Dat zegt dan toch al genoeg? Wanneer men geestelijk weinig of geen herkenning heeft in de psalmen, moet men wel naar andere liederen grijpen.MePaul schreef:Veel jongeren (en volwassenen) vinden psalmen moeilijk, saai en ouderwets. Tenminste dat is wat ik hier ter plaats hoor.Johann Gottfried Walther schreef:Zoals eerder gezegd vind ik de bundel Weerklank beslist te breed. Waarom is niet gekozen voor de Hervormde Bundel van 1938?
Hier op het forum van voorstanders nooit een degelijke onderbouwing gezien, dan dat Paulus het heeft over geestelijke liederen enzo.
Sommige lijken gewoon (vooral) tegen Psalmen en willen daarom meer gezangen zingen.
Ook al staan die soms wat betreft inhoud verder van de Heilige Schrift.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Als je psalmen niet kan begrijpen door de oude taal en vermaakte rijmvormen lukt het ook niet om geestelijke herkenning te verkrijgen. Daar ligt het grote probleem. Ik ben ervan overtuigd dat met een hertaalde of gereviseerde psalmberijming er minder naar andere liederen gegrepen zou worden.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Er is niets mis met een hoop gezangen, echter zijn er ook een flink aantal die de toets der kritiek niet kunnen weerstaan (niet perse Weerklank, juist niet). De vraag is, welke gezangen zijn nu wel verantwoord en Bijbels zodat we die kunnen zingen. Daar heeft Weerklank een antwoord op proberen te geven. Overigens ken ik de bundel nog niet volledig.Johann Gottfried Walther schreef:Zoals eerder gezegd vind ik de bundel Weerklank beslist te breed. Waarom is niet gekozen voor de Hervormde Bundel van 1938?
Hier op het forum van voorstanders nooit een degelijke onderbouwing gezien, dan dat Paulus het heeft over geestelijke liederen enzo.
Sommige lijken gewoon (vooral) tegen Psalmen en willen daarom meer gezangen zingen.
Ook al staan die soms wat betreft inhoud verder van de Heilige Schrift.
Gezangen kunnen prachtig zijn en ik vind het zelf een grote aanvulling op de psalmen rijk van inhoud, maar geen verdeeldheid waard.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik ben het er zeer mee oneens, maar een inhoudelijk argument wat je hoort, is: dat je in gezangen direct over de Heere Jezus en Zijn werk hoort.MePaul schreef:Veel jongeren (en volwassenen) vinden psalmen moeilijk, saai en ouderwets. Tenminste dat is wat ik hier ter plaats hoor.Johann Gottfried Walther schreef:Zoals eerder gezegd vind ik de bundel Weerklank beslist te breed. Waarom is niet gekozen voor de Hervormde Bundel van 1938?
Hier op het forum van voorstanders nooit een degelijke onderbouwing gezien, dan dat Paulus het heeft over geestelijke liederen enzo.
Sommige lijken gewoon (vooral) tegen Psalmen en willen daarom meer gezangen zingen.
Ook al staan die soms wat betreft inhoud verder van de Heilige Schrift.
Ik ben het daarmee niet eens omdat dat ook in de psalmen gebeurt, gelukkig maar. Als je daar oog voor hebt, heb ik geen behoefte aan het zingen van gezangen in de eredienst.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik vond de oud berijmde psalmen ook altijd moeilijk en daardoor niet mooi. Toen het geloof mijn interesse wekte ben ik me in de psalmen (uit 1773) gaan verdiepen.Erskinees schreef:Als je psalmen niet kan begrijpen door de oude taal en vermaakte rijmvormen lukt het ook niet om geestelijke herkenning te verkrijgen. Daar ligt het grote probleem. Ik ben ervan overtuigd dat met een hertaalde of gereviseerde psalmberijming er minder naar andere liederen gegrepen zou worden.
Prachtig hoe diep we kunnen zingen (indirect) over Christus. Zingen over de grootheid van ons kwaad, maar ook hoeveel vergeving er is!
Zeker er zitten fouten in van de verlichting (deugd, Opperwezen en 't licht der rede). Dat neemt niet de waarde weg van de berijming.
Als er een betere is, Weerklank, dan zou ik die berijming liever niet gefaseerd invoeren, maar direct. Want, wat beter is moet je direct gebruiken. Alléén de vraag: welke berijming is beter en vinden mensen dan psalmen wel mooi? Het Woord moet zich niet aanpassen aan de mens, maar ik en jij moeten ons onderwerpen aan Gods Woord. Alles laten gezeggen door de Bijbel is moeilijk, voor iedereen.
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
En de 12 enige gezangen ?eilander schreef:Ik ben het er zeer mee oneens, maar een inhoudelijk argument wat je hoort, is: dat je in gezangen direct over de Heere Jezus en Zijn werk hoort.MePaul schreef:Veel jongeren (en volwassenen) vinden psalmen moeilijk, saai en ouderwets. Tenminste dat is wat ik hier ter plaats hoor.Johann Gottfried Walther schreef:Zoals eerder gezegd vind ik de bundel Weerklank beslist te breed. Waarom is niet gekozen voor de Hervormde Bundel van 1938?
Hier op het forum van voorstanders nooit een degelijke onderbouwing gezien, dan dat Paulus het heeft over geestelijke liederen enzo.
Sommige lijken gewoon (vooral) tegen Psalmen en willen daarom meer gezangen zingen.
Ook al staan die soms wat betreft inhoud verder van de Heilige Schrift.
Ik ben het daarmee niet eens omdat dat ook in de psalmen gebeurt, gelukkig maar. Als je daar oog voor hebt, heb ik geen behoefte aan het zingen van gezangen in de eredienst.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
https://www.rd.nl/muziek/drs-jaco-van-d ... -1.1498113Geytenbeekje schreef:En de 12 enige gezangen ?eilander schreef:Ik ben het er zeer mee oneens, maar een inhoudelijk argument wat je hoort, is: dat je in gezangen direct over de Heere Jezus en Zijn werk hoort.MePaul schreef:Veel jongeren (en volwassenen) vinden psalmen moeilijk, saai en ouderwets. Tenminste dat is wat ik hier ter plaats hoor.Johann Gottfried Walther schreef:Zoals eerder gezegd vind ik de bundel Weerklank beslist te breed. Waarom is niet gekozen voor de Hervormde Bundel van 1938?
Hier op het forum van voorstanders nooit een degelijke onderbouwing gezien, dan dat Paulus het heeft over geestelijke liederen enzo.
Sommige lijken gewoon (vooral) tegen Psalmen en willen daarom meer gezangen zingen.
Ook al staan die soms wat betreft inhoud verder van de Heilige Schrift.
Ik ben het daarmee niet eens omdat dat ook in de psalmen gebeurt, gelukkig maar. Als je daar oog voor hebt, heb ik geen behoefte aan het zingen van gezangen in de eredienst.
Lees dit nog eens, of beter: de dissertatie zelf. Dan zie je dat zelfs Calvijn al vrije liederen opnam. En dat de argumentatie voor het zingen van uitsluitend psalmen flinterdun en discutabel is.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Het antwoord op deze vraag had je ook zelf kunnen bedenken:Johann Gottfried Walther schreef:Zoals eerder gezegd vind ik de bundel Weerklank beslist te breed. Waarom is niet gekozen voor de Hervormde Bundel van 1938?
Hier op het forum van voorstanders nooit een degelijke onderbouwing gezien, dan dat Paulus het heeft over geestelijke liederen enzo.
Sommige lijken gewoon (vooral) tegen Psalmen en willen daarom meer gezangen zingen.
Ook al staan die soms wat betreft inhoud verder van de Heilige Schrift.
De bundel 1938 is erg verouderd in taalgebruik en alle liederen die na 1938 ontstaan zijn, ontbreken daarin. Dat lijkt me al voldoende reden om niet uit een archiefbundel te zingen.
Overigens betreur ik het erg dat Morning has broken (NLB 216) niet in Weerklank staat.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik ben zeker niet tegen psalmen en zing ze graag ( vooral ob), maar ik zing ook heel graag opwekking gezangen en andere liederen. Het ligt net aan de inhoud van de dienst. Het afgebakende, alleen psalmen, hoeft van mij niet.
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Juist diegene die zich calvinistisch noemen gaan er verder vandaan ik denk dat als Calvijn nu predikant zou zijn dat die voornamelijk in Bondsgemeentes doenmerel schreef:Ik ben zeker niet tegen psalmen en zing ze graag ( vooral ob), maar ik zing ook heel graag opwekking gezangen en andere liederen. Het ligt net aan de inhoud van de dienst. Het afgebakende, alleen psalmen, hoeft van mij niet.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik moet een beetje raden wat je bedoelt, want de zin rammelt nog al. Ken je Calvijn overigens überhaupt wel? Zijn Institutie gelezen?Geytenbeekje schreef:Juist diegene die zich calvinistisch noemen gaan er verder vandaan ik denk dat als Calvijn nu predikant zou zijn dat die voornamelijk in Bondsgemeentes doen
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Heb toch het idee dat Calvijn wat linkser is dan men denkt.Valcke schreef:Ik moet een beetje raden wat je bedoelt, want de zin rammelt nog al. Ken je Calvijn overigens überhaupt wel? Zijn Institutie gelezen?Geytenbeekje schreef:Juist diegene die zich calvinistisch noemen gaan er verder vandaan ik denk dat als Calvijn nu predikant zou zijn dat die voornamelijk in Bondsgemeentes doen
Ook de preken zijn van hem een stuk minder bevindelijk dan je denkt.
Ik heb wel stukken gelezen maar vind sommige stukken te dogmatisch en te theologisch
Laten we absoluut niet denken dat hij een volmaakt persoon was.
Ook hij keek met zijn bril door de tekst.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Dat zijn preken niet goed vergelijkbaar zijn met preken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte van dit moment, ben ik met je eens. Daarmee is Calvijn nog niet in te delen bij 'linkser of rekkelijker' zijn. Integendeel.Geytenbeekje schreef:Heb toch het idee dat Calvijn wat linkser is dan men denkt.Valcke schreef:Ik moet een beetje raden wat je bedoelt, want de zin rammelt nog al. Ken je Calvijn overigens überhaupt wel? Zijn Institutie gelezen?Geytenbeekje schreef:Juist diegene die zich calvinistisch noemen gaan er verder vandaan ik denk dat als Calvijn nu predikant zou zijn dat die voornamelijk in Bondsgemeentes doen
Ook de preken zijn van hem een stuk minder bevindelijk dan je denkt.
Ik heb wel stukken gelezen maar vind sommige stukken te dogmatisch en te theologisch
Laten we absoluut niet denken dat hij een volmaakt persoon was.
Ook hij keek met zijn bril door de tekst.
De Institutie is qua moeilijkheidsgraad ook niet voor iedereen geschikt om te lezen. En het vraagt zeker nogal wat om daar echt een studie van te maken en helemaal doorheen te komen.
Maar - met alle respect - de conclusies die je trekt, zijn inderdaad gebaseerd op het idee dat je van Calvijn hebt en niet op de persoon zoals hij uit zijn geschriften en de geschiedenis naar voren komt.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
ik heb wel wat boeken van Calvijn en ik denk dat je op den duur Calvijn gaat waarderen hoor @geytenbeekje. Prof. Balke schrijft over hem: "Calvijn heeft in zijn tijd van alles geprobeerd om te voorkomen dat de Reformatie uiteen zou vallen in Luthersen, gereformeerden en anglicanen. Dat bruggen bouwen, dat zijn we gewoon kwijtgeraakt.” Ken je het boek van Prof. Balke over Calvijn? Missch staat het in de bibliotheek. Als je daar stukjes uit leest, krijg je een ander beeld van hem.Valcke schreef:Dat zijn preken niet goed vergelijkbaar zijn met preken ter rechterzijde van de gereformeerde gezindte van dit moment, ben ik met je eens. Daarmee is Calvijn nog niet in te delen bij 'linkser of rekkelijker' zijn. Integendeel.Geytenbeekje schreef:Heb toch het idee dat Calvijn wat linkser is dan men denkt.Valcke schreef:Ik moet een beetje raden wat je bedoelt, want de zin rammelt nog al. Ken je Calvijn overigens überhaupt wel? Zijn Institutie gelezen?Geytenbeekje schreef:Juist diegene die zich calvinistisch noemen gaan er verder vandaan ik denk dat als Calvijn nu predikant zou zijn dat die voornamelijk in Bondsgemeentes doen
Ook de preken zijn van hem een stuk minder bevindelijk dan je denkt.
Ik heb wel stukken gelezen maar vind sommige stukken te dogmatisch en te theologisch
Laten we absoluut niet denken dat hij een volmaakt persoon was.
Ook hij keek met zijn bril door de tekst.
De Institutie is qua moeilijkheidsgraad ook niet voor iedereen geschikt om te lezen. En het vraagt zeker nogal wat om daar echt een studie van te maken en helemaal doorheen te komen.
Maar - met alle respect - de conclusies die je trekt, zijn inderdaad gebaseerd op het idee dat je van Calvijn hebt en niet op de persoon zoals hij uit zijn geschriften en de geschiedenis naar voren komt.
mail: atymolenaar@gmail.com
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Nee ik waardeer Calvijn juist. Ik vind het juist jammer dat men er steeds meer afstand van neemt ook al zegt men dat Calvijn in het hart zit. Alleen jammer dat er nog geen institutie in gewone mensentaal is. Of is die er wel ?