Kanseltaal

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Kanseltaal

Bericht door Mara »

Ds. M. Baan stoort zich aan ruw taalgebruik op de kansel
"Een tijdje geleden ging er bij ons een predikant voor in het gebed en sprak toen de woorden uit: 'We worden overdonderd door vluchtelingen!', vertelt een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. "Ik heb de kerkenraad hierop aangesproken en zij deden er nogal luchtig over. Het antwoord was dat de woorden donder en donderen ook in de Bijbel voorkomt." De hervormde predikant ds. M. Baan reageert.
https://cip.nl/66822-ds-m-baan-stoort-z ... -de-kansel

Merken jullie hier ook iets van?

Het valt mij wel op dat predikanten minder vaak zichzelf als 3e persoon noemen, maar gewoon ik en mij(n) gebruiken.
Dus niet: geef Uw dienaar wat hij nodig heeft, maar wilt U mij geven wat ik nodig heb, bij de bediening van het Woord.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kanseltaal

Bericht door Moderamen »

Mara schreef: Merken jullie hier ook iets van?
Helemaal niet. Als een predikant iets ongebruikelijks zegt wat al een heel klein beetje van de gebaande paden afwijkt wordt er altijd bij vermeld dat het "eerbiedig bedoelt is". Maar dat vind ik wel prima, wellicht dat bepaalde mensen er zich er dan minder aan storen.
Mara schreef:Het valt mij wel op dat predikanten minder vaak zichzelf als 3e persoon noemen, maar gewoon ik en mij(n) gebruiken.
Dus niet: geef Uw dienaar wat hij nodig heeft, maar wilt U mij geven wat ik nodig heb, bij de bediening van het Woord.
Daar ben ik dan weer heel blij mee.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kanseltaal

Bericht door Zita »

Moderamen schreef:
Mara schreef: Merken jullie hier ook iets van?
Helemaal niet. Als een predikant iets ongebruikelijks zegt wat al een heel klein beetje van de gebaande paden afwijkt wordt er altijd bij vermeld dat het "eerbiedig bedoelt is". Maar dat vind ik wel prima, wellicht dat bepaalde mensen er zich er dan minder aan storen.
Mara schreef:Het valt mij wel op dat predikanten minder vaak zichzelf als 3e persoon noemen, maar gewoon ik en mij(n) gebruiken.
Dus niet: geef Uw dienaar wat hij nodig heeft, maar wilt U mij geven wat ik nodig heb, bij de bediening van het Woord.
Daar ben ik dan weer heel blij mee.
Ik heb geen probleem met 'overdonderd'. Beetje ongelukkige uitdrukking in de context. Ik vermoed (en hoop) dat de predikant bedoelde dat het vluchtelingenprobleem ons verbijstert. Maar soms verhaspel je - ook in het gebed - uitdrukkingen of merk je terwijl je iets zegt dat je het anders formuleert dan je het eigenlijk bedoelt.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kanseltaal

Bericht door Mannetje »

Als een predikant in het gebed in de derde persoon spreekt, geeft hij daarmee aan dat hij niet namens zichzelf, maar namens de gemeente bidt. Dat heeft m.i. weinig met verheven of versluierend taalgebruik te maken.

Anders is het als predikanten over zichzelf in meervoud spreken. 'Wij wensen te spreken over hetgeen u opgetekend kunt vinden ...'
-
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Even tussendoor: Weet iemand misschien of deze ds. M. Baan een zoon is (of familie) van wijlen ds. M. Baan die van 1962 tot 1972 de Christelijke Gereformeerde Kerk van Zeist diende?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kanseltaal

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Even tussendoor: Weet iemand misschien of deze ds. M. Baan een zoon is (of familie) van wijlen ds. M. Baan die van 1962 tot 1972 de Christelijke Gereformeerde Kerk van Zeist diende?
Nee, was hij niet.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kanseltaal

Bericht door Delftenaar »

Mannetje schreef:Anders is het als predikanten over zichzelf in meervoud spreken. 'Wij wensen te spreken over hetgeen u opgetekend kunt vinden ...'
Beter is een formulering als "de tekst voor de preek is.... ". Dan valt de prediker zelf weg.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Zijn er nog predikanten die een voorrede (voor de preek) uitspreken? Ik herinner me dat b.v. ds. G. Mouw, ds. E. Venema, ds. A. Bregman dat wel deden. Ik hoor dat weinig meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kanseltaal

Bericht door Delftenaar »

In de PKN zijn er ook nog enkelen die dat doen. Ik dacht bv. dat ds. van Kooten dit nog doet, maar kan me dat niet meer precies herinneren.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kanseltaal

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Zijn er nog predikanten die een voorrede (voor de preek) uitspreken? Ik herinner me dat b.v. ds. G. Mouw, ds. E. Venema, ds. A. Bregman dat wel deden. Ik hoor dat weinig meer.
Van ds. C. Harinck weet ik dat hij het soms doet.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kanseltaal

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Zijn er nog predikanten die een voorrede (voor de preek) uitspreken? Ik herinner me dat b.v. ds. G. Mouw, ds. E. Venema, ds. A. Bregman dat wel deden. Ik hoor dat weinig meer.
Ds Egas misschien?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Zijn er nog predikanten die een voorrede (voor de preek) uitspreken? Ik herinner me dat b.v. ds. G. Mouw, ds. E. Venema, ds. A. Bregman dat wel deden. Ik hoor dat weinig meer.
Ds Egas misschien?
Ik weet het niet. Volgens mij wel enkele Oud Gereformeerden. Ik weet in ieder geval dat wijlen ds. Klok het ook deed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kanseltaal

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Zijn er nog predikanten die een voorrede (voor de preek) uitspreken? Ik herinner me dat b.v. ds. G. Mouw, ds. E. Venema, ds. A. Bregman dat wel deden. Ik hoor dat weinig meer.
Ds Egas misschien?
Ik weet het niet. Volgens mij wel enkele Oud Gereformeerden. Ik weet in ieder geval dat wijlen ds. Klok het ook deed.
Van vroeger in de CGK Zuidland weet ik wel dat er dominees waren die dat deden, maar niet meer welke.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Kanseltaal

Bericht door aggieoudje »

-DIA- schreef:Zijn er nog predikanten die een voorrede (voor de preek) uitspreken? Ik herinner me dat b.v. ds. G. Mouw, ds. E. Venema, ds. A. Bregman dat wel deden. Ik hoor dat weinig meer.
Ds. M. Klaassen(Arnemuiden) doet dit altijd. Een inleiding op zijn preek na de schrift en tekstlezing.
Wij hadden pas ook een dominee die het deed maar ik durf niet met zekerheid te zeggen wie het was!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Kanseltaal

Bericht door keesjanm »

aggieoudje schreef:
-DIA- schreef:Zijn er nog predikanten die een voorrede (voor de preek) uitspreken? Ik herinner me dat b.v. ds. G. Mouw, ds. E. Venema, ds. A. Bregman dat wel deden. Ik hoor dat weinig meer.
Ds. M. Klaassen(Arnemuiden) doet dit altijd. Een inleiding op zijn preek na de schrift en tekstlezing.
Wij hadden pas ook een dominee die het deed maar ik durf niet met zekerheid te zeggen wie het was!
Ds A.T. Vergunst ook.
Plaats reactie