Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Ambtenaar

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Berichtdoor Ambtenaar » 05 Nov 2019, 07:13

Het valt me op dat GG-ers ieder topic weten te kapen met hoe men in de GG denkt over het topic, in de GG gewoon is te doen in relatie tot het topic, of constateert dat er in de GG verschil van mening over het topic.

Stop daarmee!

Jantje

Berichtdoor Jantje » 05 Nov 2019, 08:06

Waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje

Amstelodamense

Berichtdoor Amstelodamense » 05 Nov 2019, 08:12

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Heel erg graag zing ik de psalmen. Vind de tekst inhoudsloos en de melodie vaak ook mooi.
:jongle :D Foutje?

Scherp:-) aangepast

BJD

Berichtdoor BJD » 05 Nov 2019, 08:17

Ambtenaar schreef:Het valt me op dat GG-ers ieder topic weten te kapen met hoe men in de GG denkt over het topic, in de GG gewoon is te doen in relatie tot het topic, of constateert dat er in de GG verschil van mening over het topic.

Stop daarmee!

In de geradicaliseerde stroming binnen de gg he ;)

merel

Berichtdoor merel » 05 Nov 2019, 08:26

Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?

Nee natuurlijk niet, maar het is een makkelijk stokpaardje.

Jantje schreef:Waarom?

Omdat het storend is. Het gaat over de GB en niet over de ger gem.

Bonny

Berichtdoor Bonny » 05 Nov 2019, 08:42

merel schreef:
Bonny schreef:Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?

Dan moet er misschien maar eens van dat stokpaardje afgestapt worden.
The Groom's still waiting at the altar

Valcke

Berichtdoor Valcke » 05 Nov 2019, 08:46

merel schreef:

Jawel, door de GB zelf.
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/zuinig-zijn-op-zingen

Jantje schreef:Waarom?

Omdat het storend is. Het gaat over de GB en niet over de ger gem.

Daar ben ik het mee eens.

merel

Berichtdoor merel » 05 Nov 2019, 08:50

Valcke schreef:
merel schreef:

Jawel, heel recent zelfs. En door de GB zelf.
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/zuinig-zijn-op-zingen

Dat stuk had ik nog niet gelezen. Dank je! Alleen staat in dit gedeelte niets over het hellende vlak. Meer dat kr niet weten waarom zij iets invoeren en de gemeente hierin leidend is. Nu verbaast mij dat laatste niets. Het is mij vaker opgevallen dat leden van een kr weinig kennis van zaken hebben.

HersteldHervormd

Berichtdoor HersteldHervormd » 05 Nov 2019, 08:51

Mee eens, we hebben nu eenmaal GG topics maar ook GB topics.

Hendrikus

Berichtdoor Hendrikus » 05 Nov 2019, 09:07

Ambtenaar schreef:Het valt me op dat GG-ers ieder topic weten te kapen met hoe men in de GG denkt over het topic, in de GG gewoon is te doen in relatie tot het topic, of constateert dat er in de GG verschil van mening over het topic.

Stop daarmee!

Inderdaad. Kwestie van beste stuurlui die overal een mening over menen te moeten hebben.
~~Soli Deo Gloria~~

Germanicus

Berichtdoor Germanicus » 05 Nov 2019, 09:29

Je hoeft alleen maar te kijken naar het proces dat de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft doorgemaakt in de afgelopen eeuw.
Laatst gewijzigd door Germanicus op 05 Nov 2019, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
'Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het. Het zou voor niemand onverwacht komen als de waanzin eensklaps uitbrak in een razernij, waaruit deze arme Europese mensheid achterbleef in verstomping en verdwazing, de motoren nog draaiende en de vlaggen nog wapperende, maar de geest geweken.' JH

MePaul

Berichtdoor MePaul » 05 Nov 2019, 09:31

Hendrikus schreef:
Valcke schreef:
Hendrikus schreef:Als je beweert dat je alleen Schriftwoorden wilt zingen, moet je de onberijmde psalmen gaan zingen, zoals de anglicanen dat doen. Maar goed, die rotonde hebben we hier al talloze malen gelopen.

... en daarom maar gezangen zingen die niet uit de Schrift zijn ...

"Zingt, zingt een nieuw gezang den HEERE". Maar waag het niet om dat in praktijk te brengen? :fi

[knip]Vragen die ingaan op persoonlijke situaties, zijn niet toegestaan hier.

Bonny

Berichtdoor Bonny » 05 Nov 2019, 10:08

Germanicus schreef:

Je hoeft alleen maar te kijken naar het proces dat de Gereformeerde Kerken in Nederland heeft doorgemaakt in de afgelopen eeuw.

Is er onderzoek geweest dat door de invoering van het liedboek van de kerken de Gkn is geseculariseerd? Ik heb het nog niet gezien... Het zijn aannames die je nu doet. Ik bedoeld echt, gedegen wetenschappelijk onderzoek.
The Groom's still waiting at the altar

Nathanaël

Berichtdoor Nathanaël » 05 Nov 2019, 10:19

Bonny schreef:
Germanicus schreef:

Is er onderzoek geweest dat door de invoering van het liedboek van de kerken de Gkn is geseculariseerd? Ik heb het nog niet gezien... Het zijn aannames die je nu doet. Ik bedoeld echt, gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om daar een goede onderzoeksmethode voor te vinden.
Maar er zijn wel veel mensen die uitspraken kunnen doen op grond van hun waarnemingen. En dan zie je toch dat er opvallend veel gemeentes zijn waar men gezangen zingt, waar ook de kerkenraadsleden een stuk minder thuis zijn in kerkelijke en geestelijke zaken, waar de tweede dienst op de zondag een heel stuk minder bezocht wordt, waar amper meer verenigingsleven is en waar bijna geen jongeren meer naar catechisatie gaan.

Dan is het inderdaad de vraag wat oorzaak is en wat gevolg, maar al met al is het dus (over het algemeen) geen goed teken als een gemeente gezangen gaat zingen in de dienst.

MePaul

Berichtdoor MePaul » 05 Nov 2019, 10:34

Gezangen > vrouwen in het ambt > vrijzinnigheid.
Dit rijtje klopt gelukkig niet.
Aan de andere kant vind ik het wel opvallend dat Utrecht (Jacobikerk), Groningen (Martinikerk, Huizen (wijken exclusief oude kerk) en Amsterdam (Noorderkerk), relatief positief staan tegenover de vrouw in het ambt. Het zijn allemaal gemeentes die gezangen zingen.
Ditzelfde zie ik bij de gereformeerde kerk vrijgemaakt.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Algemeen”