Stephen Hawking

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Stephen Hawking

Bericht door Jacobse »

Stephen Hawking is overleden op 14 maart 2018. Hij was een Brits geleerde, die zich in het bijzonder heeft bezig gehouden met studie van het heelal. Hij werd wel genoemd de tweede Einstein, maar dan zonder God. Die ontkende hij, en meer dan dat.
Onbegrijpelijk, juist als men de grootheid en de schoonheid van de kosmos onderzoekt en ziet, dat men dan vermeent dat er geen Pankrator was of is Die dat alles heeft geschapen.
Zoals het Credo van Nicea aangeeft: " ik geloof in een God,de almachtige Vader, schepper van hemel en aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen; en in een Heere Jezus Christus...door Wie alle dingen gemaakt zijn...en in de Heilige Geest...ik verwacht de opstanding van de doden en het leven van de toekomende eeuw ".
De kinderen van Stephen Hawking melden dat hij naar bed was gegaan en in de slaap is overleden. Na gaan slapen volgt wel een ontwaken. Ontwaken hier in de tijd, of ontwaken in de eeuwigheid.
C.S. Lewis in The Great Divorce, blz. 39 en 40,geeft zinnebeeldig en overstijgend aan hoe de werkelijkheid is, in een ( fictief ) gesprek met een hooggekwalificeerde geestelijke die ontmoet wordt door een vroegere vriend die speciaal voor hem gekomen is; en wel als volgt.
Will you come with me...
Well, that is a plan. I am perfectly ready to consider it. Of course I should require some assurances. I should want a guarantee that you are taking me to a place where I shall find a wider atmosphere of usefulness and scope for the talents that God has given me, and an atmosphere of free inquiry, in short, all that one means by civilisation and the spiritual life.
No, said the other, I can promise you none of these things. No sphere of usefulness: you are not needed there at all. No scope for your talents: only forgiveness for having perverted them. No atmosphere of inquiry, for I will bring you to the land not of questions but of answers, and you shall see the face of God.

.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Stephen Hawking

Bericht door Jongere »

Jacobse, op andere fora heeft men wel eens de regel dat degene die een nieuw topic start, daarbij altijd een vraag ter bespreking moet indienen. Anders wordt het een mededeling/preek die in de lucht hangt. Ik zou niet zo goed weten waar je het nu precies met ons over zou willen hebben (if any...).
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Stephen Hawking

Bericht door Delftenaar »

In de lijn van Hawking, hoewel die man atheist was, vraag ik me als christen af of die zwarte gaten waarnaar hij onderzoek deed en waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen niet een soort van toegangspoorten naar de hemel en God zijn. Dus naar die vierde dimensie waarin God zich bevindt.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Stephen Hawking

Bericht door Jacobse »

beste Jongere
dank voor het bericht;
het geeft aanleiding om expliciet als vraag neer te leggen:
hoe kan het zijn, en wat is er tegen te doen,
dat in Nederland nog maar twintig procent van de bevolking
in God gelooft en ter kerke gaat,
en dat tachtig procent niet ziet of niet wil zien
dat eens ieder bij God rekenschap moet afleggen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Stephen Hawking

Bericht door Roos2017 »

Delftenaar schreef:In de lijn van Hawking, hoewel die man atheist was, vraag ik me als christen af of die zwarte gaten waarnaar hij onderzoek deed en waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen niet een soort van toegangspoorten naar de hemel en God zijn. Dus naar die vierde dimensie waarin God zich bevindt.
Wikipedia over het ontstaan van zwarte gaten:
De meeste zwarte gaten zijn de overblijfselen van hypernova- of supernova-explosies. Als de kern van de exploderende ster meer dan ongeveer 5 keer zo zwaar is als de zon (de Oppenheimer-Volkofflimiet), implodeert de kern van de ster uiteindelijk tot een zwart gat, als gevolg van de enorme zwaartekracht die op de ster drukt en het uiteindelijk wint van de massa van de ster.[noten 4] Volgens de algemene relativiteitstheorie kan deze massa worden opgevat als geconcentreerd in een singulariteit. Dit kan een punt, een ring of een bol zijn - daarover zijn de geleerden het niet in alle gevallen eens.

De zeer zware zwarte gaten die in de centra van veel sterrenstelsels te vinden zijn en een massa van enkele miljoenen zonsmassa's hebben, zijn waarschijnlijk kort na de oerknal ontstaan. Inmiddels zijn er ook zwarte gaten bekend met een massa van enkele duizenden zonsmassa's, maar hoe die ontstaan zijn is nog niet duidelijk. Het is evenmin bekend wat er zich in en rond de singulariteit precies afspeelt, aangezien de algemene relativiteitstheorie op zulke kleine afstanden niet meer exact geldig is.[noten 5]

Volgens schattingen bevat ons eigen sterrenstelsel daarnaast enkele miljoenen zwarte gaten met elk ca. 10 keer de massa van de zon, die zijn ontstaan uit zware sterren of uit botsingen tussen sterren. Wanneer deze zwarte gaten zich op een geïsoleerde plek bevinden, dat wil zeggen zonder andere sterren in de buurt, zijn ze veel moeilijker te ontdekken dan wanneer ze een dubbelstelsel vormen met een ster die eromheen draait; uit de baan die de ster dan aflegt kan de aanwezigheid van een donker en zwaarder object worden afgeleid.[12]
Plaats reactie