Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Roos2017 »

Luther schreef:
Gerson schreef: Persoonlijk kan ik dat niet rijmen, ik hoorde eens iemand zeggen:
“Een Vader in de hemel en bij de duivel in de kost”
Het is een aantal jaren geleden dat ik ds Roos in Zierikzee in een preek hoorde zeggen:
“Hoe komt het toch Heere dat Gij uw hand zo stille houdt?”
“Wij zijn ook onder ons massaal verzekerd, daar ligt de oorzaak!”
Volgens mij was dit off-topic, maar is het ook mogelijk om hier iets minder hard op te oordelen?
Dit lijkt me echt een middelmatige kwestie.
Wij zijn wel verzekerd, tegen ziektekosten en de verplichte WA voor de auto. Geen gekke dingen, maar de 'gewone' dingen. Betekent dat we ons nu helemaal onafhankelijk van de Heere opstellen?
Dat leeft in ons allemaal, verzekerd of niet. Maar toch, toen ons zoontje onlangs in het ziekenhuis lag, dan zijn we niet met geld bezig, maar dan merk je pas (ook al wordt alles betaald door de verzekering) geen dokter of verpleegkundige kan ook maar iets doen qua gezondheid; dat moet helemaal van de Heere komen.
Verzekeren betreft slechts het financiële aspect. Dat is als het om gezondheid gaat, onbelangrijk op dat moment.
Het gaat er maar om met welke houding je omgaat met verzekeren. Als je inderdaad zo te werk gaat, dat je alle controle ook qua gezondheid in de hand wilt houden, dan is dat verkeerd. Maar als het gewoon gaat om verstandig je verantwoordelijkheid nemen in de dingen die gewoon betaald worden, dan is dat niet anders dan het nemen van hooikoortsmedicijnen. Die neem ik ook al voordat het seizoen begint.
Al wat uit het geloof niet is, is zonde. Dus ook het onverzekerd zijn, omdat men dat in de omgeving van je verwacht, is dan zonde.
N.a.v. het topic "Kwestie Opheusden" start ik een apart topic over verzekeren.
Hoe staan jullie hier tegenover? Is dat te verantwoorden tegenover de Heere of niet?
En wat is het verschil tussen verzekeren bij een maatschappij of diaconie?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Bij een diaconie verzeker je je niet, uiteraard. Als iemand denkt dat dat wel zo is, is dat een foute gedachte.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Roos2017 »

eilander schreef:Bij een diaconie verzeker je je niet, uiteraard. Als iemand denkt dat dat wel zo is, is dat een foute gedachte.
Dat is duidelijk, maar wat is dan het constructieve verschil?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Als er dan toch een topic over is, wil ik deze posting ook wel even naar voren halen:
Ambtenaar schreef:Een verzekering werkt zo dat een hele grote groep mensen geld in een pot stopt. Bij een calamiteit of ziekte worden de onkosten uit die pot betaald. Ik zie geen verschil met de diaconie, behalve dan dat er minder mensen bijdragen.
Natuurlijk is er een (groot) verschil. Bij een diaconie kun je niet declareren, en je hebt er ook geen recht op. De diaconie komt pas in beeld als je zelf niet meer kunt betalen.

Op voorhand zeg ik dat het hier niet gaat over allerlei misbruiken, evenals het hier niet gaat om verzekeringsfraude.
Ambtenaar schreef:Overigens betalen gemoedsbezwaarden extra belasting die door de overheid op een aparte rekening wordt gestort om eventuele ziektekosten te kunnen dekken of een uitkering te financieren in geval van werkloosheid of bij pensionering.
Gemoedsbezwaarden betalen evenveel belasting als elk ander mens, de bijdragevervangende belasting. Voor de hoogte van dat potje kun je ziektekosten declaren. Méér dus niet, dus dat is al een verschil met verzekeren.
Van uitkeringen bij werkloosheid of pensioen is mij niets bekend, volgens mij klopt dat niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Roos2017 schreef:
eilander schreef:Bij een diaconie verzeker je je niet, uiteraard. Als iemand denkt dat dat wel zo is, is dat een foute gedachte.
Dat is duidelijk, maar wat is dan het constructieve verschil?
Zie mijn posting als reactie op Ambtenaar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Orchidee »

Niet voor ziektekosten mogen verzekeren maar wel worden opgeroepen om ruimhartig te offeren!
Zodat er een luxe kerkgebouw en een riant salaris voor een predikant betaald kan worden.
Stille armoede word meestal niet opgemerkt, terwijl dat meer voorkomt dan ons lief is.
Die mensen zijn netjes verzekerd hoor en durven niet te zeggen dat ze de eindjes elke maand maar net of net niet aan elkaar kunnen knopen
Daar is de diaconie voor!
Niet voor "zgn gemoedsbezwaarden"!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Vorst »

Ik heb er werkelijk nooit over nagedacht dat verzekeren niet goed zou zijn (ook niet van huis uit meegekregen). En dat laat ik maar liever zo. Ik vind het vooral fijn dat er zoveel voorzieningen zijn.

Wel vond ik het destijds op school nogal vreemd dat bepaalde klasgenoten thuis niet verzekerd waren maar wel een flinke bijdrage moesten betalen om onverzekerd te zijn. Tja, wie houd je dan voor de gek vraag ik me nog steeds af? Mij is bijgebleven dat die mensen ook de meest dikke auto's reden trouwens. Maar dat geheel terzijde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Wel vond ik het destijds op school nogal vreemd dat bepaalde klasgenoten thuis niet verzekerd waren maar wel een flinke bijdrage moesten betalen om onverzekerd te zijn. Tja, wie houd je dan voor de gek vraag ik me nog steeds af?
En over wat voor bijdrage hebben we het dan?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door DDD »

Ik denk het waarborgfonds motorverkeer, dat onder andere bedoeld is voor gemoedsbezwaarden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik denk het waarborgfonds motorverkeer, dat onder andere bedoeld is voor gemoedsbezwaarden.
Dat is geen flinke bijdrage.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Gemoedsbezwaarden betalen evenveel belasting als elk ander mens, de bijdragevervangende belasting. Voor de hoogte van dat potje kun je ziektekosten declaren. Méér dus niet, dus dat is al een verschil met verzekeren.
Van uitkeringen bij werkloosheid of pensioen is mij niets bekend, volgens mij klopt dat niet.
Naast ziektekostenverzekering betaal je ook premie voor volks- en werknemersverzekeringen als je in loondienst bent. Misschien moet je eerst even jezelf informeren voordat je zegt dat het niet klopt, het klopt namelijk wel.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dat is geen flinke bijdrage.
Dat maakt niet uit. Ik begrijp niets van gemoedsbezwaarden, maar okay, als verzekeren je gemoed bezwaard betekent dat niet dat je freerider bent of zou kunnen zijn. Je betaald gewoon een premie of heffing dat in een eig3n spaarpot wordt gestopt.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Vorst »

Precies. Je koopt je verzekeringsplicht gewoon af. En bij elkaar opgeteld is dat ook gewoon serieus geld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dat is geen flinke bijdrage.
Dat maakt niet uit. Ik begrijp niets van gemoedsbezwaarden, maar okay, als verzekeren je gemoed bezwaard betekent dat niet dat je freerider bent of zou kunnen zijn. Je betaald gewoon een premie of heffing dat in een eig3n spaarpot wordt gestopt.
Het waarborgfonds heeft al helemaal geen eigen spaarpot, hoor.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Gemoedsbezwaarden betalen evenveel belasting als elk ander mens, de bijdragevervangende belasting. Voor de hoogte van dat potje kun je ziektekosten declaren. Méér dus niet, dus dat is al een verschil met verzekeren.
Van uitkeringen bij werkloosheid of pensioen is mij niets bekend, volgens mij klopt dat niet.
Naast ziektekostenverzekering betaal je ook premie voor volks- en werknemersverzekeringen als je in loondienst bent. Misschien moet je eerst even jezelf informeren voordat je zegt dat het niet klopt, het klopt namelijk wel.
Sorry, maar het klopt gewoon echt niet.
Plaats reactie