Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Wellicht offtopic. Maar de duivel gelooft ook in de hel, en is dus zeker orthodox op dat punt.

Wat ik daar mee wil zeggen: in theoretische zin in een hel geloven is 1 ding. Maar hoe functioneert dat? Hebben de dames werkelijk een boodschap van 2 wegen, wedergeboorte en bekering?

Overigens kunnen we daar over blijven discusseren, maar relevant word het daar niet van. De Heere roept volgens de bijbel geen vrouwen tot het ambt. Of ze nu min of meer orthodox zijn of niet (als het gaat om de vrouw in het ambt zijn ze het in ieder geval niet) doet daar niets aan af of toe.
Ik heb Mirjam Kollestaart weleens gehoord, het viel niet tegen, maar ik had er helemaal niets van verwacht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Is dit een reformatoriche preek? Wat verstaan we onder "reformatorisch" in de zin van het staan in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Herkennen we dat ook in de onderstaande preek? Is dit een prediking voor de achterban van dit forum? Of behoor ik niet langer tot de achterban? Wat verandert er?
https://www.youtube.com/watch?v=3WVnf5mfVQk

Zien we verschil met de onderstaande preek? Of zijn beide goed?
https://www.youtube.com/watch?v=41AnH-5JZ1k&t=3468s
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 nov 2020, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Is dit een reformatoriche preek? Wat verstaan we onder "reformatorisch" in de zin van het staan in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Herkennen we dat ook in de onderstaande preek? Is dit een prediking voor de achterban van dit forum? Of behoor ik niet langer tot de achterban? Wat verandert er?
https://www.youtube.com/watch?v=3WVnf5mfVQk
Het viel niet tegen omdat ik er helemaal niets vav verwachtte, ik had een psychologisch praatje verwacht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Is dit een reformatoriche preek? Wat verstaan we onder "reformatorisch" in de zin van het staan in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Herkennen we dat ook in de onderstaande preek? Is dit een prediking voor de achterban van dit forum? Of behoor ik niet langer tot de achterban? Wat verandert er?
https://www.youtube.com/watch?v=3WVnf5mfVQk
Het viel niet tegen omdat ik er helemaal niets vav verwachtte, ik had een psychologisch praatje verwacht.
Zo kwam het bij mij wel ongeveer over...
Hoor het verschil met de oude reformatorische leer in de Nederlandse Hervormde Kerk:
https://www.youtube.com/watch?v=41AnH-5JZ1k&t=3468s
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mistig »

samanthi schreef:
Mistig schreef:Toch kan ik meer namen noemen van orthodoxe vrouwelijke predikanten, die ook in de hel geloven.
Denk aan Ds. G. Stougie, Ds. Mirjam Kollenstaart, Prop. Martine Oldhoff.

Hier plaatselijk kennen we ook nog Ds. D. Hoekstra, die ook echt een orthodoxe boodschap heeft. Of ze ook in de hel geloofd, dat weet ik niet zeker.

Maar er zijn er dus zeker wel genoeg.
Ken jij ds Stougie ook? Mijn kinderen hebben les van haar gehad.
Dat kan goed ja. Ze heeft jaren les gegeven op het Wartburg College en kwam uit een echte bondsgemeente.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik dacht dat zij uit de Gereformeerde Gemeenten komt?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

Mistig schreef:
samanthi schreef:
Mistig schreef:Toch kan ik meer namen noemen van orthodoxe vrouwelijke predikanten, die ook in de hel geloven.
Denk aan Ds. G. Stougie, Ds. Mirjam Kollenstaart, Prop. Martine Oldhoff.

Hier plaatselijk kennen we ook nog Ds. D. Hoekstra, die ook echt een orthodoxe boodschap heeft. Of ze ook in de hel geloofd, dat weet ik niet zeker.

Maar er zijn er dus zeker wel genoeg.
Ken jij ds Stougie ook? Mijn kinderen hebben les van haar gehad.
Dat kan goed ja. Ze heeft jaren les gegeven op het Wartburg College en kwam uit een echte bondsgemeente.
Onze kinderen waren dol op haar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Gaan we nu verder met ds. G. Stougie, ds. Mirjam Kollenstaart, enz. En missen we niet de ontdekkende prediking van ds. Catsburg. Ik begrijp het wel hoor. Maar toch... Wat een Woord! Als dat nu toch eens wáár is?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Lilian1975 »

Mistig schreef:
samanthi schreef:
Mistig schreef:Toch kan ik meer namen noemen van orthodoxe vrouwelijke predikanten, die ook in de hel geloven.
Denk aan Ds. G. Stougie, Ds. Mirjam Kollenstaart, Prop. Martine Oldhoff.

Hier plaatselijk kennen we ook nog Ds. D. Hoekstra, die ook echt een orthodoxe boodschap heeft. Of ze ook in de hel geloofd, dat weet ik niet zeker.

Maar er zijn er dus zeker wel genoeg.
Ken jij ds Stougie ook? Mijn kinderen hebben les van haar gehad.
Dat kan goed ja. Ze heeft jaren les gegeven op het Wartburg College en kwam uit een echte bondsgemeente.
Van het Wartburg (Revius) is nog een lerares predikant geworden. Indertijd. Mvr . A. De Hoog. Gaf nederlands. Opvallend vind ik het. Ik heb geen herhinnering aan haar als een docent met een degelijk bevindelijk bijbeluitleg.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef:Van het Wartburg (Revius) is nog een lerares predikant geworden. Indertijd. Mvr . A. De Hoog. Gaf nederlands. Opvallend vind ik het. Ik heb geen herhinnering aan haar als een docent met een degelijk bevindelijk bijbeluitleg.
Deze mevrouw?
https://www.protestantsegemeentedoorn.n ... da-de-hoog

Ik ben bang dat van die degelijke bevindelijke bijbeluitleg niet veel meer over is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Nu zitten we al preken van vrouwelijke predikanten te beluisteren. Om te zien of ze de Bijbelse boodschap wel recht doen in hun preek. Daar zit naar mijn mening zoiets kroms in dat ik er niet eens aan meedoe.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Nu zitten we al preken van vrouwelijke predikanten te beluisteren. Om te zien of ze de Bijbelse boodschap wel recht doen in hun preek. Daar zit naar mijn mening zoiets kroms in dat ik er niet eens aan meedoe.
En dan mag ik me ook wel afvragen wat ik nog op dit forum te zoeken heb. Dit stuit me zo tegen de borst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Nu zitten we al preken van vrouwelijke predikanten te beluisteren. Om te zien of ze de Bijbelse boodschap wel recht doen in hun preek. Daar zit naar mijn mening zoiets kroms in dat ik er niet eens aan meedoe.
Ja precies
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef:Van het Wartburg (Revius) is nog een lerares predikant geworden. Indertijd. Mvr . A. De Hoog. Gaf nederlands. Opvallend vind ik het. Ik heb geen herhinnering aan haar als een docent met een degelijk bevindelijk bijbeluitleg.
Deze mevrouw?
https://www.protestantsegemeentedoorn.n ... da-de-hoog

Ik ben bang dat van die degelijke bevindelijke bijbeluitleg niet veel meer over is.
Ik zei ook dat ik daar geen herhinnering aan had ;)
Ze werkten in dezelfde periode daar op school als ik de goede personen voor me hebt.
Ik heb haar nooit beluistert. Had er ook geen behoefte aan. En wbt de opmerking eilander.ik vraag mij persoonlijk af of iemand de Bijbelse boodschap recht kan doen als je zo dwaalt op het punt van vrouw in ambt. En vraag mij zelf ook af wat mensen graag doet luisteren. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik in mijn jeugd opgegroeid ben thuis in een gemeente met een vrouwelijke predikant die zulke wezenlijke dingen ontkende. Dat ik een enorme weerstand voel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Nu zitten we al preken van vrouwelijke predikanten te beluisteren. Om te zien of ze de Bijbelse boodschap wel recht doen in hun preek. Daar zit naar mijn mening zoiets kroms in dat ik er niet eens aan meedoe.
Inderdaad.

Zoals ik eerder aangaf is het irrelevant hoe vrouwelijke predikanten preken. Ze zijn niet door God geroepen, en hebben zichzelf het ambt toegeeigend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gesloten