Kanseltaal

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kanseltaal

Bericht door Mannetje »

merel schreef:Bij mijn weten gaf ik gewoon antwoord op de gestelde vraag en was mijn antwoord geen aanval ;)
Dat zegt DIA ook niet, zeker niet zelfs.
Als ik het goed lees bedoelt DIA dat zijn woorden tegengesproken en verdacht gemaakt worden, totdat iemand anders (in dit geval jij) min of meer hetzelfde zegt. Dan verstomt de kritiek.
-
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kanseltaal

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Dat zegt DIA ook niet, zeker niet zelfs.
Als ik het goed lees bedoelt DIA dat zijn woorden tegengesproken en verdacht gemaakt worden, totdat iemand anders (in dit geval jij) min of meer hetzelfde zegt. Dan verstomt de kritiek.
Mijn kritiek blijft hetzelfde, ook al komt merel met eenzelfde verhaal. Ik ga het enkel niet herhalen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kanseltaal

Bericht door eilander »

On-topic verder graag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kanseltaal

Bericht door Jantje »

Ik wil toch nog 1 opmerking plaatsen.

Ik heb alleen maar gezegd dat het voorbeeld wat Dia noemde (en Merel op inhaakte), niet dágelijks gebeurt, elke zondag. Natuurlijk kan het wel eens gebeuren, ik denk dan aan bijvoorbeeld ds. Lamain vroeger. Maar ik kan me ook herinneren dat het dan wel eens was dat als de predikant leek te voelen dat hij het woord heel goed kwijt kon, Gods kinderen er niet bijzonder meer aan hadden als anders. Ds. Lamain zei dan dat God dit zo leidde om hem klein te houden en hij anders hoogmoedig zou worden. Maar als het leek alsof het uit de tenen moest komen, werd hij dan soms na de preek weer gesteund dat iemand er zoveel aan had gehad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kanseltaal

Bericht door Herman »

Als we helder blijven communiceren, dan gaat er niets mis.

Het extra-ordinaire wordt te vaak voor het normale en als de norm gehanteerd. Daar mag en moet bezwaar tegen worden aangetekend. De Heere werkt middellijk, dus ook in de preekvoorbereiding!

Gods gewone weg in de voorbereiding van de prediking is diepgaande studie, nauwkeurig bijbelonderzoek, persoonlijk gebed en een méér of minder uitgeschreven preek. Dat laatste is vooral afhankelijk van de normale gaven (dus niet de geestesgaven) van de voorganger.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Als we helder blijven communiceren, dan gaat er niets mis.

Het extra-ordinaire wordt te vaak voor het normale en als de norm gehanteerd.
Zo wordt het, zo het lijkt, wel vaak gelezen, en dat is beslist niet wat ik bedoel. Anderzijds kan het wel eens een bemoediging zijn dat God nog leeft. Dat het soms nog kennelijk gemerkt wordt. Dan zouden we het ter bemoediging nog mogen doorgeven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kanseltaal

Bericht door merel »

@ Dia, ik heb eens een preek gehoord over Abraham waarin gezegd werd dat ook Abraham soms 20 jaar moest wachten tot God weer met hem sprak ( t.a.v. de aankondigingen dat hij een zoon zou krijgen).
En ik denk dat dat ook zo geldt in ons leven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kanseltaal

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef: Ik wil nogmaals wijzen op het geciteerde stuk van ds. Roos. Hebben we hier al kennis van genomen?
Dat waren mooie citaten van John Newton. Alleen een beetje jammer dat hier indirecte communicatie voor nodig is.
Hoe bedoel je?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kanseltaal

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Hoe bedoel je?
Het gaat hier om het corrigeren van een gebedspraktijk. Blijkbaar bidden de broeders ouderlingen/collega predikanten die ds. Roos moet aanhoren niet helemaal correct. En hoe geef je daar goed en op een correcte wijze feedback op? Dat ligt echt heel gevoelig.

Ds. heeft hier de keuze gemaakt om een aantal citaten van een derde naar voren te brengen. Hij heeft niet zelf ronduit gezegd dat verwoordingenn niet kunnen of niet correct zijn. Dat noem ik indirect communiceren.

Het tweede is dat de Schrift ons zelf ook goed gebedsonderwijs geeft. Te beginnen bij de vraag van de discipelen, leer ons bidden? Dat vind ik hier een minder belangrijk punt, maar ook dat kan je ook motiveren als indirect.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kanseltaal

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Jantje schreef:Hoe bedoel je?
Het gaat hier om het corrigeren van een gebedspraktijk. Blijkbaar bidden de broeders ouderlingen/collega predikanten die ds. Roos moet aanhoren niet helemaal correct. En hoe geef je daar goed en op een correcte wijze feedback op? Dat ligt echt heel gevoelig.

Ds. heeft hier de keuze gemaakt om een aantal citaten van een derde naar voren te brengen. Hij heeft niet zelf ronduit gezegd dat verwoordingenn niet kunnen of niet correct zijn. Dat noem ik indirect communiceren.

Het tweede is dat de Schrift ons zelf ook goed gebedsonderwijs geeft. Te beginnen bij de vraag van de discipelen, leer ons bidden? Dat vind ik hier een minder belangrijk punt, maar ook dat kan je ook motiveren als indirect.
Toch heeft hij wel een punt. Ds. Van Aalst heeft het toen ook in de Saambinder geplaatst. Dus die zegt daarmee dat er ook in de GG ambtsdragers zijn voor wie dit stuk geldt. En ik kan niet anders zeggen dan dat dit waar is. Er zijn in beide kerkverbanden (en ook (misschien wel met name) in de OGGiN) helaas ambtsdragers, waaronder ook predikanten, voor wie deze uitspraken wel nuttig zijn. Daar kunnen we niet omheen. En juist omdat het zo gevoelig ligt, heeft hij (ds. Roos) het waarschijnlijk op deze manier gedaan. Dat was voor ds. Van Aalst waarschijnlijk ook een (letterlijk) 'uitgelezen' kans om dit ook weer over te nemen. Ik denk dat een andere manier niet mogelijk was geweest. Kijk bijvoorbeeld maar op de plaats waar ds. Roos nu staat in de kwestie die er speelt in de gemeente van Opheusden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kanseltaal

Bericht door Jongere »

Kun je zo'n stuk van Owen nu ook lezen zonder er een beschuldigende vinger in te zien naar anderen?
Ik vind het een erg scherp en treffend citaat, maar dan vooral voor mijzelf. Ik vind het wat armoedig als je aan de hand van zo'n citaat gaat zoeken naar de predikanten of ouderlingen die ermee bedoeld zouden kunnen zijn. Het lijkt me het tegenovergestelde van wat zo'n citaat wil zeggen. Ik vind het bovendien ook getuigen van dermate gezond en nuchter geestelijk inzicht, dat ik me goed kan voorstellen dat je zoiets overneemt in je kerkblad zonder er ook maar iemand (anders dan jezelf) mee op het oog te hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kanseltaal

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Kun je zo'n stuk van Owen nu ook lezen zonder er een beschuldigende vinger in te zien naar anderen?
Ik vind het een erg scherp en treffend citaat, maar dan vooral voor mijzelf.
Owen = Newton?

Het eerste en derde aandachtsstreepje geeft:
- De voornaamste fout van sommige goede gebeden is dat ze te lang zijn. Dit is vaak te wijten aan overbodige uitweidingen over allerlei omstandigheden, en aan herhalingen.
- De gebeden van sommige goede mannen zijn meer preken dan gebeden.

Dan gaat het gewoon over gebeden die je hoort. Ik zie geen reden om dat (hier ter forum) allereerst op mezelf te betrekken.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kanseltaal

Bericht door gallio »

Herman schreef: Het gaat hier om het corrigeren van een gebedspraktijk. Blijkbaar bidden de broeders ouderlingen/collega predikanten die ds. Roos moet aanhoren niet helemaal correct. En hoe geef je daar goed en op een correcte wijze feedback op? Dat ligt echt heel gevoelig.

Ds. heeft hier de keuze gemaakt om een aantal citaten van een derde naar voren te brengen. Hij heeft niet zelf ronduit gezegd dat verwoordingenn niet kunnen of niet correct zijn. Dat noem ik indirect communiceren.

Het tweede is dat de Schrift ons zelf ook goed gebedsonderwijs geeft. Te beginnen bij de vraag van de discipelen, leer ons bidden? Dat vind ik hier een minder belangrijk punt, maar ook dat kan je ook motiveren als indirect.
Het kan natuurlijk dat een predikant soms hoort (of persoonlijk, of via via) dat er in het openbare gebed wel wat aan mankeert en er daarom vanuit gaat dat dit vaker kan voorkomen, en met een artikel in een weekblad een groter publiek probeert te bereiken. Dat sluit niet uit dat hij misschien ook wel op een andere manier feedback geeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kanseltaal

Bericht door Herman »

gallio schreef: Het kan natuurlijk dat een predikant soms hoort (of persoonlijk, of via via) dat er in het openbare gebed wel wat aan mankeert en er daarom vanuit gaat dat dit vaker kan voorkomen, en met een artikel in een weekblad een groter publiek probeert te bereiken. Dat sluit niet uit dat hij misschien ook wel op een andere manier feedback geeft.
Dat is zeker niet uit te sluiten.
Plaats reactie