Kanseltaal

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door eilander »

Herman schreef:Het gebeurt volgens mij zeer zelden dat een dominee verzoekt om geen voor of naspel. Toch wordt het zo vaak naar voren gebracht, dat je bijna denkt dat het wekelijks plaatsvind.
Ik denk dat ik het al 25 jaar niet meer gehoord heb.
Wijziging van de slotpsalm komt een heel enkele keer voor. Vind ik wel prima, dat moet kunnen vind ik.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Kanseltaal

Bericht door margrietha »

De oude dominee Karens zei nogal eens:...(voornaam organist) zet maar in!
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kanseltaal

Bericht door Mannetje »

Bij wijlen ds. Bac zou ik als organist mijn tijd niet gestoken hebben in de voorbereiding van de tussenzang. Die sloeg hij door tijdgebrek regelmatig maar over.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kanseltaal

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het gebeurt volgens mij zeer zelden dat een dominee verzoekt om geen voor of naspel. Toch wordt het zo vaak naar voren gebracht, dat je bijna denkt dat het wekelijks plaatsvind.
Heb het meegemaakt met eengastpredikant die vrij kort erna nogeens moest preken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door eilander »

margrietha schreef:De oude dominee Karens zei nogal eens:...(voornaam organist) zet maar in!
En als hij de voornaam niet wist, was het de 'speelman'...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kanseltaal

Bericht door Wandelende »

Sommige organisten mogen van mij vaker het verzoek krijgen om direct in te zetten en het voor- en naspel achterwege te laten.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
margrietha schreef:De oude dominee Karens zei nogal eens:...(voornaam organist) zet maar in!
En als hij de voornaam niet wist, was het de 'speelman'...
Haha dat is dan in de Ger gem traditie, dat zei, ds van Krimpen ook bij het jubileum van Pieter Heykoop.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kanseltaal

Bericht door Mannetje »

Wandelende schreef:Sommige organisten mogen van mij vaker het verzoek krijgen om direct in te zetten en het voor- en naspel achterwege te laten.
:D
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door Wandelende »

samanthi schreef:
eilander schreef:
margrietha schreef:De oude dominee Karens zei nogal eens:...(voornaam organist) zet maar in!
En als hij de voornaam niet wist, was het de 'speelman'...
Haha dat is dan in de Ger gem traditie, dat zei, ds van Krimpen ook bij het jubileum van Pieter Heykoop.
In de kerk van de desbetreffende dominee is ook nog een “dorpelwachter” in dienst.
(~)
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik hoor nooit commando´s aan de organist vanaf de kansel. Maar het zou op mij toch onbeleefd overkomen. Nou ben ik vast overgevoelig voor heerszucht, maar ik vind dat toch niet kunnen. Als de kerkenraad geen voorspel wil bij een psalm, dan kun je dat ook van tevoren zeggen.

Daarmee ben ik dan in ieder geval bij het begin van dit draadje terug.
Het gaat niet over de kerkenraad. Als een dominee stof krijgt en 'over tijd' raakt wil hij zich zo veel mogelijk aan de orde horden: Alle dingen met orde. Maar sluit u de mond maar eens van een dominee die te spreken krijgt. Ik weet dat tegenwoordig alle preken, zoals het lijkt, voorgeprogrammeerd zijn. Dan wordt er blijkbaar geen rekening gehouden als de Geest te spreken geeft. Dat gebeurt niet altijd als de dominee dat verwacht, en zo kan een dienst toch uitlopen?
Lijkt mij geen probleem, de dienst kan dan ook een keer een paar minuten langer duren.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Het gebeurt volgens mij zeer zelden dat een dominee verzoekt om geen voor of naspel. Toch wordt het zo vaak naar voren gebracht, dat je bijna denkt dat het wekelijks plaatsvind.
Wat is regelmatig. Gemiddeld eens in de maand heb ik wel meegemaakt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Herman schreef:Het gebeurt volgens mij zeer zelden dat een dominee verzoekt om geen voor of naspel. Toch wordt het zo vaak naar voren gebracht, dat je bijna denkt dat het wekelijks plaatsvind.
Wat is regelmatig. Gemiddeld eens in de maand heb ik wel meegemaakt.
Misschien dat sommigen de nog niet zo lang overleden ds. van Belzen wel eens hebben gehoord? Die raakte ook wel eens meer 'over tijd' en dan de slotpsalm zonder voor- of naspel. Ook de tussenzang zonder voorspel.

In onze gemeente kenden we geen voorspel bij de tussenzang tot de komst van ds. J.M. Kleppe in 1985. Eerst een paar tonen vooraf, en die paar tonen werden geleidelijk aan een wat langer voorspel.

Ik mis zulke dominees die zo ongekunsteld recht uit het hart spraken steeds meer. Dan komen namen in me naar voren als wijlen ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds, A. Bregman. Maar ook buiten het kerkveband waar ik toe behoor: Dan denk ik nog terug aan o.a. ds. Verhoeks, ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Joh. van der Poel, enz. Misschien dat iemand het vat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Ik mis zulke dominees die zo ongekunsteld recht uit het hart spraken steeds meer. Dan komen namen in me naar voren als wijlen ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds, A. Bregman. Maar ook buiten het kerkveband waar ik toe behoor: Dan denk ik nog terug aan o.a. ds. Verhoeks, ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Joh. van der Poel, enz. Misschien dat iemand het vat.
Ik begrijp je, maar ik deel je opvatting hierover niet. Ik hoor liever een duidelijk gestructureerd verhaal, waaruit blijkt dat de predikant de materie heeft overdacht en bestudeerd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik mis zulke dominees die zo ongekunsteld recht uit het hart spraken steeds meer. Dan komen namen in me naar voren als wijlen ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds, A. Bregman. Maar ook buiten het kerkveband waar ik toe behoor: Dan denk ik nog terug aan o.a. ds. Verhoeks, ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Joh. van der Poel, enz. Misschien dat iemand het vat.
Ik begrijp je, maar ik deel je opvatting hierover niet. Ik hoor liever een duidelijk gestructureerd verhaal, waaruit blijkt dat de predikant de materie heeft overdacht en bestudeerd.
Ik begrijp dat ook wel... Ik bedoel niet te zeggen dat een preek niet grondig moet worden voorbereid. Je hoort bijna niet meer dat een dominee een tekst heeft gekozen en hem wordt deze tekst afgesneden. Hoe komt dat? Hebben we dat nu beter zelf in de hand? Ook de tijd? Ook de woorden? Voorgeprogrammeerd? Nee, begrijp me goed: Een preek dienst goed bestudeerd te worden, maar er kan toch een andere boodschap moeten worden gebracht als een predikant zich zelf heeft voorgenomen. Of zwijgt God hier nu? Ik weet ook hoe velen (ook in van ouds reformatorische kerken) daar nu over denken. Misschien is het goed om dat nog eens voor uzelf te bedenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik mis zulke dominees die zo ongekunsteld recht uit het hart spraken steeds meer. Dan komen namen in me naar voren als wijlen ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds, A. Bregman. Maar ook buiten het kerkveband waar ik toe behoor: Dan denk ik nog terug aan o.a. ds. Verhoeks, ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Joh. van der Poel, enz. Misschien dat iemand het vat.
Ik begrijp je, maar ik deel je opvatting hierover niet. Ik hoor liever een duidelijk gestructureerd verhaal, waaruit blijkt dat de predikant de materie heeft overdacht en bestudeerd.
Ik begrijp dat ook wel... Ik bedoel niet te zeggen dat een preek niet grondig moet worden voorbereid. Je hoort bijna niet meer dat een dominee een tekst heeft gekozen en hem wordt deze tekst afgesneden. Hoe komt dat? Hebben we dat nu beter zelf in de hand? Ook de tijd? Ook de woorden? Voorgeprogrammeerd? Nee, begrijp me goed: Een preek dienst goed bestudeerd te worden, maar er kan toch een andere boodschap moeten worden gebracht als een predikant zich zelf heeft voorgenomen. Of zwijgt God hier nu? Ik weet ook hoe velen (ook in van ouds reformatorische kerken) daar nu over denken. Misschien is het goed om dat nog eens voor uzelf te bedenken.
Het kan zijn dat predikanten het niet vertellen maar voor zichzelf houden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie