Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:HIER kun je er meer over lezen.
Mooi artikel. Het uitgangspunt voor de gezelschappen valt mij positief op. Hierin had ik toch een vooroordeel moet ik bekennen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

kasparov schreef:Het heeft dus ook, misschien wel: vooral, schaduwkanten. Mensen die hun verhaaltje vertellen, en ja, met welk doel? Of om erbij te horen, bij het groepje dat kan vertellen? In de Bijbel zie ik een diversiteit aan belevingen. We moeten dus voorzichtig zijn met ons oordeel over een ander en heel onderzoekend in het oordeel over onszelf. Volgens mij zit er wat lading op het woordje "nog". Zijn er "nog" gezelschappen, alsof dat een uitstervend ras of een bedreigd diersoort is. Als we niet oppassen, gaan we het verleden idealiseren. En natuurlijk was het vroeger beter, maar wat was er eigenlijk beter? Toen waren er nog geen communicatietrainingen en was er nauwelijks aandacht voor echt luisteren, dus was het echt wel beter? Of was het eigenlijk langs elkaar heen praten, je eigen verhaal doen?
Als mensen 'hun verhaaltje' vertellen, kun je inderdaad beter een goed boek gaan lezen.
Maar wat ik ervan lees, was het, en ik citeer hier ds. J.W. Slager "...zo hebben wij getracht u wat mede te delen aangaande de grote en heerlijke werken Gods."
Kunnen we dan niet door de negatieve kanten die er zeker ook waren, heen kijken? En dan zien dat er goed over God gesproken werd, zodat mensen ook jaloers werden gemaakt?
Natuurlijk hoef je naar de negatieve kanten niet te verlangen. Maar als hier zonder blikken of blozen gezegd wordt 'ik heb er geen behoefte aan' vind ik dat geen gezonde, bijbelse taal. Vandaar dat ik nu misschien weer een beetje aan de andere kant ga hangen, alsof het allemaal alleen maar positief was.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Dat is een mooi artikel. Ik heb veel over Hermanus van der Hoven gehoord. Er is ook een boekje van hem, ik meen met brieven. Zelf bezit ik die niet.
Ik ook niet, geloof ik. Wel vond ik in Komt, luistert toe VI nog een brief van hem (eind jaren 20 vorige eeuw). Ik zal er eens een stukje van overnemen:
"Wat ontmoet men weinig mensen, die een gewonde ziel hebben, en die met hun verloren toestand zwanger gaan en waar geen doorbrekende genade is. De apostel zegt: Die Hij tevoren verordineerd heeft, dat Hij die komt te roepen. De roeping en de wedergeboorte,
ook de ontsluiting van de weg van zaligheid, dat soort mensen ontmoet ik er soms wel één. En als een vrucht van het rechtvaardig oordeel houdt de Heere Zichzelf verborgen, want er is geen doorbreking. Toen ik jong was waren er nog veel geoefende mensen die de Heere door het recht gezet had, om de Heere te kennen, zo Hij gekend moet worden tot zaligheid. In die tijd waren de ouden een hand en een voet voor een bekommerd mens. Dat ontbreekt in onze tijd. Daarom is het mensdom zo onkundig, omdat er geen onderwijs is.
Ik ontmoet sommige mensen met een aangeslagen ziel, en als ik eens met hen praat en ik onderwijs ze uit m'n eigen ondervinding, dan getuigen ze zelf dat ze dat nergens meer horen. Daar zijn zulke zielen bij de Heere niet minder om, maar wel bij haarzelven. Want zulke mensen hebben een gemoedsleven en een gevoelig leven, en als ze dat missen, dan houden ze niets over dan strijd en ongeloof. Dat is bij u en bij mij zo niet. De zaligheid wordt aan 't geloof vastgemaakt, maar niet aan 't gevoel.
Daar geeft de profeet gewag en getuigenis van. Hij zegt: Al is er geen schaap in de kooi en geen rund op de stal, en dat de wijnstok geen vrucht en de vijgeboom geen vijgen voortbrengt, dan sprong hij nochtans van blijdschap in zijnen God op.
De zaligheid ligt in God. Wij roemen ook in God door onzen Heere Jezus Christus door Welke wij die toeleiding gekregen hebben. De vrucht van het geloof is de baat voor de ziel."
Manus van der Hoven is op 18 november 1931 op 86-jarige leeftijd overleden.
Dit is precies wat ik bedoel. Ik zou iedereen aanraden om dit kleine fragmentje eens goed te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Dat staat er niet in, wel in BWV 56, een bascantate.
Ja sorry, ik dacht dat dit lied in de M.P. stond.
eilander schreef:Ik geloof trouwens dat het een volstrekt bijbelse tekst is:
Ik hoorde hem dezer dagen een paar keer voorbij komen op de radio en het wordt zo prachtig gezongen!
Maar dat was dan verkeerde inlegkunde van mij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik geloof trouwens dat het een volstrekt bijbelse tekst is:
Ik hoorde hem dezer dagen een paar keer voorbij komen op de radio en het wordt zo prachtig gezongen!
Maar dat was dan verkeerde inlegkunde van mij.
Kan gebeuren. Radio4?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:Ik geloof trouwens dat het een volstrekt bijbelse tekst is:
Ik hoorde hem dezer dagen een paar keer voorbij komen op de radio en het wordt zo prachtig gezongen!
Maar dat was dan verkeerde inlegkunde van mij.
Kan gebeuren. Radio4?
Classic fm. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
refo schreef:
Mara schreef:Over M.P. gesproken.
De zanger zingt: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, maar moest Simon van Cyrene niet gedwongen worden om dat te doen?
Maar goed, dat is off topic.
Waar staat dat in de Mattheüs Passion?
Dat staat er niet in, wel in BWV 56, een bascantate.
Ik geloof trouwens dat het een volstrekt bijbelse tekst is:
"Ich will den Kreuzstab gerne tragen,
er kömmt von Gottes lieber Hand.
Der führet mich nach meinen Plagen
zu Gott in das gelobte Land.
Da leg ich den Kummer auf einmal ins Grab,
da wischt mir die Tränen
mein Heiland selbst ab."
Het is geen verkeerde plek als we dit mogen zingen. Niet dat het makkelijk is, dat niet. Maar (met enige inlegkunde van mijn kant) ik denk dat Simon van Cyrene dit later best had kunnen zingen. Toen hij nietsvermoedend naar Jeruzalem ging moest hij inderdaad gedwongen worden, maar ik ga ervan uit dat hij later heeft mogen roemen in het Kruis.
Zie bijvoorbeeld https://eduardvh.home.xs4all.nl/BWV/56.html voor een toelichting bij tekst en muziek
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

kasparov schreef:Het heeft dus ook, misschien wel: vooral, schaduwkanten. Mensen die hun verhaaltje vertellen, en ja, met welk doel? Of om erbij te horen, bij het groepje dat kan vertellen? In de Bijbel zie ik een diversiteit aan belevingen. We moeten dus voorzichtig zijn met ons oordeel over een ander en heel onderzoekend in het oordeel over onszelf. Volgens mij zit er wat lading op het woordje "nog". Zijn er "nog" gezelschappen, alsof dat een uitstervend ras of een bedreigd diersoort is. Als we niet oppassen, gaan we het verleden idealiseren. En natuurlijk was het vroeger beter, maar wat was er eigenlijk beter? Toen waren er nog geen communicatietrainingen en was er nauwelijks aandacht voor echt luisteren, dus was het echt wel beter? Of was het eigenlijk langs elkaar heen praten, je eigen verhaal doen?
Ik wil hier toch nog even op reageren. Ook al is het Biddag.

Je hebt nu ook echt lieve schatten die bij elkaar komen en niet de meetlat langs jouw bekering leggen en bepalen waar je ergens met je bekering zit. Je mag er zijn wie je bent en je kunt je zorgen en noden bij hen kwijt.

Je hebt ook mensen die bij elkaar komen waar wel de meetlat gehanteerd wordt. Waar ook ouderen hoofdschuddend vandaan komen. Ik denk dat de Mattheus Passion dan meer te bieden heeft.

En ja, dat is anno 2018. Mensen zoeken elkaar op. De een heeft er meer behoefte aan dan de ander. Onze predikant is wars van gezelschappen net zoals de oude predikant van mijn echtgenoot. Die waarschuwde ervoor.

Maar het kan dus wel. Goede gezelschappen. Jammer alleen dat iedereen een mening heeft hier, maar niet werkelijk om een adres vraagt.

Je kunt je ook afvragen of Refoforum ook altijd Bijbels is. Ook daar zijn de meningen van Gods kinderen sterk over verdeeld. Maar iedereen is volwassen en kan zelf nadenken.

Ik had dit niet willen schrijven... zonde van de Biddag. Maar bij deze. Ik geloof dat ik het Refoforum voor onbepaalde tijd verlaat. Ik lig er niet wakker van hoor. Don't worry.

@Bedankt Hendrikus, ben hard aan het studeren.. maar nu heb ik weer meer tijd..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Terri »

Desiree schreef:
kasparov schreef:Het heeft dus ook, misschien wel: vooral, schaduwkanten. Mensen die hun verhaaltje vertellen, en ja, met welk doel? Of om erbij te horen, bij het groepje dat kan vertellen? In de Bijbel zie ik een diversiteit aan belevingen. We moeten dus voorzichtig zijn met ons oordeel over een ander en heel onderzoekend in het oordeel over onszelf. Volgens mij zit er wat lading op het woordje "nog". Zijn er "nog" gezelschappen, alsof dat een uitstervend ras of een bedreigd diersoort is. Als we niet oppassen, gaan we het verleden idealiseren. En natuurlijk was het vroeger beter, maar wat was er eigenlijk beter? Toen waren er nog geen communicatietrainingen en was er nauwelijks aandacht voor echt luisteren, dus was het echt wel beter? Of was het eigenlijk langs elkaar heen praten, je eigen verhaal doen?
Ik wil hier toch nog even op reageren. Ook al is het Biddag.

Je hebt nu ook echt lieve schatten die bij elkaar komen en niet de meetlat langs jouw bekering leggen en bepalen waar je ergens met je bekering zit. Je mag er zijn wie je bent en je kunt je zorgen en noden bij hen kwijt.

Je hebt ook mensen die bij elkaar komen waar wel de meetlat gehanteerd wordt. Waar ook ouderen hoofdschuddend vandaan komen. Ik denk dat de Mattheus Passion dan meer te bieden heeft.

En ja, dat is anno 2018. Mensen zoeken elkaar op. De een heeft er meer behoefte aan dan de ander. Onze predikant is wars van gezelschappen net zoals de oude predikant van mijn echtgenoot. Die waarschuwde ervoor.

Maar het kan dus wel. Goede gezelschappen. Jammer alleen dat iedereen een mening heeft hier, maar niet werkelijk om een adres vraagt.

Je kunt je ook afvragen of Refoforum ook altijd Bijbels is. Ook daar zijn de meningen van Gods kinderen sterk over verdeeld. Maar iedereen is volwassen en kan zelf nadenken.

Ik had dit niet willen schrijven... zonde van de Biddag. Maar bij deze. Ik geloof dat ik het Refoforum voor onbepaalde tijd verlaat. Ik lig er niet wakker van hoor. Don't worry.

@Bedankt Hendrikus, ben hard aan het studeren.. maar nu heb ik weer meer tijd..
Dit is nummer 3 in een hele korte tijd, die een soort van afscheid neemt, alle drie fijne posters, ik vind dit reuze jammer en zie ze met spijt gaan.
Moeten we niet eens achter onze oren krabben, of de toon hier wel altijd 'juist is? En onnodig aanvallend soms met (te) snel een veroordeling als het 'anders' is dan onze mening?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door emigrant »

ik heb ook wel de indruk dat dit forum van ligging begint te verschuiven. Maar vooral dat sommigen elkaar moeilijk tolereren. Ik zeg het maar even. Discussie daarover kan alleen elders gevoerd worden als daar behoefte aan is.
Daar ik mijn internetgebruik toch drastisch ga minderen, zal vanzelf dit forum bij mij ook op een lagere pit gaan. Het is niet meer wat het was.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Delftenaar »

De tijd verschuift en wij schuiven mee.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

Als ik het zo een beetje nuchter lees lijkt het haast dat we de gezelschappen laten liggen en overstappen op Radio 4 en de Mattheus Passion... Het verband ontgaat me een beetje maar zal ongetwijfeld aan mij liggen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:ik heb ook wel de indruk dat dit forum van ligging begint te verschuiven. Maar vooral dat sommigen elkaar moeilijk tolereren. Ik zeg het maar even. Discussie daarover kan alleen elders gevoerd worden als daar behoefte aan is.
Daar ik mijn internetgebruik toch drastisch ga minderen, zal vanzelf dit forum bij mij ook op een lagere pit gaan. Het is niet meer wat het was.
Dat ligt aan het publiek en die zijn een afspiegeling van het reformatorisch noemende deel dat zich op het internet waagt.
Ik weet dat er meerderen zijn die niet publiek posten, deden ze dat wel (wat ik overigens maar niet zal aanraden) dan zou er wel een heel ander forum ontstaan. Ik heb het hier 10 jaar volgehouden. Dan vraag ik me wel eens af: Hoe heb ik dat vol kunnen houden. Elke week wel een paar nare reacties die dwars tegen het oude ingaan. Dat is niet iets wat je gewoon naast je neer kan leggen. Achter iedere poster zit immers een ziel op weg naar de eeuwigheid. Maar als ik het niet meer aankan, zou het goed zijn wat ik vaak heb gewild: Stoppen. Maar soms wil je ook wel eens wat kwijt. als je bijna de hele dag alleen zit. Het zal zwak zijn, dat ben ik met iedereen eens. Ik ken een beetje mijn zwakke punten. Intussen in bijna 10 jaren 18.032 postings.
Ik heb ook grote veranderingen gezien. Meest ingrijpend wel dat we niet meer één Bijbel hanteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:Als ik het zo een beetje nuchter lees lijkt het haast dat we de gezelschappen laten liggen en overstappen op Radio 4 en de Mattheus Passion... Het verband ontgaat me een beetje maar zal ongetwijfeld aan mij liggen...
Dat is nogal een drastische uitspraak Dia.
Ik denk dat de meeste forummers niks hebben met zowel Radio4 als de Mattheus Passion.
Daarom ben ik bang dat je helemaal niet zo nuchter leest, en net wat je zegt, het verband ontgaat mij.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

Roos2017 schreef:
-DIA- schreef:Als ik het zo een beetje nuchter lees lijkt het haast dat we de gezelschappen laten liggen en overstappen op Radio 4 en de Mattheus Passion... Het verband ontgaat me een beetje maar zal ongetwijfeld aan mij liggen...
Dat is nogal een drastische uitspraak Dia.
Ik denk dat de meeste forummers niks hebben met zowel Radio4 als de Mattheus Passion.
Daarom ben ik bang dat je helemaal niet zo nuchter leest, en net wat je zegt, het verband ontgaat mij.
Ik zei dacht ik, ook zoiets, het zal wel aan mij liggen. Maar goed, het is een hele stap om van het gezelschapsleven bij klassieke muziek en de Mattheus Passion terecht te komen.... Maar dat ik dat vreemd vind zal ook wel aan mij liggen. Sorry!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie