Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

@HHKtE:
Ik wist dat je hierop zou reageren. Het is ook een kwestie van smaak, dat geef ik eerlijk toe. Maar als antwoord op de opmerking van Geijtenbeekje vond ik het een zeer ter zake doende opmerking.

En ik verwacht ook (aangezien smaken overal verschillen) dat het gemiddelde iq een goede voorspeller is van het zangtempo en andersom.

@Zeeuw:
Smaken verschillen in alle gemeenten, en ook de volksaard speelt mee. Een voorkeur voor gedragen zang hoeft niet samen te gaan met een lage denksnelheid. Maar als antwoord op de opmerking van Geijtenbeekje blijft staan dat je zo'n verwijt niet in het algemeen kunt maken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door parsifal »

Geytenbeekje schreef:Ik vind wel dat er in veel bonds gemeentes snel wordt gezongen.
Bijna geen tijd om na te denken over de tekst.
Vaak zijn de voorspellen wel zo lang dat je vooraf de onberijmde tekst er bij kunt pakken (of als alle psalmen al op het bord staan kun je dat voor de dienst doen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind wel dat er in veel bonds gemeentes snel wordt gezongen.
Bijna geen tijd om na te denken over de tekst.
Dat hangt er ook wel een beetje vanaf hoe snel je denkt. De ene mens denkt nu eenmaal sneller dan de andere. Hoe sneller het gemiddelde gemeentelid kan denken, hoe sneller de gemeente kan zingen.
Zingen is spreken op verhoogde toon. Waarom zou je langzamer zingen dan spreken? Niemand gaat langzamer praten "omdat je anders geen tijd hebt om na te denken over de tekst".
We weten uit de tijd van Calvijn dat het zangtempo op ongeveer 60 slagen per minuut lag voor de lange noot. (Ter illustratie: dat is de snelste optie op psalboek.nl. De meeste GB-gemeenten halen dat tempo bij lange niet.)
~~Soli Deo Gloria~~
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Ik begrijp nooit zo goed waarom het eerbiediger is wanneer er langzaam gezongen wordt.

Het is voor mij nostalgisch en doet mij denken aan de kerkdiensten bij opa en oma. Mijn kinderen en man hebben er niets mee .
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Ik.denk dat er nog wel meer gemeenten zijn waar erg langzaam wordt gezongen maar Veenwouden is een uitzondering die de diensten openbaar maakt via Kerkfoon.nl
Dirk1944
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2015, 20:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dirk1944 »

-DIA- schreef:Mijn ouders waren van huis uit Hervormd, en geen Gereformeerde Bond.
Door een ommekeer bij mijn opa is bijna heel de familie van mijn vaders kant over gegaan naar de Gereformeerde Gemeente in een naburige plaats. Twee zussen van mijn vader bleven bezwaard in de Hervormde Kerk (maar gingen wel over naar de GB in een naburige plaats)

Ik blijf wel op de hoogte van het wel en wee en van wat er speelt in de PKN. Dat vind niet verkeerd.
Als ik de ontwikkelingen zie moeten me die helaas wel verontrusten. Al ben ik zelf geen lid van de PKN, we kijken toch verder om ons heen dan eigen kerkverband.

Artikelen in De Waarheidvriend of het Gereformeerd Weekblad vind ik wel eens nuttig om kennis van te nemen via Digibron. Met name de oudere jaargangen.
Ik vindt het persoonlijk erg jammer dat het blad "Het Gekrookte Riet" niet meer bestaat. Dat blad heb ik van begin tot eind gelezen.
Je zou het Kerkblad van de Hersteld Hervormde Kerk kunnen lezen is in de plaats gekomen van "Het Gekrookte Riet"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Kunnen we bij het topic blijven, aub?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

eilander schreef:Kunnen we bij het topic blijven, aub?
Ik zet er nu maar een uitroepteken achter: graag on-topic!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Gedachtenwisseling over zangtempo naar een nieuw topic verplaatst.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Volgens mij ben je nog een pagina vergeten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

DDD schreef:Volgens mij ben je nog een pagina vergeten.
Als iemand nog zover terug wil lezen, doet hij dat hier maar. Als je aan het verplaatsen bent, is het nooit zo leuk om helemaal aan het eind erachter te komen dat je eigenlijk te weinig geselecteerd hebt. Dan kun je weer opnieuw beginnen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door TSD »

In elk geval nog bedankt, Eilander :)
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Ambtenaar schreef:
MePaul schreef: Een predikant heeft grote invloed in een kerk. De gemeente Nijkerkerkerveen wordt in de waarheidsvriend getypeerd als een klassiek hervormde gemeente.
De voorganger kan invloed uitoefenen op alle gebieden van het kerkelijk leven.
Wanneer een kerkenraad makkelijk meegaat met de dominee kan de predikant makkelijk keuzes maken.
Dan is die kerkenraad geen knip voor de neus waard en moeten de leden per direct opstappen.

Overigens vraag ik me af of je conclusie wel juist is, ik kom oorspronkelijk uit die contreien en men is meestal niet zo meegaand.
Ik ken het type mens daar niet, maar geloof u gelijk.
Wel weet ik dat er een groep sinds "Weerklank" naar de grote kerk in Nijkerk gaat.
Helaas is het nu zo dat er al helemaal weinig mensen zijn in de reguliere diensten in Nijkerkerkerveen.
Dus ik kan hier concluderen dat weerklank hier alléén maar verdeeldheid heeft gezaaid.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee en dit onderwerp interesseerd mij omdat ik ook kerk in een GB gemeente.
Wij hebben een klassieke liturgie met alleen psalmen die niet ritmisch worden gezongen en gebruiken de Statenvertaling of de HSV
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Bourdon16 schreef:Hoi allemaal, ik lees al een tijdje mee en dit onderwerp interesseerd mij omdat ik ook kerk in een GB gemeente.
Wij hebben een klassieke liturgie met alleen psalmen die niet ritmisch worden gezongen en gebruiken de Statenvertaling of de HSV
Bedankt voor uw reactie op dit onderwerp.
Wat bedoelt u met Statenvertaling of hsv? Statenvertaling in de eredienst en de herziene Statenvertaling bij jeugdwerk?
Gesloten