Gereformeerde gemeente Houten, Ermelo, Barneveld (twee gemeentes) en de Valk-Wekerom. Ggin Barneveld en OGGiN Barneveld. Misschien heb ik daardoor een selectief beeld.pierre27 schreef:In totaal 152+48+57 gemeenten. Hoeveel heb je er bezocht?Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
(O)gg(in)
Re: (O)gg(in)
Re: (O)gg(in)
Die vraag kun je nu zelf wel beantwoorden.Paul schreef:Gereformeerde gemeente Houten, Ermelo, Barneveld (twee gemeentes) en de Valk-Wekerom. Ggin Barneveld en OGGiN Barneveld. Misschien heb ik daardoor een selectief beeld.pierre27 schreef:In totaal 152+48+57 gemeenten. Hoeveel heb je er bezocht?Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
-
Re: (O)gg(in)
[Knip] Niet op de persoon aub
Re: (O)gg(in)
Haha ik denk het wel jaMannetje schreef:Die vraag kun je nu zelf wel beantwoorden.Paul schreef:Gereformeerde gemeente Houten, Ermelo, Barneveld (twee gemeentes) en de Valk-Wekerom. Ggin Barneveld en OGGiN Barneveld. Misschien heb ik daardoor een selectief beeld.pierre27 schreef:In totaal 152+48+57 gemeenten. Hoeveel heb je er bezocht?Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
Re: (O)gg(in)
Onze erediensten zijn natuurlijk een behoorlijk statisch gebeuren. Ik kan me voorstellen dat dit de eerste keer als beklemmend wordt ervaren, al heb ik die ervaring zelf niet.
Re: (O)gg(in)
Het is meestal niet meer dan de buitenkant, een bepaalde gegroeide gewoonte, een uiterlijkheid, niets meer en niets minder.Paul schreef:Gereformeerde gemeente Houten, Ermelo, Barneveld (twee gemeentes) en de Valk-Wekerom. Ggin Barneveld en OGGiN Barneveld. Misschien heb ik daardoor een selectief beeld.pierre27 schreef:In totaal 152+48+57 gemeenten. Hoeveel heb je er bezocht?Paul schreef:Ik ben weleens in de gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland en oud gereformeerde gemeente in Nederland geweest. Alleen vind ik die kerken zo'n beklemmende sfeer hebben. Mijn vraag is of meer mensen dat herkennen en hoe dat kan komen. Vat dit niet negatief op, want zo bedoel ik het niet! Geen enkel kerkgenootschap is perfect, maar dit viel mij gewoon op.
Gereserveerde plaatsen, lampje voor gasten, het zwijgend schuifelen met bedrukte gezichten, trek je er gewoon helemaal niets van aan, en let alleen op de prediking. Ook de preektoon is vaak iets wat wordt aangeleerd, het heeft geen enkele functie of doel maar is wel geliefd bij deze en gene.
Trek je dus niets aan van uiterlijke cultuur, maar luister alleen naar de prediking. En als je besluit wat vaker er heen te gaan, zul je ervaren dat het best wel meevalt met starheid of geheimzinnigheid.
Re: (O)gg(in)
Datgene wat door A.A. van Ruler nog gestolde vreugde genoemd werd, wordt hier als beklemmend weergegeven. Ik wil dat wat verder trekken dan alleen een sfeer. Gemoedelijkheid staat dan tegenover sociale controle. Ruimhartigheid tegen wettisch. Een blik met onheuse bejegening kan meer zeggen dan 100 woorden van de prediker, maar een onevenwichtige boodschap kan diepere schade veroorzaken dan tientallen welgemeende groeten.ejvl schreef:Het is meestal niet meer dan de buitenkant, een bepaalde gegroeide gewoonte, een uiterlijkheid, niets meer en niets minder.
Dat is de beklemming van een insider...
Re: (O)gg(in)
Maar je kunt een eventuele onheuse blik ook anders behandelen. Je kunt er ook voor kiezen je hier weinig van aan te trekken, en te denken, arme man of arme vrouw, ik hoop dat je nog eens verlost wordt van dit farizeïsme.Herman schreef:Datgene wat door A.A. van Ruler nog gestolde vreugde genoemd werd, wordt hier als beklemmend weergegeven. Ik wil dat wat verder trekken dan alleen een sfeer. Gemoedelijkheid staat dan tegenover sociale controle. Ruimhartigheid tegen wettisch. Een blik met onheuse bejegening kan meer zeggen dan 100 woorden van de prediker, maar een onevenwichtige boodschap kan diepere schade veroorzaken dan tientallen welgemeende groeten.ejvl schreef:Het is meestal niet meer dan de buitenkant, een bepaalde gegroeide gewoonte, een uiterlijkheid, niets meer en niets minder.
Dat is de beklemming van een insider...
Maar helaas is het wel zo dat iemand min of meer verstoten kan worden in een gemeenschap, maar dan gaat het misschien wel gepaard met een ongeestelijk leven, want mensen die het ware leven mogen kennen zullen dit gedrag niet vertonen, of in elk geval als ze het wel doen, om vergeving vragen als ze tot inkeer zijn gekomen, en als het goed is niemand wegduwen, maar juist naar zich toe trekken.
Re: (O)gg(in)
Tjsa, ik denk dat velen die nu buiten de kerk zijn in deze posting geen herkenning zullen vinden. Wellicht ook mensen in de kerk. En ik vrees dat je hier een te rooskleurig beeld hebt van hen die het ware leven bezitten. Zeker - dat zeg ik er direct met nadruk bij - zijn er waar ik diep respect voor heb (!).ejvl schreef:Maar je kunt een eventuele onheuse blik ook anders behandelen. Je kunt er ook voor kiezen je hier weinig van aan te trekken, en te denken, arme man of arme vrouw, ik hoop dat je nog eens verlost wordt van dit farizeïsme.
Maar helaas is het wel zo dat iemand min of meer verstoten kan worden in een gemeenschap, maar dan gaat het misschien wel gepaard met een ongeestelijk leven, want mensen die het ware leven mogen kennen zullen dit gedrag niet vertonen, of in elk geval als ze het wel doen, om vergeving vragen als ze tot inkeer zijn gekomen, en als het goed is niemand wegduwen, maar juist naar zich toe trekken.
Re: (O)gg(in)
Tja, ik moet ook altijd enigszins m'n best doen om emoties van mensen te begrijpen, omdat ik zelf alles broodnuchter bekijk en zelden last heb van emoties, of ik schuif ze gewoon aan de kant. Dus het zou maar zo kunnen dat mijn posting veel te nuchter was.JCRyle schreef: Tjsa, ik denk dat velen die nu buiten de kerk zijn in deze posting geen herkenning zullen vinden. Wellicht ook mensen in de kerk. En ik vrees dat je hier een te rooskleurig beeld hebt van hen die het ware leven bezitten. Zeker - dat zeg ik er direct met nadruk bij - zijn er waar ik diep respect voor heb (!).
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03
Re: (O)gg(in)
Ik herken de genoemde ervaring wel. Als de sfeer anders is dan je gewend bent merk je dit meteen. Zo had ik die onlangs in een gemeente waarbij iedereen zwijgt voor de dienst, donkere kleding mannen staan voor het gebed etc. Maar als dat de de gewoonte is zullen die gemeenteleden dit heel anders ervaren.
Re: (O)gg(in)
Om nu gelijk over emoties te gaan beginnen is dat nodig? Soms is nuchterheid gewoon de realiteit onder ogen zien en dan is het niet allemaal rozengeur en maneschijn wat blinkt.ejvl schreef:Tja, ik moet ook altijd enigszins m'n best doen om emoties van mensen te begrijpen, omdat ik zelf alles broodnuchter bekijk en zelden last heb van emoties, of ik schuif ze gewoon aan de kant. Dus het zou maar zo kunnen dat mijn posting veel te nuchter was.JCRyle schreef: Tjsa, ik denk dat velen die nu buiten de kerk zijn in deze posting geen herkenning zullen vinden. Wellicht ook mensen in de kerk. En ik vrees dat je hier een te rooskleurig beeld hebt van hen die het ware leven bezitten. Zeker - dat zeg ik er direct met nadruk bij - zijn er waar ik diep respect voor heb (!).
Re: (O)gg(in)
Het heeft er ongetwijfeld mee te maken in wat voor kring je zelf bent opgegroeid, hoe je het bij andere kerkverbanden ervaart. Als lid van een behoorlijk behoudende ggin heb ik het daar nooit als beklemmend ervaren. Wel als stemmig. Voor een buitenstaander ligt dat misschien anders. Op mijn beurt ervaar ik het bij andere kerkverbanden weer als wat te losjes. Soms is het een geroezemoes van jewelste voor de dienst, doet het orgelspel pijn aan je oren en lijken voorgangers er een kunst van te maken een zo opgewekt mogelijke uitstraling te vertonen. Dat vind ik dan weer minder gepast. Zo heeft iedereen wel wat op te merken bij een ander denk ik.
Re: (O)gg(in)
Ik bedoel het in de zin van, jezelf iets aantrekken als iemand een onheuze blik naar je werpt, als je wakker ligt van een reactie op dit forum, als mensen je niet groeten in de kerk en dergelijken.JCRyle schreef: Om nu gelijk over emoties te gaan beginnen is dat nodig? Soms is nuchterheid gewoon de realiteit onder ogen zien en dan is het niet allemaal rozengeur en maneschijn wat blinkt.
Dat is moeilijk in te leven hoe een ander daar mee omgaat, daar dit per persoon verschillend is. Ik denk dan, niet zo moeilijk doen, gewoon niks van aantrekken en doorgaan, terwijl een ander er slapeloze nachten van kan hebben.
Re: (O)gg(in)
Ik heb een aantal jaren in de OGG gekerkt en in een vrije gemeente en dat was inderdaad een heel verschil met de gemeente waar ik vandaan kom.
De nadruk ligt erg op soberheid, eenvoud, strikte regels, maar het kwam op mij wel echt over.
Het enige wat ik echt niet begreep was dat de ouderling - hij leidde meestal de diensten - tijdens het bidden en danken meende een nare huilstem te moeten gebruiken. Ik heb hem meerdere malen buiten de kerkdienst gesproken en bleek het een opgewekte humoristische man te zijn. Tijdens het lezen had hij een prettige leesstem.
Maar het was net alsof er een soort "gebedsgestalte" moest worden aangenomen.
Maar dit is niet iets wat alleen in de OGG voorkomt.
Wat mij verder opviel was, dat de gemeente voor een deel bestond uit mensen die zo uit de wereld waren getrokken.
Ik heb diep respect voor mensen die er zoveel voor over hebben, het komt op mij niet als wetticisme over.
De nadruk ligt erg op soberheid, eenvoud, strikte regels, maar het kwam op mij wel echt over.
Het enige wat ik echt niet begreep was dat de ouderling - hij leidde meestal de diensten - tijdens het bidden en danken meende een nare huilstem te moeten gebruiken. Ik heb hem meerdere malen buiten de kerkdienst gesproken en bleek het een opgewekte humoristische man te zijn. Tijdens het lezen had hij een prettige leesstem.
Maar het was net alsof er een soort "gebedsgestalte" moest worden aangenomen.
Maar dit is niet iets wat alleen in de OGG voorkomt.
Wat mij verder opviel was, dat de gemeente voor een deel bestond uit mensen die zo uit de wereld waren getrokken.
Ik heb diep respect voor mensen die er zoveel voor over hebben, het komt op mij niet als wetticisme over.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon