Zondag.

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

Panny schreef:Ik vind het ook wel een lastig onderwerp hoor.

zes dagen werken en een dag rusten is niet alleen een gebod voor de Joden. Want je vind het ook terug in de scheppingsorde.
God rustte na Zijn schepping de zevende dag van Zijn eigen werk. Een paar duizend jaar later gaf Hij de opdracht aan de Joden op de Sinaï om deze dag ook te rusten, als teken van het verbond tussen God en hen.

Hebreeën 8 N.T. spreekt van een beter verbond nadat Christus gekomen is.
Let wel, het Sinaitische verbond is hier m.i. het oude verbond. Het Abrahamitische verbond is m.i. nog steeds van kracht.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag.

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Johannes S schreef:
Wandelende schreef:Wat zou volgens jullie, @Junia en @JohannesS, dan wel een Bijbelse invulling zijn als de zondag als rustdag niet de juiste zou zijn?
Bedankt voor je vraag. Het Bijbelgedeelte uit handelingen 2 en hand. 20 wat ik aanhaalde daar kun je lezen wat een bijbelse invulling is. Door de tijd is het dus anders geworden. Ik zeg niet dat het per definitie verkeerd is om een dag geheel te wijden aan de Heer, zijn Woord overdenken waar we in de jachtige tijd waarin we leven misschien te weinig aan toe komen, maar we moeten oppassen dat de eerste dag geen wettisch karakter krijgt. Doordeweeks ook verdiepen in het Woord. Natuurlijk begrijp ik wel dat er ook gewerkt moet worden, maar hopelijk begrijp je m'n punt. Ook in ons werk kunnen we het Woord meenemen (in ons hart).
Het is mooi om op de opstandingsdag het brood te breken en rondom het Woord te zijn als Gemeente. Kennen we werkelijk de kracht van Zijn opstanding? Zondag maar ook doordeweeks? Daar gaat het m.i. om.
Lees ik dit antwoord goed als ik zeg dat je dus eigenlijk de keuze voor de zondag in Bijbels licht ter discussie stelt, maar dat de zondag toch een goede keuze is om als vaste rustdag in de week te behouden? En dat je daarnaast van mening bent dat een Christen (lees: iemand die van Christus is) dat 24/7 is en vanuit die hoedanigheid door de kracht van de Heilige Geest elke dag de opdracht heeft om vrucht te dragen?
Zo lees ik het ook. Keurige samenvatting. Verder, de mogelijkheid om flink te discussiëren over hoe dan en al dan niet zondag of welke dag, komt me wat ‘rijk en verrijkt’ over. Denk niet dat de Christenen in China zich hier druk over maken, maar wellicht wel.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

Zeeuw schreef:

Zo lees ik het ook. Keurige samenvatting. Verder, de mogelijkheid om flink te discussiëren over hoe dan en al dan niet zondag of welke dag, komt me wat ‘rijk en verrijkt’ over. Denk niet dat de Christenen in China zich hier druk over maken, maar wellicht wel.
Tja, wij hebben de mogelijkheid hierover middels Refoforum met elkaar in gesprek te gaan. Je hoeft niet perse mee te doen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag.

Bericht door Zeeuw »

Johannes S schreef:
Zeeuw schreef:

Zo lees ik het ook. Keurige samenvatting. Verder, de mogelijkheid om flink te discussiëren over hoe dan en al dan niet zondag of welke dag, komt me wat ‘rijk en verrijkt’ over. Denk niet dat de Christenen in China zich hier druk over maken, maar wellicht wel.
Tja, wij hebben de mogelijkheid hierover middels Refoforum met elkaar in gesprek te gaan. Je hoeft niet perse mee te doen.
Daarom zeg ik: mooie samenvatting en geef mijn mening over de lange discussie. Verder vooral nog pagina`s over doorgaan bij behoefte. Ik voel die niet.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

Zeeuw schreef:
Johannes S schreef:
Zeeuw schreef:

Zo lees ik het ook. Keurige samenvatting. Verder, de mogelijkheid om flink te discussiëren over hoe dan en al dan niet zondag of welke dag, komt me wat ‘rijk en verrijkt’ over. Denk niet dat de Christenen in China zich hier druk over maken, maar wellicht wel.
Tja, wij hebben de mogelijkheid hierover middels Refoforum met elkaar in gesprek te gaan. Je hoeft niet perse mee te doen.
Daarom zeg ik: mooie samenvatting en geef mijn mening over de lange discussie. Verder vooral nog pagina`s over doorgaan bij behoefte. Ik voel die niet.
Ik heb het meeste er geloof ik ook wel over gezegd. Als iemand nog een vraag heeft voor mij, stel die gerust.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zondag.

Bericht door Herman »

@junia. Zie hieronder
Orfeo schreef:
Herman schreef:
Orfeo schreef:Ook uit Jakobus 2:2 blijkt dat de christenen samenkwamen in de synagoge?
Heel goed, maar er staat alleen niet op welke dag.

Jammer van je argument, maar die vlieger gaat natuurlijk niet op.
Laat ik mijn argument enigszins specificeren. Het is niet heel duidelijk aan wie Jakobus zijn brief precies schrijft, maar kennelijk was het een rondzendbrief voor verschillende steden. In de meeste steden woonde een kleine Joodse gemeenschap en in de grotere steden bevond zich dan ook vaak een synagoge. Alleen in de steden met zeer veel Joden (Jeruzalem, Alexandrië, misschien Rome) waren meerdere synagoges. Alle joden in een stad, of zij nu in Jezus geloofden of niet, gingen naar één synagoge. We weten van verschillende schrijvers, waaronder bijvoorbeeld Lukas, dat de joden op de sabbat naar de synagoge gingen. Het feit dus dat de eerste christenen naar de synagoge gingen ondersteunt de visie dat zij dit op de sabbat deden.
Herman schreef:
Orfeo schreef:
Arnobius en de meeste uitleggers verstaan dit van de Christelijke sabbat, die genoemd wordt: de dag des Heeren.", Open. 1:10.
Nergens in Openbaring 1 wordt uitgelegd wat er bedoeld wordt met 'de dag van de Heere'. Zie dit artikel voor een bespreking ervan. Het kan net zo goed om de sabbat gaan, maar het is ook mogelijk dat Johannes het in apocalyptische zin bedoelde. Zo wordt de term namelijk in de rest van de Bijbel gebruikt.
De argumentatie in jouw geciteerde artikel wordt overigens hier besproken en van commentaar voorzien.
Nelson bespreekt niet de passages in de Didache en Ignatius, maar gaat alleen in op de frase in Openbaring. Zijn argument voor de 'zondagpositie' is dat de term afwijkt van de gangbare term voor de 'dag van de Heere' en daarom op iets anders moet slaan dat op dezelfde manier werd aangeduid. Wat echter een even zo goede mogelijkheid is, is dat Johannes - of de gemeenschap waarin hij leefde, of de christenen in het algemeen - de Hebreeuwse term 'yom-YHWH' anders vertaalde dan de Septuagint dat doet.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondag.

Bericht door ejvl »

Junia schreef:Nou, daar ben ik dan erg benieuwd naar waarom dat niet correct zou zijn. Waar kan ik die discussie vinden?
Bijvoorbeeld:
De 'kuriakè' of 'hemera kuriakè' (dag des Heeren) als eerste dag van de week komt bij mijn weten unaniem in deze betekenis voor bij de oude kerk, zonder één kerkvader die er anders over dacht.
De eerste keer is Ignatius, brief aan de Magnesiërs 9:2 (als ik het goed heb, want ik pak de boeken er even niet bij op de late avond). Geschreven ca het jaar 110 (volgens sommigen zelfs 107).

Het woordenboek van W. Bauer is daar zeker één van (NT en oudchristelijke literatuur).
Hij merkt op bij Openb. 1:10: 'Tag d. Herrn, d. h. gewiss d. Sonntag.
Dat 'gewiss' kom je in Bauer niet vaak tegen, en hij volgt zeker niet zomaar de gebaande paden, hij had er in dit geval zeker redenen voor.

Voornamelijk @Zonderling heeft interessante stukken hierover geschreven.
Lees de berichten maar eens:
https://www.refoforum.nl/forum/search.p ... ubmit=Zoek
Plaats reactie