Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Onderlaatst las ik een aantal interessante artikelen in het RD over christenen in Duitsland.

Ds. Michael Lohrer, een onversneden piëtist
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-micha ... -1.1345941

Marius Timmermans werkt als lectuurzendeling in Duitsland
https://www.rd.nl/kerk-religie/marius-t ... -1.1477948

Ds. Oliver Post heeft heimwee naar de oude vroomheid van het Siegerland
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-olive ... -1.1478061

Het artikel van Marius Timmermans sprak mij ook bijzonder aan, omdat hij ontdekte dat ondanks verschillen en zorgen hij meer behoudende christenen aantrof als hij had gedacht.

Ik heb zelf de volgende ervaringen met Duitse kerkdiensten:

Gerolstein: Evangeliumschristen-Baptisten & Olsberg: Evangeliumschristen-Baptisten
Deze gemeenten zijn opgericht door Rusland-Duitsers, die naar Duitsland zijn geëmigreerd. Vergelijkbaar met de Baptisten die de Nederlandse stichting Friedensstimme in Rusland ondersteund. Mijn ervaring was het meest positief met de gemeente in Gerolstein. Ik vond het bijzonder om deze diensten mee te mogen maken.

Hamburg: Die Arche (Evangelisch reformierte Freikirche).
Voormalige pinkstergemeente die de Gereformeerde theologie heeft ontdekt. De voormalige pinksterachtergrond merk je nog iets in de liturgie. De preken zijn bijzonder schriftverklarend. De gemeente heeft banden met Souvereign Grace Ministries in de Verenigde Staten. Ook dit was een bijzonder positieve ervaring.

Winterberg: Evangelische Kirche
Tot voor kort stond hier een predikant die in te lijn van Luther preekte. Helaas is deze predikant vertrokken, en gaan er nu minder bijbelgetrouwe predikanten voor.

Ik ben ook erg geïnteresseerd in het Gnadauer Verband.

Ik ben benieuwd of er anderen zijn die ervaring hebben met gemeenten en/of christenen in Duitsland. Misschien kunnen we onze ervaringen delen in dit topic!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Lohrer is een aardige man, ken 'm wel. Maar als het om zaken als gemeentezang gaat, heeft hij nogal extremistische opvattingen. Het kan hem niet langzaam genoeg gaan, en hoe meer bovenstemmen hoe mooier. Dat zou ik nou niet direct piëtistisch willen noemen...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:Lohrer is een aardige man, ken 'm wel. Maar als het om zaken als gemeentezang gaat, heeft hij nogal extremistische opvattingen. Het kan hem niet langzaam genoeg gaan, en hoe meer bovenstemmen hoe mooier. Dat zou ik nou niet direct piëtistisch willen noemen...
Beste Hendrikus,
Ik vind de beoordeling "extremistische opvattingen" wat extremistisch ;) Iedereen zijn smaak, toch?

Wat mij interesseert: wat zijn jouw ervaringen met kerkmuziek en gemeentezang in Duitsland? Heb jij verder nog connecties en ervaringen met christenen aan de andere kant van de grens?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Delftenaar »

In Wuppertal (Elberfeld) is er nog de gemeente van Kohlbrugge.

Daarnaast is er in Bielefeld een grote Bijbelgetrouwe gemeente.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Dodo »

Mijn dochter is indertijd voor haar studie een paar maanden in Leipzig geweest. Ze kende er niemand, kamer geregeld via internet. Ongeveer de eerste dag, ze was in de bibliotheek, werd ze op haar schouder getikt door een man: of ze zin had om mee te doen aan hun bijbelstudie?
Ze heeft dat gedaan en ze trof een kleine bijbelgetrouwe huisgemeente aan. Heel bijzonder. Ze heeft er een fijne tijd gehad, met goede contacten. Wat mij erg is bijgebleven is dat deze mensen een zeer afhankelijk leven hadden. Ze betrokken God echt overal in. Als ze op weg gingen, gingen ze eerst in gebed. Echt alles werd in gebed gebracht. En de leden waren dus ook heel sterk evangeliserend en wervend bezig.
Mijn dochter heeft, mede door deze gemeente, een heel goede tijd gehad in Leipzig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door -DIA- »

Ds. Conrad Mel was predikant in Duitsland, en leefde van 1666-1733.
Citaat van ds. Conrad Mel:
En de dochter Sions is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad. Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden (Jesaja 1:8-9)
Mogen wij dit ook niet van onze gemeente in het bijzonder zeggen? Zijn wij niet als een hutje in de wijngaard des Heeren? Waar op andere plaatsen gehele steden en landen (denk aaan Nederland, DIA) vol zijn van de leer van de zuivere waarheid, zijn we hier slechts in een hoekje van Duitsland geplaatst en we vinden hier en daar maar een zeer kleine kudde. Wij zijn wel geplaatst als een hutje in den wijngaard des Heeren.

© Uit: "Het gruwelijke Sodom gestraft", door ds. Conrad Mel. Sinds kort weer heruitgegeven in hedendaags Nederlands.

ds. Conrad Mel leefde ruim een eeuw na de reformatie die in het oosten van Duitsland begon. Als we dan zien wat hier Conrad Mel zegt, eind 17e, begin 18e eeuw, dan zal het er in Duitsland nu niet zoveel gunstiger uitzien. Hoewel ik vanzelf heel kerkelijk Duitsland niet ken, vind ik het wel opmerkelijk, dat de streek in Duitsland (denk aan Sakesen-Anhalt) waar de Reformatie begon, nu een van de meest seculiere plaatsen is in Europa.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door -DIA- »

Misschien kunnen we nog opmerken welke grote wonderen van genade er ook in Duitsland gebeurden ongeveer ten tijde van de Afscheiding in Nederland. We weten (of kunnen weten) van de godzalige Geesken Pamans, die in Neuenhaus woonde. Hoewel zij ongeletterd was heeft zij toch twee dikke boeken nagelaten. Van haar wordt gezegd, dat zij heel zeldzaam, haar hele leven in de eerste liefde is gebleven.
Ook dat was Duitsland. In de Graftschaft Bentheim was het Nederlands tot aan de 2e Wereldoorlog de kerktaal. Wie wat rondkijkt in die buurt zie nog veel teksten in de gevels van de kerken daar uit de Statenvertaling.
Het Nederlands is er na de 2e Wereldoorlog niet teruggekomen. Maar we kunnen aan veel daar dingen de invloed van Nederlandse taal nog zien. Denk aan buurtschappen daar die bv. op "broek" eindigen, heel on-Duits. Ook de familienamen daar klinken heel Nederlands.
De plaatsnamen hebben vaak ook een Nederlandse naam: Emlichheim = Emmelkamp, Neuenhaus = Nienhuis, enz. De autochtone bevolking spreekt een dialect dat meer lijkt op het Nederlands, zeker het Oost-Nederlands dialect dan dat het ook maar enigermate lijkt op het Hoogduits. Het Hoogduits deed voornamelijk na WO II zijn intrede en werd vanzelf door de media (radio en tv) verbreid, zodat nu de kloof tussen NL en D is vergroot: Het dialect aan beide zijden van de grens wordt beïnvloed, enerzijds door het Hoogduits en anderzijds door het Nederlands. Oorspronkelijk was deze scheidslijn er niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:
Hendrikus schreef:Lohrer is een aardige man, ken 'm wel. Maar als het om zaken als gemeentezang gaat, heeft hij nogal extremistische opvattingen. Het kan hem niet langzaam genoeg gaan, en hoe meer bovenstemmen hoe mooier. Dat zou ik nou niet direct piëtistisch willen noemen...
Beste Hendrikus,
Ik vind de beoordeling "extremistische opvattingen" wat extremistisch ;) Iedereen zijn smaak, toch?

Wat mij interesseert: wat zijn jouw ervaringen met kerkmuziek en gemeentezang in Duitsland? Heb jij verder nog connecties en ervaringen met christenen aan de andere kant van de grens?
Nou... kerkmuziek is niet een kwestie van smaak alléén...

De situatie in Duitsland is niet te vergelijken met Nederland. Er zijn plekken waar de kerkmuziek op zeer hoog niveau staat. Dankzij de Kirchensteuer is er op bepaalde plekken ook echt geld om goede kerkmusici aan te stellen. Ik ken ze wel die wekelijks hoogstaande dingen kunnen doen tijdens de diensten. Maar het kerkbezoek is grosso modo bedroevend.

Een kennis van me die in het voormalige Oost-Duitsland werkt, vertelde dat er daar kerkmusici zijn die een grote en behoorlijk betaalde baan hebben, maar omzien naar ander werk vanwege de verveling. Je kunt wel uren hebben om allerlei leuke dingen te doen in de kerkmuziek, maar als je dat dan zondags moet uitvoeren voor tien of elf oude omaatjes gaat de lol er na verloop van tijd echt wel af.

Zelfs een kennis die verbonden is aan een Domkerk is soms behoorlijk gedesillusioneerd, omdat de dingen die hij in zijn Dom organiseert regelmatig worden verstoord door luidruchtige activiteiten op het plein voor de kerk. Het stadsbestuur verleent vergunningen voor dergelijke evenementen zonder rekening te houden met het feit dat er in de Dom een dienst of een kerkmuzikale activiteit plaats vindt, en dat niet incidenteel, maar bijna wekelijks.

In de meer vanuit Nederland beïnvloede grensregio's gaat het bij de (Alt)Reformierte Kirche vaak nog wel wat beter, ook qua kerkbezoek. Maar de stoere gemeentezang zoals wij die in Nederland kennen is voor de Duitsers vaak een openbaring. In die zin dus ook wel begrijpelijk dat iemand als Michael Lohrer helemaal weg is van de Nederlandse psalmzang. Maar hij zoekt het wel érg in de extremen....
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
J.C. Philpot schreef:
Hendrikus schreef:Lohrer is een aardige man, ken 'm wel. Maar als het om zaken als gemeentezang gaat, heeft hij nogal extremistische opvattingen. Het kan hem niet langzaam genoeg gaan, en hoe meer bovenstemmen hoe mooier. Dat zou ik nou niet direct piëtistisch willen noemen...
Beste Hendrikus,
Ik vind de beoordeling "extremistische opvattingen" wat extremistisch ;) Iedereen zijn smaak, toch?

Wat mij interesseert: wat zijn jouw ervaringen met kerkmuziek en gemeentezang in Duitsland? Heb jij verder nog connecties en ervaringen met christenen aan de andere kant van de grens?
Nou... kerkmuziek is niet een kwestie van smaak alléén...

De situatie in Duitsland is niet te vergelijken met Nederland. Er zijn plekken waar de kerkmuziek op zeer hoog niveau staat. Dankzij de Kirchensteuer is er op bepaalde plekken ook echt geld om goede kerkmusici aan te stellen. Ik ken ze wel die wekelijks hoogstaande dingen kunnen doen tijdens de diensten. Maar het kerkbezoek is grosso modo bedroevend.

Een kennis van me die in het voormalige Oost-Duitsland werkt, vertelde dat er daar kerkmusici zijn die een grote en behoorlijk betaalde baan hebben, maar omzien naar ander werk vanwege de verveling. Je kunt wel uren hebben om allerlei leuke dingen te doen in de kerkmuziek, maar als je dat dan zondags moet uitvoeren voor tien of elf oude omaatjes gaat de lol er na verloop van tijd echt wel af.

Zelfs een kennis die verbonden is aan een Domkerk is soms behoorlijk gedesillusioneerd, omdat de dingen die hij in zijn Dom organiseert regelmatig worden verstoord door luidruchtige activiteiten op het plein voor de kerk. Het stadsbestuur verleent vergunningen voor dergelijke evenementen zonder rekening te houden met het feit dat er in de Dom een dienst of een kerkmuzikale activiteit plaats vindt, en dat niet incidenteel, maar bijna wekelijks.

In de meer vanuit Nederland beïnvloede grensregio's gaat het bij de (Alt)Reformierte Kirche vaak nog wel wat beter, ook qua kerkbezoek. Maar de stoere gemeentezang zoals wij die in Nederland kennen is voor de Duitsers vaak een openbaring. In die zin dus ook wel begrijpelijk dat iemand als Michael Lohrer helemaal weg is van de Nederlandse psalmzang. Maar hij zoekt het wel érg in de extremen....
Misschien voor de duidelijkheid: De (Alt) Reformierte Kirche vinden we ook in de Grafschaft Bentheim, waar ik hierboven over schreef. Volgens mij is deze kerk wel lid van de overkoepelende Evangelische Kirche Deutschland (EKD), maar hebben de kerken daar regionaal wat meer een eigen 'kerkverband'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
In de meer vanuit Nederland beïnvloede grensregio's gaat het bij de (Alt)Reformierte Kirche vaak nog wel wat beter, ook qua kerkbezoek. Maar de stoere gemeentezang zoals wij die in Nederland kennen is voor de Duitsers vaak een openbaring. In die zin dus ook wel begrijpelijk dat iemand als Michael Lohrer helemaal weg is van de Nederlandse psalmzang. Maar hij zoekt het wel érg in de extremen....
Misschien voor de duidelijkheid: De (Alt) Reformierte Kirche vinden we ook in de Grafschaft Bentheim, waar ik hierboven over schreef. Volgens mij is deze kerk wel lid van de overkoepelende Evangelische Kirche Deutschland (EKD), maar hebben de kerken daar regionaal wat meer een eigen 'kerkverband'.
Dat heb je mis, DIA. Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelis ... rte_Kirche Het is een zelfstandig kerkverband, dat geen contacten heeft met de EKD.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door refo »

Wijn zijn hier een keer geweest in Duitsland:
http://haus-barnabas.webplus.net/index.html
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
In de meer vanuit Nederland beïnvloede grensregio's gaat het bij de (Alt)Reformierte Kirche vaak nog wel wat beter, ook qua kerkbezoek. Maar de stoere gemeentezang zoals wij die in Nederland kennen is voor de Duitsers vaak een openbaring. In die zin dus ook wel begrijpelijk dat iemand als Michael Lohrer helemaal weg is van de Nederlandse psalmzang. Maar hij zoekt het wel érg in de extremen....
Misschien voor de duidelijkheid: De (Alt) Reformierte Kirche vinden we ook in de Grafschaft Bentheim, waar ik hierboven over schreef. Volgens mij is deze kerk wel lid van de overkoepelende Evangelische Kirche Deutschland (EKD), maar hebben de kerken daar regionaal wat meer een eigen 'kerkverband'.
Dat heb je mis, DIA. Zie bijvoorbeeld https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelis ... rte_Kirche Het is een zelfstandig kerkverband, dat geen contacten heeft met de EKD.
De EKD is net zoals de burgerlijke republiek Duitsland een federatie. Die bestaat uit regionaal ingedeelde Landeskirchen, meestal op basis van de oude bestuurlijke indeling van voor WOII. Daardoor kan de EKD in de Lippe een behoudender koers voeren dan de EKD in het Rijnland. Het zijn verschillende kerken, ook al behoren beiden tot de EKD.
Een van de kerken binnen deze federatie is de Reformierte Kirche. Voluit heet deze Evangelisch-Reformierte Kirche, Synode Evangelisch-Reformierte Kirchen in Bayern und Nordwestdeutschland. Deze staat in de calvinistische traditie, in tegenstelling tot de overwegend Lutherse EKD, en is daarom minder geografisch gebaseerd. Vandaar dat gemeenten in Bentheim en Oost-Friesland (o.a. Emden) zich kunnen verenigen met gemeenten die 700 km. verderop liggen. De Beierse tak ken ik zelf niet, maar ik dacht dat die rond Erlangen en Neurenberg te vinden zijn.
Een aantal gemeenten wilden niet binnen de EKD opereren en dat zijn de Alt-Reformierten. Deze bevinden zich alleen Bentheim en Oost-Friesland. In bv. Emmelkamp is een grote gemeente te vinden.

De situatie is wat te vergelijken met die in de PKN, plus de HHK als aparte kerk.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door SecorDabar »

Ik trof deze website ( met foto's) van de Freie Reformierte Gemeinde in Neuenstein aan:

http://www.frg-neuenstein.de
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Fransman »

Poosje terug heeft een Duitse rechter zijn kind gedoopt bij ons (hhg Katwijk) vanwege dat er bijna geen behoudende gemeentes zijn in Duitsland
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Duitsland | Behoudende christenen en gemeenten

Bericht door Bruna »

Fransman schreef:Poosje terug heeft een Duitse rechter zijn kind gedoopt bij ons (hhg Katwijk) vanwege dat er bijna geen behoudende gemeentes zijn in Duitsland
Is deze rechter dan ook lid bij jullie, of is dat niet nodig?
Plaats reactie