Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:
Herman schreef:
Marco schreef:Wat is er dan zo in- en intriest om na te denken over liturgische vernieuwing?
Het lijkt me dat de kern van het probleem in de voorgaande zin stond. Als je over je bekering inzit, ben je niet zo druk bezit met een liturgische vernieuwingen.
Dan kunnen we in ieder geval met dankbaarheid vaststellen dat de gemeente daar niet zo over in zit.
En waarom is dat iets om dankbaar over te zijn? We horen heel ons leven met bekering bezig te zijn.

De eerste van Luthers 95 stellingen : "Onze Heere en meester Jezus Christus heeft, toen Hij zei: “Bekeert U!”, bedoeld dat het hele leven van de gelovigen een bekering en boetedoening moet zijn."
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Dubbel - Knip
Laatst gewijzigd door Herman op 05 sep 2019, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

De uitzondering die ik wil maken is dat liturgische veranderingen onder de voortdurende reformatie valt: nader reformeren, zeg maar. Dus slechte gezangen schrappen en betere psalmen laten zingen, dat zal dan mijn bandbreedte van handelen aangeven.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

aggieoudje schreef:Bericht in ons kerkblad over de besluitvorming van de kerkenraad over het veranderen van de liturgie:(HWBA Krimpen)

Besluitvorming liturgie (zingen)
Eerder heeft de kerkenraad een voorgenomen besluit genomen over de aanpassing van de liturgie. Op de gemeenteavond in maart is de gemeente in de gelegenheid gesteld te reageren op dit voornemen. Tijdens de gemeenteavond en daarna zijn 64 reacties die ontvangen. De reacties zijn of instemmend, of afwijzend en/of met vragen. De kerkenraad heeft uitgebreid en zorgvuldig al deze reacties gewogen.
De kerkenraad signaleert in de reacties op het voorgenomen besluit de volgende aspecten:
• Er is zeker ruimte om te werken aan de verstaan-
baarheid van de Psalmen; hieronder scharen wij ook het proeven aan een nieuwe Psalmberijming. De gedachte wordt breed in de gemeente gedeeld.
• Er wordt verschillend gedacht over een lied in de
eredienst. De argumentatie hier voor of tegen is divers.
• Er is ook behoefte aan de duidelijkheid. De bezinning duurt al enige tijd, de gemeente is stap voor stap meegenomen in de Ora. Maar nu na de gemeenteavond wordt een definitief besluit verwacht van de kerkenraad.

De kerkenraad stelt zich op het volgende standpunt:
• We staan achter het voorgenomen besluit. De inhoud van de reacties komt overeen met de argumentatie van de verschillende opties die in de kerkenraad zijn besproken om tot het voorgenomen besluit te komen. Onderdeel van
ons kerkenraadsbesluit is dat we de wijzigingen geleidelijk en terughoudend invoeren. Het is voor onze gemeente immers een hele stap die we in zijn geheel moeten kunnen meemaken. Dit vraagt zorgvuldigheid, maar ook zorg, liefde en aandacht voor elkaar.
• Concreet: we gaan niet meteen elke zondag twee
liederen in een dienst zingen. Het ‘ja’ tegen een nieuwe berijming van de Psalmen is met meer overtuiging uitgesproken dan het ‘ja’ tegen liederen in de dienst. Het is omwille van de duidelijkheid en transparantie nodig om ‘het maximale’ van het besluit te duiden.
Vandaar: vier zangmomenten Psalmen uit de berijming van 1773 (inclusief Enige Gezangen) en maximaal twee zangmomenten. (Dus: Psalmen in een nieuwe berijming of mogelijk één of twee liederen uit de bundel Weerklank). Het eerste moeten we doen; het tweede is een mogelijkheid waarvan met voorzichtigheid en wijsheid
gebruik gemaakt kan worden. Concreet: de verhouding van vier en twee is geen wet, maar een mogelijke ruimte. Waarbij de vier vaststaan en de twee optioneel zijn. Het kan dus ook voorkomen dat er geen gebruik van de twee gemaakt wordt (of dat nu om een Psalm of een lied uit
Weerklank gaat). Zorgvuldigheid, continuïteit en oog voor elkaar in deze staan hoog in het vaandel.
• Zorgvuldigheid vraagt om een nadere toelichting op en verantwoording van het definitieve besluit van de kerkenraad, met als doel de theologische inhoudelijke juiste koers te (blijven) varen. De kerkenraad wil hiervoor een nieuwe gemeenteavond organiseren (zonder dat
daarmee de invoering opgeschort wordt). Het idee is deze gemeenteavond te combineren met de stemmingsavond van de vacatures van ambtsdragers op D.V. 30 oktober 2019.
Nu de kerkenraad een definitief besluit heeft genomen tot de aanpassing van de liturgie, worden nog een tal van (praktische) zaken geregeld. Die worden na de zomer door
de kerkenraad opgepakt.
Wat vind je zelf van de vernieuwingen ?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Marco »

Herman schreef:De uitzondering die ik wil maken is dat liturgische veranderingen onder de voortdurende reformatie valt: nader reformeren, zeg maar. Dus slechte gezangen schrappen en betere psalmen laten zingen, dat zal dan mijn bandbreedte van handelen aangeven.
Om dat nou een uitzondering te noemen.. Een christen is er toch mee bezig, hoe hij zijn God moet dienen? Dát is toch ook het centrale punt van de eredienst? Die draait uiteindelijk niet om onze bekering maar om Gods grootheid en eer. En wat mij betreft hoort daar dus ook bij dat je als christen nadenkt, hoe je dat moet doen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Mensen die over bekering inzitten, zijn er meestal niet druk mee.

Maar goed, het is een woordspelletje en de tegenstelling bevalt mij in het geheel niet. Het blad van de GBS staat vol met onderwerpen waar onbekeerde mensen zich druk over maken, maar daarover hoor je zulke suggestieve opmerkingen niet. Kortom: ik vind het een onzin-argument. Maar dat inzitten over bekering vind ik ook geen goed teken.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Sinds 1773 is de Nederlandse taal niet stil blijven staan, maar heeft zich ontwikkeld.
Dat je dan psalmen in de huidige taal wilt zingen lijkt me niet vreemd. Sterker nog, dat kan bijdragen aan de waardering voor de psalmen.
Nu spreek ik mensen die psalmen niets vinden omdat de taal zo archaisch is. Terwijl de inhoud veel dieper gaat dan opwekkingsliederen. Niets mis om dan psalmen in het Nederlands van 2019 te zingen.

Wie weet nog wat "stiet zelf dit rot" uit psalm 27 betekent? En waarom zou je daar dan aan vast willen houden?
Nog los van vrijzinnige termen als het "Opperwezen"....
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Sinds 1773 is de Nederlandse taal niet stil blijven staan, maar heeft zich ontwikkeld.
Dat je dan psalmen in de huidige taal wilt zingen lijkt me niet vreemd. Sterker nog, dat kan bijdragen aan de waardering voor de psalmen.
Nu spreek ik mensen die psalmen niets vinden omdat de taal zo archaisch is. Terwijl de inhoud veel dieper gaat dan opwekkingsliederen. Niets mis om dan psalmen in het Nederlands van 2019 te zingen.

Wie weet nog wat "stiet zelf dit rot" uit psalm 27 betekent? En waarom zou je daar dan aan vast willen houden?
Nog los van vrijzinnige termen als het "Opperwezen"....
wat is er zo vrijzinnig aan Opperwezen ?
Stiet zelf dit rot = stoot de duivel om ?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Als christenen belijden we te geloven in God de Vader, Die de Schepper van de aarde is. En uiteraard het vervolg van de geloofsbelijdenis.

Een Opperwezen is geen God die een eigen naam heeft, maar "iets" dat ons leven bestuurt. Dat is het vrijzinnige element. Alleen zijn we er zo aan gewend dat het niet opvalt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Als christenen belijden we te geloven in God de Vader, Die de Schepper van de aarde is. En uiteraard het vervolg van de geloofsbelijdenis.

Een Opperwezen is geen God die een eigen naam heeft, maar "iets" dat ons leven bestuurt. Dat is het vrijzinnige element. Alleen zijn we er zo aan gewend dat het niet opvalt.
Maar je kunt het niet opvatten als een Eeuwig Wezen dat ver stijgt boven al het aardse ?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Marco »

Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Sinds 1773 is de Nederlandse taal niet stil blijven staan, maar heeft zich ontwikkeld.
Dat je dan psalmen in de huidige taal wilt zingen lijkt me niet vreemd. Sterker nog, dat kan bijdragen aan de waardering voor de psalmen.
Nu spreek ik mensen die psalmen niets vinden omdat de taal zo archaisch is. Terwijl de inhoud veel dieper gaat dan opwekkingsliederen. Niets mis om dan psalmen in het Nederlands van 2019 te zingen.

Wie weet nog wat "stiet zelf dit rot" uit psalm 27 betekent? En waarom zou je daar dan aan vast willen houden?
Nog los van vrijzinnige termen als het "Opperwezen"....
wat is er zo vrijzinnig aan Opperwezen ?
Stiet zelf dit rot = stoot de duivel om ?
Wel off-topic, maar ik laat me even gaan:
Stiet zelf dit rot, dat mij benauwt en haat,
den voet, en viel; omdat het God verlaat.
"Stiet zelf dit rot" is op zichzelf onzin, als de zin niet afgemaakt wordt. In normaal Nederlands had je dat waarschijnlijk direct gezien..

Het Opperwezen, zoals dat bijvoorbeeld in psalm 112 wordt gebruikt is een fout. 'HEERE' wordt daar vertaald met een onzijdige term die uitdrukt dat God boven alles staat. Terwijl HEERE ('Jahwe', 'Ik ben') de verbondsnaam van God is, waarmee Hij Zijn warme nabijheid en verbondenheid met Zijn volk uitspreekt. Die Naam kan je niet vervangen door zo'n slappe term.

Let wel: het nadenken over de liturgie gaat verder dan alleen het kiezen van een psalmberijming.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Marco »

Nog steeds een beetje off-topic: ik heb mij altijd verbaasd over de plaats van de collecte tussen schriftlezing en preek in. Een hele vreemde onderbreking van de woordverkondiging...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Sinds 1773 is de Nederlandse taal niet stil blijven staan, maar heeft zich ontwikkeld.
Dat je dan psalmen in de huidige taal wilt zingen lijkt me niet vreemd. Sterker nog, dat kan bijdragen aan de waardering voor de psalmen.
Nu spreek ik mensen die psalmen niets vinden omdat de taal zo archaisch is. Terwijl de inhoud veel dieper gaat dan opwekkingsliederen. Niets mis om dan psalmen in het Nederlands van 2019 te zingen.

Wie weet nog wat "stiet zelf dit rot" uit psalm 27 betekent? En waarom zou je daar dan aan vast willen houden?
Nog los van vrijzinnige termen als het "Opperwezen"....
wat is er zo vrijzinnig aan Opperwezen ?
Stiet zelf dit rot = stoot de duivel om ?
Is God een wezen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Zeeuw »

Marco schreef:Nog steeds een beetje off-topic: ik heb mij altijd verbaasd over de plaats van de collecte tussen schriftlezing en preek in. Een hele vreemde onderbreking van de woordverkondiging...
Waar gebeurt dit? Wat ik ken is dat dit tussen grote gebed en preek is. Dus de dienst der gebeden, dan de dienst der offerande en dan de dienst des Woords.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Marco »

Zeeuw schreef:
Marco schreef:Nog steeds een beetje off-topic: ik heb mij altijd verbaasd over de plaats van de collecte tussen schriftlezing en preek in. Een hele vreemde onderbreking van de woordverkondiging...
Waar gebeurt dit? Wat ik ken is dat dit tussen grote gebed en preek is. Dus de dienst der gebeden, dan de dienst der offerande en dan de dienst des Woords.
Bijvoorbeeld in Reeuwijk. Na de schriftlezing kondigt de dominee een tussenzang (psalm) aan, maar voordat die gezongen wordt, komen de diakenen in actie (zónder verdere aankondiging, zodat je als je er niet op bedacht was, héél snel je portemonnee moet opgraven :? . Daarna volgt de preek met lezing van de tekst.
Gesloten