Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

HHKtE schreef:
eilander schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:Jongeren win je echt niet terug hoor door nieuwe soorten liederen in te voeren.
doe dan een complete andere invulling.
.... door een prediking die beslag legt .... Wet en Evangelie .... de diepte van de val en de rijkdom van het Evangelie ....

Als je mensen moet winnen door een andere "invulling" van de liturgie of wat dan ook, dan is er m.i. iets goed mis.
Eens, maar ik wil wel zeggen dat ik diep respect heb voor de predikant van deze gemeente. Ga er maar aan staan... het Woord brengen in een kerk waar (zeker de avonddienst) weinig mensen zitten.
En dat ook nog eens in een bak van een kerk waar er honderden kunnen zitten.
Bijzonder dat de OGGiN aldaar wel vele honderden kerkgangers heeft met bijna altijd leesdienst en Datheen
Dat heeft denk ik andere redenen...
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door amateur-theoloog »

Geytenbeekje schreef: Dat heeft denk ik andere redenen...
Namelijk ...?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

amateur-theoloog schreef:
Geytenbeekje schreef: Dat heeft denk ik andere redenen...
Namelijk ...?
Als er een verlating is in de OGGiN dan is het naar een ander verband.
Als er verlating is in de PKN dan is dat meestal helemaal uit de kerk
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door amateur-theoloog »

Geytenbeekje schreef:
amateur-theoloog schreef:
Geytenbeekje schreef: Dat heeft denk ik andere redenen...
Namelijk ...?
Als er een verlating is in de OGGiN dan is het naar een ander verband.
Als er verlating is in de PKN dan is dat meestal helemaal uit de kerk
Dat is waar.
Trouwens, misschien moet men in de PKN te Stavenisse (en andere dergelijke 'gevallen') aan evangelisatie doen ...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Welkom!
Is er veel jeugd in jouw gemeente ?
Ja. Een paar dingen, zonder daarmee te suggereren dat je dit allemaal zelf in de hand hebt:
Predikant die
- het Woord in alle scherpte en in alle ruimte preekt
- aansluiting zoekt met de jongeren
- zelf catechisatie geeft
- open staat voor vragen etc.
- extra (drukbezochte) avonden organiseert over bv. De viervoudige staat van Boston, speciaal voor de jeugd. Overigens niet uitsluitend jeugd en ook niet alleen maar eigen gemeente.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
amateur-theoloog schreef:
Geytenbeekje schreef:Jongeren win je echt niet terug hoor door nieuwe soorten liederen in te voeren.
doe dan een complete andere invulling.
Welke 'complete andere invulling' moet ik hieronder verstaan?
Een meer wat evangelische.
Met mer dan 1 voorganger.
Of afwisseling de ene zondag dit de ander zondag dat.
Ik heb daar geen behoefte aan maar als andere jongeren dat wel hebben....
Misschien moet de dominee een keer met ze in gesprek. Jongeren zijn toch de toekomst....
Hier in hervormd Barneveld goede herderkerk de twee ochtenddiensten. Een band, opwekking en een kindermoment...
In het begin (2013) enorme belangstelling.
Nu 2019 is het nieuwtje eraf en is er behoefte om meer ruimte te geven aan de veelkleurigheid.
De jongeren missen een drumstel, vinden de psalmen saai en de preek te lang.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door amateur-theoloog »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
amateur-theoloog schreef:
Geytenbeekje schreef:Jongeren win je echt niet terug hoor door nieuwe soorten liederen in te voeren.
doe dan een complete andere invulling.
Welke 'complete andere invulling' moet ik hieronder verstaan?
Een meer wat evangelische.
Met mer dan 1 voorganger.
Of afwisseling de ene zondag dit de ander zondag dat.
Ik heb daar geen behoefte aan maar als andere jongeren dat wel hebben....
Misschien moet de dominee een keer met ze in gesprek. Jongeren zijn toch de toekomst....
Hier in hervormd Barneveld goede herderkerk de twee ochtenddiensten. Een band, opwekking en een kindermoment...
In het begin (2013) enorme belangstelling.
Nu 2019 is het nieuwtje eraf en is er behoefte om meer ruimte te geven aan de veelkleurigheid.
De jongeren missen een drumstel, vinden de psalmen saai en de preek te lang.
Anderzijds is het ook waar: als je hierdoor (drumstel, aanpassing liturgie e.d.) de animo van jongeren voor het Evangelie hoog moet houden, dan is dat bedenkelijk. Laat ik het voorzichtig formuleren. Het is ook begrijpelijk vanzelf, maar ook bedenkelijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:Welkom!
Is er veel jeugd in jouw gemeente ?
Ja. Een paar dingen, zonder daarmee te suggereren dat je dit allemaal zelf in de hand hebt:
Predikant die
- het Woord in alle scherpte en in alle ruimte preekt
- aansluiting zoekt met de jongeren
- zelf catechisatie geeft
- open staat voor vragen etc.
- extra (drukbezochte) avonden organiseert over bv. De viervoudige staat van Boston, speciaal voor de jeugd. Overigens niet uitsluitend jeugd en ook niet alleen maar eigen gemeente.
Mooi dat de predikant dat doet.
Wij hebben in de wintermaanden om de 2 weken een Bijbellezing
Maar jongeren zie ik er niet zo snel tussen zitten.
Onze dominee zoekt ook veel aansluiting met de jeugd en gaat wel eens mee als ze een uitje hebben.
Ook bakt hij en zijn vrouw wel eens pannenkoeken voor de kinderen.
Koborg
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jun 2019, 14:53

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Koborg »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
amateur-theoloog schreef:
Geytenbeekje schreef:Jongeren win je echt niet terug hoor door nieuwe soorten liederen in te voeren.
doe dan een complete andere invulling.
Welke 'complete andere invulling' moet ik hieronder verstaan?
Een meer wat evangelische.
Met mer dan 1 voorganger.
Of afwisseling de ene zondag dit de ander zondag dat.
Ik heb daar geen behoefte aan maar als andere jongeren dat wel hebben....
Misschien moet de dominee een keer met ze in gesprek. Jongeren zijn toch de toekomst....
Hier in hervormd Barneveld goede herderkerk de twee ochtenddiensten. Een band, opwekking en een kindermoment...
In het begin (2013) enorme belangstelling.
Nu 2019 is het nieuwtje eraf en is er behoefte om meer ruimte te geven aan de veelkleurigheid.
De jongeren missen een drumstel, vinden de psalmen saai en de preek te lang.
Ik was onlangs in de middagdienst van de Goede Herderkerk. Zeer slecht bezocht helaas...
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Hiermee:
Valcke schreef:Als je mensen moet winnen door een andere "invulling" van de liturgie of wat dan ook, dan is er m.i. iets goed mis.
Ja, en daarom is discussiëren met jou heel vermoeiend...
Het was namelijk volstrekt duidelijk uit mijn post dat ik deze andere "invulling" ook niet bepleitte om mensen te behouden. Terwijl jij daar wél voor pleit.

Je zegt daarom dat je het eens bent, maar je bent het volstrekt niet eens. Nogmaals: zeer vermoeiend en ik ga ook geen verdere discussie aan.
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Je hoeft het nooit in alles met iemand eens te zijn. Het was overduidelijk wat ik schreef, je moet opmerkingen wel in hun verband lezen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:Jongeren win je echt niet terug hoor door nieuwe soorten liederen in te voeren.
doe dan een complete andere invulling.
.... door een prediking die beslag legt .... Wet en Evangelie .... de diepte van de val en de rijkdom van het Evangelie ....

Als je mensen moet winnen door een andere "invulling" van de liturgie of wat dan ook, dan is er m.i. iets goed mis.
Eens, maar ik wil wel zeggen dat ik diep respect heb voor de predikant van deze gemeente. Ga er maar aan staan... het Woord brengen in een kerk waar (zeker de avonddienst) weinig mensen zitten.
Ok. Het was niet mijn bedoeling om te reageren op een specifieke situatie, maar alleen om het pleidooi voor een "andere invulling".
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Ergens in het westen ken ik een kerkgebouw dat eerst gebruikt werd door een SoW-gemeente. Die gingen samen met de, toen nog, gereformeerden een gemeente vormen in het voormalige gereformeerde gebouw. Het hervormde gebouw wordt sindsdien door de GB gebruikt.
De verkoop van boekjes met psalmen in de oude berijming nam toen enorm toe, want in de kerk zongen ze opeens iets anders.

Het zit hem uiteindelijk niet in al die tierelantijntjes.Je kunt best een keer iets veranderen, of juist niet. En de een vind dit of dat mooi en de volgende weer iets anders. Maar mensen kijken daar wel door heen. Het is en blijft de boodschap van de Bijbel die mensen raakt of juist niets meer zegt. En die laatste groep hou je echt niet in de kerk door een bandje opwekkingsliederen te laten zingen. Hooguit vertraagt dat het proces iets.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1493
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Niet de dienst/liturgie moet veranderen maar de mens...
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:Ergens in het westen ken ik een kerkgebouw dat eerst gebruikt werd door een SoW-gemeente. Die gingen samen met de, toen nog, gereformeerden een gemeente vormen in het voormalige gereformeerde gebouw. Het hervormde gebouw wordt sindsdien door de GB gebruikt.
De verkoop van boekjes met psalmen in de oude berijming nam toen enorm toe, want in de kerk zongen ze opeens iets anders.

Het zit hem uiteindelijk niet in al die tierelantijntjes.Je kunt best een keer iets veranderen, of juist niet. En de een vind dit of dat mooi en de volgende weer iets anders. Maar mensen kijken daar wel door heen. Het is en blijft de boodschap van de Bijbel die mensen raakt of juist niets meer zegt. En die laatste groep hou je echt niet in de kerk door een bandje opwekkingsliederen te laten zingen. Hooguit vertraagt dat het proces iets.
Mooie bijdrage!
Hier in Barneveld (oude kerk) komen in de dienst van 9:30 en 19:00 vooral steeds vaker rechtse bonders. Ondanks dat er in deze diensten alleen psalmen (ob) worden gezongen is er een duidelijke stijging van het aantal bezoekers op te merken.
Gesloten