Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Ik las pas nog iets over haar in het boek van ds. S. de Jong. Mooi boek trouwens!
Ik zou geen gezelschappen meer weten. Ooit ben ik wel eens in Dordrecht geweest.
Hopelijk zijn er nog wel gelegenheden waar Gods volk nog bij elkaar zit om met elkaar over de dingen van Gods Koninkrijk te praten. Na de kerkdiensten, of avondmaalsdiensten gebeurt dat in elk geval nog wel.
Wat dacht je van bijbelkringen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Ik las pas nog iets over haar in het boek van ds. S. de Jong. Mooi boek trouwens!
Ik zou geen gezelschappen meer weten. Ooit ben ik wel eens in Dordrecht geweest.
Hopelijk zijn er nog wel gelegenheden waar Gods volk nog bij elkaar zit om met elkaar over de dingen van Gods Koninkrijk te praten. Na de kerkdiensten, of avondmaalsdiensten gebeurt dat in elk geval nog wel.
Wat dacht je van bijbelkringen?
Die zou je er ook onder kunnen scharen, als het tenminste ruimte is om echt met elkaar van hart tot hart te spreken over bijbelse onderwerpen en de bevinding daarvan in ons hart. Op de bijbelkring zoals ik die ken, gebeurt dat niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door helma »

Ben vroeger veel bij gezelschappen geweest. En toch verlang ik er niet naar terug. Vaak waren dezelfde mensen aan het woord, en was het een 'verhaal' wat je al meerdere keren gehoord had.
Een bijbelkring waar ruimte is om ook iets van je innerlijk te delen als dat aansluit bij het Woord lijkt mij 'gezonder'.
Liever met een of twee mensen spreken over Gods weg in je leven dan in een grote (re) groep.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mara »

helma schreef:Ben vroeger veel bij gezelschappen geweest. En toch verlang ik er niet naar terug. Vaak waren dezelfde mensen aan het woord, en was het een 'verhaal' wat je al meerdere keren gehoord had.
Een bijbelkring waar ruimte is om ook iets van je innerlijk te delen als dat aansluit bij het Woord lijkt mij 'gezonder'.
Liever met een of twee mensen spreken over Gods weg in je leven dan in een grote (re) groep.
Bij ons thuis was het ook wel eens. Ook kwam er wel eens man die zich aangesloten had. Hij had idd een heel mooi bekeringsverhaal. Maar hij werd ontmaskerd door een oud vrouwtje, dat maar stilletjes in een hoekje, onopvallend zat te luisteren.
Hij had zijn bekering uit zijn hoofd geleerd, uit een oud boekje.
Er zijn ook wel goede dingen uit voortgekomen hoor Helma, mijn ouders hebben er een paar fijne vriendschappen aan overgehouden. Geestelijke banden, die verder reikten dan gewone vriendschappen.
Als je niet mee kunt met al die vernieuwingen in de kerken, kom je alleen te staan. Ik idealiseer het niet, zeker niet! Want er was ook kaf onder het koren. Zoals die man die door de mand viel. Er was ook een Judas onder de discipelen.
Maar je ziet het aan DIA, hij wordt ook niet begrepen. En dat zijn nu de mensen die dan maar thuis gaan lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

Het moet ook helemaal niet gaan om mensen en hun bevindingen. Misschien zijn de 'ontmaskerde' mensen wel voor eeuwig binnen, en de mensen die hen 'ontmaskerd' hebben wel voor eeuwig buiten, wie zal het zeggen dan God alleen? Dit bevestigen of ontmaskeren kan niet de bedoeling van een gezelschap zijn.

Waar ik ooit bij gezeten heb (dat was dan een 'officieel' gezelschap) ging het veel over de moeilijkheden aan 's mensen kant, en er ging toen voor mij als jongen van een jaar of 10 niet veel bekoring van uit, eerlijk gezegd. Achteraf gezien is het zo jammer dat er toen niet meer gezegd is over de gewilligheid van de Zaligmaker om ook een jongen van 10 te redden, en over de grote waarde van het dienen van Hem.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Waar ik ooit bij gezeten heb (dat was dan een 'officieel' gezelschap) ging het veel over de moeilijkheden aan 's mensen kant, en er ging toen voor mij als jongen van een jaar of 10 niet veel bekoring van uit, eerlijk gezegd. Achteraf gezien is het zo jammer dat er toen niet meer gezegd is over de gewilligheid van de Zaligmaker om ook een jongen van 10 te redden, en over de grote waarde van het dienen van Hem.
Het heeft wel als nadelig gevolg dat ik heb meegekregen dat iemand er wel heel erg diep doorheen moet gaan.
Jezelf aan te wijzen als de bedrieger.
En dat raak ik niet meer kwijt. Mede ook door de prediking waar ik jarenlang onder gezeten heb.
Maar ik veracht het niet, omdat de Heere er misschien Zijn wijze bedoeling mee heeft.
Met kinderen werd anders omgegaan. Hen werd al heel vroeg de ernst van het leven en de noodzaak van bekering voortdurend ingescherpt.
Dat wordt nu niet meer zo gedaan. Het heeft veel onnodige angst opgeleverd in tere kinderzieltjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Mistig »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Wat dacht je van bijbelkringen?
Die zou je er ook onder kunnen scharen, als het tenminste ruimte is om echt met elkaar van hart tot hart te spreken over bijbelse onderwerpen en de bevinding daarvan in ons hart. Op de bijbelkring zoals ik die ken, gebeurt dat niet.
Als dat de moderne gezelschappen zijn, dan zou je hier misschien ook wel de plaatselijke mannenverenigingen en in sommige gevallen de jeugdvereniging onder kunnen scharen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Delftenaar »

En Bijbelkringen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

In Zuid Holland is er in ieder geval een gezelschap. Ik hoor er wel eens van. Ik hoor weleens zeggen dat men niet meer gaat, en vervolgens is men toch weer geweest.. :) Ai, waar hoor ik dat meer?

Ik heb er geen behoefte aan. Een zangavond of een concert heeft ook rijke stof.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

Desiree schreef:Ik heb er geen behoefte aan. Een zangavond of een concert heeft ook rijke stof.
Dat is wel een heel opmerkelijke vergelijking.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Desiree schreef:Ik heb er geen behoefte aan. Een zangavond of een concert heeft ook rijke stof.
Dat is wel een heel opmerkelijke vergelijking.
Toch heeft het wel raakvlakken.
Ik ken een paar voorbeelden van mensen die geraakt werden door muziek van een psalm, of lied en hier veel uit konden halen en erg getroost werden.
Ook in liederen/psalmen worden de grote daden Gods verkondigd, net als op een gezelschap. (Als het goed is).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
Desiree schreef:Ik heb er geen behoefte aan. Een zangavond of een concert heeft ook rijke stof.
Dat is wel een heel opmerkelijke vergelijking.
Toch heeft het wel raakvlakken.
Ik ken een paar voorbeelden van mensen die geraakt werden door muziek van een psalm, of lied en hier veel uit konden halen en erg getroost werden.
Ook in liederen/psalmen worden de grote daden Gods verkondigd, net als op een gezelschap. (Als het goed is).
Dat is zo logisch als wat natuurlijk. Ik ken wel meer dan een paar voorbeelden...
Maar met elkaar zingen is toch echt iets anders dan met elkaar de werken Gods in je leven bespreken. Iets heel anders, vandaar dat ik het vreemd vind als je zegt daaraan geen behoefte te hebben omdat je dan wel naar een zangavond gaat. Zoiets...
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Desiree »

Zonder dat ejvl naar gezelschap gaat.. meen ik te weten of hij een christen is. Dan zing ik liever samen onder leiding van Hendrikus. Ik hoef zijn weg niet te weten.. als het in Christus eindigt.. is het mij genoeg.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

Desiree schreef:Zonder dat ejvl naar gezelschap gaat.. meen ik te weten of hij een christen is. Dan zing ik liever samen onder leiding van Hendrikus. Ik hoef zijn weg niet te weten.. als het in Christus eindigt.. is het mij genoeg.
Ik houd ook erg van zingen, maar ik vind het ook heel waardevol en verblijdend als ik van mensen mag horen hoe de Heere hen heeft geleid, om samen verwonderd te zijn over Zijn wonderlijke werk! "Ik hoef zijn weg niet te weten", kan ik niet echt plaatsen eerlijk gezegd.
"Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft" is toch echt bijbels (Ps. 66:16)!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Desiree schreef:Zonder dat ejvl naar gezelschap gaat.. meen ik te weten of hij een christen is. Dan zing ik liever samen onder leiding van Hendrikus. Ik hoef zijn weg niet te weten.. als het in Christus eindigt.. is het mij genoeg.
Ik houd ook erg van zingen, maar ik vind het ook heel waardevol en verblijdend als ik van mensen mag horen hoe de Heere hen heeft geleid, om samen verwonderd te zijn over Zijn wonderlijke werk! "Ik hoef zijn weg niet te weten", kan ik niet echt plaatsen eerlijk gezegd.
"Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft" is toch echt bijbels (Ps. 66:16)!
Ook op een gezelschap mag wel eens een psalm gezongen worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie