Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Ik geloof niet dat alles wat op aarde gebeurd door God zo gewild is.
Eens. Want de 10 geboden van de Heere worden (steeds heftiger) vertrapt. Bij deze een Bijbeltekst uit Psalm 14 om naar opponenten te smijten: "De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht. Zij zijn allen afgeweken, tezamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand die goed doet, ook niet één."

Daarnaast is ongetwijfeld het onderscheid tussen de geopenbaarde en de verborgen wil, uit andere postings wel duidelijk geworden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Wandelende »

Het smijten met teksten uit Bijbel naar de opponent is het doel van de Bijbel?
Dat je deze vreemde uitspraak overneemt van gisteren, laat niet echt iets zien van naastenliefde.
(~)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Vagari »

Wandelende schreef:Het smijten met teksten uit Bijbel naar de opponent is het doel van de Bijbel?
Dat je deze vreemde uitspraak overneemt van gisteren, laat niet echt iets zien van naastenliefde.
Jawel hoor, ik zie het als een teken van medeleven. Het is een spiegel voor degene die met deze uitspraak begon.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Wandelende »

Vagari schreef:
Wandelende schreef:Het smijten met teksten uit Bijbel naar de opponent is het doel van de Bijbel?
Dat je deze vreemde uitspraak overneemt van gisteren, laat niet echt iets zien van naastenliefde.
Jawel hoor, ik zie het als een teken van medeleven. Het is een spiegel voor degene die met deze uitspraak begon.
Met de Bijbel smijt je niet. Je slaat elkaar ook niet om de oren met teksten. Het woordje "spiegel" heeft natuurlijk een veel positievere insteek. Dat toont wel iets aan van meeleven en naastenliefde.
Verder is dit lijntje off-topic en sluit ik dan ook af.
(~)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Totaal in strijd met Gods Woord en onze belijdenisgeschriften. Het kan dan off-topic zijn, maar ik wil dit toch gezegd hebben.
In een ander topic ging het over homoseksualiteit. Toen ik zei dat de consequentie van het idee dat God alles heeft gewild en bepaald is dat God dus heeft gewild dat broer A of dochter B homoseksueel is. Dat vonden anderen hier dan weer lastig te aanvaarden.

Als God alles heeft gewild en dus bepaald, ben je als mens een marionet en draag je geen verantwoording voor de zonde.

Ik geloof dat God alles weet, maar niet dat God alles heeft gewild. God haat de zonde, hoe kan Hij het dan willen dat ik zondig?

Heeft God gewild dat de nazi's zoveel Joden hebben omgebracht? Heeft God gewild dat er dagelijks mensen een ellendige dood sterven in Syrië. Heeft God gewild dat ds. Bredeweg zijn eigen gang gaat of dat ds. Van Voorden is ontslagen (losgemaakt) en dat deze beide kwesties lokale gemeenschappen langdurig ontwrichten?
Deze discussie hebben we al eerder uitgebreid geprobeerd te voeren.
Nog steeds onderken je het verschil niet dat in de gereformeerde theologie altijd is gehandhaafd, tussen de 'wil van Gods besluit' en de 'wil van Gods bevel'. Anders geformuleerd: Gods verborgen en Zijn geopenbaarde wil. Daarin wordt erkend dat er een verschil is tussen iets actief willen of iets toelaten. Ik geloof op grond van (heel veel) Bijbelse gegevens dat God soeverein is over alles, en alle dingen bestuurt naar Zijn wil. Daarmee geloof ik ook dat Hij dingen kan toestaan in Zijn raad die Hij niet wil (als de zonde) en anderzijds dat Hij dingen kan willen die niet gebeuren (als Zijn geboden, of Zijn wil dat alle mensen tot bekering zullen komen). Zo kan Farao volgens de Bijbel door God Zelf worden verhard om een zonde te doen die God niet wil. Zo kan er een schijnbaar tegenstrijdige wil in God bestaan. Hoe deze twee dingen precies samen zijn te krijgen, kan ik niet begrijpen. Maar daarom is God nu juist God en ben ik dat niet.

Wat ik in jouw bijdragen voortdurend mis, ook in de eerdere discussie die we hierover hadden, is een theologische verantwoording van je eigen positie. Je schiet vooral op de klassiek gereformeerde visie hierin. In zekere zin is het altijd eenvoudig daar de achilleshiel van aan te wijzen.
Maar leg nu eens uit welke God jij precies overhoudt in je eigen visie? En hoe je daarbij komt, vanuit Bijbels-theologisch perspectief? Je zegt dat je gelooft dat God wel alles weet, maar dat Hij niet alles wil wat er gebeurt. Is Hij dan machteloos om tegen te houden wat er gebeurt? Of laat het Hem a.h.w. koud en wil Hij zich er bewust niet mee bemoeien?
Concreet: hoe kijkt jouw God dan wél naar Syrië?

Je hebt het op dit forum heel vaak over de noodzaak dat theologen over dit soort dingen nadenken, en niet leken. Je weet dat ik dat een te boude stelling vind. Maar zou je, als je dat inderdaad belangrijk vindt, dan het artikel van deze theoloog eens willen doornemen en erop kunnen reageren? https://www.desiringgod.org/articles/ar ... lls-in-god Grondige theologie betekent nu juist eens een stap verder zetten dan alleen spitsvondige vragen opwerpen, namelijk ook zoeken naar antwoorden op diezelfde vragen.

@mods; kan deze discussie toch maar weer in een ander topic gezet worden?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Adagio »

Wandelende schreef:Het smijten met teksten uit Bijbel naar de opponent is het doel van de Bijbel?
Dat je deze vreemde uitspraak overneemt van gisteren, laat niet echt iets zien van naastenliefde.
Excuses, en je hebt gelijk, Wandelende. De bron heeft inderdaad niet gedeugd.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Vagari »

Wandelende schreef:
Vagari schreef:
Wandelende schreef:Het smijten met teksten uit Bijbel naar de opponent is het doel van de Bijbel?
Dat je deze vreemde uitspraak overneemt van gisteren, laat niet echt iets zien van naastenliefde.
Jawel hoor, ik zie het als een teken van medeleven. Het is een spiegel voor degene die met deze uitspraak begon.
Met de Bijbel smijt je niet. Je slaat elkaar ook niet om de oren met teksten. Het woordje "spiegel" heeft natuurlijk een veel positievere insteek. Dat toont wel iets aan van meeleven en naastenliefde.
Verder is dit lijntje off-topic en sluit ik dan ook af.
Nog heel even... Woorden opzich zeggen niets. Als je iemand een spiegel voor wilt houden dan ga je niet naar hem of haar toe en zeg je: Kijk, ik hou je een spiegel voor. Punt. Dan zou diegene bij voorbaat al weg kunnen kijken.
Nee, dan houd je ook daadwerkelijk de spiegel (bijvoorbeeld van zijn of eigen woorden) voor en kijkt de 'opponent' er als vanzelf in.
Sven
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 apr 2018, 20:57

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Sven »

BasisBijbel, Mattheus 6 vs. 25-34:

25 Jezus zei tegen zijn leerlingen: "Daarom zeg Ik jullie: maak je nergens zorgen over. Niet of je wel eten en drinken zal hebben. Ook niet of je wel kleren zal hebben om aan te trekken. Het leven is toch belangrijker dan het eten? En het lichaam is toch belangrijker dan de kleren? 26 Kijk eens naar de vogels. Ze zaaien niet, ze maaien niet en ze bewaren geen voorraden in schuren. Jullie hemelse Vader geeft ze te eten. Jullie zijn toch veel belangrijker dan de vogels? 27 Wie van jullie kan door zich zorgen te maken, ook maar één centimeter groeien of ook maar één dag langer leven? 28 En waarom maken jullie je zorgen over kleren? Kijk eens naar de bloemen in het gras. Kijk hoe ze groeien. Ze werken niet en weven niet. 29 Maar Ik zeg jullie dat zelfs koning Salomo met al zijn rijkdom er niet zo schitterend uitzag als die bloemen. 30 Het gras staat er maar één dag, want morgen wordt het als brandstof in de oven gegooid. Toch kleedt God dat gras zó mooi met bloemen aan. Dan zal Hij jullie toch zeker óók aankleden? Wat is jullie geloof toch klein! 31 Wees dus nergens bezorgd over. Pieker niet: 'Wat moeten we eten?' Of: 'Wat moeten we drinken?' Of: 'Wat moeten we aantrekken?' 32 De mensen van de andere volken doen dat wél. Maar jullie hemelse Vader weet dat jullie deze dingen nodig hebben. 33 Geef het Koninkrijk van God en het doen van Gods wil de eerste plaats in jullie leven. Dan zal Hij jullie al deze dingen geven. 34 Maak je dus geen zorgen over de volgende dag. Want de volgende dag zal weer zijn eigen zorgen met zich meebrengen. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen problemen."

Maak je geen zorgen. Moet je dan in de verzekering???
De waarheid is hard
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

Bij voorbaat excuses voor de late reactie. Ik had het nogal druk de afgelopen week.
Jongere schreef: Nog steeds onderken je het verschil niet dat in de gereformeerde theologie altijd is gehandhaafd, tussen de 'wil van Gods besluit' en de 'wil van Gods bevel'. Anders geformuleerd: Gods verborgen en Zijn geopenbaarde wil. Daarin wordt erkend dat er een verschil is tussen iets actief willen of iets toelaten. Ik geloof op grond van (heel veel) Bijbelse gegevens dat God soeverein is over alles, en alle dingen bestuurt naar Zijn wil. Daarmee geloof ik ook dat Hij dingen kan toestaan in Zijn raad die Hij niet wil (als de zonde) en anderzijds dat Hij dingen kan willen die niet gebeuren (als Zijn geboden, of Zijn wil dat alle mensen tot bekering zullen komen). Zo kan Farao volgens de Bijbel door God Zelf worden verhard om een zonde te doen die God niet wil. Zo kan er een schijnbaar tegenstrijdige wil in God bestaan. Hoe deze twee dingen precies samen zijn te krijgen, kan ik niet begrijpen. Maar daarom is God nu juist God en ben ik dat niet.
Mijn theologische kennis is ontoereikend om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen de wil van Gods besluit en de wil van Gods bevel. Ik ben geen theoloog, en heb allerminst de behoefte om dat te worden. In mijn ogen leidt theologische discussie vaak af van de kern van het geloof, voor mij als gelovige althans.

Ik herken mij wel in het verschil dat ook jij erkent, en wat blijkbaar ook de theologie erkent. Namelijk het verschil tussen God die toelaat en God die wil. In tegenstelling tot jou geloof ik niet dat alles wat er gebeurt naar de wil van God is, maar ik geloof wel dat Hij wel alles toelaat. Ik weet overigens niet of jouw voorbeeld van de farao algemeen geldend is, ondanks dat Piper hier meerdere voorbeelden van denkt te kunnen geven.
Wat ik in jouw bijdragen voortdurend mis, ook in de eerdere discussie die we hierover hadden, is een theologische verantwoording van je eigen positie. Je schiet vooral op de klassiek gereformeerde visie hierin. In zekere zin is het altijd eenvoudig daar de achilleshiel van aan te wijzen.
Een achilleshiel is een fatale zwakte. De aanwezigheid van een achilleshiel in een theorie betekent in mijn ogen dat de theorie te weerleggen is.
Maar leg nu eens uit welke God jij precies overhoudt in je eigen visie? En hoe je daarbij komt, vanuit Bijbels-theologisch perspectief? Je zegt dat je gelooft dat God wel alles weet, maar dat Hij niet alles wil wat er gebeurt. Is Hij dan machteloos om tegen te houden wat er gebeurt? Of laat het Hem a.h.w. koud en wil Hij zich er bewust niet mee bemoeien?
Jij maakt in jouw gedachten een aantal sprongen die ik helemaal niet maak. Ik beweer enkel dat niet alles naar Gods wil is. Ik heb het niet over macht en machteloosheid.
Concreet: hoe kijkt jouw God dan wél naar Syrië?
Ik ben God niet, dus hoe God naar Syrië kijkt weet ik niet. Ik heb daar wel een beeld over. Mijn beeld is dat God de zonde haat, dus ook alle misdaden die daar worden gepleegd, omdat ze niet naar Gods geboden zijn. God geeft mensen de ruimte om het goede te doen, die ruimte wordt echter niet benut.
Je hebt het op dit forum heel vaak over de noodzaak dat theologen over dit soort dingen nadenken, en niet leken.
Absoluut.
Je weet dat ik dat een te boude stelling vind. Maar zou je, als je dat inderdaad belangrijk vindt, dan het artikel van deze theoloog eens willen doornemen en erop kunnen reageren? https://www.desiringgod.org/articles/ar ... lls-in-god Grondige theologie betekent nu juist eens een stap verder zetten dan alleen spitsvondige vragen opwerpen, namelijk ook zoeken naar antwoorden op diezelfde vragen.
Ik heb te weinig tijd om dit stuk helemaal te doorgronden, ik heb mij dus beperkt tot de inleiding. Afgaande op de verschillende posities die Piper weergeeft, is mijn positie het best te vergelijken met:

if God has decreed all events, then it must be that things cannot and should not be any different from what they are." In other words he rejects the notion that God could decree that a thing be one way and yet teach that we should act to make it another way. He says that it is too hard "to coherently conceive of a God in which this distinction really exists

Maar misschien denk ik te binair in deze.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door crossmountain »

Wat een ontzettend heftig bericht:
https://www.gelderlander.nl/veenendaal/ ... ~a00d3b9f/
Weet niet wat ik er op moet zeggen. Wat ontzettend voor alle betrokkenen.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Mannetje »

Wat ik vooral jammer vind is dat vermeld moet worden dat hij onverzekerd rondreed. Dat doet voor de ernst en impact van het ongeval totaal niet ter zake. Maar zeker als je even kijkt naar de reacties onder het bericht zie je dat veel mensen nu een verband leggen tussen het principieel niet verzekerd zijn en het ongeval...

Want de zaak zelf is erg genoeg!
-
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef:Wat ik vooral jammer vind is dat vermeld moet worden dat hij onverzekerd rondreed. Dat doet voor de ernst en impact van het ongeval totaal niet ter zake. Maar zeker als je even kijkt naar de reacties onder het bericht zie je dat veel mensen nu een verband leggen tussen het principieel niet verzekerd zijn en het ongeval...

Want de zaak zelf is erg genoeg!
Ik neem aan dat dit duidelijk wordt uit de rechtzaak.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef:Wat ik vooral jammer vind is dat vermeld moet worden dat hij onverzekerd rondreed. Dat doet voor de ernst en impact van het ongeval totaal niet ter zake. Maar zeker als je even kijkt naar de reacties onder het bericht zie je dat veel mensen nu een verband leggen tussen het principieel niet verzekerd zijn en het ongeval...

Want de zaak zelf is erg genoeg!
Ik neem aan dat dit duidelijk wordt uit de rechtzaak.
Wat wordt duidelijk uit de rechtzaak?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef:Wat ik vooral jammer vind is dat vermeld moet worden dat hij onverzekerd rondreed. Dat doet voor de ernst en impact van het ongeval totaal niet ter zake. Maar zeker als je even kijkt naar de reacties onder het bericht zie je dat veel mensen nu een verband leggen tussen het principieel niet verzekerd zijn en het ongeval...

Want de zaak zelf is erg genoeg!
Ik neem aan dat dit duidelijk wordt uit de rechtzaak.
Wat wordt duidelijk uit de rechtzaak?
...
Laatst gewijzigd door samanthi op 06 nov 2020, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verzekeren, wel of niet verantwoord?

Bericht door Dodo »

Heeft het wel zin om hier over deze zaak te praten? Mogelijk lezen er familieleden mee hier, en uiteindelijk heeft deze trieste gebeurtenis niets met verzekeren te maken.
Plaats reactie