(O)gg(in)

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

(O)gg(in)

Bericht door Paul »

Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mannetje »

Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
Ik kom er wekelijks (GG) en ik vind het niet beklemmend.

Kun je uitleggen wat je met beklemmend bedoeld?
-
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: (O)gg(in)

Bericht door Paul »

Mannetje schreef:
Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
Ik kom er wekelijks (GG) en ik vind het niet beklemmend.

Kun je uitleggen wat je met beklemmend bedoeld?
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het in de gereformeerde gemeente van Houten niet had, maar in de gereformeerde gemeente van Barneveld wel. Bepaald dominees 'zingen' soort van, volgens mij heet dat een preekstem, ik vind dat een beetje 'eng' overkomen, het komt bij mij een beetje over als 'toneel.' Ook kan het komen door de gereserveerde plekken, waarmee je als buitenstaander een gevoel krijgt niet welkom te zijn. Maar in de preken die ik heb gehoord, werd Jezus liefdevol aangewezen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mistig »

Dit soort thema's zijn toch al genoeg op dit forum besproken de afgelopen 15 jaar?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: (O)gg(in)

Bericht door Wandelende »

Beklemmend is een subjectief gebeuren. Waar de één het zo zal ervaren, zal de ander het weer anders ervaren. Ik vind weleens iets beklemmend, ook in de kerk en ook in de kerkverbanden die jij noemt. Als ik er dieper over na ga denken komt die beklemming bij mij vaak voort uit een aversie tegen bepaalde uitingen of een zekere vooringenomenheid.
Ik heb zelf geen enkele beklemmende ervaring in de gemeente van de GG waar ik op dit moment lid ben. Maar ook dat is een eigen mening.
(~)
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: (O)gg(in)

Bericht door Paul »

Wandelende schreef:Beklemmend is een subjectief gebeuren. Waar de één het zo zal ervaren, zal de ander het weer anders ervaren. Ik vind weleens iets beklemmend, ook in de kerk en ook in de kerkverbanden die jij noemt. Als ik er dieper over na ga denken komt die beklemming bij mij vaak voort uit een aversie tegen bepaalde uitingen of een zekere vooringenomenheid.
Ik heb zelf geen enkele beklemmende ervaring in de gemeente van de GG waar ik op dit moment lid ben. Maar ook dat is een eigen mening.
In bepaalde pkn gemeentes heb ik het inderdaad ook. Vooral als ik zie hoe het evangelie vals wordt verkondigt. Denk aan de alverzoening etc. Misschien komt het bij mij in de (o)gg(in) ook omdat ik het niet gewend ben.
Laatst gewijzigd door Paul op 01 mar 2018, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mannetje »

Paul schreef:
Mannetje schreef:
Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
Ik kom er wekelijks (GG) en ik vind het niet beklemmend.

Kun je uitleggen wat je met beklemmend bedoeld?
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het in de gereformeerde gemeente van Houten niet had, maar in de gereformeerde gemeente van Barneveld wel. Bepaald dominees 'zingen' soort van, volgens mij heet dat een preekstem, ik vind dat een beetje 'eng' overkomen, het komt bij mij een beetje over als 'toneel.' Ook kan het komen door de gereserveerde plekken, waarmee je als buitenstaander een gevoel krijgt niet welkom te zijn. Maar in de preken die ik heb gehoord, werd Jezus liefdevol aangewezen.
Tja... Dan vraag ik me af wat het nut van dit topic is. Je hebt het hier wel en daar niet, terwijl je eerst zegt dat "die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben".

Wat wil je met dit topic? Beklemmende ervaringen delen? Of juist correctie op je beeld dat het in bepaalde gemeentes beklemmend is?
-
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mistig »

Mannetje schreef: Tja... Dan vraag ik me af wat het nut van dit topic is. Je hebt het hier wel en daar niet, terwijl je eerst zegt dat "die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben".

Wat wil je met dit topic? Beklemmende ervaringen delen? Of juist correctie op je beeld dat het in bepaalde gemeentes beklemmend is?
Juist, dit voegt helemaal niets toe.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: (O)gg(in)

Bericht door Ambtenaar »

Mistig schreef:Dit soort thema's zijn toch al genoeg op dit forum besproken de afgelopen 15 jaar?
Paul is 16, en heeft dat dus niet meegekregen.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: (O)gg(in)

Bericht door Paul »

Mannetje schreef:
Paul schreef:
Mannetje schreef:
Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
Ik kom er wekelijks (GG) en ik vind het niet beklemmend.

Kun je uitleggen wat je met beklemmend bedoeld?
Ten eerste wil ik zeggen dat ik het in de gereformeerde gemeente van Houten niet had, maar in de gereformeerde gemeente van Barneveld wel. Bepaald dominees 'zingen' soort van, volgens mij heet dat een preekstem, ik vind dat een beetje 'eng' overkomen, het komt bij mij een beetje over als 'toneel.' Ook kan het komen door de gereserveerde plekken, waarmee je als buitenstaander een gevoel krijgt niet welkom te zijn. Maar in de preken die ik heb gehoord, werd Jezus liefdevol aangewezen.
Tja... Dan vraag ik me af wat het nut van dit topic is. Je hebt het hier wel en daar niet, terwijl je eerst zegt dat "die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben".

Wat wil je met dit topic? Beklemmende ervaringen delen? Of juist correctie op je beeld dat het in bepaalde gemeentes beklemmend is?
Graag correctie. Ik wil namelijk weten of het aan mij ligt of dat anderen het soms ervaren of dat het komt doordat ik de 'cultuur' niet ken. Alleen de Kerk met een hoofdletter is perfect. Het is zeker geen aanval op de genoemde kerken. Vaak ben ik jaloers op die kerken, omdat ze vaak eensgezind zijn met betrekking tot de liturgie.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: (O)gg(in)

Bericht door Paul »

Ambtenaar schreef:
Mistig schreef:Dit soort thema's zijn toch al genoeg op dit forum besproken de afgelopen 15 jaar?
Paul is 16, en heeft dat dus niet meegekregen.
Sorry! Ik wist niet dat er al veel over is gesproken. Het spijt me.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mistig »

Paul schreef: Sorry! Ik wist niet dat er al veel over is gesproken. Het spijt me.
Geen probleem, maar dan lees ik gewoon niet mee.
Persoonlijk vind ik dit soort onderwerpen nogal vermoeiend. Maar daarom reageer ik er eigenlijk ook nooit op ;).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mannetje »

Paul schreef: Graag correctie. Ik wil namelijk weten of het aan mij ligt of dat anderen het soms ervaren of dat het komt doordat ik de 'cultuur' niet ken. Alleen de Kerk met een hoofdletter is perfect. Het is zeker geen aanval op de genoemde kerken. Vaak ben ik jaloers op die kerken, omdat ze vaak eensgezind zijn met betrekking tot de liturgie.
Ik denk dat je hier een goed punt eruit pakt. Onbekendheid met de cultuur maakt dingen al gauw beklemmend. Dat geldt heel veel kanten op. Iemand die gewend is te luisteren naar een predikant met een bepaald soort stemmige voordracht, zal zich bij een "vlot verhaal" wellicht ook ongemakkelijk voelen, hoe inhoudsvol het ook kan zijn.
Als je luistert met in je hoofd de filter "het is hier anders dan ik gewend ben, maar laat ik mij daar niet door af laten leiden" dan gaat het vaak al een stuk beter.
Natuurlijk zijn er dingen waar je je vragen bij kunt stellen of het zo wel moet. Neem de gereserveerde plaatsen (al mis ik ze voor ons gezin weleens, we zitten vaak op dezelfde plaats en voor sommigen hier is het lastig als we plotseling ergens anders moeten zitten), of inderdaad de preektoon. Maar zeker als "buitenstaander" zou ik hier terughoudend in zijn.
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: (O)gg(in)

Bericht door pierre27 »

Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
In totaal 152+48+57 gemeenten. Hoeveel heb je er bezocht?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: (O)gg(in)

Bericht door Paul »

Mannetje schreef:
Paul schreef: Graag correctie. Ik wil namelijk weten of het aan mij ligt of dat anderen het soms ervaren of dat het komt doordat ik de 'cultuur' niet ken. Alleen de Kerk met een hoofdletter is perfect. Het is zeker geen aanval op de genoemde kerken. Vaak ben ik jaloers op die kerken, omdat ze vaak eensgezind zijn met betrekking tot de liturgie.
Ik denk dat je hier een goed punt eruit pakt. Onbekendheid met de cultuur maakt dingen al gauw beklemmend. Dat geldt heel veel kanten op. Iemand die gewend is te luisteren naar een predikant met een bepaald soort stemmige voordracht, zal zich bij een "vlot verhaal" wellicht ook ongemakkelijk voelen, hoe inhoudsvol het ook kan zijn.
Als je luistert met in je hoofd de filter "het is hier anders dan ik gewend ben, maar laat ik mij daar niet door af laten leiden" dan gaat het vaak al een stuk beter.
Natuurlijk zijn er dingen waar je je vragen bij kunt stellen of het zo wel moet. Neem de gereserveerde plaatsen (al mis ik ze voor ons gezin weleens, we zitten vaak op dezelfde plaats en voor sommigen hier is het lastig als we plotseling ergens anders moeten zitten), of inderdaad de preektoon. Maar zeker als "buitenstaander" zou ik hier terughoudend in zijn.
Daaraan wil ik toevoegen dat ik ook in (hersteld) hervormde gemeentes weleehs iets met gereserveerde stoelen heb meegemaakt...
In een kleine plaats stond één kerk: de gereformeerde bondsgemeente. In de eredienst kwam een gezin dat lid was, maar nooit kwam. Ze zaten alleen op een gereserveerde plek. Toen de mensen kwamen waarvan de banken waren moesten ze van de plek af. Helaas zijn ze daarna nooit meer geweest. Daarmee bedoel ik te zeggen dat we gastvrijheid moeten tonen in het algemeen. Waar staan we om bekend? Het dragen van nette kleding op zondag? Geen tv? Of tonen we iets van Christus?
Plaats reactie