Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:Het kan in meerdere topics vermeld worden, maar gezien de voorgaande discussie plaats ik het hier.

Mijns inziens een evenwichtig artikel van dr. De Vries over het zingen van gezangen.
https://drpdevries.com/2019/11/14/moete ... en-zingen/
Een cruciaal zinnetje in het betoog van dr. De Vries is "Het niet zingen van de Psalmen of het naar de achtergrond dringen daarvan pleegt schadelijke gevolgen pleegt te hebben voor het geestelijke leven binnen kerken". Als het daarna nogal vaak over Weerklank gaat, kan ik je verzekeren dat het geenszins de intentie van de samenstellers is geweest dat Weerklank de psalmen naar de achtergrond zou dringen, laat staan dat de psalmen niet meer gezongen zouden worden. Het is een handreiking op de veelgehoorde vraag naar verantwoorde gezangen, om die te zingen náást de psalmen.
Dat die vraag bestaat, signaleert dr. De Vries ook. In zijn inleiding geeft hij al aan dat mensen die zondags uitsluitend psalmen (willen) zingen, de rest van de week soms rijp en groen zingen. Misschien moet je dan toch maar blij zijn met een bundel waarvan de teksten zorgvuldig getoetst zijn door een redactie met onder meer 8 predikanten.
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

samanthi schreef:
MePaul schreef:
Maanenschijn schreef:Het kan in meerdere topics vermeld worden, maar gezien de voorgaande discussie plaats ik het hier.

Mijns inziens een evenwichtig artikel van dr. De Vries over het zingen van gezangen.
https://drpdevries.com/2019/11/14/moete ... en-zingen/
Echt mooi en duidelijk verwoord.
Zo fijn dat er ook voorbeelden worden genoemd.
Dit stuk verwoord ook hoe ik er in sta.
'Twee wegen' is iets wat we niet graag horen, maar wel moet blijven klinken.
Waarom wil je dat niet horen?
Als je moet kiezen hoor je liever over Gods liefde en trouw. Je hoort liever dat Hij een vriend is.
Dat je een vijand van God bent (van nature) is een eerlijke boodschap maar niet naar je hart.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:Het kan in meerdere topics vermeld worden, maar gezien de voorgaande discussie plaats ik het hier.

Mijns inziens een evenwichtig artikel van dr. De Vries over het zingen van gezangen.
https://drpdevries.com/2019/11/14/moete ... en-zingen/
Een cruciaal zinnetje in het betoog van dr. De Vries is "Het niet zingen van de Psalmen of het naar de achtergrond dringen daarvan pleegt schadelijke gevolgen pleegt te hebben voor het geestelijke leven binnen kerken". Als het daarna nogal vaak over Weerklank gaat, kan ik je verzekeren dat het geenszins de intentie van de samenstellers is geweest dat Weerklank de psalmen naar de achtergrond zou dringen, laat staan dat de psalmen niet meer gezongen zouden worden. Het is een handreiking op de veelgehoorde vraag naar verantwoorde gezangen, om die te zingen náást de psalmen.
Dat die vraag bestaat, signaleert dr. De Vries ook. In zijn inleiding geeft hij al aan dat mensen die zondags uitsluitend psalmen (willen) zingen, de rest van de week soms rijp en groen zingen. Misschien moet je dan toch maar blij zijn met een bundel waarvan de teksten zorgvuldig getoetst zijn door een redactie met onder meer 8 predikanten.
Het evenwichtige aan zijn bijdrage is dat hij die notie ook weergeeft en dat ook niet negatief vindt. En ook dat het zingen van gezangen geen punt is wat zijns inziens niet het gezag van de schrift raakt.

Zijn voorkeur ligt bij de psalmen. Ik had zelf het artikel nog sterker gevonden als hij ook wat had gezegd over de berijmde tekst van 1773 of nieuwere vertalingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

MePaul schreef:
Maanenschijn schreef:Het kan in meerdere topics vermeld worden, maar gezien de voorgaande discussie plaats ik het hier.

Mijns inziens een evenwichtig artikel van dr. De Vries over het zingen van gezangen.
https://drpdevries.com/2019/11/14/moete ... en-zingen/
Echt mooi en duidelijk verwoord.
Zo fijn dat er ook voorbeelden worden genoemd.
Dit stuk verwoord ook hoe ik er in sta.
'Twee wegen' is iets wat we niet graag horen, maar wel moet blijven klinken.
Maar dat kan ook uitstekend in een palet van psalmen en gezangen.
Het evenwicht van twee wegen kun je veel beter wegen over het totaal van wat wordt gezongen/gepreekt dan dat het persé in ieder couplet en in iedere preek 50/50 aanwezig is.

In onze hervormde gemeente is een ongeschreven praktijk dat er over een jaar gezien evenwichtig wordt gepreekt ( twee wegen, ellende, verlossing en dankbaarheid) en dan kunnen er binnen (series) preken best wel andere accenten worden gelegd.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

MePaul schreef:
samanthi schreef:
MePaul schreef:
Maanenschijn schreef:Het kan in meerdere topics vermeld worden, maar gezien de voorgaande discussie plaats ik het hier.

Mijns inziens een evenwichtig artikel van dr. De Vries over het zingen van gezangen.
https://drpdevries.com/2019/11/14/moete ... en-zingen/
Echt mooi en duidelijk verwoord.
Zo fijn dat er ook voorbeelden worden genoemd.
Dit stuk verwoord ook hoe ik er in sta.
'Twee wegen' is iets wat we niet graag horen, maar wel moet blijven klinken.
Waarom wil je dat niet horen?
Als je moet kiezen hoor je liever over Gods liefde en trouw. Je hoort liever dat Hij een vriend is.
Dat je een vijand van God bent (van nature) is een eerlijke boodschap maar niet naar je hart.
Maar God kan dat veranderen hoor.

Onze dominee had eens gezegd dat God, zonder Jezus, jou vijand is, dus niet jij ben een vijand, want voor oorlog zijn er twee partijen, kun je dat handelen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Volledige waarheidsvriend gaat deze week over psalmen en zingen daarvan.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

deschpin schreef:Volledige waarheidsvriend gaat deze week over psalmen en zingen daarvan.
Statement tegen Weerklank ?
Hadden ze als gehele Bond eerder op moeten bezinnen ook al komt het officieel niet van hun.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:Het kan in meerdere topics vermeld worden, maar gezien de voorgaande discussie plaats ik het hier.

Mijns inziens een evenwichtig artikel van dr. De Vries over het zingen van gezangen.
https://drpdevries.com/2019/11/14/moete ... en-zingen/
Een cruciaal zinnetje in het betoog van dr. De Vries is "Het niet zingen van de Psalmen of het naar de achtergrond dringen daarvan pleegt schadelijke gevolgen pleegt te hebben voor het geestelijke leven binnen kerken". Als het daarna nogal vaak over Weerklank gaat, kan ik je verzekeren dat het geenszins de intentie van de samenstellers is geweest dat Weerklank de psalmen naar de achtergrond zou dringen, laat staan dat de psalmen niet meer gezongen zouden worden. Het is een handreiking op de veelgehoorde vraag naar verantwoorde gezangen, om die te zingen náást de psalmen.
Dat die vraag bestaat, signaleert dr. De Vries ook. In zijn inleiding geeft hij al aan dat mensen die zondags uitsluitend psalmen (willen) zingen, de rest van de week soms rijp en groen zingen. Misschien moet je dan toch maar blij zijn met een bundel waarvan de teksten zorgvuldig getoetst zijn door een redactie met onder meer 8 predikanten.
De Roomse dwalingen zijn bekrachtigd door een heel regiment aan geestelijken.
Het is en was een project van links(georiënteerde) predikanten, daardoor is het wel begrijpelijk dat sommige tegen het geheel van Weerklank bezwaren hebben. Hoewel er Bijbelse en goede gezangen in staan, maar die woorden dan ook buiten de PKN in wel gezongen.
De moeite zit ook in wat zijn verantwoorde gezangen, u en andere definiëren verantwoord heel breed, en anderen zien dat toch wel beperkte.
Zo heb je in de GB ook gemeenten die geen moeite hebben met gezangen en liederen voor de dienst met Kerst of Pasen, maar geen gezangen/geen Weerklank willen zingen in de dienst. Dat kunt u halfslachtig of dubbel vinden, ik begrijp dat wel.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
deschpin schreef:Volledige waarheidsvriend gaat deze week over psalmen en zingen daarvan.
Statement tegen Weerklank ?
Hadden ze als gehele Bond eerder op moeten bezinnen ook al komt het officieel niet van hun.
Absoluut geen statement tegen weerklank, integendeel. Lijn is altijd geweest dat psalmen voor gaan.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Hoor dat er in Putten geen dominee meer mag beroepen worden die geen WK opgeeft, alleen ds van Zwet blijft over. Ds de Wit gaat namelijk weg.
Ds Jonker gaat weg en er blijven dan 3 dominees over, want zoals verwacht komt ds Mijderwijk.
Hiermee klopt wat ik altijd zei: gezangen in eredienst heeft grote gevolgen. Anders gezegd Weerklank zet een grote stempel op het beroepingswerk. Logisch dat een gemeente op langer termijn dan veranderd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

MePaul schreef:Hoor dat er in Putten geen dominee meer mag beroepen worden die geen WK opgeeft, alleen ds van Zwet blijft over. Ds de Wit gaat namelijk weg.
Ds Jonker gaat weg en er blijven dan 3 dominees over, want zoals verwacht komt ds Mijderwijk.
Hiermee klopt wat ik altijd zei: gezangen in eredienst heeft grote gevolgen. Anders gezegd Weerklank zet een grote stempel op het beroepingswerk. Logisch dat een gemeente op langer termijn dan veranderd.
Ik denk zelfs dat een gemeente op korte termijn al veranderd. Erg zeg. Ik zie het toch als een soort dwang die wordt toegepast.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

De Mijderwijk is inderdaad heel anders qua prediking dan ds Jonker en ds De Wit, ik vond het al opmerkelijk dat Putten hem heeft beroepen. Maar als de HHG Putten ds Van Binsbergen beroept, is het weer in evenwicht. Die is ook anders dan ds Van der Kamp of Den Ouden. En anders bedoel ik in beide gevallen niet perse negatief, laat dat helder zijn.
Laatst gewijzigd door Augustienus op 27 nov 2019, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
DDD
Berichten: 28477
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Maar hoe moet ik dat dan zien? De andere wijkgemeenten dwingen de ene om zich aan te passen? Ik snap niet zo goed hoe zo'n regel kan ontstaan als een groot deel van de gemeente zich daar niet in kan vinden.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:Maar hoe moet ik dat dan zien? De andere wijkgemeenten dwingen de ene om zich aan te passen? Ik snap niet zo goed hoe zo'n regel kan ontstaan als een groot deel van de gemeente zich daar niet in kan vinden.
Of het in de praktijk zal gebeuren is voor mij een vraag. In zo'n grote gemeente kan je naar mijn idee niet alles bepalen.
Ik weet dat ds Maaijen niet zo paste bij de gemeente en daarom ds de Wit in zijn plaats werd beroepen.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Augustienus schreef:De Mijderwijk is inderdaad heel anders qua prediking dan ds Jonker en ds De Wit, ik vond het al opmerkelijk dat Putten hem heeft beroepen. Maar als de HHG Putten ds Van Binsbergen beroept, is het weer in evenwicht. Die is ook anders dan ds Van der Kamp of Den Ouden. En anders bedoel ik in beide gevallen niet perse negatief, laat dat helder zijn.
Na het afscheid van ds A Jonker in mei zijn er nog 2 vacatures. Ik hoop en bid op wijze besluiten voor de wijkgemeentes.
Ik hoop ook voor de hhk daar op een verantwoord beroep. Ook daar is het soms moeilijk om de juiste dominee te vinden.
Gesloten