Zondag.

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zondag.

Bericht door Ditbenik »

Johannes S schreef:
Junia schreef:Liz Boer schreef:
Het 4e gebod gaat echt over de sabbat, de 6e dag, de eerste dag van de week is de "dag des Heeren", de dag van samenkomst, van goederen delen, de dag dat de Geest uitgestort werd, de dag dat Johannes mediteerde op het strand.
Een belangrijke dag, waar we heel zuinig op moeten zijn, maar toch een dag in een ander kader dan de oudtestamentische sabbat.
Je kunt in de hele Bijbel geen enkele onderbouwing vinden dat de eerste dag van de week, de zondag, 'de dag des Heeren' is.
Waar de profeten spreken over 'de dag des Heeren', wordt de periode bedoeld rondom de terugkeer van de Here Jezus. Dat Johannes zijn visioenen kreeg op de 'dag des Heeren' kan je dan ook niet interpreteren als op de zondag, maar hij was in de geest in de periode van oordeel en gerichten die zullen plaats vinden rondom de terugkeer van onze Heere. Het boek Openbaring staat daar dan ook vol mee.

Een goede stelregel is, dat wanneer je een woord of begrip tegen komt en niet weet hoe je het moet interpreteren, dan ga je terug in de Bijbel om te zien wat er in eerdere teksten over is gezegd. Geen enkele keer wordt er dan de zondag mee bedoeld.

Dit alles doet niks af van het feit dat de zondag een mooie dag is, omdat we de opstanding van de Heere dan gedenken.
Prachtig verwoord wat ik ook denk, Junia. De Statenvertalers hebben hier op de Synode van Dordrecht m.i. een misser gemaakt in hun kanttekeningen. Sporen van vervangingsdenken wat in die tijd eeuwenlang gewoon was. Constantijn de Grote heeft namelijk in de 4e eeuw ingesteld dat de zondag een rustdag werd, de eerste eeuwen van de christelijke gemeente was het gewoon de opstandingsdag van de Heere, waarop ze 's morgens bijeenkwamen en het brood braken. Zo namen de discipelen deze dag waar. Het is m.i. echt een wijdverbreid misverstand dat in Openbaringen de eerste dag van de week bedoeld wordt. Ook je laatste post is helder, alle teksten op een rijtje gezet.
Ach, Constantijn wordt ook weer ingevlogen. Die maakte een officiele rustdag van de dag die onder christenen gebruikelijk was als dag van samenkomst.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

Junia schreef:
liz boer schreef:
Junia schreef:Liz Boer schreef:
Het 4e gebod gaat echt over de sabbat, de 6e dag, de eerste dag van de week is de "dag des Heeren", de dag van samenkomst, van goederen delen, de dag dat de Geest uitgestort werd, de dag dat Johannes mediteerde op het strand.
Een belangrijke dag, waar we heel zuinig op moeten zijn, maar toch een dag in een ander kader dan de oudtestamentische sabbat.
Je kunt in de hele Bijbel geen enkele onderbouwing vinden dat de eerste dag van de week, de zondag, 'de dag des Heeren' is.
Waar de profeten spreken over 'de dag des Heeren', wordt de periode bedoeld rondom de terugkeer van de Here Jezus. Dat Johannes zijn visioenen kreeg op de 'dag des Heeren' kan je dan ook niet interpreteren als op de zondag, maar hij was in de geest in de periode van oordeel en gerichten die zullen plaats vinden rondom de terugkeer van onze Heere. Het boek Openbaring staat daar dan ook vol mee.

Een goede stelregel is, dat wanneer je een woord of begrip tegen komt en niet weet hoe je het moet interpreteren, dan ga je terug in de Bijbel om te zien wat er in eerdere teksten over is gezegd. Geen enkele keer wordt er dan de zondag mee bedoeld.

Dit alles doet niks af van het feit dat de zondag een mooie dag is, omdat we de opstanding van de Heere dan gedenken.
openbaring 1 : 10
Je begrijpt mijn punt niet Liz. Ik weet dat in Openbaring staat dat Johannes in vervoering raakte op de dag des Heeren, maar wie zegt dat dat de zondag is? Dat is een interpretatie. Een onjuiste, want nergens in de Bijbel wordt met de dag des Heeren de zondag bedoeld. Als de profeten spreken over de dag des Heeren is dat geen opstandingsdag, maar de tijd van oordeel en gerichten die zullen plaats vinden in het einde der tijden.

Verwijzingen naar teksten met ‘dag des Heeren’

Eerst NT:
Hand 2:20 ‘De grote en doorluchtige dag des Heeren’
1 Cor. 5:5 ‘.. zijn geest behouden worde in den dag des Heeren’
2 Cor 1: 14 ‘…op de dag van onze Heere Jezus Christus’
Phil 1:6 ‘…tot de dag van Christus Jezus’
2:16 ‘mij ten roem tegen de dag van Christus’
1 Thess 2:2 ‘…alsof de dag des Heeren reeds aanbrak’
2 Petr. 3:10 ‘de dag des Heeren zal komen als een dief’
Open. 1:10 ‘in vervoering des geestes op de dag des Heeren’

In alle bovenstaande teksten wordt met ‘de dag des Heeren’ de periode bedoeld die aanbreekt als Jezus terugkomt.

Nu het OT:
Jesaja 13: 6 ‘Jammert, want de dag des Heeren is nabij’
13:9 ‘Zie, de dag des Heeren komt’
Ez 13:5 ‘Opdat het op de dag des Heeren zou kunnen standhouden’
Joël 1: 15 ‘Wee dien dag, want nabij is de dag des Heeren’
2:1 ‘De dag des Heeren komt. Want hij is nabij.’
2:11 ‘Groot is de dag des Heeren, en zeer geducht’
2: 31 ‘…voordat de grote en geduchte dag des Heeren komt.’
3:14 ‘…nabij is de dag des Heeren in het dal der beslissing’
Amos 5: 18 ‘Wee hun, die verlangen naar de dag des Heeren’
‘Wat zal de dag des Heeren voor u zijn?’
5:20 Duisternis zal immers de dag des Heeren zijn’
Obadja:15 ‘Want nabij is de dag des Heeren’
Zef 1: 14 ‘Want nabij is de dag des Heeren’
Mal 4:5 ‘de grote en geduchte dag des Heeren komt’

Ook hier geldt voor alle verzen, dat met de ‘dag des Heeren’ de periode wordt bedoelt die aanbreekt als Jezus terugkomt.


Conclusie: de gedachte dat met de dag des Heeren de zondag wordt bedoeld, berust niet op een Bijbels gegeven.
Exact. Na de uitstorting van de Geest (Pinksteren) kwam de Gemeente elke dag samen om het brood te breken etc. (zie hand. 2:42-47) en later werd het de gewoonte om het op de eerste dag, de opstandingsdag van de Heere Jezus, te doen. (zie bijv. hand. 20:7).
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

Ditbenik schreef:
Johannes S schreef:
Junia schreef:Liz Boer schreef:
Het 4e gebod gaat echt over de sabbat, de 6e dag, de eerste dag van de week is de "dag des Heeren", de dag van samenkomst, van goederen delen, de dag dat de Geest uitgestort werd, de dag dat Johannes mediteerde op het strand.
Een belangrijke dag, waar we heel zuinig op moeten zijn, maar toch een dag in een ander kader dan de oudtestamentische sabbat.
Je kunt in de hele Bijbel geen enkele onderbouwing vinden dat de eerste dag van de week, de zondag, 'de dag des Heeren' is.
Waar de profeten spreken over 'de dag des Heeren', wordt de periode bedoeld rondom de terugkeer van de Here Jezus. Dat Johannes zijn visioenen kreeg op de 'dag des Heeren' kan je dan ook niet interpreteren als op de zondag, maar hij was in de geest in de periode van oordeel en gerichten die zullen plaats vinden rondom de terugkeer van onze Heere. Het boek Openbaring staat daar dan ook vol mee.

Een goede stelregel is, dat wanneer je een woord of begrip tegen komt en niet weet hoe je het moet interpreteren, dan ga je terug in de Bijbel om te zien wat er in eerdere teksten over is gezegd. Geen enkele keer wordt er dan de zondag mee bedoeld.

Dit alles doet niks af van het feit dat de zondag een mooie dag is, omdat we de opstanding van de Heere dan gedenken.
Prachtig verwoord wat ik ook denk, Junia. De Statenvertalers hebben hier op de Synode van Dordrecht m.i. een misser gemaakt in hun kanttekeningen. Sporen van vervangingsdenken wat in die tijd eeuwenlang gewoon was. Constantijn de Grote heeft namelijk in de 4e eeuw ingesteld dat de zondag een rustdag werd, de eerste eeuwen van de christelijke gemeente was het gewoon de opstandingsdag van de Heere, waarop ze 's morgens bijeenkwamen en het brood braken. Zo namen de discipelen deze dag waar. Het is m.i. echt een wijdverbreid misverstand dat in Openbaringen de eerste dag van de week bedoeld wordt. Ook je laatste post is helder, alle teksten op een rijtje gezet.
Ach, Constantijn wordt ook weer ingevlogen. Die maakte een officiele rustdag van de dag die onder christenen gebruikelijk was als dag van samenkomst.
Ja dat zeg ik. Bedankt voor het herhalen.

Jezus zegt in Marc.7 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij;
Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen die geboden zijn der mensen.
(Dit kun je heel breed trekken als het een wettisch karakter heeft).

En Gods Geest zegt in Gal.4:
Maar toen, als gij God niet kendet, diendet gij degenen die van nature geen goden zijn;
En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme eerste beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?
Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Zondag.

Bericht door Junia »

Precies, pas onder Constantijn werd de zondag de officiële rustdag. Dus kan met de dag des Heeren in Openbaring absoluut niet de zondag zijn bedoeld. Het boek Openbaring gaat grotendeels over de periode rondom de terugkeer van de Heere Jezus, dus dat wordt met deze term bedoeld. Een term die in het OT deze betekenis heeft, krijgt in het NT niet opeens een andere betekenis.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Zondag.

Bericht door Wandelende »

Wat zou volgens jullie, @Junia en @JohannesS, dan wel een Bijbelse invulling zijn als de zondag als rustdag niet de juiste zou zijn?
(~)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 03 nov 2018, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zondag.

Bericht door Ditbenik »

Junia schreef:Precies, pas onder Constantijn werd de zondag de officiële rustdag. Dus kan met de dag des Heeren in Openbaring absoluut niet de zondag zijn bedoeld. Het boek Openbaring gaat grotendeels over de periode rondom de terugkeer van de Heere Jezus, dus dat wordt met deze term bedoeld. Een term die in het OT deze betekenis heeft, krijgt in het NT niet opeens een andere betekenis.
Ja, onder Constantijn werd de zondag de officiële rustdag omdat die door christenen al sinds de opstanding van Christus in gebruik was als de dag van samenkomst. Dat is iets anders dan de redenering dat de zondag pas rustdag is geworden onder Constantijn en pas sinds die tijd in gebruik is en wij daar verder lak aan kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

Wandelende schreef:Wat zou volgens jullie, @Junia en @JohannesS, dan wel een Bijbelse invulling zijn als de zondag als rustdag niet de juiste zou zijn?
Bedankt voor je vraag. Het Bijbelgedeelte uit handelingen 2 en hand. 20 wat ik aanhaalde daar kun je lezen wat een bijbelse invulling is. Door de tijd is het dus anders geworden. Ik zeg niet dat het per definitie verkeerd is om een dag geheel te wijden aan de Heer, zijn Woord overdenken waar we in de jachtige tijd waarin we leven misschien te weinig aan toe komen, maar we moeten oppassen dat de eerste dag geen wettisch karakter krijgt. Doordeweeks ook verdiepen in het Woord. Natuurlijk begrijp ik wel dat er ook gewerkt moet worden, maar hopelijk begrijp je m'n punt. Ook in ons werk kunnen we het Woord meenemen (in ons hart).
Het is mooi om op de opstandingsdag het brood te breken en rondom het Woord te zijn als Gemeente. Kennen we werkelijk de kracht van Zijn opstanding? Zondag maar ook doordeweeks? Daar gaat het m.i. om.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Zondag.

Bericht door Panny »

De christenen kwamen de eerste paar honderd jaar na Christus al samen op de zondag.
Dat gebeurde meestal voor en/of na het werk. Waarbij ze ook samen de maaltijd gebruikten, geld inzamelden voor de armen, etc.
En er zijn nu ook nog landen waar christenen een kleine minderheid zijn en ze op zondag gewoon moeten werken.

Tegelijk is de zondag als rustdag hier in Nederland een heel groot voorrecht!
Ik zou het in ieder geval niet willen missen.

Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met de Oud Testamentische regels van de sabbat één op één over te zetten op de zondag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag.

Bericht door Mara »

Toen ik kind was duurden de kerkdiensten wel zo'n 2 uur, daarna naar de zondagsschool die ook een uur duurde. We gingen lopend naar de kerk, dus bij elkaar was je dan al 7 uur onder de pannen.
Later ging ik op zondagavond naar de jv.
Nu gaan we met de fiets of de auto, kerkdiensten duren nog geen anderhalf uur. Zondagsschool is binnen een half uurtje klaar.
Dus blijft er veel meer tijd over om te vullen.
Zoals ik opgevoed ben, wordt nu wettisch genoemd, maar ik zag bij vriendinnetjes thuis eigenlijk niet anders.
Je mocht een boek lezen, spelletjes doen, we zongen met elkaar bij het orgel.
Als het zomer was mochten we wel een wandeling maken.
Terugkijkend denk ik dat ik het soms wel saai vond.
Af en toe kwam er een dominee logeren (van zaterdagavond tot maandagmorgen) en dat bleek vaak heel gezellig te zijn.
Grappig was dat om 1 uur de radio aangezet werd voor het nieuws en daarna de Toestand in de wereld door G.B.J. Hiltermann.
Daarna ging de radio uit en bleef ook uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Zondag.

Bericht door Wandelende »

Johannes S schreef:
Wandelende schreef:Wat zou volgens jullie, @Junia en @JohannesS, dan wel een Bijbelse invulling zijn als de zondag als rustdag niet de juiste zou zijn?
Bedankt voor je vraag. Het Bijbelgedeelte uit handelingen 2 en hand. 20 wat ik aanhaalde daar kun je lezen wat een bijbelse invulling is. Door de tijd is het dus anders geworden. Ik zeg niet dat het per definitie verkeerd is om een dag geheel te wijden aan de Heer, zijn Woord overdenken waar we in de jachtige tijd waarin we leven misschien te weinig aan toe komen, maar we moeten oppassen dat de eerste dag geen wettisch karakter krijgt. Doordeweeks ook verdiepen in het Woord. Natuurlijk begrijp ik wel dat er ook gewerkt moet worden, maar hopelijk begrijp je m'n punt. Ook in ons werk kunnen we het Woord meenemen (in ons hart).
Het is mooi om op de opstandingsdag het brood te breken en rondom het Woord te zijn als Gemeente. Kennen we werkelijk de kracht van Zijn opstanding? Zondag maar ook doordeweeks? Daar gaat het m.i. om.
Lees ik dit antwoord goed als ik zeg dat je dus eigenlijk de keuze voor de zondag in Bijbels licht ter discussie stelt, maar dat de zondag toch een goede keuze is om als vaste rustdag in de week te behouden? En dat je daarnaast van mening bent dat een Christen (lees: iemand die van Christus is) dat 24/7 is en vanuit die hoedanigheid door de kracht van de Heilige Geest elke dag de opdracht heeft om vrucht te dragen?
(~)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

Wandelende schreef:
Johannes S schreef:
Wandelende schreef:Wat zou volgens jullie, @Junia en @JohannesS, dan wel een Bijbelse invulling zijn als de zondag als rustdag niet de juiste zou zijn?
Bedankt voor je vraag. Het Bijbelgedeelte uit handelingen 2 en hand. 20 wat ik aanhaalde daar kun je lezen wat een bijbelse invulling is. Door de tijd is het dus anders geworden. Ik zeg niet dat het per definitie verkeerd is om een dag geheel te wijden aan de Heer, zijn Woord overdenken waar we in de jachtige tijd waarin we leven misschien te weinig aan toe komen, maar we moeten oppassen dat de eerste dag geen wettisch karakter krijgt. Doordeweeks ook verdiepen in het Woord. Natuurlijk begrijp ik wel dat er ook gewerkt moet worden, maar hopelijk begrijp je m'n punt. Ook in ons werk kunnen we het Woord meenemen (in ons hart).
Het is mooi om op de opstandingsdag het brood te breken en rondom het Woord te zijn als Gemeente. Kennen we werkelijk de kracht van Zijn opstanding? Zondag maar ook doordeweeks? Daar gaat het m.i. om.
Lees ik dit antwoord goed als ik zeg dat je dus eigenlijk de keuze voor de zondag in Bijbels licht ter discussie stelt, maar dat de zondag toch een goede keuze is om als vaste rustdag in de week te behouden? En dat je daarnaast van mening bent dat een Christen (lees: iemand die van Christus is) dat 24/7 is en vanuit die hoedanigheid door de kracht van de Heilige Geest elke dag de opdracht heeft om vrucht te dragen?
Als we zeggen, de eerste dag is de opstandingsdag van onze Heere Jezus Christus, toen kwamen de discipelen ook bijeen om het brood te breken en de Heere Jezus verscheen een week na Zijn opstanding aan de discipelen en op de eerste dag werd de Geest uitgestort (Pinksteren), dus het heeft wel een bijzonder karakter en door de kracht van Zijn opstanding in ons hart gewerkt door de Heilige Geest gaan we de eeuwige rust in die overblijft voor de gelovigen, want 'Er blijft dan een rust over voor het volk van God'. [Hebreeën 4: 9], dan vind ik dat een prachtige gedachte. Toch moeten we aan de andere kant ook uitkijken dat we niet teveel een betekenis ergens inleggen die niet rechtstreeks in de Bijbel staat en dat we niet een dag vereren in plaats van de Heere Jezus Christus.

Ook moeten we uitkijken dat het niet een wettisch karakter krijgt. Hoezeer ik het geschrift de Heidelbergse Catechismus overwegend waardeer, gaan ze bijvoorbeeld in de uitleg van het 4e gebod in zondag 38 vraag en antwoord 103 door de Joodse sabbat één op één over te zetten op de zondag m.i. echt flink de mist in.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Zondag.

Bericht door TSD »

Daarmee zeg je nogal wat in je laatste zin.

Om dat staande te houden krijg je wel een hoop andere moeilijkheden in mijn beleving.

Als het 4e gebod aangaande de sabbat niet van toepassing is op onze Zondag, hoe kijk je dan naar het 4e gebod?
A. Geldt dat gebod vandaag niet meer? En zo ja, hoe strookt dat met de woorden van de Heere Jezus dat geen tittel noch Jota van de wet zal voorbij gaan en dat de wet wel vervuld is, maar niet ontbonden?
B. Of geldt het 4e gebod nog steeds voor de 7e dag en hebben we dus eerst een sabbatdag en daarna een dag van samenkomst?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Zondag.

Bericht door Johannes S »

TSD schreef:Daarmee zeg je nogal wat in je laatste zin.

Om dat staande te houden krijg je wel een hoop andere moeilijkheden in mijn beleving.

Als het 4e gebod aangaande de sabbat niet van toepassing is op onze Zondag, hoe kijk je dan naar het 4e gebod?
A. Geldt dat gebod vandaag niet meer? En zo ja, hoe strookt dat met de woorden van de Heere Jezus dat geen tittel noch Jota van de wet zal voorbij gaan en dat de wet wel vervuld is, maar niet ontbonden?
B. Of geldt het 4e gebod nog steeds voor de 7e dag en hebben we dus eerst een sabbatdag en daarna een dag van samenkomst?
Gods wet is dus Zijn heilige wil. 9 geboden van het O.T. vinden we terug in het N.T. Het sabbatsgebod ontbreekt. Die was gegeven aan de Joden tijdens het Sinaitische verbond. Je ziet ook dat het karakter van de sabbat wel wat veranderde toen Jezus op aarde rondwandelde. De farizeeën hadden commentaar toen de discipelen aren plukten op de sabbatdag, maar Jezus keurde het goed. Ook toen Jezus mensen genas op de sabbatdag hadden ze kritiek, ze wilden hem constant vangen. Maar de wet is vervuld in het liefhebben van God boven alles en onze naaste als onszelf. Daaraan hangt de gehele wet en de profeten.

Spreekt het N.T. ook niet van een beter verbond in de Hebreeënbrief? Hebreeën 8.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Zondag.

Bericht door Panny »

Ik vind het ook wel een lastig onderwerp hoor.

zes dagen werken en een dag rusten is niet alleen een gebod voor de Joden. Want je vind het ook terug in de scheppingsorde.

Maar toch vind ik het lastig de geboden voor de Sabbat direct over te zetten naar de zondag.
Het lijkt er op dat de eerste christenen uit de heidenen nooit de opdracht hebben gekregen dat ze bepaalde dingen op de zondag niet mochten doen.
Er leek juist veel vrijheid te zijn op dit gebied.

Denk ook aan teksten als:

5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

9 En nu, als gij God kent, ja, veelmeer van God gekend zijt, hoe keert gij u wederom tot de zwakke en arme beginselen, welke gij wederom van voren aan wilt dienen?
10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.
11 Ik vrees voor u, dat ik niet enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Ik denk niet dat deze teksten zeggen dat we geen rustdag mogen houden en de samenkomsten van de gemeente mogen verzuimen. Maar wel dat we niet meer terug moeten vallen op een oud testamentische wettische invulling.
Plaats reactie