Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

MePaul schreef: Ja daar ben ik wel benieuwd naar. De verkoop verloopt wel goed lijkt me? Hoeveel zal het ongeveer zijn?
Ik ken de bundel en vind het zeer Bijbelse en verantwoorde bundel, voor bijvoorbeeld het thuisgebruik (ipv of naast op toonhoogte).
Op Toonhoogte is een bundel voor het jeugdwerk, Weerklank is bedoeld voor de eredienst.
Op de website van de Stichting Weerklank is een overzicht opgenomen van de gemeenten die Weerklank gebruiken. Maar zoals hier op het forum ook wel blijkt, die lijst kan bijna wekelijks worden aangevuld als er weer nieuwe gemeentes bij komen. http://www.weerklank.nl/?page_id=388
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MePaul schreef: Ik ken de bundel en vind het zeer Bijbelse en verantwoorde bundel, voor bijvoorbeeld het thuisgebruik (ipv of naast op toonhoogte).
Dat zou ik je niet zomaar nazeggen, de bundel is beslist te breed, en er zitten ook meer oppervlakkige en/of eenzijdige liederen bij in de bundel Weerklank.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef:
MePaul schreef: Ik ken de bundel en vind het zeer Bijbelse en verantwoorde bundel, voor bijvoorbeeld het thuisgebruik (ipv of naast op toonhoogte).
Dat zou ik je niet zomaar nazeggen, de bundel is beslist te breed, en er zitten ook meer oppervlakkige en/of eenzijdige liederen bij in de bundel Weerklank.
Dat geldt ook voor de psalmen toch? In z'n totaliteit zeer evenwichtig, Weerklank in z'n totaliteit toch ook?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef: Een vergadering voorzitten betekent dat je zelf niet goed kunt deelnemen aan het inhoudelijke gesprek. Een vergadering leiden is bovendien niet eenvoudig, niet iedereen kan dat goed.
Deels is dat zo, maar wel afhankelijk van hoe de anderen participeren, dat ligt aan veel dingen. Je kan over het algemeen prima ook je inbreng hebben als voorzitter.

Dat 2e ben ik met je eens.

Ik elk geval de suggestie die eerder werd gewekt dat de voorzitter de ‘baas’ is ofzo vind ik geen grond hebben.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

ejvl schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
MePaul schreef: Ik ken de bundel en vind het zeer Bijbelse en verantwoorde bundel, voor bijvoorbeeld het thuisgebruik (ipv of naast op toonhoogte).
Dat zou ik je niet zomaar nazeggen, de bundel is beslist te breed, en er zitten ook meer oppervlakkige en/of eenzijdige liederen bij in de bundel Weerklank.
Dat geldt ook voor de psalmen toch? In z'n totaliteit zeer evenwichtig, Weerklank in z'n totaliteit toch ook?
Nou ik denk wel dat psalmen in het algemeen verder ingaan op zondebesef en grote schuld tegenover God en dat liederen dat minder doen.
Dominee Mensink: "Principieel liggen liederen op een ander niveau dan de psalmen".
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

MePaul schreef: Dominee Mensink: "Principieel liggen liederen op een ander niveau dan de psalmen".
In Efeziërs 5:19 en Kolossenzen 3:16 worden psalmen, lofzangen en geestelijke liederen in één adem genoemd, zonder onderscheid in niveau of principe.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
MePaul schreef: Dominee Mensink: "Principieel liggen liederen op een ander niveau dan de psalmen".
In Efeziërs 5:19 en Kolossenzen 3:16 worden psalmen, lofzangen en geestelijke liederen in één adem genoemd, zonder onderscheid in niveau of principe.
Psalmen zijn in principe ook liederen die samengebundeld zijn
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
MePaul schreef: Dominee Mensink: "Principieel liggen liederen op een ander niveau dan de psalmen".
In Efeziërs 5:19 en Kolossenzen 3:16 worden psalmen, lofzangen en geestelijke liederen in één adem genoemd, zonder onderscheid in niveau of principe.
Met zo'n tekst, kun je niet zonder meer alle liederen/gezangen verdedigen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

In ieder geval gaan de Psalmen het diepst.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door liz boer »

Delftenaar schreef:In ieder geval gaan de Psalmen het diepst.
dat hoeft echt niet zo te zijn hoor!
Psalm 150 tegen Eens was ik een vreemdeling?
of Psalm 117 tegen Vader vol van vrees en schaamte?

Ik stel mezelf meteen de vraag of een lofpsalm of loflied niet diep zou kunnen gaan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Delftenaar schreef:In ieder geval gaan de Psalmen het diepst.
dat hoeft echt niet zo te zijn hoor!
Psalm 150 tegen Eens was ik een vreemdeling?
of Psalm 117 tegen Vader vol van vrees en schaamte?

Ik stel mezelf meteen de vraag of een lofpsalm of loflied niet diep zou kunnen gaan?
Het verschil is dat het ene het berijmde Woord van God is, en het andere het berijmde woord van een mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Uiteraard.
Maar ik zou zo er in toestemmen als ze Ik was eens een vreemdeling voor God en mijn hart zouden invoeren als gezang 13. Zelfs de meest rechtse dominees in de GG(iN) halen dit lied aan in hun preek. En één van de titels luidt niet voor niets: Het wachtwoord der hervormers.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 apr 2019, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Dat is nog maar de vraag.

Misschien staat dit lied wel dichter bij Daniel 9 dan de gemiddelde berijmde psalm die in de rechterflank van de GG gezongen wordt bij de onberijmde tekst. Ik heb het in ieder geval geregeld meegemaakt dat de helft van de opgegeven coupletten aanvulling was op de bijbeltekst en dat alle gezongen psalmverzen compleet uit hun verband waren getrokken. De liturgische betekenis was totaal anders dan die in de bijbel zelf.

In dat geval is er geen enkel verschil met een gezang.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Delftenaar schreef:In ieder geval gaan de Psalmen het diepst.
dat hoeft echt niet zo te zijn hoor!
Psalm 150 tegen Eens was ik een vreemdeling?
of Psalm 117 tegen Vader vol van vrees en schaamte?

Ik stel mezelf meteen de vraag of een lofpsalm of loflied niet diep zou kunnen gaan?
Het verschil is dat het ene het berijmde Woord van God is, en het andere het berijmde woord van een mens.
Daar gaat het niet over, dat argument wordt ook gebruikt tegen de drie formulieren, het ging over diepgang.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Delftenaar schreef:In ieder geval gaan de Psalmen het diepst.
dat hoeft echt niet zo te zijn hoor!
Psalm 150 tegen Eens was ik een vreemdeling?
of Psalm 117 tegen Vader vol van vrees en schaamte?

Ik stel mezelf meteen de vraag of een lofpsalm of loflied niet diep zou kunnen gaan?
Het verschil is dat het ene het berijmde Woord van God is, en het andere het berijmde woord van een mens.
Daar gaat het niet over, dat argument wordt ook gebruikt tegen de drie formulieren, het ging over diepgang.
De vraag kan gesteld worden wat er dieper is....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten