Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef: Hoe is dat nu anders dan wat Kasparov typte ? Ik zie eigenlijk geen verschil.
Daar zitten wat stereotypen in die voor de buitenwereld wellicht interessant zijn, maar die niet altijd opgaan. Er wordt hier nooit uit Datheen gezongen en ook is niet iedereen per definitie in het zwart. Laten we zeggen: Stemmig donker gekleed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef: Hoe is dat nu anders dan wat Kasparov typte ? Ik zie eigenlijk geen verschil.
Daar zitten wat stereotypen in die voor de buitenwereld wellicht interessant zijn, maar die niet altijd opgaan. Er wordt hier nooit uit Datheen gezongen en ook is niet iedereen per definitie in het zwart. Laten we zeggen: Stemmig donker gekleed.
OK. Lijkt me logisch als in de kerkelijke gemeente gezongen wordt uit 1773 dat het in een gezelschap dan ook gedaan wordt, and likewise van Datheen.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij helemaal niet zo logisch. Want er zijn ook Bijbelkringen waar heel andere dingen worden gezongen dan op zondag in de kerk.

Maar dat geheel terzijde.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Delftenaar »

Is dat erg?
Op Bijbelkring hoeven toch niet perse liederen gezongen te worden die ook in de kerkdienst gezongen worden. De liederen op een doordeweekse kring mogen best ruimer zijn dan in de zondagse dienst.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:Bezoek jij zelf een gezelschap, Dia?
Als er een uitnodiging komt wel. Uit mezelf zou ik het niet durven.
Maar hoe werkt dat dan? Word je ook wel eens uitgenodigd?
Je hoort toch juist van vroeger dat mensen er heengingen, als kind bijvoorbeeld, en naar de gesprekken mochten luisteren. Is het niet open voor iedereen?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef: Op Bijbelkring hoeven toch niet perse liederen gezongen te worden die ook in de kerkdienst gezongen worden. De liederen op een doordeweekse kring mogen best ruimer zijn dan in de zondagse dienst.
"De Lofzangen Israëls" van Johannes Groenewegen en de "Geestelijke gezangen" van Wilhelmus Schortinghuis worden gezien als gezelschapsliederen. Dat was dus een specifiek genre dat niét in de kerk, maar wel op gezelschappen werd gezongen.

Over gezelschappen gesproken: dit vind ik altijd wel weer een treffend schilderij als ik in het Catharijneconvent kom:
Afbeelding
niet dat 't zo'n geweldig meesterwerk van schilderkunst is, maar het hééft wel wat
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Bezoek jij zelf een gezelschap, Dia?
Als er een uitnodiging komt wel. Uit mezelf zou ik het niet durven.
Maar hoe werkt dat dan? Word je ook wel eens uitgenodigd?
Je hoort toch juist van vroeger dat mensen er heengingen, als kind bijvoorbeeld, en naar de gesprekken mochten luisteren. Is het niet open voor iedereen?
Ik neem aan dat waar een gezelschap wordt gehouden de gastheer wel eens een uitnodiging laat horen. Ik denk ook dat deze man de wijsheid heeft om eventueel soms selectief te werk te gaan. Maar dat is maar een gedachte. U moet ook begrijpen dat het niet zo vaak meer voorkomt. Ik weet wel dat ik soms (tot mijn verbazing) uitgenodigd word. Ook wel dat er eens een gezelschap bijeen is waar ik niet uitgenodigd wordt. Hoe dat gaat weet ik dus niet, en daarnaar vragen doe je ook niet zo snel. Wel weet is zeker dat ik op die gezelschappen veel gehoord heb. Dat geeft ook een grote verantwoordelijkheid. Wat die oude kennis van ons scheef in dat RD-artikel, daar kan ik wel wat van begrijpen. Liever luisteren dan praten. Maar er wordt wel gezegd dat je verantwoordelijk bent voor wat je zegt, maar tevens voor wat je niet zegt. Dat geloof ik ook wel, maar de vrijmoedigheid is er echt niet altijd. Lees dat RD-artikel maar even na. (Link hiervoor ergens geplaatst.) Ik kan haar goed begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef: Op Bijbelkring hoeven toch niet perse liederen gezongen te worden die ook in de kerkdienst gezongen worden. De liederen op een doordeweekse kring mogen best ruimer zijn dan in de zondagse dienst.
"De Lofzangen Israëls" van Johannes Groenewegen en de "Geestelijke gezangen" van Wilhelmus Schortinghuis worden gezien als gezelschapsliederen. Dat was dus een specifiek genre dat niét in de kerk, maar wel op gezelschappen werd gezongen.
Die liederen zijn vaak helemaal onbekend geworden. Ik lees ze nogal eens in brieven van oude christenen. Blijkbaar waren die vroeger wel wijd en zijd bekend. Ik heb intussen een oud boekje met "De Lofzangen Israëls". Ook in de bundel "Elk zing' Zijn Lof" staan dergelijke oude liederen. Deze waren bekend onder de christenen voor de gezangen in de keken werden ingevoerd. Overigens zijn deze liederen nooit als kerklied bedoeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Delftenaar schreef: Op Bijbelkring hoeven toch niet perse liederen gezongen te worden die ook in de kerkdienst gezongen worden. De liederen op een doordeweekse kring mogen best ruimer zijn dan in de zondagse dienst.
"De Lofzangen Israëls" van Johannes Groenewegen en de "Geestelijke gezangen" van Wilhelmus Schortinghuis worden gezien als gezelschapsliederen. Dat was dus een specifiek genre dat niét in de kerk, maar wel op gezelschappen werd gezongen.
Die liederen zijn vaak helemaal onbekend geworden. Ik lees ze nogal eens in brieven van oude christenen. Blijkbaar waren die vroeger wel wijd en zijd bekend. Ik heb intussen een oud boekje met "De Lofzangen Israëls". Ook in de bundel "Elk zing' Zijn Lof" staan dergelijke oude liederen. Deze waren bekend onder de christenen voor de gezangen in de keken werden ingevoerd. Overigens zijn deze liederen nooit als kerklied bedoeld.
Van Groenewegen is in 1999 een heruitgave verschenen bij De Groot Goudriaan.
Van Schortinghuis in 2002 bij Koster Barneveld.
Voor de liefhebbers zijn ze dus nog gewoon verkrijgbaar.
Dat ze niet als kerkliederen waren bedoeld, zei ik al. :tilt
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:Over gezelschappen gesproken: dit vind ik altijd wel weer een treffend schilderij als ik in het Catharijneconvent kom:
Afbeelding
niet dat 't zo'n geweldig meesterwerk van schilderkunst is, maar het hééft wel wat
Kleine aanvulling. De titel van het schilderij is 'Een dienst van de afgescheidenen in de Achterhoek' en dit plaatje lijkt een versimpeling van het origineel. Het is overigens terecht een iconisch werkje.

https://www.rd.nl/kerk-religie/catharij ... -1.1465140
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door eilander »

Het heeft dus niets of niet veel met gezelschappen te maken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Het heeft dus niets of niet veel met gezelschappen te maken.
Klopt. Toch wordt deze illustratie soms gebruikt wanneer het om conventikels gaat, zo bijvoorbeeld hier: https://gereformeerdekerken.info/2017/0 ... -delfzijl/
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zijn er nog gezelschappen in midden Nederland?

Bericht door Herman »

eilander schreef:Het heeft dus niets of niet veel met gezelschappen te maken.
De conventikels/gezelschappen uit het begin van de 19e eeuw hadden meer het karakter van een kerkdienst dan tegenwoordig. Zeker op de grens van de Afscheiding waren er veel conventikels die zich als gemeente gingen organiseren. Dus je kan je terecht afvragen of dit nog een conventikel of al een geordende (afgescheiden) kerkdienst - met oefenaar weliswaar - is.
Plaats reactie