Staan in de eredienst

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Volontair schreef:
JCRyle schreef:Het eerbied hebben voor de God van het Woord komt niet in uiting door ervoor te gaan staan, maar in het gehoorzamen ervan. In de eredienst is dit net als doordeweeks een harte zaak. Daarnaast vraag ik mij af of we dan voor de God van het Woord gaan staan of dat we voor het Woord gaan staan. Het laatste is zonder de God ervan een dode letter. Dat klinkt vreemd in onze oren, maar het is geen boek waarvoor wij onze knieën buigen. Toch?
Net als ik het staan onder het bidden altijd een moeilijk punt vind. Is dit uit eerbied voor de Heere? Staan deze mensen thuis bij het gemeenschappelijk bidden ook? Er zullen er zijn die het met goede intentie doen, dat wil ik ook niet onder kritiek zetten. Maar toch moet ik altijd denken aan de persoon die stond te bidden op de hoeken van de straten.

Toch was daar ook een tollenaar van verre staande..
Je hebt gelijk dat die er ook stond. Ik had daar niet aangedacht, maar sluit dit zinnetje de tollenaar niet in: Er zullen er zijn die het met goede intentie doen, dat wil ik ook niet onder kritiek zetten?
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Volontair »

JCRyle schreef:
Volontair schreef:
JCRyle schreef:Het eerbied hebben voor de God van het Woord komt niet in uiting door ervoor te gaan staan, maar in het gehoorzamen ervan. In de eredienst is dit net als doordeweeks een harte zaak. Daarnaast vraag ik mij af of we dan voor de God van het Woord gaan staan of dat we voor het Woord gaan staan. Het laatste is zonder de God ervan een dode letter. Dat klinkt vreemd in onze oren, maar het is geen boek waarvoor wij onze knieën buigen. Toch?
Net als ik het staan onder het bidden altijd een moeilijk punt vind. Is dit uit eerbied voor de Heere? Staan deze mensen thuis bij het gemeenschappelijk bidden ook? Er zullen er zijn die het met goede intentie doen, dat wil ik ook niet onder kritiek zetten. Maar toch moet ik altijd denken aan de persoon die stond te bidden op de hoeken van de straten.

Toch was daar ook een tollenaar van verre staande..
Je hebt gelijk dat die er ook stond. Ik had daar niet aangedacht, maar sluit dit zinnetje de tollenaar niet in: Er zullen er zijn die het met goede intentie doen, dat wil ik ook niet onder kritiek zetten?
Daar had ik bij jou overheen gelezen :lecture
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Volontair schreef:Daar had ik bij jou overheen gelezen :lecture
Dat kan gebeuren. In ieder geval deed je een terechte aanvulling. :)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Staan in de eredienst

Bericht door parsifal »

Staan is denk ik niet perse een teken van meer respect. Zelf heb ik het wel vaak storend gevonden dat in mijn oude hervormde kerk het Wilhelmus wel staande werd gezongen als het werd gezongen. Hierdoor wordt het zittend zingen van de psalmen wel liturgisch fout.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Staan in de eredienst

Bericht door emigrant »

niet mee eens. Het lezen van het Woord (of Wet) is toch geen zinnebeeldige Presentia Realis?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Roos2017 »

parsifal schreef:Staan is denk ik niet perse een teken van meer respect. Zelf heb ik het wel vaak storend gevonden dat in mijn oude hervormde kerk het Wilhelmus wel staande werd gezongen als het werd gezongen. Hierdoor wordt het zittend zingen van de psalmen wel liturgisch fout.
De kerk waar ik oorspronkelijk vandaan kom werd alles staande gezongen. Dat vond ik veel netter (weet even geen beter woord) dan het zittend zingen in een reformatorische kerk.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Roos2017 schreef:De kerk waar ik oorspronkelijk vandaan kom werd alles staande gezongen. Dat vond ik veel netter (weet even geen beter woord) dan het zittend zingen in een reformatorische kerk.
Ik ga naar een kerk, niet naar het gymnastieklokaal ;)
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Roos2017 »

JCRyle schreef: Ik ga naar een kerk, niet naar het gymnastieklokaal ;)
Smakeloze vergelijking ... :fi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Roos2017 schreef:
JCRyle schreef: Ik ga naar een kerk, niet naar het gymnastieklokaal ;)
Smakeloze vergelijking ... :fi
Doe normaal. Wat is hier nu smakeloos aan?
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Roos2017 »

JCRyle schreef: Doe normaal. Wat is hier nu smakeloos aan?
Het gaat in dit geval om een kerk met een andere cultuur in een gebied waar helaas christenvervolging nog steeds `normaal´ is.
Dat weet jij weliswaar niet, maar wees wel beducht om wat je niet weet zomaar met een gymnastieklokaal te vergelijken.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Roos2017 schreef:
JCRyle schreef: Doe normaal. Wat is hier nu smakeloos aan?
Het gaat in dit geval om een kerk met een andere cultuur in een gebied waar helaas christenvervolging nog steeds `normaal´ is.
Dat weet jij weliswaar niet, maar wees wel beducht om wat je niet weet zomaar met een gymnastieklokaal te vergelijken.
Doe niet zo overtrokken. Dat jij je eigen achtergrond in de post invult, daar kan ik vrij weinig aan veranderen. Het kerkgebouw vergelijk ik niet met een gymnastieklokaal. Het opstaan en weer gaan zitten vergelijk ik met wat er gebeurd in een gymnastieklokaal.
TSE
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2017, 18:24

Re: Staan in de eredienst

Bericht door TSE »

JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:
JCRyle schreef: Doe normaal. Wat is hier nu smakeloos aan?
Het gaat in dit geval om een kerk met een andere cultuur in een gebied waar helaas christenvervolging nog steeds `normaal´ is.
Dat weet jij weliswaar niet, maar wees wel beducht om wat je niet weet zomaar met een gymnastieklokaal te vergelijken.
Doe niet zo overtrokken. Dat jij je eigen achtergrond in de post invult, daar kan ik vrij weinig aan veranderen. Het kerkgebouw vergelijk ik niet met een gymnastieklokaal. Het opstaan en weer gaan zitten vergelijk ik met wat er gebeurd in een gymnastieklokaal.
Waarde lezer, er zullen er velen op de jongste dag aan de rechterzijde van Christus staan. De uitverkorenen, die van de vier winden verzameld zijn, van het ene einde des hemels tot het andere, zij zullen een grote schare vormen die niemand tellen kan. Het overwinningslied, hetwelk uit hun mond weergalmt omdat zij verlost zijn, zal inderdaad heerlijk wezen. Het zal klinken als het ruisen vele wateren en geweldiger zijn dan donderslagen. Doch geen wanklank zal in dit lied vernomen worden. Die daar zingen, zullen met een hart en met een stem zingen. Hun ervaringen zijn dezelfde. Allen hebben geloofd. Allen zijn in het bloed van Christus gewassen. Allen zijn wedergeboren. Allen hebben gebeden. Ja, op aarde moeten wij bidden, of wij zullen nooit in de hemel kunnen jubelen. Wij moeten door de school des gebeds gaan, of wij zullen onbekwaam zijn om op de eeuwige Sabbatdag in het grote Halleluja mee in te stemmen.
Bovenstaand stukje komt uit één van de boeken van Ryle.
Twee dingen wil ik JCRyle meegeven om over na te denken, maar ook mezelf als spiegel voorhouden:
* Ik lees (wellicht tussen de regels door) respect voor de lezer en een liefdevolle bewogenheid. Dit valt m.i. niet te rijmen met termen als 'doe normaal' en 'doe niet zo overtrokken'.
* Het gebed nam in het leven van Ryle een grote plek in. Knieën buigen, soms letterlijk, soms alleen met het hart. Maar in letterlijke zin; hoe vaak zal hij wel niet zijn opgestaan en weer neergeknield om steeds alles van Zijn God te verwachten. Uitziend naar die laatste dag. Rusteloos.... opstaan en weer zitten... totdat de volmaakte Rust gevonden is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:De kerk waar ik oorspronkelijk vandaan kom werd alles staande gezongen. Dat vond ik veel netter (weet even geen beter woord) dan het zittend zingen in een reformatorische kerk.
Ik ga naar een kerk, niet naar het gymnastieklokaal ;)
Toch zul je het met mij eens zijn dat staand zingen beter gaat dan zittend zingen.
Staan de mannen bij jullie niet tijdens het gebed, of is dat ook gymnastieken?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Mara »

JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:De kerk waar ik oorspronkelijk vandaan kom werd alles staande gezongen. Dat vond ik veel netter (weet even geen beter woord) dan het zittend zingen in een reformatorische kerk.
Ik ga naar een kerk, niet naar het gymnastieklokaal ;)
Dat zei een oude oom van mij ook toen hij rouw in de kerk kwam brengen.
In die kerk moest de gemeente diverse keren gaan staan, al bij binnenkomst van k.r. en predikant en votum en groet.
Na de 3e keer bleef hij pontificaal zitten.
Ook al vind je het wat overdreven, trek geen negatieve aandacht door demonstratief te blijven zitten. Vaak als enige. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Dat zei een oude oom van mij ook toen hij rouw in de kerk kwam brengen.
In die kerk moest de gemeente diverse keren gaan staan, al bij binnenkomst van k.r. en predikant en votum en groet.
Na de 3e keer bleef hij pontificaal zitten.
Ook al vind je het wat overdreven, trek geen negatieve aandacht door demonstratief te blijven zitten. Vaak als enige. ;)
Deze oud-oom van je toonde tenminste karakter en een rechte rug. :super
Plaats reactie