Kanseltaal

Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kanseltaal

Bericht door Laag »

DDD schreef:Is dat niet gewoon dialect?
No. He was from the United States.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanseltaal

Bericht door DDD »

Ik dacht dat het betekende tot dusverre.

Maar goed;-) Ik heb het niet gehoord.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kanseltaal

Bericht door Wandelende »

Laag schreef:Ik moest denken aan ds A van Straalen, die eindigde de te bepreken tekst met: toe dus vààr. Als kind begreep ik nooit wat hij bedoelde.
Op zich niet vreemd dat je dat als kind niet begreep. Maar volgens mij is dat geen kanseltaal.
(~)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Kanseltaal

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:
Laag schreef:Ik moest denken aan ds A van Straalen, die eindigde de te bepreken tekst met: toe dus vààr. Als kind begreep ik nooit wat hij bedoelde.
Op zich niet vreemd dat je dat als kind niet begreep. Maar volgens mij is dat geen kanseltaal.
Het kwam wel van de kansel.... :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Kanseltaal moet eerbiedig zijn.
Kanseltaal moet in bewogenheid gesproken worden.
Kanseltaal mag geen schuttingtaal zijn.

Het mag geen praatje zijn
zoals mensen onderling wel eens kunnen doen:
woorden gebruiken
die niet op de kansel thuis horen.
Geen platvloerse uitdrukkingen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 feb 2018, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kanseltaal

Bericht door gallio »

DDD schreef:Ik dacht dat het betekende tot dusverre.

Maar goed;-) Ik heb het niet gehoord.

To thus far = Tot zo ver
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kanseltaal

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Kanseltaal moet in bewogenheid gesproken worden.
Dat is wel weer érg subjectief. Want wie bepaalt of iets met bewogenheid gesproken is? Meen je je dat je dat altijd kunt horen, of iemand bewogen is? Als de bewogenheid gemeten wordt aan de bewegingen van de stem, aan het bevende, "gevoelige" stemgebruik, dan zeg ik: pas op! Laat je niet misleiden, want dat kan ook een aangeleerd kunstje zijn. Of woorden in bewogenheid gesproken worden, is echt niet altijd waarneembaar voor de luisteraar. Dat is iets tussen de persoon op de kansel en diens Zender.
~~Soli Deo Gloria~~
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Kanseltaal

Bericht door keesjanm »

---knip--- Met respect aub
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Kanseltaal moet in bewogenheid gesproken worden.
Dat is wel weer érg subjectief. Want wie bepaalt of iets met bewogenheid gesproken is? Meen je je dat je dat altijd kunt horen, of iemand bewogen is? Als de bewogenheid gemeten wordt aan de bewegingen van de stem, aan het bevende, "gevoelige" stemgebruik, dan zeg ik: pas op! Laat je niet misleiden, want dat kan ook een aangeleerd kunstje zijn. Of woorden in bewogenheid gesproken worden, is echt niet altijd waarneembaar voor de luisteraar. Dat is iets tussen de persoon op de kansel en diens Zender.
Zijn er dan dominees die onbewogen kunnen aanzien dat een hele schare mensen aan hun toevertrouwd op reis zijn naar een nimmer-eindigende eeuwigheid? Ik bedoel het in die zin: Met bewogenheid, teerheid, liefde, innerlijke barmhartigheid, medelijdend, heilzoekend maar ook de ere Gods zoekend. Als een prediker kennis heeft van wat de eeuwigheid inhoudt is dat te merken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kanseltaal

Bericht door Jantje »

keesjanm schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Het gaat hier in feite helemaal niet meer over wat met kanseltaal wordt bedoelt.
Bedoel je met kanseltaal zinnen die in dezelfde bewoordingen herhalend terugkeren?
En het liefst in een taalgebruik dat in 2018 helemaal niet meer bruikbaar is...
Ik ken een ouderling uit een GG-gemeente die de leesdiensten altijd begint met: "Laten we deze godsdienstoefening aanvangen door met elkander te zingen, en wel uit de ...-ste Psalm, daarvan nader het ...ste vers.", waarna de gehele Psalm op één toon (Dat geldt voor de rest overigens ook.) wordt voorgelezen.

Ik wil graag de onderstaande link aanbevelen; dit is een stukje van ds. J. Roos (die de Engelse predikant John Newton citeert), afkomstig uit 'De Wachter Sions': https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... er-sions/7

In het RD is bovenstaande stukje ooit eens geplaatst/geciteerd in zo'n rubriek waarin men (gedeeltes van) artikelen van christelijke tijdschriften plaatst. Na het verschijnen in het RD heeft ds. Van Aalst, op zijn beurt, bovenstaand artikel ook weer overgenomen in 'De Saambinder'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kanseltaal

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Het gaat hier in feite helemaal niet meer over wat met kanseltaal wordt bedoelt.

Maar we (ik) zien (zie) wel wat ontwikkelingen in het aankondigen van de psalmen.

Bij ons werd vroeger begonnen met:
De gemeente wordt verzocht om met eerbied te zingen...
Dit is heel lang bij ons in gebruik geweest.

Dan zagen (zag) we (ik) het volgende
Gemeente, laat ons dit samenzijn openen met het zingen van...

Ook heel kort (ds. Blok)
We zingen...

Wij (ik) herinner(en) ons (me) verschillende dominees die er soms ook nog bij voegden:
zonder voor- en naspel.

Soms werd een psalm spontaan gewijzigd:
Organist, laten we maar psalm X zingen i.p.v. wat op het bord staat
Of:
Laten we het 2e (of zoveelste) vers ook maar bij zingen.
Oei, daar gaat het zorgvuldig voorbereide voorspel waar de organist 2 uur mee bezig is geweest om in te studeren, en waar een uitgekiende registratie voor klaar staat.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanseltaal

Bericht door DDD »

Ik hoor nooit commando´s aan de organist vanaf de kansel. Maar het zou op mij toch onbeleefd overkomen. Nou ben ik vast overgevoelig voor heerszucht, maar ik vind dat toch niet kunnen. Als de kerkenraad geen voorspel wil bij een psalm, dan kun je dat ook van tevoren zeggen.

Daarmee ben ik dan in ieder geval bij het begin van dit draadje terug.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanseltaal

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik hoor nooit commando´s aan de organist vanaf de kansel. Maar het zou op mij toch onbeleefd overkomen. Nou ben ik vast overgevoelig voor heerszucht, maar ik vind dat toch niet kunnen. Als de kerkenraad geen voorspel wil bij een psalm, dan kun je dat ook van tevoren zeggen.

Daarmee ben ik dan in ieder geval bij het begin van dit draadje terug.
Het gaat niet over de kerkenraad. Als een dominee stof krijgt en 'over tijd' raakt wil hij zich zo veel mogelijk aan de orde horden: Alle dingen met orde. Maar sluit u de mond maar eens van een dominee die te spreken krijgt. Ik weet dat tegenwoordig alle preken, zoals het lijkt, voorgeprogrammeerd zijn. Dan wordt er blijkbaar geen rekening gehouden als de Geest te spreken geeft. Dat gebeurt niet altijd als de dominee dat verwacht, en zo kan een dienst toch uitlopen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kanseltaal

Bericht door Herman »

Het gebeurt volgens mij zeer zelden dat een dominee verzoekt om geen voor of naspel. Toch wordt het zo vaak naar voren gebracht, dat je bijna denkt dat het wekelijks plaatsvind.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kanseltaal

Bericht door DDD »

Herman schreef:Het gebeurt volgens mij zeer zelden dat een dominee verzoekt om geen voor of naspel. Toch wordt het zo vaak naar voren gebracht, dat je bijna denkt dat het wekelijks plaatsvind.
Ik zeg anders juist dat ik het nooit hoor. Dus laten we dat hopen, want het lijkt me erg onaardig voor de organist. Ik zou feestelijk voor de eer bedanken.
Plaats reactie