Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

Misschien overschat je gezelschappen en onderschat je muziek en organist etc.?

Maar ik kwam net ook een christen tegen in een seculiere omgeving. Ff een knipoog. Een hartelijke groet. Ben ik ook blij mee.

En in de kerk wat mijn tweede kerk zowat is.. hoor ik getuigenissen onder leiding van de predikant.. ja.. hartverwarmend en versterkend. God gaat door...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

Desiree schreef:Misschien overschat je gezelschappen en onderschat je muziek en organist etc.?

Maar ik kwam net ook een christen tegen in een seculiere omgeving. Ff een knipoog. Een hartelijke groet. Ben ik ook blij mee.

En in de kerk wat mijn tweede kerk zowat is.. hoor ik getuigenissen onder leiding van de predikant.. ja.. hartverwarmend en versterkend. God gaat door...
Ik geloof niet dat we elkaar gaan vinden.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

Je hebt gelijk.. we kunnen beter stoppen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mara »

Desiree schreef:Misschien overschat je gezelschappen en onderschat je muziek en organist etc.?

Maar ik kwam net ook een christen tegen in een seculiere omgeving. Ff een knipoog. Een hartelijke groet. Ben ik ook blij mee.

En in de kerk wat mijn tweede kerk zowat is.. hoor ik getuigenissen onder leiding van de predikant.. ja.. hartverwarmend en versterkend. God gaat door...
Ik denk dat het begrip gezelschappen bij jou tot verwarring leidt.
Wil een gezelschap beantwoorden aan het doel, dan vraagt dat een goede sfeer, een open klimaat en onderlinge liefde, zegt Visser. „Maar het is evengoed nodig dat er een zakelijke sfeer heerst. Het gesprek mag niet ontaarden in gemoedelijkheid, waarin mensen elkaar opbouwen in allerlei gestalten, waarbij men bekeerd is buiten de toegepaste gerechtigheid van Christus om. Ook het nabijkomende werk kan zalig­makend lijken te zijn, maar dat onderscheid wordt door ons niet altijd gezien. Het oude volk zei vroeger: Wanneer kun je iemand overnemen? Als Christus Zich aan de ziel heeft geopenbaard.”

In het geestelijk leven is er onderscheid tussen het beginnende leven en het voortgaande leven der genade. „Het beginnende leven is wel aangenaam, maar de pijl ligt verder. Hoe nuttig kan het onderwijs van het geoefende volk op een gezelschap dan zijn. Er dient gesproken te worden vanuit het Woord, want wij moeten Schriftuurlijke christenen zijn, in het kennen van de zaligheid in de vergeving der zonden.”

HIER kun je er meer over lezen.
Het is denk ik ook een tijdsbeeld. Nu kan men makkelijker met elkaar in verbinding komen en blijven.
Elke regio heeft ook een eigen kenmerk, omdat de volksaard in Noord Brabant nu eenmaal anders was dan op de Veluwe of in Zeeland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Desiree schreef:Misschien overschat je gezelschappen en onderschat je muziek en organist etc.?

Maar ik kwam net ook een christen tegen in een seculiere omgeving. Ff een knipoog. Een hartelijke groet. Ben ik ook blij mee.

En in de kerk wat mijn tweede kerk zowat is.. hoor ik getuigenissen onder leiding van de predikant.. ja.. hartverwarmend en versterkend. God gaat door...
Ik denk dat het begrip gezelschappen bij jou tot verwarring leidt.
Wil een gezelschap beantwoorden aan het doel, dan vraagt dat een goede sfeer, een open klimaat en onderlinge liefde, zegt Visser. „Maar het is evengoed nodig dat er een zakelijke sfeer heerst. Het gesprek mag niet ontaarden in gemoedelijkheid, waarin mensen elkaar opbouwen in allerlei gestalten, waarbij men bekeerd is buiten de toegepaste gerechtigheid van Christus om. Ook het nabijkomende werk kan zalig­makend lijken te zijn, maar dat onderscheid wordt door ons niet altijd gezien. Het oude volk zei vroeger: Wanneer kun je iemand overnemen? Als Christus Zich aan de ziel heeft geopenbaard.”

In het geestelijk leven is er onderscheid tussen het beginnende leven en het voortgaande leven der genade. „Het beginnende leven is wel aangenaam, maar de pijl ligt verder. Hoe nuttig kan het onderwijs van het geoefende volk op een gezelschap dan zijn. Er dient gesproken te worden vanuit het Woord, want wij moeten Schriftuurlijke christenen zijn, in het kennen van de zaligheid in de vergeving der zonden.”

HIER kun je er meer over lezen.
Het is denk ik ook een tijdsbeeld. Nu kan men makkelijker met elkaar in verbinding komen en blijven.
Elke regio heeft ook een eigen kenmerk, omdat de volksaard in Noord Brabant nu eenmaal anders was dan op de Veluwe of in Zeeland.
Dat is een mooi artikel. Ik heb veel over Hermanus van der Hoven gehoord. Er is ook een boekje van hem, ik meen met brieven. Zelf bezit ik die niet.
Verder word de naam van Mevr. Westdorp-Karels genoemd. Ik heb haar vroeger gekend als ze de vakanties bij ons doorbracht. Ze is een zus van beide dominees Karels, en ook de ouders van haar hebben we goed gekend. Ook als ze bij op vakantie waren, jaren 70 denk ik, werd er zelfs nog wel een klein gezelschap gehouden in ons huis. Vooral de moeder Karels was een wat men noemde, een "moeder in Israël". Vader Karels was ook een man die de genade deelachtig was. Hij werd destijds toen ds. J. Karels werd toegelaten tot de opleiding, de opvolger van hem in de kerkenraad. Het was dus zo dat daar de vader de zoon opvolgde. Rijke herinneringen aan die tijd!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

@Mara. Bedankt. Denk ik voor andere refoforummers handig.

Maar ik denk dat ik al veel wist... Ik heb natuurlijk ook boeken van Mientje Vrijdag en Wulfert Floor. Maar als het goed is zie je de vruchten aan het Heilig Avondmaal. Als je niet meer buiten de Heere kan, dan ben je uitgenodigd. Dat moet toch al getuigenis genoeg zijn.

Ik weet van kinderen van God die van gezelschap houden. Ik weet ook van hen die er niet van houden. Ik weet ook van kleine gezelschapjes van vrienden bij elkaar van allerlei leeftijden. Ik hoor daar mensen positief over.

Alleen werd ik voor een tijd terug boos hoe je zo'n lieve bij ons hoogstaande vrouw (geen familie) zo verdrietig kan krijgen door een ander gezelschapsleven. Heb ik behoefte om met haar te praten.. ja, heb ik behoefte om mee te gaan. Nee. Ik ga dan liever naar de Mattheus Passion. Daar aan het kruis zie je wat Jezus over heeft gehad voor zondaren.

Bedankt. Onderzoek en behoud het goede.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Terri »

Desiree schreef:@Mara. Bedankt. Denk ik voor andere refoforummers handig.

Maar ik denk dat ik al veel wist... Ik heb natuurlijk ook boeken van Mientje Vrijdag en Wulfert Floor. Maar als het goed is zie je de vruchten aan het Heilig Avondmaal. Als je niet meer buiten de Heere kan, dan ben je uitgenodigd. Dat moet toch al getuigenis genoeg zijn.

Ik weet van kinderen van God die van gezelschap houden. Ik weet ook van hen die er niet van houden. Ik weet ook van kleine gezelschapjes van vrienden bij elkaar van allerlei leeftijden. Ik hoor daar mensen positief over.

Alleen werd ik voor een tijd terug boos hoe je zo'n lieve bij ons hoogstaande vrouw (geen familie) zo verdrietig kan krijgen door een ander gezelschapsleven. Heb ik behoefte om met haar te praten.. ja, heb ik behoefte om mee te gaan. Nee. Ik ga dan liever naar de Mattheus Passion. Daar aan het kruis zie je wat Jezus over heeft gehad voor zondaren.

Bedankt. Onderzoek en behoud het goede.
Ik kan helemaal met je meegaan, omdat ik ook meer 'onderwijs' heb gekregen tijdens preek, Bijbelkringen en zangavonden, dan tijdens de 'gezelschappen' en ja, ik heb ze in m'n jonge jaren regelmatig bezocht, diverse 'soorten' en ik kwam er meestal volledig 'in de war' vandaan....helaas.
Zeg er gelijk bij, dat dit mijn ervaring is/was en ik geen 'be-/veroordeling' uitspreek over alle gezelschappen op zich, maar ik heb er geen goede herinnering aan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mara »

Desiree schreef: Alleen werd ik voor een tijd terug boos hoe je zo'n lieve bij ons hoogstaande vrouw (geen familie) zo verdrietig kan krijgen door een ander gezelschapsleven. Heb ik behoefte om met haar te praten.. ja, heb ik behoefte om mee te gaan. Nee. Ik ga dan liever naar de Mattheus Passion. Daar aan het kruis zie je wat Jezus over heeft gehad voor zondaren.
Sorry Desiree, maar je vergelijkt nog steeds appels met peren.
Het is niet: ik doe liever dit dan gezelschapsavonden bijwonen.
Ik denk dat je trouwens nu heel goed moet zoeken. Maar het is een tijdsbeeld van bevindelijk Nederland en zo moet je dat zien, zonder jezelf daarin te betrekken.

Over M.P. gesproken.
De zanger zingt: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, maar moest Simon van Cyrene niet gedwongen worden om dat te doen?
Maar goed, dat is off topic.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

Mara schreef:
Desiree schreef: Alleen werd ik voor een tijd terug boos hoe je zo'n lieve bij ons hoogstaande vrouw (geen familie) zo verdrietig kan krijgen door een ander gezelschapsleven. Heb ik behoefte om met haar te praten.. ja, heb ik behoefte om mee te gaan. Nee. Ik ga dan liever naar de Mattheus Passion. Daar aan het kruis zie je wat Jezus over heeft gehad voor zondaren.
Sorry Desiree, maar je vergelijkt nog steeds appels met peren.
Het is niet: ik doe liever dit dan gezelschapsavonden bijwonen.
Ik denk dat je trouwens nu heel goed moet zoeken. Maar het is een tijdsbeeld van bevindelijk Nederland en zo moet je dat zien, zonder jezelf daarin te betrekken.

Over M.P. gesproken.
De zanger zingt: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, maar moest Simon van Cyrene niet gedwongen worden om dat te doen?
Maar goed, dat is off topic.
Prima. Ik heb niemand willen kwetsen die gezelschap zoekt van een kind van God of meerdere kinderen van God in de setting van dit topic. Bij deze. Maar persoonlijk heb ik er geen behoefte aan.

Dan heb jij een andere versie dan ik Mara. Er staat duidelijk in dat Simon van Cyrene gedwongen werd. Nr. 64.

Maar dit was mijn laatste bericht in dit topic. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mara »

Desiree schreef: Dan heb jij een andere versie dan ik Mara. Er staat duidelijk in dat Simon van Cyrene gedwongen werd. Nr. 64.
Dat is ook wat ik zeg dus. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door kasparov »

Het heeft dus ook, misschien wel: vooral, schaduwkanten. Mensen die hun verhaaltje vertellen, en ja, met welk doel? Of om erbij te horen, bij het groepje dat kan vertellen? In de Bijbel zie ik een diversiteit aan belevingen. We moeten dus voorzichtig zijn met ons oordeel over een ander en heel onderzoekend in het oordeel over onszelf. Volgens mij zit er wat lading op het woordje "nog". Zijn er "nog" gezelschappen, alsof dat een uitstervend ras of een bedreigd diersoort is. Als we niet oppassen, gaan we het verleden idealiseren. En natuurlijk was het vroeger beter, maar wat was er eigenlijk beter? Toen waren er nog geen communicatietrainingen en was er nauwelijks aandacht voor echt luisteren, dus was het echt wel beter? Of was het eigenlijk langs elkaar heen praten, je eigen verhaal doen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Dat is een mooi artikel. Ik heb veel over Hermanus van der Hoven gehoord. Er is ook een boekje van hem, ik meen met brieven. Zelf bezit ik die niet.
Ik ook niet, geloof ik. Wel vond ik in Komt, luistert toe VI nog een brief van hem (eind jaren 20 vorige eeuw). Ik zal er eens een stukje van overnemen:
"Wat ontmoet men weinig mensen, die een gewonde ziel hebben, en die met hun verloren toestand zwanger gaan en waar geen doorbrekende genade is. De apostel zegt: Die Hij tevoren verordineerd heeft, dat Hij die komt te roepen. De roeping en de wedergeboorte,
ook de ontsluiting van de weg van zaligheid, dat soort mensen ontmoet ik er soms wel één. En als een vrucht van het rechtvaardig oordeel houdt de Heere Zichzelf verborgen, want er is geen doorbreking. Toen ik jong was waren er nog veel geoefende mensen die de Heere door het recht gezet had, om de Heere te kennen, zo Hij gekend moet worden tot zaligheid. In die tijd waren de ouden een hand en een voet voor een bekommerd mens. Dat ontbreekt in onze tijd. Daarom is het mensdom zo onkundig, omdat er geen onderwijs is.
Ik ontmoet sommige mensen met een aangeslagen ziel, en als ik eens met hen praat en ik onderwijs ze uit m'n eigen ondervinding, dan getuigen ze zelf dat ze dat nergens meer horen. Daar zijn zulke zielen bij de Heere niet minder om, maar wel bij haarzelven. Want zulke mensen hebben een gemoedsleven en een gevoelig leven, en als ze dat missen, dan houden ze niets over dan strijd en ongeloof. Dat is bij u en bij mij zo niet. De zaligheid wordt aan 't geloof vastgemaakt, maar niet aan 't gevoel.
Daar geeft de profeet gewag en getuigenis van. Hij zegt: Al is er geen schaap in de kooi en geen rund op de stal, en dat de wijnstok geen vrucht en de vijgeboom geen vijgen voortbrengt, dan sprong hij nochtans van blijdschap in zijnen God op.
De zaligheid ligt in God. Wij roemen ook in God door onzen Heere Jezus Christus door Welke wij die toeleiding gekregen hebben. De vrucht van het geloof is de baat voor de ziel."
Manus van der Hoven is op 18 november 1931 op 86-jarige leeftijd overleden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door refo »

Mara schreef:
Desiree schreef: Alleen werd ik voor een tijd terug boos hoe je zo'n lieve bij ons hoogstaande vrouw (geen familie) zo verdrietig kan krijgen door een ander gezelschapsleven. Heb ik behoefte om met haar te praten.. ja, heb ik behoefte om mee te gaan. Nee. Ik ga dan liever naar de Mattheus Passion. Daar aan het kruis zie je wat Jezus over heeft gehad voor zondaren.
Sorry Desiree, maar je vergelijkt nog steeds appels met peren.
Het is niet: ik doe liever dit dan gezelschapsavonden bijwonen.
Ik denk dat je trouwens nu heel goed moet zoeken. Maar het is een tijdsbeeld van bevindelijk Nederland en zo moet je dat zien, zonder jezelf daarin te betrekken.

Over M.P. gesproken.
De zanger zingt: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, maar moest Simon van Cyrene niet gedwongen worden om dat te doen?
Maar goed, dat is off topic.
Waar staat dat in de Mattheüs Passion?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

refo schreef:
Mara schreef:Over M.P. gesproken.
De zanger zingt: Ich will den Kreuzstab gerne tragen, maar moest Simon van Cyrene niet gedwongen worden om dat te doen?
Maar goed, dat is off topic.
Waar staat dat in de Mattheüs Passion?
Dat staat er niet in, wel in BWV 56, een bascantate.
Ik geloof trouwens dat het een volstrekt bijbelse tekst is:
"Ich will den Kreuzstab gerne tragen,
er kömmt von Gottes lieber Hand.
Der führet mich nach meinen Plagen
zu Gott in das gelobte Land.
Da leg ich den Kummer auf einmal ins Grab,
da wischt mir die Tränen
mein Heiland selbst ab."
Het is geen verkeerde plek als we dit mogen zingen. Niet dat het makkelijk is, dat niet. Maar (met enige inlegkunde van mijn kant) ik denk dat Simon van Cyrene dit later best had kunnen zingen. Toen hij nietsvermoedend naar Jeruzalem ging moest hij inderdaad gedwongen worden, maar ik ga ervan uit dat hij later heeft mogen roemen in het Kruis.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

Nou, dat had ik dan graag gehoord. Dat gaat dwars door je heen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie