Kanseltaal

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Ik begrijp dat ook wel... Ik bedoel niet te zeggen dat een preek niet grondig moet worden voorbereid. Je hoort bijna niet meer dat een dominee een tekst heeft gekozen en hem wordt deze tekst afgesneden. Hoe komt dat? Hebben we dat nu beter zelf in de hand? Ook de tijd? Ook de woorden? Voorgeprogrammeerd? Nee, begrijp me goed: Een preek dienst goed bestudeerd te worden, maar er kan toch een andere boodschap moeten worden gebracht als een predikant zich zelf heeft voorgenomen. Of zwijgt God hier nu? Ik weet ook hoe velen (ook in van ouds reformatorische kerken) daar nu over denken. Misschien is het goed om dat nog eens voor uzelf te bedenken.


Door de afstand in achtergrond en wellicht ook in leeftijd, heb ik hier andere opvattingen over. Ik geloof niet in oncontroleerbaar handelen van God. Hier bedoel ik mee te zeggen dat alles wat God doet, verklaarbaar is op grond van de Bijbel. Nu kom ik in de Bijbel enkel het verhaal van Bileam tegen in relatie tot wat jij zegt, en dat was een uitzonderingssituatie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik begrijp dat ook wel... Ik bedoel niet te zeggen dat een preek niet grondig moet worden voorbereid. Je hoort bijna niet meer dat een dominee een tekst heeft gekozen en hem wordt deze tekst afgesneden. Hoe komt dat? Hebben we dat nu beter zelf in de hand? Ook de tijd? Ook de woorden? Voorgeprogrammeerd? Nee, begrijp me goed: Een preek dienst goed bestudeerd te worden, maar er kan toch een andere boodschap moeten worden gebracht als een predikant zich zelf heeft voorgenomen. Of zwijgt God hier nu? Ik weet ook hoe velen (ook in van ouds reformatorische kerken) daar nu over denken. Misschien is het goed om dat nog eens voor uzelf te bedenken.


Door de afstand in achtergrond en wellicht ook in leeftijd, heb ik hier andere opvattingen over. Ik geloof niet in oncontroleerbaar handelen van God. Hier bedoel ik mee te zeggen dat alles wat God doet, verklaarbaar is op grond van de Bijbel. Nu kom ik in de Bijbel enkel het verhaal van Bileam tegen in relatie tot wat jij zegt, en dat was een uitzonderingssituatie.
Oké, dus dat veranderd met de jaren. Misschien zijn onze oudvaders ook wel enorm gedateerd? Beter de nieuwe, die hebben een duidelijker 'woord voor de wereld'?
Om misverstand te voorkomen, ik keur het nieuwe niet af omdat het nieuw is en ik ben niet voor een krampachtig vasthouden aan het oude omdat het oud is. Kan iemand dat nog begrijpen? Of moet ik dat als een soort onderschrift weer elke keer vermelden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Oké, dus dat veranderd met de jaren. Misschien zijn onze oudvaders ook wel enorm gedateerd? Beter de nieuwe, die hebben een duidelijker 'woord voor de wereld'?
Volgens mij zijn wij allebei heel menselijk, we houden graag vast aan wat we gewend zijn en wat we goed achten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Oké, dus dat veranderd met de jaren. Misschien zijn onze oudvaders ook wel enorm gedateerd? Beter de nieuwe, die hebben een duidelijker 'woord voor de wereld'?
Volgens mij zijn wij allebei heel menselijk, we houden graag vast aan wat we gewend zijn en wat we goed achten.
Hmmm... wist u dat u een stukje van mij uit uw quote heb verwijderd? Of was u dat niet opgevallen :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Hmmm... wist u dat u een stukje van mij uit uw quote heb verwijderd? Of was u dat niet opgevallen :)
Zeker, maar ik wilde enkel op de zin reageren die ik heb geciteerd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Hmmm... wist u dat u een stukje van mij uit uw quote heb verwijderd? Of was u dat niet opgevallen :)
Zeker, maar ik wilde enkel op de zin reageren die ik heb geciteerd.
Heel verstandig van u!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik begrijp dat ook wel... Ik bedoel niet te zeggen dat een preek niet grondig moet worden voorbereid. Je hoort bijna niet meer dat een dominee een tekst heeft gekozen en hem wordt deze tekst afgesneden. Hoe komt dat? Hebben we dat nu beter zelf in de hand? Ook de tijd? Ook de woorden? Voorgeprogrammeerd? Nee, begrijp me goed: Een preek dienst goed bestudeerd te worden, maar er kan toch een andere boodschap moeten worden gebracht als een predikant zich zelf heeft voorgenomen. Of zwijgt God hier nu? Ik weet ook hoe velen (ook in van ouds reformatorische kerken) daar nu over denken. Misschien is het goed om dat nog eens voor uzelf te bedenken.


Door de afstand in achtergrond en wellicht ook in leeftijd, heb ik hier andere opvattingen over. Ik geloof niet in oncontroleerbaar handelen van God. Hier bedoel ik mee te zeggen dat alles wat God doet, verklaarbaar is op grond van de Bijbel. Nu kom ik in de Bijbel enkel het verhaal van Bileam tegen in relatie tot wat jij zegt, en dat was een uitzonderingssituatie.
Dit vind ik een vreemd antwoord. Oncontroleerbaar handelen van God? Vanuit ons oogpunt misschien, is het zo vreemd als God Zijn knechten ook een tekst geeft, dat de overdachte tekst weggenomen wordt, en dat over een andere tekst gesproken moet worden, of dat in de avonddienst geen catechismus wordt verklaard, maar een tekst uit de Bijbel.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door gallio »

samanthi schreef: Het kan zijn dat predikanten het niet vertellen maar voor zichzelf houden.
Zeker, en dat is ook verstandig, want vaak (bijna altijd) staat anders de predikant als het middelpunt van de belangstelling, zo van, tjsonge, dat was me toch wat met ds. X.

Het valt me wel eens op dat bijzondere voorvallen hier neergezet worden als vrij vaak voorkomende gebeurtenissen, terwijl het maar zelden voorkomt. Misschien een uitvloeisel van al die levensbeschrijvingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kanseltaal

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik hoor nooit commando´s aan de organist vanaf de kansel. Maar het zou op mij toch onbeleefd overkomen. Nou ben ik vast overgevoelig voor heerszucht, maar ik vind dat toch niet kunnen. Als de kerkenraad geen voorspel wil bij een psalm, dan kun je dat ook van tevoren zeggen.

Daarmee ben ik dan in ieder geval bij het begin van dit draadje terug.
Het gaat niet over de kerkenraad. Als een dominee stof krijgt en 'over tijd' raakt wil hij zich zo veel mogelijk aan de orde horden: Alle dingen met orde. Maar sluit u de mond maar eens van een dominee die te spreken krijgt. Ik weet dat tegenwoordig alle preken, zoals het lijkt, voorgeprogrammeerd zijn. Dan wordt er blijkbaar geen rekening gehouden als de Geest te spreken geeft. Dat gebeurt niet altijd als de dominee dat verwacht, en zo kan een dienst toch uitlopen?
En dan doet die halve minuut voorspel er toch ook niet meer toe, als de de dienst -niettegenstaande het gebed dat alles met orde en ere mag geschieden- behoorlijk is uitgelopen? Dat commando "zonder voor- en naspel" was echt bespottelijk: de preek loopt flink uit de tijd, en dan kunnen die paar noten voorspel er niet meer bij? Kom nou toch....
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kanseltaal

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik hoor nooit commando´s aan de organist vanaf de kansel. Maar het zou op mij toch onbeleefd overkomen. Nou ben ik vast overgevoelig voor heerszucht, maar ik vind dat toch niet kunnen. Als de kerkenraad geen voorspel wil bij een psalm, dan kun je dat ook van tevoren zeggen.

Daarmee ben ik dan in ieder geval bij het begin van dit draadje terug.
Het gaat niet over de kerkenraad. Als een dominee stof krijgt en 'over tijd' raakt wil hij zich zo veel mogelijk aan de orde horden: Alle dingen met orde. Maar sluit u de mond maar eens van een dominee die te spreken krijgt. Ik weet dat tegenwoordig alle preken, zoals het lijkt, voorgeprogrammeerd zijn. Dan wordt er blijkbaar geen rekening gehouden als de Geest te spreken geeft. Dat gebeurt niet altijd als de dominee dat verwacht, en zo kan een dienst toch uitlopen?
En dan doet die halve minuut voorspel er toch ook niet meer toe, als de de dienst -niettegenstaande het gebed dat alles met orde en ere mag geschieden- behoorlijk is uitgelopen? Dat commando "zonder voor- en naspel" was echt bespottelijk: de preek loopt flink uit de tijd, en dan kunnen die paar noten voorspel er niet meer bij? Kom nou toch....
Eens!

Er wordt net gedaan alsof de dienst meer indruk maakt als de predikant aan het eind van de dienst zegt dat de slot-Psalm maar niet meer zonder voor- en naspel gezongen moet worden. God is een God van orde en een dienst hoort niet langer dan anderhalf uur te duren. En tuurlijk, als de dienst af en toe eens 10 minuten uitloopt, is dat niet erg, maar standaard een half uur (In de OGGiN in Veenwouden hield student De Boer de dienst pas zelfs 2,5 uur in, tijdens een zondagse middagdienst.) is niet goed. Dan wordt het een gewoonte en kun je niet meer zeggen dat het een bijzonder moment als de predikant langer doorgaat, zoals in het dik- en schuingedrukte gedeelte hierboven wordt gezegd.

Ik wil nogmaals wijzen op het geciteerde stuk van ds. Roos. Hebben we hier al kennis van genomen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kanseltaal

Bericht door Herman »

Jantje schreef: Ik wil nogmaals wijzen op het geciteerde stuk van ds. Roos. Hebben we hier al kennis van genomen?
Dat waren mooie citaten van John Newton. Alleen een beetje jammer dat hier indirecte communicatie voor nodig is.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door merel »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik mis zulke dominees die zo ongekunsteld recht uit het hart spraken steeds meer. Dan komen namen in me naar voren als wijlen ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds, A. Bregman. Maar ook buiten het kerkveband waar ik toe behoor: Dan denk ik nog terug aan o.a. ds. Verhoeks, ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Joh. van der Poel, enz. Misschien dat iemand het vat.
Ik begrijp je, maar ik deel je opvatting hierover niet. Ik hoor liever een duidelijk gestructureerd verhaal, waaruit blijkt dat de predikant de materie heeft overdacht en bestudeerd.
Ik begrijp dat ook wel... Ik bedoel niet te zeggen dat een preek niet grondig moet worden voorbereid. Je hoort bijna niet meer dat een dominee een tekst heeft gekozen en hem wordt deze tekst afgesneden. Hoe komt dat? Hebben we dat nu beter zelf in de hand? Ook de tijd? Ook de woorden? Voorgeprogrammeerd? Nee, begrijp me goed: Een preek dienst goed bestudeerd te worden, maar er kan toch een andere boodschap moeten worden gebracht als een predikant zich zelf heeft voorgenomen. Of zwijgt God hier nu? Ik weet ook hoe velen (ook in van ouds reformatorische kerken) daar nu over denken. Misschien is het goed om dat nog eens voor uzelf te bedenken.
Ik heb het de afgelopen jaren meerdere malen gehoord en dan van ds aan de linkerflank vd ger gezindte ;)

Vorig jaar zomer kwam een ds vanuit Antwerpen ( K. Groeneveld) bij ons preken en hij vertelde dat zijn preek over een ander gedeelte ging dat hij op voorhand had doorgegeven. Hij had onderweg naar de kerk het gevoel gehad dat hij ergens anders over moest preken.

Afgelopen jaar is een zoon van een ds vermoord. De betreffende ds had een paar dagen voor zijn dood het gevoel gehad dat hij een waarschuwende preek moest houden over de dood. Tijdens de voorbereiding, zo vertelde hij tijdens zijn preek, heeft hij dagen gehuild en hij wist toen niet waarom, 36 uur nadat zijn zoon was overleden stond hij op de preekstoel deze preek te houden en te getuigen van de liefde van God voor Zijn kinderen. Op eeuwigheidszondag hield hij hier eveneens twee preken over en met name met de middagpreek kwam hij los van het papier om te verkondigen dat de dood niet het laatste woord had en dat wij daarop mochten vertrouwen.

Dus het gebeurt nog wel degelijk dat de Heilige Geest dit leidt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

merel schreef:
-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Ik mis zulke dominees die zo ongekunsteld recht uit het hart spraken steeds meer. Dan komen namen in me naar voren als wijlen ds. J. Koster, ds. E. Venema, ds, A. Bregman. Maar ook buiten het kerkveband waar ik toe behoor: Dan denk ik nog terug aan o.a. ds. Verhoeks, ds. Mallan, ds. Lamain, ds. Joh. van der Poel, enz. Misschien dat iemand het vat.
Ik begrijp je, maar ik deel je opvatting hierover niet. Ik hoor liever een duidelijk gestructureerd verhaal, waaruit blijkt dat de predikant de materie heeft overdacht en bestudeerd.
Ik begrijp dat ook wel... Ik bedoel niet te zeggen dat een preek niet grondig moet worden voorbereid. Je hoort bijna niet meer dat een dominee een tekst heeft gekozen en hem wordt deze tekst afgesneden. Hoe komt dat? Hebben we dat nu beter zelf in de hand? Ook de tijd? Ook de woorden? Voorgeprogrammeerd? Nee, begrijp me goed: Een preek dienst goed bestudeerd te worden, maar er kan toch een andere boodschap moeten worden gebracht als een predikant zich zelf heeft voorgenomen. Of zwijgt God hier nu? Ik weet ook hoe velen (ook in van ouds reformatorische kerken) daar nu over denken. Misschien is het goed om dat nog eens voor uzelf te bedenken.
Ik heb het de afgelopen jaren meerdere malen gehoord en dan van ds aan de linkerflank vd ger gezindte ;)

Vorig jaar zomer kwam een ds vanuit Antwerpen ( K. Groeneveld) bij ons preken en hij vertelde dat zijn preek over een ander gedeelte ging dat hij op voorhand had doorgegeven. Hij had onderweg naar de kerk het gevoel gehad dat hij ergens anders over moest preken.

Afgelopen jaar is een zoon van een ds vermoord. De betreffende ds had een paar dagen voor zijn dood het gevoel gehad dat hij een waarschuwende preek moest houden over de dood. Tijdens de voorbereiding, zo vertelde hij tijdens zijn preek, heeft hij dagen gehuild en hij wist toen niet waarom, 36 uur nadat zijn zoon was overleden stond hij op de preekstoel deze preek te houden en te getuigen van de liefde van God voor Zijn kinderen. Op eeuwigheidszondag hield hij hier eveneens twee preken over en met name met de middagpreek kwam hij los van het papier om te verkondigen dat de dood niet het laatste woord had en dat wij daarop mochten vertrouwen.

Dus het gebeurt nog wel degelijk dat de Heilige Geest dit leidt.
Beste mensen, wees nu eens eerlijk. Geven sommigen met hun reacties geen duidelijk aanleiding dat er insinuaties gepost worden die de integriteit van sommigen aantasten? Sommige zaken zijn voor verschillende mensen, zo het lijkt onverteerbaar. Onderzoek of het waar is?
Is het wonder dat ik me hier niet thuis voel? Denken degenen die me voortdurend wantrouwen dat ik bewust lieg of wonderlijkje verhalen verzin, of dat ik bijkans sektarisch ben? Het zij u bekend vrienden, dat ik om deze reden me vele malen als niet series geacht voel, hetzij door antwoord, dan wel door zwijgen. Als er dan een tweede komt die iets bevestigd (en soms uit een onverwachte hoek) wordt het soms anders. Ik meen dat ook omtrent dit het toezicht van moderators gewenst is. Maar dit is een persoonlijke gedachte.
Ik hoop nu even verschoond te mogen blijven van dergelijke zaken. We hopen dat het een beetje door mag dringen. Een goed punt zou al zijn om niet weer een drama van te maken, want het kost me zoveel energie, dat ik er soms niet meer tegen bestand ben. Ik denk dat het merendeel dit niet beseft. Daarom zal ik het onwetenden ook niet kwalijk nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kanseltaal

Bericht door merel »

Bij mijn weten gaf ik gewoon antwoord op de gestelde vraag en was mijn antwoord geen aanval ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Bij mijn weten gaf ik gewoon antwoord op de gestelde vraag en was mijn antwoord geen aanval ;)
Dat was ook goed hoor.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie