Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door liz boer »

Bourdon16 schreef:Leuk om ervaringen van andere te lezen. In noodgevallen val ik ook weleens in als organist in onze gemeente. Zo ook as zondag.
Ik ben niet bewust bezig met het sturen op tempo. Er wordt in onze gemeente goed gezongen en het tempo gaat eigenlijk vanzelf. We hebben ook best een groot orgel, eigenlijk veel te groot voor de kerk.
Ik heb weleens pechmet ov gehad in een weekdienst, ik kwam pas met het tweede versje binnen, gelukkig had een van de diakenen het even waar genomen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Sommigen kunnen zo op die klavieren harken dat je blij bent dat ze vertrekken.
Als er op het orgel geharkt wordt moet je harder zingen. Dan hoor je het niet meer. :)
Haha, vaak zingt het nog lastiger ook.
Inderdaad. Vooral als het orgel de eerste noot nog niet eens een tel aanhoudt. Dan loopt heel de gemeente constant achter de feiten aan. :banghead
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Sommigen kunnen zo op die klavieren harken dat je blij bent dat ze vertrekken.
Als er op het orgel geharkt wordt moet je harder zingen. Dan hoor je het niet meer. :)
Haha, vaak zingt het nog lastiger ook.
Inderdaad. Vooral als het orgel de eerste noot nog niet eens een tel aanhoudt. Dan loopt heel de gemeente constant achter de feiten aan. :banghead
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Ik bedoel het uiteraard in overdrachtelijke zin. Je zou ook kunnen lezen: "...de organist".
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Sommigen kunnen zo op die klavieren harken dat je blij bent dat ze vertrekken.
Als er op het orgel geharkt wordt moet je harder zingen. Dan hoor je het niet meer. :)
Haha, vaak zingt het nog lastiger ook.
Inderdaad. Vooral als het orgel de eerste noot nog niet eens een tel aanhoudt. Dan loopt heel de gemeente constant achter de feiten aan. :banghead
Als het goed is, zetten de organist en de gemeente gelijk in, in de cadans van het voorspel, de eerste toon hoeft daarom ook niet langer vast gehouden te worden.
Dat de praktijk weerbarstig is, weet ik ook. Afbeelding
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Sommigen kunnen zo op die klavieren harken dat je blij bent dat ze vertrekken.
Als er op het orgel geharkt wordt moet je harder zingen. Dan hoor je het niet meer. :)
Haha, vaak zingt het nog lastiger ook.
Inderdaad. Vooral als het orgel de eerste noot nog niet eens een tel aanhoudt. Dan loopt heel de gemeente constant achter de feiten aan. :banghead
Dan moet je gelijk beginnen. Je zult merken dat het een kwestie van tellen is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

ejvl schreef:Sommigen kunnen zo op die klavieren harken dat je blij bent dat ze vertrekken.
Als er op het orgel geharkt wordt moet je harder zingen. Dan hoor je het niet meer. :)[/quote]

Speel(de) jij liever niet iets sneller dan wat normaal is in jullie kerk ?
Ik kan het mij zo voorstellen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:Als het goed is, zetten de organist en de gemeente gelijk in, in de cadans van het voorspel, de eerste toon hoeft daarom ook niet langer vast gehouden te worden.
Dat de praktijk weerbarstig is, weet ik ook.
De gemeente zingt wel in cadans. Maar de organist wil sneller. En dan is het net alsof de organist haast heeft en met de eerstvolgende sneltrein mee moet. Ik heb ook wel eens in een andere Zeeuwse gemeente in de kerk gezeten. Daar spelen ze nog veel sneller. Maar daar was de eerste toon even lang als de andere tonen en dat zong veel beter.
Het gaat me dus niet eens om het tempo, al vind ik een traditioneel GG-tempo wel het fijnst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef:
ejvl schreef:Sommigen kunnen zo op die klavieren harken dat je blij bent dat ze vertrekken.
Als er op het orgel geharkt wordt moet je harder zingen. Dan hoor je het niet meer. :)
Speel(de) jij liever niet iets sneller dan wat normaal is in jullie kerk ?
Ik kan het mij zo voorstellen.[/quote]Tegen wie zeg je dit? Ik zie mijn naam maar het quoten gaat mis omdat ik dat niet gezegd heb.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: Inderdaad. Vooral als het orgel de eerste noot nog niet eens een tel aanhoudt. Dan loopt heel de gemeente constant achter de feiten aan. :banghead
Dat ligt dan aan de gemeente. Als ze op tijd inzetten, is er niks aan de hand.
Het gaat mis als men de inzet van de organist beschouwt als een signaal van "eh, ja, de organist is begonnen, misschien kunnen wij langzamerhand ook wel een keer gaan beginnen". Daardoor wordt niet-ritmische gemeentezang vaak domweg onritmisch.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Zo is dat. Maar toch is dat een lastig verhaal.

Ik luister mijzelf ook terug, en soms vind ik dat voorspel echt prima is, en toch gaat het soms mis in de melodie. Dan begeleid ik kennelijk niet duidelijk genoeg. Van een paar dissonanten in het voorspel kan een gemeente al van streek raken. Daar kun je dan moeilijk de gemeente de schuld van geven.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Het belangrijkste is om het voorspel in cadans te spelen, niet vertragen aan het eind van het voorspel wat heel veel gebeurd.
Als dat goed gebeurt kan de gemeente mee-ademen en inzetten.
Handboek van de kerkorganist is een leerzaam boek.

Maar ik zei al, de praktijk is soms weerbarstig.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Zeker. Hier begin je de gemeente pas aan het einde van de eerste regel te horen.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Wij hebben wel 6 of 7 verschillende organisten.
Ik merk wel dat als er langzaam wordt gezongen het beter gaat. Of elk gemeentelid dit op prijs betwijfel ik ook weer maar is wel de realiteit.
Heel soms a capella en dat gaat ook erg goed zelfs maar wel erg stil is het zonder orgel.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Ik ben daar een groot voorstander van. Zo krijgen ook jongeren een kans.
Overigens wel grappig dat het periodiek aftreden bij organisten wel plaatsvindt, iets dat niet voorgeschreven is, maar bij ambtsdragers, waar het wel voorgeschreven is, niet. :)
Ook ambtsdragers treden periodiek af, maar worden meestal herkozen...
Maar dat is dus niet conform DKO: dan zou je na twee termijnen van 4 jaar toch echt moeten vertrekken. Terwijl jullie ambtsdragers vaak levenslang zitten.
We zijn ons bewust dat we hier af moeten wijken, maar dat is uit nood.
Welke nood @Dia? En waarom een móeten afwijken?
Gesloten