een legitieme reden om het af te wijzen. Of je het er nu mee eens bent of niet.
Dat was misschien in de 60-er jaren zo, nu zeker niet meer. En wie bepaalt wat meelopen met de tijdsgeest eigenlijk is? Welke definitie is dat? Is dat bijvoorbeeld ook een kostuum bij de heren? Immers is het de tijdsgeest dat mannen bij nette gelegenheden een kostuum dragen.
En wat is wereldgelijkvormigheid? Wie bepaalt wat dat is, welke zaken hier onder vallen?
Ik verwacht geen antwoorden, maar wil aangeven dat dit echt niet zo makkelijk is, het blijft selectief.
Tijdgeest: heersende denkwijze in een bep. tijd (vgl. Dikke van Dale). Het meelopen met de tijdsgeest is dus als je als christen met de stroom mee gaat en dat niet overeenkomstig is met Gods Woord. Nauw hieraan gerelateerd is de defintie van wereldgelijkvormigheid. Van secularisatie is sprake als men meer en meer de wereldse denkwijze, levensstijl en gewoonten gaat overnemen, terwijl deze niet in overeenstemming zijn met de Christelijke norm; de Bijbel. Zeker zit daar een spanningsveld in, want de een acht iets eerder toelaatbaar dan een ander. Dat is ook het probleem van het schijnbaar selectieve hierin, namelijk de menselijke interpretatie/beoordeling. Maar als het Woord de norm is er weinig ruimte meer voor menselijke ingevingen.
Dank je. Maar dan kun je een baard dus niet als wereldgelijkvormigheid beschouwen aangezien dit Bijbels is.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kerkelijke regels

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Ik ken mensen van heel nabij die steeds zeggen dat ze zich ergeren aan de 'regeltjes van de Gereformeerde Gemeenten'. Als je dan doorvraagt wordt niet meteen duidelijk wat er bedoelt wordt. Bij nadere kennisneming (via een omweg) blijkt dat men zich ergert aan de gereformeerde belijdenisgeschriften, die men door onwetendheid 'regeltjes van de gereformeerde gemeenten' noemt.
De verhalen die ik hoor, gaan voornamelijk over uiterlijkheden zoals baard, sieraden, haardracht en kleding. Niet perse tegen de belijdenisgeschriften.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kerkelijke regels

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Ik ken mensen van heel nabij die steeds zeggen dat ze zich ergeren aan de 'regeltjes van de Gereformeerde Gemeenten'. Als je dan doorvraagt wordt niet meteen duidelijk wat er bedoelt wordt. Bij nadere kennisneming (via een omweg) blijkt dat men zich ergert aan de gereformeerde belijdenisgeschriften, die men door onwetendheid 'regeltjes van de gereformeerde gemeenten' noemt.
De verhalen die ik hoor, gaan voornamelijk over uiterlijkheden zoals baard, sieraden, haardracht en kleding. Niet perse tegen de belijdenisgeschriften.
Nee het gaat dan ook over de predestinatie, over het in hun ogen 'kleine kuddeke' dat in genoemde kerken te klein zou zijn, of bewust klein wordt gehouden. Dat wordt doorgaans niet meteen hardop gezegd. Verder het Godsbeeld is vaak eenzijdig. Genade, maar dan zonder Recht. Dat kan immers niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Bijdrager »

---knip---
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: RE: Re: Kerkelijke regels

Bericht door Sven »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Ik ken mensen van heel nabij die steeds zeggen dat ze zich ergeren aan de 'regeltjes van de Gereformeerde Gemeenten'. Als je dan doorvraagt wordt niet meteen duidelijk wat er bedoelt wordt. Bij nadere kennisneming (via een omweg) blijkt dat men zich ergert aan de gereformeerde belijdenisgeschriften, die men door onwetendheid 'regeltjes van de gereformeerde gemeenten' noemt.
De verhalen die ik hoor, gaan voornamelijk over uiterlijkheden zoals baard, sieraden, haardracht en kleding. Niet perse tegen de belijdenisgeschriften.
Nee het gaat dan ook over de predestinatie, over het in hun ogen 'kleine kuddeke' dat in genoemde kerken te klein zou zijn, of bewust klein wordt gehouden. Dat wordt doorgaans niet meteen hardop gezegd. Verder het Godsbeeld is vaak eenzijdig. Genade, maar dan zonder Recht. Dat kan immers niet.
Dit komt vaak door dat buitenstaanders niet weten waar ze het over hebben.
Of ze komen er vandaan, maar hebben GG verlaten.
Triest dat je zoveel vooroordelen hebt :oO ! Al ben je van een andere kerkelijke groepering, heb respect denk ik dan
De waarheid is hard
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerkelijke regels

Bericht door ejvl »

Eens hoor.
Maar het respect of wederzijdse acceptatie, moet ook van beide kanten komen als het gaat om zaken als baard, broek, sieraden, en dergelijken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkelijke regels

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Eens hoor.
Maar het respect of wederzijdse acceptatie, moet ook van beide kanten komen als het gaat om zaken als baard, broek, sieraden, en dergelijken.
Respect voor elkaar moet er altijd zijn. Wederzijdse acceptatie natuurlijk niet. Maar goed, dat is een discussie die al heel vaak gevoerd is.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Kerkelijke regels

Bericht door Sven »

eilander schreef:
ejvl schreef:Eens hoor.
Maar het respect of wederzijdse acceptatie, moet ook van beide kanten komen als het gaat om zaken als baard, broek, sieraden, en dergelijken.
Respect voor elkaar moet er altijd zijn. Wederzijdse acceptatie natuurlijk niet. Maar goed, dat is een discussie die al heel vaak gevoerd is.
Helemaal eens,
maar weet je wat het is?
respect wordt soms zo gemist.
Terwijl respect een Bijbels ding is.
Of niet?
De waarheid is hard
Plaats reactie