Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

aggieoudje schreef:
MePaul schreef:
Hendrikus schreef:
aggieoudje schreef:de enige voor mij onbekende die er tussen staat is Ds. J. Muller van Bleskensgraaf en voor de rest de vertrouwde namen op het prekenrooster.
Ach, die stond in Wapenveld toen jullie oud-predikant Mensink in Emst stond. Op fietsafstand, allemaal korte lijntjes ;)
Heb deze dominee weleens gehoord in zijn huidige gemeente. Hij gaat dacht ik twee keer (dit jaar) voor in de hervormde gemeente Krimpen aan den IJssel .
Ja het preekrooster staat altijd al voor het hele jaar op onze website dus ik had het gezien!
Dv 18 augustus is hij er 's avonds, dan kerken we nog in 1 kerkgebouw dus zal ik hem wel horen. En dv 1 december 's avonds staat hij op voor de Rehobothkerk, maar dan hoop ik weer gewoon in de Sionskerk te zitten!
Mijn ouders hebben hem weleens in Ouderkerk gehoord en waren er niet zo van hem onder de indruk, maar ik ga hem voor het eerst horen dus ik wacht het rustig af!
Zou ook niet best zijn als ze onder de indruk zouden zijn van een predikant ;-) Maar Muller kun je over het algemeen goed horen hoor!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door JCRyle »

Het kan verkeren. GG-achtige besprekingen in de PKN. :)
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Zou ook niet best zijn als ze onder de indruk zouden zijn van een predikant ;-) Maar Muller kun je over het algemeen goed horen hoor![/quote]

Ik bedoel daarmee dat ze hem niet bepaald vonden boeien! (En vooral mijn vader zegt dat niet zo snel, die zegt altijd: je moet iemand minstens 3x hebben gehoord voordat je er echt iets over kan zeggen.)

En ja hoor ik ben wel eens onder de indruk van een dominee. Van zijn preek dan over het algemeen natuurlijk, maar soms ook van hoe hij het brengt of bijv onder de indruk hoe een hele jonge predikant of proponent al zo fijn/boeiend kan preken. (Ik weet nog de 1e keer dat ik Ds Klaassen hoorde en zag preken, hij was toen 26/27 jaar, was ik diep onder de indruk was. Zo jong en dan zo preken, en zo vrij en uit het hoofd! Dat blijft je altijd bij!)
Zo'n dominee of proponent wil je graag vaker horen!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:Het kan verkeren. GG-achtige besprekingen in de PKN. :)
:D De illusie dat zoiets alleen in de GG voorkomt is ook gelijk aan de kant gezet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Kandidaat N.H. de Graaf uit Apeldoorn zondag gehoord in de oude kerk Barneveld. Was als ik het goed begreep zijn eerste preek. Wat een duidelijke en eerlijke boodschap! Op liturgisch vlak is hij niet vooruitstrevend.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:Kandidaat N.H. de Graaf uit Apeldoorn zondag gehoord in de oude kerk Barneveld. Was als ik het goed begreep zijn eerste preek. Wat een duidelijke en eerlijke boodschap! Op liturgisch vlak is hij niet vooruitstrevend.
4 psalmversjes een een preek van een uur :D
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:Kandidaat N.H. de Graaf uit Apeldoorn zondag gehoord in de oude kerk Barneveld. Was als ik het goed begreep zijn eerste preek. Wat een duidelijke en eerlijke boodschap! Op liturgisch vlak is hij niet vooruitstrevend.
4 psalmversjes een een preek van een uur :D
Haha nou wel één Weerklank gezang maar voor de rest alleen 1773 psalmen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:Kandidaat N.H. de Graaf uit Apeldoorn zondag gehoord in de oude kerk Barneveld. Was als ik het goed begreep zijn eerste preek. Wat een duidelijke en eerlijke boodschap! Op liturgisch vlak is hij niet vooruitstrevend.
4 psalmversjes een een preek van een uur :D
Haha nou wel één Weerklank gezang maar voor de rest alleen 1773 psalmen.
Vooruitstrevender dan in mijn kerk haha
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Dat is relatief natuurlijk. Als het in Barneveld gebruikelijk is dat er psalmen uit een nieuwere berijming worden gezongen en meerdere liederen is het niet vooruitstrevend om dit niet te doen.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereform7eerde bond

Bericht door MePaul »

HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Nee liever heb ik de klassieke hervormde liturgie. Echter is dit voor een kandidaat die voor het eerst preekt en in de leer is geweest bij ds L Plug uniek. Eén van de hervormde wijkdominees zei eens dat de "gezangontwijking" niet meer zal voorkomen bij de "open-minded" kandidaten...
Dit klopt alléén niet; prop A van Dalen, Prop D.A. Burggraaf, prop M.G.M. Mudde (nu predikant).
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:Het kan verkeren. GG-achtige besprekingen in de PKN. :)
:D De illusie dat zoiets alleen in de GG voorkomt is ook gelijk aan de kant gezet.
Nou, niet te snel met je conclusies. Het zou ook een eenmalige vergissing van de hervormden kunnen wezen :D
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereform7eerde bond

Bericht door Nathanaël »

MePaul schreef:
HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Nee liever heb ik de klassieke hervormde liturgie. Echter is dit voor een kandidaat die voor het eerst preekt en in de leer is geweest bij ds L Plug uniek. Eén van de hervormde wijkdominees zei eens dat de "gezangontwijking" niet meer zal voorkomen bij de "open-minded" kandidaten...
Dit klopt alléén niet; prop A van Dalen, Prop D.A. Burggraaf, prop M.G.M. Mudde (nu predikant).
Ik ken er nog wel een paar ;-) Alleen zal die wijkpredikant waarschijnlijk vinden dat zij niet ´open-minded´ zijn, wat ze er op de PThU wel graag in willen proppen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereform7eerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
MePaul schreef:
HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Nee liever heb ik de klassieke hervormde liturgie. Echter is dit voor een kandidaat die voor het eerst preekt en in de leer is geweest bij ds L Plug uniek. Eén van de hervormde wijkdominees zei eens dat de "gezangontwijking" niet meer zal voorkomen bij de "open-minded" kandidaten...
Dit klopt alléén niet; prop A van Dalen, Prop D.A. Burggraaf, prop M.G.M. Mudde (nu predikant).
Ik ken er nog wel een paar ;-) Alleen zal die wijkpredikant waarschijnlijk vinden dat zij niet ´open-minded´ zijn, wat ze er op de PThU wel graag in willen proppen.
Lastig he zulke dingen maar aan de andere kant vind ik bepaalde artikelen die de PThU post wel mooie artikelen.
Pas 1 gelezen over Groene Theologie
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereform7eerde bond

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:
MePaul schreef:
HersteldHervormd schreef:Vindje echt dat die kandidaat een 'ouderwetse' liturgie opgegeven heeft?
Nee liever heb ik de klassieke hervormde liturgie. Echter is dit voor een kandidaat die voor het eerst preekt en in de leer is geweest bij ds L Plug uniek. Eén van de hervormde wijkdominees zei eens dat de "gezangontwijking" niet meer zal voorkomen bij de "open-minded" kandidaten...
Dit klopt alléén niet; prop A van Dalen, Prop D.A. Burggraaf, prop M.G.M. Mudde (nu predikant).
Ik ken er nog wel een paar ;-) Alleen zal die wijkpredikant waarschijnlijk vinden dat zij niet ´open-minded´ zijn, wat ze er op de PThU wel graag in willen proppen.
Lastig he zulke dingen maar aan de andere kant vind ik bepaalde artikelen die de PThU post wel mooie artikelen.
Pas 1 gelezen over Groene Theologie
Oh ja hoor, er gebeuren ook best mooie dingen. Gaat alleen bijna nooit over de kern.
Gesloten