Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:
MePaul schreef:Hervormd Ouderkerk aan den IJssel gaat vanaf vandaag over op ritmisch zingen van de psalmen.
Daar is niets verkeerds of mis mee!
Ik zelf kan dit niet hoor.
Ik vind het veel te snel gaan, en weinig tijd om over de woorden na te denken.
Het lijkt me goed om dan voortaan ook niet-ritmisch te typen. :D De ene persoon denkt sneller dan de andere, dus iedereen moet op dat punt wat geven en nemen.

In een gemeente met veel mensen met een goed verstand zal men gewoonlijk een stuk sneller zingen, terwijl in een gemeente met veel mensen die niet zo snel denken, men gewoonlijk erg langzaam zingt.

Het is niet nodig om elkaar daarop te veroordelen, al krijg ik zelf erg de kriebels van langzaam zingen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:
MePaul schreef:Hervormd Ouderkerk aan den IJssel gaat vanaf vandaag over op ritmisch zingen van de psalmen.
Daar is niets verkeerds of mis mee!
Ik zelf kan dit niet hoor.
Ik vind het veel te snel gaan, en weinig tijd om over de woorden na te denken.
Het lijkt me goed om dan voortaan ook niet-ritmisch te typen. :D De ene persoon denkt sneller dan de andere, dus iedereen moet op dat punt wat geven en nemen.

In een gemeente met veel mensen met een goed verstand zal men gewoonlijk een stuk sneller zingen, terwijl in een gemeente met veel mensen die niet zo snel denken, men gewoonlijk erg langzaam zingt.

Het is niet nodig om elkaar daarop te veroordelen, al krijg ik zelf erg de kriebels van langzaam zingen.
Dus in de gereformeerde kerken / confessionele PKN gemeentes zitten alleen maar professoren als ik je begrijp :D
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Geen idee. Of misschien een dominante organist.

In de gereformeerde kerken is trouwens ook verschil in tempo. De kerkelijke cultuur heeft natuurlijk ook invloed. Maar goed, jij had het over het volgen van het tempo, en daar zei ik iets over.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:
MePaul schreef:Hervormd Ouderkerk aan den IJssel gaat vanaf vandaag over op ritmisch zingen van de psalmen.
Daar is niets verkeerds of mis mee!
Ik zelf kan dit niet hoor.
Ik vind het veel te snel gaan, en weinig tijd om over de woorden na te denken.
Het lijkt me goed om dan voortaan ook niet-ritmisch te typen. :D De ene persoon denkt sneller dan de andere, dus iedereen moet op dat punt wat geven en nemen.

In een gemeente met veel mensen met een goed verstand zal men gewoonlijk een stuk sneller zingen, terwijl in een gemeente met veel mensen die niet zo snel denken, men gewoonlijk erg langzaam zingt.

