Staan in de eredienst

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Mannetje »

Van huis uit heb ik meegekregen dat je als (jonge)man uit eerbied gaat staan tijdens de gebeden in de kerk.
In principe volg ik deze lijn nog steeds. Behalve tijdens het "grote gebed". Gezien de levendigheid van de kinderen was het eerbiediger als ik bleef zitten...

Vaker staan tijdens de dienst? Vervelend voor degene die achter mij staat, die ziet niets meer...
-
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Staan in de eredienst

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Het valt me op dat men van mening is dat de ene vorm van liturgie uitblinkt boven de andere. Welke dan verschilt per persoon.
We denken allemaal: als God ergens te vinden is, dan wel bij ons! Want kijk ons het eens goed doen! We danken Hem dat we niet zijn als die anderen.
Maar als God onze erediensten beoordeelt, deugt er niet één. Of we nu eerbiedig gaan staan of eerbiedig blijven zitten.

En staand val je niet snel in slaap. En indien toch dan val je echt.
Dat laatste wil ook wel eens gebeuren als iemand een acute hyperventilatieaanval krijgt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Jantje »

Ik weet dat er vroeger gemeenten zijn geweest waar het gebed voor de dienst al gehouden wordt zodra je de kerk binnenstapt. Normaal gesproken is het 'stille gebed', als de dominee en de kerkenraad de kerk zijn binnengelopen. Maar in die gemeenten is het anders: zodra men de kerk binnenkomt en de zitplaats ingenomen heeft, blijven de mannen staan en doen zij al het stille gebed.
Weet iemand of dit nu nog gebeurt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Moderamen »

Jantje schreef: Weet iemand of dit nu nog gebeurt?
Bepaalde GGiN's volgens mij, maar dat weten andere forummers vast beter.
Gebeurt overigens ook in veel calvinistische kerken in het buitenland, maar daar doen vrouwen het ook.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:Ik weet dat er vroeger gemeenten zijn geweest waar het gebed voor de dienst al gehouden wordt zodra je de kerk binnenstapt. Normaal gesproken is het 'stille gebed', als de dominee en de kerkenraad de kerk zijn binnengelopen. Maar in die gemeenten is het anders: zodra men de kerk binnenkomt en de zitplaats ingenomen heeft, blijven de mannen staan en doen zij al het stille gebed.
Weet iemand of dit nu nog gebeurt?
In verschillende OGG en GGiN gemeenten gebeurt dit nog.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Jantje schreef:Ik weet dat er vroeger gemeenten zijn geweest waar het gebed voor de dienst al gehouden wordt zodra je de kerk binnenstapt. Normaal gesproken is het 'stille gebed', als de dominee en de kerkenraad de kerk zijn binnengelopen. Maar in die gemeenten is het anders: zodra men de kerk binnenkomt en de zitplaats ingenomen heeft, blijven de mannen staan en doen zij al het stille gebed.
Weet iemand of dit nu nog gebeurt?
In verschillende OGG en GGiN gemeenten gebeurt dit nog.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
En in GG's ook?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Staan in de eredienst

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Jantje schreef:Ik weet dat er vroeger gemeenten zijn geweest waar het gebed voor de dienst al gehouden wordt zodra je de kerk binnenstapt. Normaal gesproken is het 'stille gebed', als de dominee en de kerkenraad de kerk zijn binnengelopen. Maar in die gemeenten is het anders: zodra men de kerk binnenkomt en de zitplaats ingenomen heeft, blijven de mannen staan en doen zij al het stille gebed.
Weet iemand of dit nu nog gebeurt?
In verschillende OGG en GGiN gemeenten gebeurt dit nog.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
En in GG's ook?
Ja
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

parsifal schreef:Als je in deze discussie aangeeft dat er verschillende kerken zijn waar je heen kunt zegt dat wel degelijk iets over de kerkversie en gaat het behoorlijk in tegen de oorspronkelijke visie op de kerk in de apostolische geloofsbelijdenis. Staan of zitten is inderdaad een bijzaak voor me, zoals veel liturgische zaken. Het zijn m.i. wel bijzaken waarin de ene keus beter is dan de ander, maar niet om ook maar een beetje van af te laten hangen welke kerk je naartoe gaat. En nee de opmerking over gym en de rechte rug van iemand die demonstratief blijft zitten lijken me niet van respect getuigen ten opzichte van andere standpunten.
Zeker zegt dat wat over een kerkvisie, maar niet zoals jij hier naar voren laat komen. Ik wijs kerken niet af omdat ze om de klip - klap gaan staan. Ik laat ze daar vrij in. Al zal ik er geen deel van uit maken. Dat is reëel de werkelijkheid onder ogen zien i.p.v. mensen een standpunt op te dringen. Blijkbaar is respect getuigen voor standpunten alles overnemen, als het maar niet je eigen standpunt onderstreept. Zo mag je van mij erover denken, alleen ik sta in dergelijke zaken anders.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Johannes 3:16 »

Mannetje schreef:Van huis uit heb ik meegekregen dat je als (jonge)man uit eerbied gaat staan tijdens de gebeden in de kerk.
In principe volg ik deze lijn nog steeds.
Geldt dit ook voor de vrouwen? En waarom wel/niet?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Staan in de eredienst

Bericht door merel »

Moderamen schreef:
Jantje schreef: Weet iemand of dit nu nog gebeurt?
Bepaalde GGiN's volgens mij, maar dat weten andere forummers vast beter.
Gebeurt overigens ook in veel calvinistische kerken in het buitenland, maar daar doen vrouwen het ook.
In de RKK gebeurt dit nog ;)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Jongere »

Johannes 3:16 schreef:
Mannetje schreef:Van huis uit heb ik meegekregen dat je als (jonge)man uit eerbied gaat staan tijdens de gebeden in de kerk.
In principe volg ik deze lijn nog steeds.
Geldt dit ook voor de vrouwen? En waarom wel/niet?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/146 ... r-vrouwen/
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Roos2017 »

Mooi en inhoudelijk evenwichtig artikel.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Staan in de eredienst

Bericht door SecorDabar »

Mara schreef:Een prikkelend stukje van van ds. W.J. Op 't Hof in de Veluwse Kerkbode:
Wij zijn in Nederland gewend de eredienst zittend op ons zitvlak door te brengen. Alleen met de zegen aan het einde van de kerkdienst staan wij op om staande zegen te ontvangen. Verder staan wij van onze zitplaatsen op tijdens een Doopdienst en een trouwdienst om de kinderen en het bruidspaar zingend de zegen des Heeren toe te wensen. Maar als het gaat om het belangrijkste onderdeel van de liturgie, namelijk de Schriftlezing, blijven wij gewoon zitten.
Buiten ons vaderland is het echter in diverse buitenlandse kerken gebruik om tijdens de Schriftlezing te gaan staan. Waarom? Omdat men daar vindt dat het Woord van God zo belangrijk is dat men tijdens het lezen daarvan niet mag blijven zitten.
Opstaan om uitdrukking te geven aan de grote eerbied voor het Woord van God.

Wanneer ergens de koning binnenkomt, moeten de aanwezigen gaan staan.
Wanneer de rechter voor een rechtszaak binnenkomt, moet men gaan staan.
Wanneer bij een promotieplechtigheid de stoet van hoogleraren verschijnt, dient men te gaan staan. Dit is ook het geval bij het binnenrijden van de lijkkist tijdens een begrafenisplechtigheid en bij het binnenschrijden van een trouwpaar tijdens een trouwdienst.
Maar als God in het gewaad van Zijn Woord de kerkdienst binnenkomt, blijven wij zitten.
Wij behandelen Hem derhalve minder dan een mens.
Wordt het niet tijd dat wij er eens serieus over na gaan denken om staande het Woord van de levende God te gaan aanhoren? Een beetje meer eerbied in onze diensten zou niet verkeerd zijn!

Eens of oneens?
Tijdens de Schriftlezing lezen we uit onze meegebrachte bijbel mee.
Praktisch gezien kun je het meelezen uit je eigen bijbel dit beter zittend doen.
Verder hebben in veel kerken de ouderlingen en diaken hun eigen kerkbankbijbel meestal van groot formaat.
Dan is het nog praktischer dat men zittend de Schriftlezing volgt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door parsifal »

JCRyle schreef:
parsifal schreef:Als je in deze discussie aangeeft dat er verschillende kerken zijn waar je heen kunt zegt dat wel degelijk iets over de kerkversie en gaat het behoorlijk in tegen de oorspronkelijke visie op de kerk in de apostolische geloofsbelijdenis. Staan of zitten is inderdaad een bijzaak voor me, zoals veel liturgische zaken. Het zijn m.i. wel bijzaken waarin de ene keus beter is dan de ander, maar niet om ook maar een beetje van af te laten hangen welke kerk je naartoe gaat. En nee de opmerking over gym en de rechte rug van iemand die demonstratief blijft zitten lijken me niet van respect getuigen ten opzichte van andere standpunten.
Zeker zegt dat wat over een kerkvisie, maar niet zoals jij hier naar voren laat komen. Ik wijs kerken niet af omdat ze om de klip - klap gaan staan. Ik laat ze daar vrij in. Al zal ik er geen deel van uit maken. Dat is reëel de werkelijkheid onder ogen zien i.p.v. mensen een standpunt op te dringen. Blijkbaar is respect getuigen voor standpunten alles overnemen, als het maar niet je eigen standpunt onderstreept. Zo mag je van mij erover denken, alleen ik sta in dergelijke zaken anders.
Maar je zegt hiermee dus dat er kerken zijn die je als kerk erkent, maar waarvan je geen deel wilt uitmaken. Dat is iets wat kan in Nederland. Al zegt het wel iets over wat als de kerk haar liturgie verandert. Is dat reden om van kerk te veranderen. Ik zeg vanuit mijn kerkvisie volmondig nee op die vraag. Jij lijkt een ander standpunt te hebben. En ik laat mijn eigen standpunt heus wel horen in een discussie, en de standpunten van anderen zijn niet per definitie superieur aan die van mij, maar andere standpunten hoeven ook weer niet omschreven te worden als "gymnastiek" en demonstratief blijven zitten om zo'n bijzaak is m.i. van een zelfde orde als langzamer zingen dan de rest van de gemeente. Het breekt een eenheid die er wel zou moeten zijn (en gaan staan terwijl de rest van de gemeente zit is m.i. net zo afkeurenswaardig).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

parsifal schreef:
JCRyle schreef:Zeker zegt dat wat over een kerkvisie, maar niet zoals jij hier naar voren laat komen. Ik wijs kerken niet af omdat ze om de klip - klap gaan staan. Ik laat ze daar vrij in. Al zal ik er geen deel van uit maken. Dat is reëel de werkelijkheid onder ogen zien i.p.v. mensen een standpunt op te dringen. Blijkbaar is respect getuigen voor standpunten alles overnemen, als het maar niet je eigen standpunt onderstreept. Zo mag je van mij erover denken, alleen ik sta in dergelijke zaken anders.
Maar je zegt hiermee dus dat er kerken zijn die je als kerk erkent, maar waarvan je geen deel wilt uitmaken. Dat is iets wat kan in Nederland. Al zegt het wel iets over wat als de kerk haar liturgie verandert. Is dat reden om van kerk te veranderen. Ik zeg vanuit mijn kerkvisie volmondig nee op die vraag. Jij lijkt een ander standpunt te hebben. En ik laat mijn eigen standpunt heus wel horen in een discussie, en de standpunten van anderen zijn niet per definitie superieur aan die van mij, maar andere standpunten hoeven ook weer niet omschreven te worden als "gymnastiek" en demonstratief blijven zitten om zo'n bijzaak is m.i. van een zelfde orde als langzamer zingen dan de rest van de gemeente. Het breekt een eenheid die er wel zou moeten zijn (en gaan staan terwijl de rest van de gemeente zit is m.i. net zo afkeurenswaardig).
Als je één keer in de dienst gaat staan, dan zal je mij niet horen over gymnastiek. Als je continu op en neer gaat staan voor het binnenkomen van de kerkenraad, bidden, zingen, evangelielezing, votum en zegengroet etc. dan noem ik dat gewoon gymnastiek. Niet om daarmee mensen die dit nodig achten weg te zetten, maar als typering voor het feit dat je het dan - mijn inziens - in uiterlijke dingen (zoals het voortdurend staan) gaat zoeken. Als de gemeente waartoe ik behoor dit in zou voeren, dan zal ik inderdaad mijn conclusies daaraan verbinden. Daar leg je mijn inziens in de liturgie - wat zeker geen bijzaak is - de accenten op de verkeerde plaats. Daarin verschillen jij (en anderen) en ik met elkaar van mening en dat zal niet veranderen.
Plaats reactie