(O)gg(in)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: (O)gg(in)

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Eens met Gallio. Het ging mij niet om emoties, maar om wat ik beleef als gekdoenerij. Ik hoorde eens een verhaal - of het klopt weet ik niet - van een dominee die zich voornam de gemeente aan een zijde te laten lachen en aan de andere kant te laten huilen. Dat lukte met een zakdoek uit zijn broekzak.

Het is misschien prima om zo'n experiment een keer te doen, als daar een pedagogisch doel achter zit en je wilt laten zien hoe bedrieglijk emotionele manipulatie is. En het zou mooi zijn als mensen daarvan de bedrieglijkheid zouden inzien. Maar ik kan mij soms bij votum en groet ook niet aan de indruk onttrekken dat iemand er gewoon een sport van maakt om te kijken hoe gek je kunt doen en toch (ogenschijnlijk dan) door iedereen serieus te worden genomen.
Dit staat m.i. zó haaks op het karakter van een eredienst en de prediking, dat ik hiervan walg. Ik kan het niet anders zeggen.
Met alle respect, maar het betrof toch een zeer vooraanstaand predikant in de CGK. Dus ik mag hopen dat hij daar een stichtelijke bedoeling mee had.
Nou wordt het nog mooier... Je begint met een verhaal waarvan je niet weet of het wel waar was.
En je tweede alinea gaat alleen maar over jouw indruk van de bedoelingen van een predikant. Dat hij bij votum en groet bezig is met grapjes uithalen. Hoe bedenk je dit soort rare dingen, vraag ik me dan af.
Span alsjeblieft geen 'vooraanstaand' predikant voor je karretje.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: (O)gg(in)

Bericht door Maanenschijn »

Grappig. Ik kende het verhaal van de zakdoek als een verhaal van een predikant uit de kerk van Oud Beijerland, uit de tijd dat de vaderlandse kerk nog geen afscheidingen heeft gehad. Blijkt nu ook te zijn uitgevoerd door een vooraanstaande dominee (ik heb overigens nog nooit predikanten gezien die achterin staan, zondag's) uit de CGK.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: Ik vind het erg genoeg dat sommige predikanten menen dat ze hun preek kracht bij moeten zetten door een voorwerp(en) de kansel op te nemen, alsof we een stel kleuters zijn.
Dat is slechts jouw interpretatie, wellicht vinden andere mensen het juist heel goed en fijn om iets met een voorbeeld uitgelegd te krijgen.
Overigens ben ik altijd wel blij als een predikant een voorwerp meeneemt de kansel op, de bijbel, z'n preekschets, en dergelijke, maar dat bedoel je vast niet.
Nee dat bedoel ik niet. Ik heb voorbij zien komen een klimoptak, een stoffer, een leitje...
En niet mijn interpretatie.
DDD schreef:Met alle respect, maar het betrof toch een zeer vooraanstaand predikant in de CGK. Dus ik mag hopen dat hij daar een stichtelijke bedoeling mee had.
Dan weten we nog niets, maar noem alsjeblieft geen namen. Misschien was het wel dezelfde met de attributen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: (O)gg(in)

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef: Ik vind het erg genoeg dat sommige predikanten menen dat ze hun preek kracht bij moeten zetten door een voorwerp(en) de kansel op te nemen, alsof we een stel kleuters zijn.
Dat is slechts jouw interpretatie, wellicht vinden andere mensen het juist heel goed en fijn om iets met een voorbeeld uitgelegd te krijgen.
Overigens ben ik altijd wel blij als een predikant een voorwerp meeneemt de kansel op, de bijbel, z'n preekschets, en dergelijke, maar dat bedoel je vast niet.
Nee dat bedoel ik niet. Ik heb voorbij zien komen een klimoptak, een stoffer, een leitje...
En niet mijn interpretatie.
DDD schreef:Met alle respect, maar het betrof toch een zeer vooraanstaand predikant in de CGK. Dus ik mag hopen dat hij daar een stichtelijke bedoeling mee had.
Dan weten we nog niets, maar noem alsjeblieft geen namen. Misschien was het wel dezelfde met de attributen.
Het is jouw interpretatie als je zegt alsof we een stel kleuters zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (O)gg(in)

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Het is jouw interpretatie als je zegt alsof we een stel kleuters zijn.
Nogmaals, zo werd het door meerdere kerkgangers ervaren!
Mijn volwassen kinderen hanteerden zelfs de term belachelijk.
Ik heb het nog nooit gezien, in geen enkele kerk. Het is ook niet nodig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: (O)gg(in)

Bericht door Ad Anker »

Of zoals die predikant, enigszins verkouden, die zijn zakdoek volsnoot, zijn hand met zakdoek nadien ophief en vervolgens uitriep: och gemeente, hier zit nou alles in.

Ik meen dat hij niet de inhoud van de zakdoek bedoelde.

Leuk topic verder, overigens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: (O)gg(in)

Bericht door huisman »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Eens met Gallio. Het ging mij niet om emoties, maar om wat ik beleef als gekdoenerij. Ik hoorde eens een verhaal - of het klopt weet ik niet - van een dominee die zich voornam de gemeente aan een zijde te laten lachen en aan de andere kant te laten huilen. Dat lukte met een zakdoek uit zijn broekzak.

Het is misschien prima om zo'n experiment een keer te doen, als daar een pedagogisch doel achter zit en je wilt laten zien hoe bedrieglijk emotionele manipulatie is. En het zou mooi zijn als mensen daarvan de bedrieglijkheid zouden inzien. Maar ik kan mij soms bij votum en groet ook niet aan de indruk onttrekken dat iemand er gewoon een sport van maakt om te kijken hoe gek je kunt doen en toch (ogenschijnlijk dan) door iedereen serieus te worden genomen.
Dit staat m.i. zó haaks op het karakter van een eredienst en de prediking, dat ik hiervan walg. Ik kan het niet anders zeggen.
Met alle respect, maar het betrof toch een zeer vooraanstaand predikant in de CGK. Dus ik mag hopen dat hij daar een stichtelijke bedoeling mee had.
Wat een onzin. Predikanten moeten dienaren van het Woord zijn geen paljassen of zakdoekventers.
Een predikant ( vooraanstaand of niet) die zo acteert moet door de kerkenraad van de kansel gehaald worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: RE: Re: (O)gg(in)

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
JCRyle schreef:
ejvl schreef:In elk geval hedendaags normaal Nederlands. En dat kan ook eerbiedig.
Niet over medicijnmeester gaan spreken terwijl je net zo goed dokter kunt zeggen, of allerlei ander verouderd Nederlands die dezelfde persoon normaliter niet gebruikt, dat is niet nodig, juist niet.
Schiet je nu niet te ver door? We mogen toch wel Bijbels blijven spreken?
Wat bedoel je precies? Bijbels is toch niet ouderwets? Of bedoel je in de taal van de SV? Het lijkt mij niet nodig ouderwetse woorden te gebruiken zoals medicijnmeester en dergelijken. Geen straattaal uiteraard, gewoon keurig ABN op normale toon.
Onder gewoon ABN behoort mijn inziens ook gewoon termen als Medicijnmeester, gerechtigheid, lankmoedigheid etc. Daarnaast ben ik een voorstander van het gebruik van de Statenvertaling (De discussie hierover ga ik niet voeren). Mijn inziens is het dan gerechtvaardigd om van de jongeren van de gemeente te eisen dat zij zich inspannen om Gods Woord te kunnen verstaan. En om ze daarbij te helpen dient een predikant in mijn ogen dicht bij de Schrift te blijven om de gemeente daarin op te voeden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (O)gg(in)

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Grappig. Ik kende het verhaal van de zakdoek als een verhaal van een predikant uit de kerk van Oud Beijerland, uit de tijd dat de vaderlandse kerk nog geen afscheidingen heeft gehad. Blijkt nu ook te zijn uitgevoerd door een vooraanstaande dominee (ik heb overigens nog nooit predikanten gezien die achterin staan, zondag's) uit de CGK.
DDD schrijft twee verhalen. Eentje over de zakdoek. Een eentje over het voordragen van het votum en groet.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: (O)gg(in)

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef:Of zoals die predikant, enigszins verkouden, die zijn zakdoek volsnoot, zijn hand met zakdoek nadien ophief en vervolgens uitriep: och gemeente, hier zit nou alles in.

Ik meen dat hij niet de inhoud van de zakdoek bedoelde.

Leuk topic verder, overigens.
Geniaal! :haha
(~)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: (O)gg(in)

Bericht door Terri »

Mara schreef:
DDD schreef:Eens met Gallio. Het ging mij niet om emoties, maar om wat ik beleef als gekdoenerij. Ik hoorde eens een verhaal - of het klopt weet ik niet - van een dominee die zich voornam de gemeente aan een zijde te laten lachen en aan de andere kant te laten huilen. Dat lukte met een zakdoek uit zijn broekzak.
Ik hoop dat het niet klopt. Een eredienst is geen cabaretvoorstelling!
Ik vind het erg genoeg dat sommige predikanten menen dat ze hun preek kracht bij moeten zetten door een voorwerp(en) de kansel op te nemen, alsof we een stel kleuters zijn.
Ik erger me niet zo snel aan een preektoon of een lichte spraakstoornis (ds. Paul Visser heeft een hakkelprobleem bijvoorbeeld, maar dat stoort mij geenszins)
Ik vind het alleen jammer dat een dankgebed omdat er een feestelijke gebeurtenis is op diezelfde huilerige toon wordt uitgesproken als een gebed vanwege een ziekte.
Een rouwdienst is iets anders dan een trouwdienst, al scheelt het maar 1 lettertje.
Bij ons gebeurt dat regelmatig,(voorbeeld met een voorwerp) maar dat is dan officieus 'het kindermoment' .
Vaak indrukwekkende voorbeelden, ook volwassenen ervaren het als een meerwaarde.
Maar daar is dan niets aan 'gekkigheid' bij. Wel kan het gebeuren dat de kinderen antwoorden mogen geven, wat wel eens tot een 'vertederend' zacht gegrinnik kan resulteren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (O)gg(in)

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:het niet klopt. Een eredienst is geen cabaretvoorstelling!
Ik zie er (als ik me niet vergis) een woordspeling in... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: (O)gg(in)

Bericht door Hendrien »

Onze dominee sloeg vaak heel hard op de Kanselbijbel en dat vonden onze kinderen erg oneerbiedig. Ik was er zelf helemaal aan gewend.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: (O)gg(in)

Bericht door Delftenaar »

Terri schreef:Bij ons gebeurt dat regelmatig,(voorbeeld met een voorwerp) maar dat is dan officieus 'het kindermoment' .
Vaak indrukwekkende voorbeelden, ook volwassenen ervaren het als een meerwaarde.
Van mij hoeft dat momentje niet zo nodig, maar er zijn meer mensen in de gemeente en dat maakt dat ik het wel begrijp.
Tot voor kort kwam ik af en toe in een gemeente waar het regel was dat per dienst drie kinderliedjes worden gezongen, dat was wel erg veel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: (O)gg(in)

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Eens met Gallio. Het ging mij niet om emoties, maar om wat ik beleef als gekdoenerij. Ik hoorde eens een verhaal - of het klopt weet ik niet - van een dominee die zich voornam de gemeente aan een zijde te laten lachen en aan de andere kant te laten huilen. Dat lukte met een zakdoek uit zijn broekzak.

Het is misschien prima om zo'n experiment een keer te doen, als daar een pedagogisch doel achter zit en je wilt laten zien hoe bedrieglijk emotionele manipulatie is. En het zou mooi zijn als mensen daarvan de bedrieglijkheid zouden inzien. Maar ik kan mij soms bij votum en groet ook niet aan de indruk onttrekken dat iemand er gewoon een sport van maakt om te kijken hoe gek je kunt doen en toch (ogenschijnlijk dan) door iedereen serieus te worden genomen.
Dit staat m.i. zó haaks op het karakter van een eredienst en de prediking, dat ik hiervan walg. Ik kan het niet anders zeggen.
Met alle respect, maar het betrof toch een zeer vooraanstaand predikant in de CGK. Dus ik mag hopen dat hij daar een stichtelijke bedoeling mee had.
Wat bedoel je met vooraanstaand? Mijn ervaring is dat jouw definities op dit vlak nogal eens niet sporen met de gemiddelde opinie in het betreffende kerkverband.
Een beetje een domme vraag, want ik schrijf zelf dat ik niet weet of het verhaal klopt. Maar goed. Ik zou de vriendelijkheid hebben om te veronderstellen dat iemand daarmee een stichtelijke bedoeling heeft. Een heel andere manier van kijken dan sommige anderen hier ten toon spreiden. Overigens zou het mooi zijn als duidelijk wordt dat dit een fabeltje is, want dat kan heel goed. Ik kan er ook geen bronnen van vinden en volksverhalen zijn in de gereformeerde gezindte springlevend.
Plaats reactie