Deo volente

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Deo volente

Bericht door Mara »

In een blad las ik een artikel van een voorganger, die zelf nooit Deo volente zal gebruiken, omdat hij niet kon geloven dat een gebeurtenis, aangeduid met DV, niet door zou gaan omdat God het niet zou willen.
Hij komt in de Bijbel juist tegen dat God de zon op laat gaan over de goeden, maar ook over de bozen.
Hij kan ook niet terugvinden in de Bijbel dat God slaat met een ziekte of ernstige gebeurtenis, want Jezus genas iedereen.
Dus is het gebruik van Zo de Heere wil en wij leven zullen volgens hem ongepast, omdat wij de wil van God niet kennen.

Ik vind het nogal .... apart.
Het gebruik van DV is toch een soort "belijdenis"?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Deo volente

Bericht door eilander »

Onbijbelse praat kun je gewoon overslaan of het blad weggooien.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Deo volente

Bericht door Jongere »

13 Welaan nu gij, die daar zegt: Wij zullen heden of morgen naar zulk een stad reizen, en aldaar een jaar doorbrengen, en koopmanschap drijven, en winst doen.

14 Gij, die niet weet, wat morgen geschieden zal, want hoedanig is uw leven? Want het is een damp, die voor een weinig tijds gezien wordt, en daarna verdwijnt.

15 In plaats dat gij zoudt zeggen: Indien de Heere wil, en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen.

16 Maar nu roemt gij in uw hoogmoed; alle zodanige roem is boos.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Deo volente

Bericht door Luther »

Mara schreef:In een blad las ik een artikel van een voorganger, die zelf nooit Deo volente zal gebruiken, omdat hij niet kon geloven dat een gebeurtenis, aangeduid met DV, niet door zou gaan omdat God het niet zou willen.
Hij komt in de Bijbel juist tegen dat God de zon op laat gaan over de goeden, maar ook over de bozen.
Hij kan ook niet terugvinden in de Bijbel dat God slaat met een ziekte of ernstige gebeurtenis, want Jezus genas iedereen.
Dus is het gebruik van Zo de Heere wil en wij leven zullen volgens hem ongepast, omdat wij de wil van God niet kennen.

Ik vind het nogal .... apart.
Het gebruik van DV is toch een soort "belijdenis"?
Misschien kunnen we wel afspreken om 'D.v.' voortaan achter de datum en de dag te plaatsen en niet ervoor.
In dat laatste geval ontstaat er namelijk taalkundig een wat wonderlijke zegswijze. (Maar vrijwel iedereen doet eraan mee...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Deo volente

Bericht door Mara »

Luther schreef: Misschien kunnen we wel afspreken om 'D.v.' voortaan achter de datum en de dag te plaatsen en niet ervoor.
In dat laatste geval ontstaat er namelijk taalkundig een wat wonderlijke zegswijze. (Maar vrijwel iedereen doet eraan mee...)
Op RW heeft vorig jaar een stukje hierover gestaan:
http://www.refoweb.nl/nieuws/1544/meest ... trouwkaart
Verloofde stellen: opgelet! Het is niet juist om te schrijven ‘Wij gaan trouwen op D.V. 28 september 2019’. Het woord op heeft namelijk betrekking op de datum en niet op de betekenis van Deo volente. De correcte zin is ‘Wij gaan trouwen D.V. 28 september 2022’.

Dus wat jij nu zegt, klopt ook niet. :)
En volente hoort niet met een hoofdletter, ook een veelgemaakte fout.
eilander schreef:Onbijbelse praat kun je gewoon overslaan of het blad weggooien.
Dat is altijd de makkelijkste weg. Beter is toch om contact met hem proberen te zoeken?
Of laat maar zitten?
Jongere schreef:5 In plaats dat gij zoudt zeggen: Indien de Heere wil, en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen.
Hij is het niet helemaal met Jakobus eens, al begrijpt hij wel waarom die het gezegd heeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Deo volente

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Onbijbelse praat kun je gewoon overslaan of het blad weggooien.
Dat is altijd de makkelijkste weg. Beter is toch om contact met hem proberen te zoeken?
Dat is waar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Deo volente

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Luther schreef: Misschien kunnen we wel afspreken om 'D.v.' voortaan achter de datum en de dag te plaatsen en niet ervoor.
In dat laatste geval ontstaat er namelijk taalkundig een wat wonderlijke zegswijze. (Maar vrijwel iedereen doet eraan mee...)
Op RW heeft vorig jaar een stukje hierover gestaan:
http://www.refoweb.nl/nieuws/1544/meest ... trouwkaart
Verloofde stellen: opgelet! Het is niet juist om te schrijven ‘Wij gaan trouwen op D.V. 28 september 2019’. Het woord op heeft namelijk betrekking op de datum en niet op de betekenis van Deo volente. De correcte zin is ‘Wij gaan trouwen D.V. 28 september 2022’.

Dus wat jij nu zegt, klopt ook niet. :)
Helemaal niet mee eens. Wat is nou beter?
1. Wij gaan trouwen zo de Heere wil en wij leven 28 september 2022
2. Wij gaan trouwen op 28 september 2022, zo de Heere wil en wij leven.
Ik kies dan toch nadrukkelijk voor 2.
Wel een beetje vroeg trouwens om het nu al bekend te maken :yahoo
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Deo volente

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:Helemaal niet mee eens. Wat is nou beter?
1. Wij gaan trouwen zo de Heere wil en wij leven 28 september 2022
2. Wij gaan trouwen op 28 september 2022, zo de Heere wil en wij leven.
Ik kies dan toch nadrukkelijk voor 2.
Wel een beetje vroeg trouwens om het nu al bekend te maken :yahoo
Ik lees het nu op deze manier:
1. Je gaat trouwen als dat de wil van de Heere is. En je leeft op 28 september 2022. Lees maar goed. Wanneer ga je trouwen?
2. Klopt.
(~)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Deo volente

Bericht door Mara »

Ik sprak er net met iemand over en die zei: wij zeggen altijd: bij leven en welzijn.
Ook wordt in refokringen vaak gezegd: wij hopen morgen op vakantie te gaan.
Maar eigenlijk klopt dat ook niet. Natuurlijk hoop je daarop.
Maar ik ga morgen op vakantie wordt als werelds bestempeld. Want je weet niet of je morgen echt op vakantie kunt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Deo volente

Bericht door helma »

Wij zeggen ook meestal 'bij leven en welzijn'.
Ooit kreeg ik een leuk lepeltje als souvenir uit Cape Canaveral. Er hing een klein vliegtuigje aan. Een van onze jongens keek vol bewondering naar het lepeltje.
Smekend vroeg hij: mam, mag ik die als u bij leven en welzijn dood bent?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Deo volente

Bericht door Desiree »

:)
Laatst gewijzigd door Desiree op 29 mar 2018, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Deo volente

Bericht door Roos2017 »

Wij zeggen geen "beleven en welzijn" of "dv".
Het hoeft toch geen betoog dat iets dergelijks wordt bedoeld.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Deo volente

Bericht door DDD »

Je kunt ook zeggen "Ik ben van plan om". Hopen vind ik altijd vervelend, omdat het niet duidelijk maakt of het ook de afspraak of bedoeling is.

Ik heb altijd begrepen dat D.V. wel met hoofdletters moet, en zo schrijven Wikipedia en Van Dale het ook.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 mar 2018, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Deo volente

Bericht door Vorst »

Dat Deo volente heeft vaak ook iets krampachtigs. Ik vind het ook een beetje overdreven om het als christen te gebruiken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Deo volente

Bericht door Dodo »

Vorst schreef:Dat Deo volente heeft vaak ook iets krampachtigs. Ik vind het ook een beetje overdreven om het als christen te gebruiken.
De intentie snap ik wel, maar het wordt zo overbodig vaak gebruikt. Op dit forum ook: dat post ik dv morgen wel, ik ga daar dv vanavond heen, dat soort dingen.
Ik heb zelf wel dat ik niet makkelijk zeg dat ik over een jaar dit of dat ga doen. Dan maak ik er toch van dat ik het van plan ben, of hoop te doen. Maar je hoeft echt niet bij alles wat in de toekomst ligt, dv te zetten.
Plaats reactie