Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:Niet voor niets lezen we in de Bijbel "leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart". Als de gezangen en geestelijke liederen zo verderfelijk waren als sommige mensen schijnen te denken, zou er wel gestaan hebben "...met psalmen, uitsluitend psalmen!"
Je haalt dit altijd aan als het hier over gaat. Het is maar de vraag of het wel terzake is:
1. De tekst gaat in elk geval niet over de gezangen waar wij het over hebben. Over welke geestelijke liederen dat toen ging, weet ik niet.
2. Ik ken niemand die bezwaar heeft tegen alle gezangen. Ken je echt mensen die 'Eens was ik een vreemd'ling' verderfelijk vinden? Of 'Zoete banden die mij binden' enzovoorts?
3. Het gaat om de vraag: zingen we ze ook in de eredienst?
Vooropgesteld: de psalmen zijn me zeer dierbaar. Daar zal hopelijk niemand aan twijfelen. Maar de argumenten waarmee men het zingen in de eredienst wil beperken tot uitsluitend psalmen, hebben mij nooit kunnen overtuigen.
Wát je in de eredienst zingt, dat luistert uiteraard heel nauw (daarbuiten ook, trouwens). Dus het is wel zaak om uit een betrouwbare bundel te zingen, of zorgvuldig te selecteren wat je zingt uit een "bredere" bundel.
De krampachtigheid van het "we zingen in de kerk uitsluitend psalmen, en dan ook nog heel langzaam op hele noten", dat is een menselijk verzinsel van Nederlandse bodem.

Een prikkelend artikel op de website van het RD: https://www.rd.nl/muziek/spanningsloze- ... -1.1559599
Daar ben ik het mee eens (hoewel je niet echt ingaat op mijn reactie).
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door helma »

@Ditbenik, ik heb het over mensen die wél opgegroeid zijn met de Psalmen.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Ik spreek ook over een volwassene, die totaal niet opgegroeid is in de kerk. Ik vind overigens dat binnenkerkelijk meezingen en niet weten wat je zingt, zorgelijk is. Dit geldt m.i. voor 95% van de psalmen echt niet als je er mee bent opgegroeid. Zeker niet als je er gewoon met je kinderen over spreekt.
Dat laatste heb je al eerder gezegd. Toen heb ik ook gezegd dat taalgebruik m.i. anders kan zijn op de zondag dan op bv een evangelisatieactiviteit.
Dat je over een volwassene spreekt was me duidelijk. Verder vind ik dat een kerk niet aan evangelisatie-activiteiten moet doen maar de opdracht van Jezus uit moet voeren, d.w.z. er op uit moet gaan. Altijd. En ieder lid afzonderlijk idem. Dan zul je dus verstaanbaar moeten zijn. Ik vind de onverstaanbaarheid een aanklacht voor de kerk.
:D. Dat laatste zijn we het toch gewoon eens? Leg me eens uit wat het verschil tussen evangelisatie en erop uit gaan, precies is? Ze lijken me, als ze niet gelijk zijn, toch behoorlijk overlappend?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ik spreek ook over een volwassene, die totaal niet opgegroeid is in de kerk. Ik vind overigens dat binnenkerkelijk meezingen en niet weten wat je zingt, zorgelijk is. Dit geldt m.i. voor 95% van de psalmen echt niet als je er mee bent opgegroeid. Zeker niet als je er gewoon met je kinderen over spreekt.
Dat laatste heb je al eerder gezegd. Toen heb ik ook gezegd dat taalgebruik m.i. anders kan zijn op de zondag dan op bv een evangelisatieactiviteit.
Dat je over een volwassene spreekt was me duidelijk. Verder vind ik dat een kerk niet aan evangelisatie-activiteiten moet doen maar de opdracht van Jezus uit moet voeren, d.w.z. er op uit moet gaan. Altijd. En ieder lid afzonderlijk idem. Dan zul je dus verstaanbaar moeten zijn. Ik vind de onverstaanbaarheid een aanklacht voor de kerk.
:D. Dat laatste zijn we het toch gewoon eens? Leg me eens uit wat het verschil tussen evangelisatie en erop uit gaan, precies is? Ze lijken me, als ze niet gelijk zijn, toch behoorlijk overlappend?
Dan gaat het niet om het verschil tussen evangelisatie en er op uit gaan maar tussen evangelisatie-activiteiten en er op uit gaan. Evangeliseren is geen activiteit maar een levenshouding. Dan is iedere dag een dag om te getuigen van Christus. Zie bijvoorbeeld ook Ordinantie 4, hoofdstuk III, artikel 15 van je kerkorde.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Ik spreek ook over een volwassene, die totaal niet opgegroeid is in de kerk. Ik vind overigens dat binnenkerkelijk meezingen en niet weten wat je zingt, zorgelijk is. Dit geldt m.i. voor 95% van de psalmen echt niet als je er mee bent opgegroeid. Zeker niet als je er gewoon met je kinderen over spreekt.
Dat laatste heb je al eerder gezegd. Toen heb ik ook gezegd dat taalgebruik m.i. anders kan zijn op de zondag dan op bv een evangelisatieactiviteit.
Dat je over een volwassene spreekt was me duidelijk. Verder vind ik dat een kerk niet aan evangelisatie-activiteiten moet doen maar de opdracht van Jezus uit moet voeren, d.w.z. er op uit moet gaan. Altijd. En ieder lid afzonderlijk idem. Dan zul je dus verstaanbaar moeten zijn. Ik vind de onverstaanbaarheid een aanklacht voor de kerk.
:D. Dat laatste zijn we het toch gewoon eens? Leg me eens uit wat het verschil tussen evangelisatie en erop uit gaan, precies is? Ze lijken me, als ze niet gelijk zijn, toch behoorlijk overlappend?
Dan gaat het niet om het verschil tussen evangelisatie en er op uit gaan maar tussen evangelisatie-activiteiten en er op uit gaan. Evangeliseren is geen activiteit maar een levenshouding. Dan is iedere dag een dag om te getuigen van Christus. Zie bijvoorbeeld ook Ordinantie 4, hoofdstuk III, artikel 15 van je kerkorde.
Ah, ja dat begrijp ik. Ben ik het ook mee eens. De evangelisatie-activiteiten zijn dan meer een woordkeuze voor een gezamenlijke activiteit. Laten we vooral inderdaad zorgen dat het niet alleen activiteiten zijn en onze houding ermee in tegenspraak is. Wat al moeilijk genoeg is merk ik soms persoonlijk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door helma »

(inmiddels een beetje off-topic...)
Ik las een keer ergens over evangeliseren dat we niet kunnen zeggen 'dat we geen vrijmoedigheid hebben'.Het gaat erom of je bereid bent om te getuigen.. het is een kwestie van zelfverloochening.
Het was een oneliner, maar helaas weet ik alleen de strekking nog. Ik vond het wel een eye-opener.
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Cirdan »

Ik kom uit een kerk waar ze alleen gezangen zingen en ben ik mijn studententijd overgegaan naar een kerk waar ze alleen Psalmen zingen (en de enige gezangen). Ik moet zeggen dat ik geen enkele moeite ervaar met de teksten van de Psalmen van 1773 qua begrip, hoewel ik ze inderdaad niet zo goed uit mijn hoofd ken als sommige kinderen. Bij de berijming van Datheen moet ik soms wel even met de ogen knipperen, maar het is makkelijker dan sommige literatuur voor de studie, veel makkelijker.

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door helma »

Ik heb het citaat boven water, dankzij een behulpzame forummer. Het stond in een verslag van een zendingsdag:

Vrijmoedigheid
Om te evangeliseren heb je vrijmoedigheid nodig, maar dat is niet iets wat je niet hebt maar wat je niet wilt. „Vrijmoedigheid heeft te maken met kruisdragen en zelfverloochening.”
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

En inderdaad is de berijming van 1773 niet volmaakt. Sterker nog, met dingen als "Opperwezen" ben je in vrijzinnige kringen welkom.
Soms is dan de vertaling van 1973 beter. Het beste van twee werelden zeg maar. Wat dat betreft was achteraf gezien het verzet tegen die berijming destijds niet nodig.
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

helma schreef:Ik heb het citaat boven water, dankzij een behulpzame forummer. Het stond in een verslag van een zendingsdag:

Vrijmoedigheid
Om te evangeliseren heb je vrijmoedigheid nodig, maar dat is niet iets wat je niet hebt maar wat je niet wilt. „Vrijmoedigheid heeft te maken met kruisdragen en zelfverloochening.”
Ik vind dat echt flauwekul. Ik ben erg vrijmoedig, en dat ligt aan mijn karakter. Ik begrijp werkelijk niet wat er ingewikkeld aan is om in gezelschap te bidden bijvoorbeeld. Dat heeft niets met kruisdragen en zelfverloochening te maken, maar gewoon met het feit dat ik niet verlegen ben en vind dat iedereen er prima een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Zo zit gelukkig niet iedereen in elkaar en voor verlegen mensen kan zoiets een enorme opgave zijn.

Ik vind het erg onterecht dat verlegen gelovigen op deze manier in de hoek gezet worden, alsof hun wil minder zou deugen dan die van mensen met een ander karakter. Zo zit het werkelijk niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind het erg onterecht dat verlegen gelovigen op deze manier in de hoek gezet worden, alsof hun wil minder zou deugen dan die van mensen met een ander karakter. Zo zit het werkelijk niet.
Ik verwacht niet dat jij op de markt gaat staan, en de mensen het oordeel Gods aanzegt. M.i. een noodzakelijk onderdeel van evangeliseren, namelijk het schuldig stellen voor God. Hoe ga je met dat element om. Passeer je dat vrijmoedig?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Delftenaar schreef:En inderdaad is de berijming van 1773 niet volmaakt. Sterker nog, met dingen als "Opperwezen" ben je in vrijzinnige kringen welkom.
Soms is dan de vertaling van 1973 beter. Het beste van twee werelden zeg maar. Wat dat betreft was achteraf gezien het verzet tegen die berijming destijds niet nodig.
Tsja. Omdat niemand zich wil inspannen voor een betere en iets-begrijpelijkere psalmberijming zingen we uit een monument. En dat zal nog wel jaren zo blijven ook. Dat is toch om te huilen.

1973 is achteraf bezien ook geen slechte berijming. Ook de oude GKV berijming zou zo voor 95% overgenomen kunnen worden, sluit nog grotendeels aan bij de SV ook.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Dat aspect is er, maar als je op zaterdag op een zeepkist op de Grote Markt van je woonplaats staat zijn er andere aspecten van God die onder de aandacht gebracht moeten worden.
Dit volgt wel.

Het is evangelisatie. Dat is iets anders dan onkerkelijke mensen afstoten met dingen als de hel enzo.
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Ik vind het erg onterecht dat verlegen gelovigen op deze manier in de hoek gezet worden, alsof hun wil minder zou deugen dan die van mensen met een ander karakter. Zo zit het werkelijk niet.
Ik verwacht niet dat jij op de markt gaat staan, en de mensen het oordeel Gods aanzegt. M.i. een noodzakelijk onderdeel van evangeliseren, namelijk het schuldig stellen voor God. Hoe ga je met dat element om. Passeer je dat vrijmoedig?
Inderdaad. Ik meen dat dat een totaal verkeerde manier is om het Evangelie te verkondigen. Dat past wel in een schuldcultuur, maar niet in een schaamtecultuur, en alleen al daarom is dat mijns inziens geen goede ingang om het goede nieuws aan de orde te stellen.

Overigens noem ik dat niet vrijmoedig, maar dom en onbeleefd. En zeker geen noodzakelijk onderdeel van evangeliseren. Integendeel. Dat is echter een totaal andere discussie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Bij het evangeliseren moet je ook Genesis 1 tot en met 3 uitleggen. Dat hoeft niet heel dogmatisch. Maar je kan er ook dan niet over heenstappen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten