Staan in de eredienst

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
JCRyle schreef:Ik ga naar een kerk, niet naar het gymnastieklokaal ;)
Toch zul je het met mij eens zijn dat staand zingen beter gaat dan zittend zingen.
Staan de mannen bij jullie niet tijdens het gebed, of is dat ook gymnastieken?
Zittend-zingende gemeentes zingen anders aardig uit volle borst. Voor mij heeft dat echt geen verschil.
En wat betreft het staand bidden; zoals ik reeds eerder al enigszins aanstipte weet ik niet hoe ik daar tegen aan moet kijken. Enerzijds zullen er staande mannen zijn, voor wie het een harte zaak is. Anderzijds zullen er staan vanuit godsdienstige traditie.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:Zittend-zingende gemeentes zingen anders aardig uit volle borst. Voor mij heeft dat echt geen verschil.
Iedereen zal het verschil horen tussen een groep mensen dat zittend zingt, of die staand zingt.
En wat betreft het staand bidden; zoals ik reeds eerder al enigszins aanstipte weet ik niet hoe ik daar tegen aan moet kijken. Enerzijds zullen er staande mannen zijn, voor wie het een harte zaak is. Anderzijds zullen er staan vanuit godsdienstige traditie.
En dat kan dus ook voor het staan tijdens het zingen, of tijdens de binnenkomst van de kerkenraad, of tijdens de votum en groet, of tijdens de evangelielezing. :)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
JCRyle schreef:Zittend-zingende gemeentes zingen anders aardig uit volle borst. Voor mij heeft dat echt geen verschil.
Iedereen zal het verschil horen tussen een groep mensen dat zittend zingt, of die staand zingt.
Voor mij heeft dat echt geen verschil. Maar goed de gemeentes waar ik bekend mee ben, zullen wellicht in jouw ogen zittend schreeuwen :D
ejvl schreef:
En wat betreft het staand bidden; zoals ik reeds eerder al enigszins aanstipte weet ik niet hoe ik daar tegen aan moet kijken. Enerzijds zullen er staande mannen zijn, voor wie het een harte zaak is. Anderzijds zullen er staan vanuit godsdienstige traditie.
En dat kan dus ook voor het staan tijdens het zingen, of tijdens de binnenkomst van de kerkenraad, of tijdens de votum en groet, of tijdens de evangelielezing. :)
Ik ben van mening dat je niet teveel liturgische poespas overhoop moet gaan halen. Het leidt alleen maar af van de kern van de gereformeerde kerkdienst: het Woord. Ik ben hierin conservatief, dat besef ik, maar doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door Wandelende »

ejvl schreef:Iedereen zal het verschil horen tussen een groep mensen dat zittend zingt, of die staand zingt.
Ik vrees dat je nu de kwaliteit van het muzikale vermogen of de gaven van het gehoor van vele mensen overschat.
(~)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door parsifal »

JCRyle schreef: Ik ben van mening dat je niet teveel liturgische poespas overhoop moet gaan halen. Het leidt alleen maar af van de kern van de gereformeerde kerkdienst: het Woord. Ik ben hierin conservatief, dat besef ik, maar doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
Dat heeft niet veel met conservatief te maken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt niet ten koste van de concentratie gaat als het staan en zitten op logische momenten gebeurt, net zo als het niet echt stoort als mannen bij het gebed gaan staan of dat we bij de zegen gaan staan.

Zelf is het voor mij geen belangrijk punt. Het valt bijvoorbeeld in het niet bij zingen tijdens de collecte. Het zittend zingen wordt wel een belangrijk punt als na de dienst bijvoorbeeld het Wilhelmus wel staande wordt gezongen. Het contrast krijgt dan betekenis.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

parsifal schreef:Dat heeft niet veel met conservatief te maken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt niet ten koste van de concentratie gaat als het staan en zitten op logische momenten gebeurt, net zo als het niet echt stoort als mannen bij het gebed gaan staan of dat we bij de zegen gaan staan.

Zelf is het voor mij geen belangrijk punt. Het valt bijvoorbeeld in het niet bij zingen tijdens de collecte. Het zittend zingen wordt wel een belangrijk punt als na de dienst bijvoorbeeld het Wilhelmus wel staande wordt gezongen. Het contrast krijgt dan betekenis.
Het gaat mij nog geeneens om de concentratie. Daarin geloof ik je direct, dat het staan daar geen invloed op heeft. Wij zijn in de Reformatorische traditie eenvoudige kerken qua liturgie. Voor mij is dat genoeg, aangezien het Woord centraal moet staan. Gelukkig zijn er dergelijke gemeenten genoeg om te kunnen kerken, net als er genoeg gemeenten zijn waar de voorstanders kunnen kerken.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
parsifal schreef:Dat heeft niet veel met conservatief te maken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt niet ten koste van de concentratie gaat als het staan en zitten op logische momenten gebeurt, net zo als het niet echt stoort als mannen bij het gebed gaan staan of dat we bij de zegen gaan staan.

Zelf is het voor mij geen belangrijk punt. Het valt bijvoorbeeld in het niet bij zingen tijdens de collecte. Het zittend zingen wordt wel een belangrijk punt als na de dienst bijvoorbeeld het Wilhelmus wel staande wordt gezongen. Het contrast krijgt dan betekenis.
Het gaat mij nog geeneens om de concentratie. Daarin geloof ik je direct, dat het staan daar geen invloed op heeft. Wij zijn in de Reformatorische traditie eenvoudige kerken qua liturgie. Voor mij is dat genoeg, aangezien het Woord centraal moet staan. Gelukkig zijn er dergelijke gemeenten genoeg om te kunnen kerken, net als er genoeg gemeenten zijn waar de voorstanders kunnen kerken.
Zou je er een probleem van maken, of het een probleem vinden, als er bij jullie werd ingesteld, met meerderheid van stemmen, dat er wordt gestaan bij binnenkomst kerkenraad, votum en groet, en bijvoorbeeld bij de laatste psalm?
Uiteraard een fictieve vraag.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door parsifal »

JCRyle schreef:
parsifal schreef:Dat heeft niet veel met conservatief te maken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt niet ten koste van de concentratie gaat als het staan en zitten op logische momenten gebeurt, net zo als het niet echt stoort als mannen bij het gebed gaan staan of dat we bij de zegen gaan staan.

Zelf is het voor mij geen belangrijk punt. Het valt bijvoorbeeld in het niet bij zingen tijdens de collecte. Het zittend zingen wordt wel een belangrijk punt als na de dienst bijvoorbeeld het Wilhelmus wel staande wordt gezongen. Het contrast krijgt dan betekenis.
Het gaat mij nog geeneens om de concentratie. Daarin geloof ik je direct, dat het staan daar geen invloed op heeft. Wij zijn in de Reformatorische traditie eenvoudige kerken qua liturgie. Voor mij is dat genoeg, aangezien het Woord centraal moet staan. Gelukkig zijn er dergelijke gemeenten genoeg om te kunnen kerken, net als er genoeg gemeenten zijn waar de voorstanders kunnen kerken.
Het is vrij beroerd dat dit een punt is om je kerkkeuze van af te laten hangen. Dat doet geen recht aan de eenheid van de kerk. Neemt niet weg dat een betekenisvolle liturgie van belang kan zijn voor sommigen. En ook als het Woord centraal staat, mogen de psalmen (toch deel van de Schrift) op zijn minst hetzelfde respect krijgen als het volkslied.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:Zou je er een probleem van maken, of het een probleem vinden, als er bij jullie werd ingesteld, met meerderheid van stemmen, dat er wordt gestaan bij binnenkomst kerkenraad, votum en groet, en bijvoorbeeld bij de laatste psalm?
Uiteraard een fictieve vraag.
Daar zou ik moeite mee hebben inderdaad.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

parsifal schreef:Het is vrij beroerd dat dit een punt is om je kerkkeuze van af te laten hangen. Dat doet geen recht aan de eenheid van de kerk. Neemt niet weg dat een betekenisvolle liturgie van belang kan zijn voor sommigen. En ook als het Woord centraal staat, mogen de psalmen (toch deel van de Schrift) op zijn minst hetzelfde respect krijgen als het volkslied.
Ik vind je hier toch wat stellig reageren, waar ik mij absoluut niet in herken. Ik laat iedereen vrij in zijn of haar gemoed wat betreft liturgische vormen. Dat ik het daarin niet altijd met iemand eens bent, dat is niet iets wat ik zou hoeven te verbloemen. Ik respecteer het standpunt, alleen ik kan er niet in meegaan. En ik hoop daarin ook wederkerig gerespecteerd te worden. Voor mij is eenvoudige liturgie, waarin alle aandacht gevestigd wordt op het Woord, wezenlijk. Voor een ander zal er meer bij moeten. Die onderscheiding en relativering bedoelde ik vooral aan te geven met de diverse kerken waar je naar toe kan. Dat heeft voor mij niet gelijk gevolgen voor mijn visie op kerkkeuze en eenheid van de kerk.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door Roos2017 »

JCRyle schreef:
parsifal schreef:Het is vrij beroerd dat dit een punt is om je kerkkeuze van af te laten hangen. Dat doet geen recht aan de eenheid van de kerk. Neemt niet weg dat een betekenisvolle liturgie van belang kan zijn voor sommigen. En ook als het Woord centraal staat, mogen de psalmen (toch deel van de Schrift) op zijn minst hetzelfde respect krijgen als het volkslied.
Ik vind je hier toch wat stellig reageren, waar ik mij absoluut niet in herken. Ik laat iedereen vrij in zijn of haar gemoed wat betreft liturgische vormen. Dat ik het daarin niet altijd met iemand eens bent, dat is niet iets wat ik zou hoeven te verbloemen. Ik respecteer het standpunt, alleen ik kan er niet in meegaan. /quote]
JCRyle schreef:
Roos2017 schreef:
JCRyle schreef: Doe normaal. Wat is hier nu smakeloos aan?
Het gaat in dit geval om een kerk met een andere cultuur in een gebied waar helaas christenvervolging nog steeds `normaal´ is.
Dat weet jij weliswaar niet, maar wees wel beducht om wat je niet weet zomaar met een gymnastieklokaal te vergelijken.
Doe niet zo overtrokken. Dat jij je eigen achtergrond in de post invult, daar kan ik vrij weinig aan veranderen. Het kerkgebouw vergelijk ik niet met een gymnastieklokaal. Het opstaan en weer gaan zitten vergelijk ik met wat er gebeurd in een gymnastieklokaal.
Heus??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Staan in de eredienst

Bericht door JCRyle »

Roos2017 schreef:Heus??
Ja, met de betreffende woorden - waar ik nog steeds achter sta - heb ik geen beoordeling gegeven van je standpunt. Ik sprak mij uit over je stijl van discussiëren. Je komt op een gegeven moment met een gestrekt been in, terwijl de achtergrond waartegen mij niet bekend was. Jij las zaken in mijn postings met informatie die ik niet had. Opeens komt er een land/gemeente waar christenvervolging plaatsvindt om de hoek, terwijl dat reeds eerder niet genoemd is en ook geen onderdeel uitmaakte van het onderwerp. Daar verbond je woorden aan die de situatie geen recht deden. Ik vond je overtrokken reageren en dat vind ik nog steeds dat je dat deed.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Staan in de eredienst

Bericht door parsifal »

JCRyle schreef:
parsifal schreef:Het is vrij beroerd dat dit een punt is om je kerkkeuze van af te laten hangen. Dat doet geen recht aan de eenheid van de kerk. Neemt niet weg dat een betekenisvolle liturgie van belang kan zijn voor sommigen. En ook als het Woord centraal staat, mogen de psalmen (toch deel van de Schrift) op zijn minst hetzelfde respect krijgen als het volkslied.
Ik vind je hier toch wat stellig reageren, waar ik mij absoluut niet in herken. Ik laat iedereen vrij in zijn of haar gemoed wat betreft liturgische vormen. Dat ik het daarin niet altijd met iemand eens bent, dat is niet iets wat ik zou hoeven te verbloemen. Ik respecteer het standpunt, alleen ik kan er niet in meegaan. En ik hoop daarin ook wederkerig gerespecteerd te worden. Voor mij is eenvoudige liturgie, waarin alle aandacht gevestigd wordt op het Woord, wezenlijk. Voor een ander zal er meer bij moeten. Die onderscheiding en relativering bedoelde ik vooral aan te geven met de diverse kerken waar je naar toe kan. Dat heeft voor mij niet gelijk gevolgen voor mijn visie op kerkkeuze en eenheid van de kerk.
Als je in deze discussie aangeeft dat er verschillende kerken zijn waar je heen kunt zegt dat wel degelijk iets over de kerkversie en gaat het behoorlijk in tegen de oorspronkelijke visie op de kerk in de apostolische geloofsbelijdenis. Staan of zitten is inderdaad een bijzaak voor me, zoals veel liturgische zaken. Het zijn m.i. wel bijzaken waarin de ene keus beter is dan de ander, maar niet om ook maar een beetje van af te laten hangen welke kerk je naartoe gaat. En nee de opmerking over gym en de rechte rug van iemand die demonstratief blijft zitten lijken me niet van respect getuigen ten opzichte van andere standpunten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Staan in de eredienst

Bericht door Mara »

Er is hier al eerder over gesproken, zag ik.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=11390

Maar dat gaat alleen over staan van de mannen tijdens het bidden. In veel gemeenten, en vroeger meer dan nu, is dat inderdaad gebruikelijk.
Maar ds. Op 't Hof pleitte voor vaker staan dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Staan in de eredienst

Bericht door refo »

Het valt me op dat men van mening is dat de ene vorm van liturgie uitblinkt boven de andere. Welke dan verschilt per persoon.
We denken allemaal: als God ergens te vinden is, dan wel bij ons! Want kijk ons het eens goed doen! We danken Hem dat we niet zijn als die anderen.
Maar als God onze erediensten beoordeelt, deugt er niet één. Of we nu eerbiedig gaan staan of eerbiedig blijven zitten.

En staand val je niet snel in slaap. En indien toch dan val je echt.
Plaats reactie