Het is niet nodig om elkaar daarop te veroordelen, al krijg ik zelf erg de kriebels van langzaam zingen.
Je kunt heel langzaam niet-ritmisch zingen en de Bijbelse Woorden aan je voorbij laten gaan.
Je kunt relatief snel op ritmische wijze de psalmen zingen en de Woorden opdrinken als Levend water.
Het gaat erom of het je hart al heeft geraakt. Volgens mij kan je bij ritmisch zingen prima je oren en ogen bij de tekst houden.
"Want deze God, is onze God"
Is hij ook jouw God?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Ja maar toen ik bij je was in de Oude Kerk, vond ik het echt wel lastig hoor.
Ik dacht niet van: Ik ga expres niet-ritmisch zingen, staat ook zo raar.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:Ja maar toen ik bij je was in de Oude Kerk, vond ik het echt wel lastig hoor.
Ik dacht niet van: Ik ga expres niet-ritmisch zingen, staat ook zo raar.
Het is zeker wel wennen, dat snap ik heel goed.
Echter denk ik niet dat ik door het ritmisch zingen minder bewust zing.
Als ik niet-ritmisch zing hier in de ggin zing ik niet bewuster dan in de hervormde gemeente...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:Ik vind ISO ritmisch zingen prima hoor, mits op een normaal tempoAfbeelding
Ik ben ook weleens te gast geweest in een gemeente waar ze ritmisch zingen maar dat was géén gehoor, dan kan je beter iso ritmisch zingenAfbeelding
Bij psalmenboek heb je m60, ik vind dat aan de snelle kant om eerlijk te zijn.
ik zing dan liever m70 of de tempo a la gg genemuiden/ hhk staphorst, maar dat heb ik al vaker aangegeven.
Laat m70 nou sneller zijn dan m60 :langue Het getal geeft namelijk het aantal noten per minuut aan.
Maar als je praat, praat je dan ook heel langzaam en zonder enig ritme? Of praat je zonder na te denken over wat je zegt?
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:Ik vind ISO ritmisch zingen prima hoor, mits op een normaal tempoAfbeelding
Ik ben ook weleens te gast geweest in een gemeente waar ze ritmisch zingen maar dat was géén gehoor, dan kan je beter iso ritmisch zingenAfbeelding
Bij psalmenboek heb je m60, ik vind dat aan de snelle kant om eerlijk te zijn.
ik zing dan liever m70 of de tempo a la gg genemuiden/ hhk staphorst, maar dat heb ik al vaker aangegeven.
Laat m70 nou sneller zijn dan m60 :langue Het getal geeft namelijk het aantal noten per minuut aan.
Maar als je praat, praat je dan ook heel langzaam en zonder enig ritme? Of praat je zonder na te denken over wat je zegt?
O dan heb ik liever m30 :haha
Ik praat best snel, maar voor zingen (en vooral psalmen/gezangen)
Zing ik het liefst gwoon langzaam
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Wellicht is dat snel praten dan een eerste aandachtspunt? En daarna pas het snel zingen van anderen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef: Bij psalmenboek heb je m60, ik vind dat aan de snelle kant om eerlijk te zijn.
ik zing dan liever m70 of de tempo a la gg genemuiden/ hhk staphorst, maar dat heb ik al vaker aangegeven.
Laat m70 nou sneller zijn dan m60 :langue Het getal geeft namelijk het aantal noten per minuut aan.
Maar als je praat, praat je dan ook heel langzaam en zonder enig ritme? Of praat je zonder na te denken over wat je zegt?
O dan heb ik liever m30 :haha
Ik praat best snel, maar voor zingen (en vooral psalmen/gezangen)
Zing ik het liefst gwoon langzaam
Dat is dus gewoon persoonlijke voorkeur, met nadenken heeft het niks te maken.
Jammer voor jou, maar toen Calvijn de psalmen liet berijmen en er melodieën bij liet maken, had hij toch echt de bedoeling dat dat ritmisch en in een flink tempo gebeurde. Men zong ook geen losse versjes, maar hele psalmen (of 'pauzen', dus aaneengesloten blokken van een flink aantal verzen, bij de heel lange psalmen).
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Hield hij dan geen rekening mee met dat mensen er ook over wilde nadenken ?
Bij ons in de kerk zullen ze niet gauw overstappen op ritmisch dus in dat geval...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Maar gedachten gaan veel sneller dan gesproken woorden, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Dodo schreef:Maar gedachten gaan veel sneller dan gesproken woorden, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Maar nu lijkt het dan net alsof je dan niet in kan komen met bezwaren omtrent niet-ritmisch zingen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

Het is een fabeltje dat je bij isoritmisch zingen beter over de woorden nadenkt dan ritmisch. Dat is meer een manier om een cultureel ingeslepen gewoonte met vrome argumenten te verdedigen. Wat wel zo is, is dat mensen die zich ergeren aan het tempo of bewust sneller of langzamer dan de gemeente zingen, minder open staan voor de woorden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Geytenbeekje schreef:
Dodo schreef:Maar gedachten gaan veel sneller dan gesproken woorden, dus dat zou eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Maar nu lijkt het dan net alsof je dan niet in kan komen met bezwaren omtrent niet-ritmisch zingen.
Nee, daar kan ik ook niet in komen. Ik weet geen redelijk bezwaar tegen ritmisch zingen.
Laatst gewijzigd door Dodo op 02 jan 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten