(O)gg(in)

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (O)gg(in)

Bericht door DDD »

Je moet er wel rekening mee houden dat sommige mensen zichzelf echt niet horen praten en ook daadwerkelijk zo denken. Hier lees ik soms ook teksten waarvan ik mij afvraag hoe ze in vredesnaam uit iemands vingers komen, terwijl mensen dat andersom bij mij ook zullen hebben. Sommige mensen spreken over leraars en weet ik niet wat. Allemaal heel ongebruikelijk taalgebruik voor gewone reformatorischen, maar in bepaalde kringen kennelijk toch zo normaal dat mensen er niet van opkijken.

Toch denk ik dat preekstem en leesstem voor een groot deel ook gewoon interessantdoenerij is van het type 'Kijk mij eens even eerbiedig origineel zijn'. Als dat het enige is waarin je de vrijheid voelt je te onderscheiden, dan kan ik me voorstellen dat je daarin losgaat. Dominees die de vrijheid voelen zichzelf te zijn op de preekstoel in taal en gedachten gebruiken volgens mij niet vaak of nooit een preekstem.

Wat mij betreft zou onze kerkenraad mogen besluiten dat de geluidsinstallatie dat soort effecten (en vooral volumeverschillen) dempt. Dat scheelt vast al een hoop.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: (O)gg(in)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Toch denk ik dat preekstem en leesstem voor een groot deel ook gewoon interessantdoenerij is van het type 'Kijk mij eens even eerbiedig origineel zijn'. Als dat het enige is waarin je de vrijheid voelt je te onderscheiden, dan kan ik me voorstellen dat je daarin losgaat. Dominees die de vrijheid voelen zichzelf te zijn op de preekstoel in taal en gedachten gebruiken volgens mij niet vaak of nooit een preekstem.
Ongetwijfeld heb je in velerlei opzicht gelijk. Toch weet ik van heel nabij dat een zéér geacht GG-predikant een walging had van z'n eigen preektoon. Hij vond het vreselijk - maar zodra hij op de kansel stond, was dat toontje er weer. En hij raakte het niet kwijt. Die worsteling heeft mij altijd geraakt: de goede man baalde er zelf van. Maar ongetwijfeld waren er ook luisteraars die juist in dié manier van spreken "het kenmerk van het ware" herkenden....
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (O)gg(in)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef: Toch denk ik dat preekstem en leesstem voor een groot deel ook gewoon interessantdoenerij is van het type 'Kijk mij eens even eerbiedig origineel zijn'. Als dat het enige is waarin je de vrijheid voelt je te onderscheiden, dan kan ik me voorstellen dat je daarin losgaat. Dominees die de vrijheid voelen zichzelf te zijn op de preekstoel in taal en gedachten gebruiken volgens mij niet vaak of nooit een preekstem.
Ongetwijfeld heb je in velerlei opzicht gelijk. Toch weet ik van heel nabij dat een zéér geacht GG-predikant een walging had van z'n eigen preektoon. Hij vond het vreselijk - maar zodra hij op de kansel stond, was dat toontje er weer. En hij raakte het niet kwijt. Die worsteling heeft mij altijd geraakt: de goede man baalde er zelf van. Maar ongetwijfeld waren er ook luisteraars die juist in dié manier van spreken "het kenmerk van het ware" herkenden....
Waar gaat het eigenlijk precies over. Een predikant die wel eens emoties toont (die hij niet in kan houden), een zangerige stem, een krakerige stem, een stotteraar? Een vlotte gladde spreker? Een zins-begoochelaar? Indoctrinatie? Het wordt me niet helemaal duidelijk, en gissen doet missen. Heel wat soorten bestaan.
Als een predikant een teer gemoed en de ernst van leven en het Leven en de dood zelf kent, heeft kan het zijn dat hij soms emoties niet de baas is. Moeten dat afkeuren? Volgens mij willen we dan iets wat niet kan.
Ik weet ook wel dat er veel 'gemaakt' kan worden. Tot zelfs emotionaliteit toe. Ik zou zeggen, als een prediker het leven kent, dan voelt het leven het leven wel, ondanks dat, en als een mens het leven niet voelt, (zoals de mens van nature is) dan voelt hij het leven ook niet. De dood (mens van nature) kan niet voelen, niet horen, niet opmerken. De dode natuur hoort maar verstaat niet. (geestelijk gesproken). De dode natuur oordeelt naar hetgeen hij hoort als geluid, niet de zaken. Ik meen dat het toch zo is?
Als het gaat over een gemaakte preektoon, daar zou wat aan te leren zijn. Denk aan logopedie. Aanstellers hebben we niets aan. Maar wie het niet verstaat zal beter kunnen zwijgen. Ga er maar niet verder op in, maar ik wilde dit nog even zeggen.
Allen een goede nachtrust toegewenst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: (O)gg(in)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Ongetwijfeld heb je in velerlei opzicht gelijk. Toch weet ik van heel nabij dat een zéér geacht GG-predikant een walging had van z'n eigen preektoon. Hij vond het vreselijk - maar zodra hij op de kansel stond, was dat toontje er weer. En hij raakte het niet kwijt. Die worsteling heeft mij altijd geraakt: de goede man baalde er zelf van. Maar ongetwijfeld waren er ook luisteraars die juist in dié manier van spreken "het kenmerk van het ware" herkenden....
Waar gaat het eigenlijk precies over. Een predikant die wel eens emoties toont (die hij niet in kan houden), een zangerige stem, een krakerige stem, een stotteraar? Een vlotte gladde spreker? Een zins-begoochelaar? Indoctrinatie? Het wordt me niet helemaal duidelijk, en gissen doet missen. Heel wat soorten bestaan.
Als een predikant een teer gemoed en de ernst van leven en het Leven en de dood zelf kent, heeft kan het zijn dat hij soms emoties niet de baas is. Moeten dat afkeuren? Volgens mij willen we dan iets wat niet kan.
Ik weet ook wel dat er veel 'gemaakt' kan worden. Tot zelfs emotionaliteit toe. Ik zou zeggen, als een prediker het leven kent, dan voelt het leven het leven wel, ondanks dat, en als een mens het leven niet voelt, (zoals de mens van nature is) dan voelt hij het leven ook niet. De dood (mens van nature) kan niet voelen, niet horen, niet opmerken. De dode natuur hoort maar verstaat niet. (geestelijk gesproken). De dode natuur oordeelt naar hetgeen hij hoort als geluid, niet de zaken. Ik meen dat het toch zo is?
Als het gaat over een gemaakte preektoon, daar zou wat aan te leren zijn. Denk aan logopedie. Aanstellers hebben we niets aan. Maar wie het niet verstaat zal beter kunnen zwijgen. Ga er maar niet verder op in, maar ik wilde dit nog even zeggen.
Allen een goede nachtrust toegewenst.
Hendrikus had het dus over wat jij "een gemaakte preektoon" noemt ipv al de andere dingen die je nu noemt. Behalve dat het dus niet expres hoeft te gebeuren.

Met dat "leven dat leven voelt" zou ik maar voorzichtig zijn. Een mens krijgt bij de wedergeboorte geen set voelhorens om een andere gelovige te kunnen herkennen. De voorbeelden dat gelovigen zich vergisten in anderen staan in de Bijbel en in de kerkgeschiedenis vermeld. Het is natuurlijk wel zo dat er herkenning kan zijn aan de hand van ervaringen die men kan vertellen. Maar dat heeft niets met emoties te maken.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (O)gg(in)

Bericht door DDD »

Eens met Gallio. Het ging mij niet om emoties, maar om wat ik beleef als gekdoenerij. Ik hoorde eens een verhaal - of het klopt weet ik niet - van een dominee die zich voornam de gemeente aan een zijde te laten lachen en aan de andere kant te laten huilen. Dat lukte met een zakdoek uit zijn broekzak.

Het is misschien prima om zo'n experiment een keer te doen, als daar een pedagogisch doel achter zit en je wilt laten zien hoe bedrieglijk emotionele manipulatie is. En het zou mooi zijn als mensen daarvan de bedrieglijkheid zouden inzien. Maar ik kan mij soms bij votum en groet ook niet aan de indruk onttrekken dat iemand er gewoon een sport van maakt om te kijken hoe gek je kunt doen en toch (ogenschijnlijk dan) door iedereen serieus te worden genomen.

@Hendrikus: dat kan mijns inziens prima samengaan. Ik doel ook op deels onbewuste processen. Lolbroeken in de klas zijn ook niet altijd bewust uit op gekkigheid. Er zijn best veel mensen die nauwelijks reflecteren op onbewuste processen en de gevolgen daarvan voor hun gedrag. Mensen die de vrijheid voelen om zichzelf te zijn hebben misschien weer last van andere dingen.

@DIA:Je gaat mijns inziens heel erg op je eigen gevoel af bij het bepalen van wat 'echt' zou zijn. Ik vrees dat je emotionele manipulatie (dat hoeft geen bewust proces te zijn, mensen kunnen heel vaak onbewust anderen manipuleren) als een kenmerk van het ware beschouwt. Maar dat is het niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (O)gg(in)

Bericht door Herman »

DDD schreef:Eens met Gallio. Het ging mij niet om emoties, maar om wat ik beleef als gekdoenerij. Ik hoorde eens een verhaal - of het klopt weet ik niet - van een dominee die zich voornam de gemeente aan een zijde te laten lachen en aan de andere kant te laten huilen. Dat lukte met een zakdoek uit zijn broekzak.
Dit is een bekende anekdote uit de boekjes.

Overigens stuitte ik op dit artikel over ds. Buskes. Het gebruik van de stem werd vroeger wel met meer overtuiging ingezet als onderdeel van de retorica dan tegenwoordig.
Hij kon aangrijpend en ontroerend preken, ook door zijn stem. Sommigen vonden het een domineesstem, voor de meesten was het gewoon de stem van Buskes. Een dominee op de preekstoel spreekt nu eenmaal anders dan aan de telefoon of in een gesprekskring. Een groot gehoor waaraan het Evangelie wordt verkondigd is niet hetzelfde als een volle collegezaal. Geloofsoverdracht is geen kennisoverdracht, de kansel geen katheder.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: (O)gg(in)

Bericht door CvdW »

Wijlen ds. A.F. Honkoop heb ik goed gekend.
Op de preekstoel vond ik zijn spreektoon niet erg prettig, terwijl hij in de consistorie en thuis normaal praatte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (O)gg(in)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: @DIA:Je gaat mijns inziens heel erg op je eigen gevoel af bij het bepalen van wat 'echt' zou zijn. Ik vrees dat je emotionele manipulatie (dat hoeft geen bewust proces te zijn, mensen kunnen heel vaak onbewust anderen manipuleren) als een kenmerk van het ware beschouwt. Maar dat is het niet.
Als zo gesproken wordt heeft geen discussie zin. Ik stop ermee. (Ja sorry, je mag ook Nico ter Linden lezen, of nog beter, de levensgeschiedenis van ds. A. Hoogerland in de Saambinder)
Ik zou ze haast willen plaatsen, tot een getuigenis, maar vrees dat het parels voor de zwijnen zullen zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (O)gg(in)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Eens met Gallio. Het ging mij niet om emoties, maar om wat ik beleef als gekdoenerij. Ik hoorde eens een verhaal - of het klopt weet ik niet - van een dominee die zich voornam de gemeente aan een zijde te laten lachen en aan de andere kant te laten huilen. Dat lukte met een zakdoek uit zijn broekzak.

Het is misschien prima om zo'n experiment een keer te doen, als daar een pedagogisch doel achter zit en je wilt laten zien hoe bedrieglijk emotionele manipulatie is. En het zou mooi zijn als mensen daarvan de bedrieglijkheid zouden inzien. Maar ik kan mij soms bij votum en groet ook niet aan de indruk onttrekken dat iemand er gewoon een sport van maakt om te kijken hoe gek je kunt doen en toch (ogenschijnlijk dan) door iedereen serieus te worden genomen.
Dit staat m.i. zó haaks op het karakter van een eredienst en de prediking, dat ik hiervan walg. Ik kan het niet anders zeggen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (O)gg(in)

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Ongetwijfeld heb je in velerlei opzicht gelijk. Toch weet ik van heel nabij dat een zéér geacht GG-predikant een walging had van z'n eigen preektoon. Hij vond het vreselijk - maar zodra hij op de kansel stond, was dat toontje er weer. En hij raakte het niet kwijt. Die worsteling heeft mij altijd geraakt: de goede man baalde er zelf van. Maar ongetwijfeld waren er ook luisteraars die juist in dié manier van spreken "het kenmerk van het ware" herkenden....
Waar gaat het eigenlijk precies over. Een predikant die wel eens emoties toont (die hij niet in kan houden), een zangerige stem, een krakerige stem, een stotteraar? Een vlotte gladde spreker? Een zins-begoochelaar? Indoctrinatie? Het wordt me niet helemaal duidelijk, en gissen doet missen. Heel wat soorten bestaan.
Als een predikant een teer gemoed en de ernst van leven en het Leven en de dood zelf kent, heeft kan het zijn dat hij soms emoties niet de baas is. Moeten dat afkeuren? Volgens mij willen we dan iets wat niet kan.
Ik weet ook wel dat er veel 'gemaakt' kan worden. Tot zelfs emotionaliteit toe. Ik zou zeggen, als een prediker het leven kent, dan voelt het leven het leven wel, ondanks dat, en als een mens het leven niet voelt, (zoals de mens van nature is) dan voelt hij het leven ook niet. De dood (mens van nature) kan niet voelen, niet horen, niet opmerken. De dode natuur hoort maar verstaat niet. (geestelijk gesproken). De dode natuur oordeelt naar hetgeen hij hoort als geluid, niet de zaken. Ik meen dat het toch zo is?
Als het gaat over een gemaakte preektoon, daar zou wat aan te leren zijn. Denk aan logopedie. Aanstellers hebben we niets aan. Maar wie het niet verstaat zal beter kunnen zwijgen. Ga er maar niet verder op in, maar ik wilde dit nog even zeggen.
Allen een goede nachtrust toegewenst.
Hendrikus had het dus over wat jij "een gemaakte preektoon" noemt ipv al de andere dingen die je nu noemt. Behalve dat het dus niet expres hoeft te gebeuren.
Ik heb wel een vermoeden wie Hendrikus bedoelde, maar dat zal ik niet zeggen, als hij dat zelf liever niet wil zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: (O)gg(in)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
gallio schreef: Hendrikus had het dus over wat jij "een gemaakte preektoon" noemt ipv al de andere dingen die je nu noemt. Behalve dat het dus niet expres hoeft te gebeuren.
Ik heb wel een vermoeden wie Hendrikus bedoelde, maar dat zal ik niet zeggen, als hij dat zelf liever niet wil zeggen.
De naam is helemaal niet belangrijk. Ik noemde een voorbeeld van een predikant die zelf een walging had van z'n preektoon, die ertegen streed - tevergeefs.
Steek toch geen energie in gissen naar een naam, dat leidt alleen maar af.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (O)gg(in)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef: Hendrikus had het dus over wat jij "een gemaakte preektoon" noemt ipv al de andere dingen die je nu noemt. Behalve dat het dus niet expres hoeft te gebeuren.
Ik heb wel een vermoeden wie Hendrikus bedoelde, maar dat zal ik niet zeggen, als hij dat zelf liever niet wil zeggen.
De naam is helemaal niet belangrijk. Ik noemde een voorbeeld van een predikant die zelf een walging had van z'n preektoon, die ertegen streed - tevergeefs.
Steek toch geen energie in gissen naar een naam, dat leidt alleen maar af.
'Die predikant' zal echt niet de enige zijn geweest, dat geloof ik vast.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: (O)gg(in)

Bericht door Hendrien »

Een paar jaar geleden was ik met mijn kinderen in een OGG-dienst. Echt, ze konden hun lachen niet inhouden toen de dominee begon te spreken. Ze vonden het verschrikkelijk. Hoe moet dit dan overkomen bij mensen die nooit eerder een kerkdienst bezochten? Het lijkt me een extra hindernis voor buiten-kerkelijken. Soms vind ik het ook erg slecht te verstaan, vooral het gebed. En ik ben het ngog wel gewend uit mijn jeugd
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (O)gg(in)

Bericht door eilander »

Hendrien schreef:Een paar jaar geleden was ik met mijn kinderen in een OGG-dienst. Echt, ze konden hun lachen niet inhouden toen de dominee begon te spreken. Ze vonden het verschrikkelijk. Hoe moet dit dan overkomen bij mensen die nooit eerder een kerkdienst bezochten? Het lijkt me een extra hindernis voor buiten-kerkelijken. Soms vind ik het ook erg slecht te verstaan, vooral het gebed. En ik ben het ngog wel gewend uit mijn jeugd
Ik mag toch aannemen dat je je kinderen flink hebt aangesproken op dit aanstootgevend gedrag. Want dát vind ik nu verschrikkelijk.
Ik begrijp je heus wel, voor mij hoeft dit ook niet - en het is zeker geen kenmerk van het ware ofzo. Maar ik raak zo langzamerhand een tikje gefrustreerd van alle mensen die hier zo nodig hun afschuw moeten uitspreken over de preektoon en dergelijke. Fatsoen en respect is er niet meer bij geloof ik. En respect hebben voor iets heeft altijd te maken met dingen die je zelf anders zou doen, of anders zou willen zien.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: (O)gg(in)

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Hendrien schreef:Een paar jaar geleden was ik met mijn kinderen in een OGG-dienst. Echt, ze konden hun lachen niet inhouden toen de dominee begon te spreken. Ze vonden het verschrikkelijk. Hoe moet dit dan overkomen bij mensen die nooit eerder een kerkdienst bezochten? Het lijkt me een extra hindernis voor buiten-kerkelijken. Soms vind ik het ook erg slecht te verstaan, vooral het gebed. En ik ben het ngog wel gewend uit mijn jeugd
Ik mag toch aannemen dat je je kinderen flink hebt aangesproken op dit aanstootgevend gedrag. Want dát vind ik nu verschrikkelijk.
Ik begrijp je heus wel, voor mij hoeft dit ook niet - en het is zeker geen kenmerk van het ware ofzo. Maar ik raak zo langzamerhand een tikje gefrustreerd van alle mensen die hier zo nodig hun afschuw moeten uitspreken over de preektoon en dergelijke. Fatsoen en respect is er niet meer bij geloof ik. En respect hebben voor iets heeft altijd te maken met dingen die je zelf anders zou doen, of anders zou willen zien.
Eens. Als iemand het echt veranderd wil zien, stap dan naar de kerkenraad of predikant persoonlijk, en vraag hem waarom hij zo'n vreemde toon gebruikt tijdens het preken.
Feit is dat er predikanten zijn met vreemde preekstemmen, feit is ook dat niemand zal zeggen dat dit een teken van het ware is, en ik denk overgenomen uit het verleden, en ik denk ook dat iedereen zal zeggen dat dit onnodig is.
Plaats reactie