Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jongere »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:We komen op deze manier niet nader tot elkaar, @Ditbenik.
Dat klopt helemaal. Soms loopt je leven zo dat je in situaties komt waardoor je alles wat vanzelfsprekend leek opnieuw moet gaan doordenken. Dan blijft als enige norm de Schrift over en blijkt veel van wat ik ooit vanzelfsprekend vond en waarvan ik dacht het zo hoorde menselijke gebaseerd op menselijke traditie. Dat valt dan weg en daarmee val ik voor een deel buiten de reformatorische cultuur. Omdat ik die cultuur, voor zover die geen bijbelse basis heeft, steeds meer als een barrière ervaar naar buiten toe, gooi ik af en toe een steentje in de vijver.
Dat rimpelt heel even, maar levert niets op. ;)
Toch wel, zo weet ik uit ervaring. Dus ik ga er vrolijk mee verder :)
Een beetje off-topic, maar toch.
Dat je reageert in de vorm van stenen werpen, herken ik wel. Persoonlijk vind ik dat je dan echter ook de handschoen moet opnemen als er verder wordt gediscussieerd. Ik meen me meerdere recente discussies te herinneren, waarbij je wel stenen wierp, maar verdween als daar inhoudelijk op werd ingegaan.
Het is natuurlijk je eigen keuze om op die manier op het forum aanwezig te zijn. Maar ik zie het dan vooral als "stenen werpen om het stenen werpen". Het heeft met oprechte waarheidsvinding niet zoveel meer te maken... Je kunt ook in je afkeer van iets waarvan je afstand hebt genomen en wat je als bekrompen ervaart, weer nieuwe oogkleppen opzetten. Ik krijg dan zelden het gevoel dat er werkelijk sprake is van gesprek. Eerder dat je ons komt vertellen waarin wij refo's allemaal nog zitten vastgeroest.

Ik chargeer een beetje, maar je hebt niet het alleenrecht op stenen in vijvers. Ik schrijf even op hoe ik het ervaar op basis van wat recente discussies, waarin ik reageerde op een bijdrage van je maar nooit meer reactie heb gekregen. Dan geef ik eilander gelijk: zo'n steen rimpelt alleen een beetje, maar je hebt er niets aan.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Vorst »

Paul schreef:
Vorst schreef:
Paul schreef:Misschien is dit een conclusie:
- In de gereformeerde bond zijn vele predikanten die Gods Woord zuiver preken. Helaas ben je niet per se verkezerd van een 'goede' preek in de gb. Daarmee bedoel ik dat er predikanten die je amper over schuld hoort, maar alleen over de verlossing. Zonder dat ze wijzen op de bekering.
- Wat mij opvalt! De gb in Amsterdam, Utrecht en Groningen zingen al redelijk lang uit het lvdk. Zij accepteren allemaal de vrouw in het ambt...
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat altijd zo gaat, maar ik vind dat dat wel iets zegt. De gereformeerde kerken vrijgemaakt zongen tientallen jaren terug alleen psalmen uit de berijming van 1773. Nu is dat niet meer zo...ook zij accepteren de vrouw in het ambt. Heeft het dan toch een verband?
Nu is natuurlijk niet alles GB wat GB genoemd wordt. De Jacobikerk in Utrecht is niet echt een GB-gemeente te noemen. Dat was het vroeger. Of had je een andere gemeente in gedachten?
Klopt, van oudsher wel, maar nu inderdaad niet meer al gaan er meestal wel gb predikanten voor.
Nou dat valt wel mee hoor. Echte gb-predikanten houden niet van vrouwen in het ambt. De Jacobi is meer een confessionele gemeente dan een bondgemeente.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Luther »

Ditbenik schreef:1. Het gaat me in eerste instantie om de vraag waarom we alleen Psalmen, dus Oudtestamentische gedeelten mogen zingen. Los van de vraag of er Nieuwtestamentische gedeelten berijmd zijn (en ja, die er zijn) hebben we genoeg mensen die in staat zijn om tekst te berijmen en muziek daar voor te schrijven.
2. Maar nergens wordt Jezus genoemd als de gekruisigde en opgestane Heer, terwijl dat de kern is van het NT.
3. Ik schreef niet 'niet' maar 'vrijwel nooit'.
Ad 1: Het liedboek dat in de Bijbel staat en door de Heilige Geest Zelf is geïnspireerd, is het Psalmenboek. Als de Heere Jezus Zelf zegt dat ze van Hem getuigen, dan hebben wij dat niet te ontkennen, maar misschien hebben we dan nog niet lang genoeg op de tekst geklopt?
Ad 2: Afgezien van het feit dat ik allergisch ben voor de benaming 'Heer' voor de Heere Jezus, heb je dan wel een heel beperkte blik op het OT, en op de Psalmen. Juist Christus als Profeet, Priester en Koning is met NT-licht bezien op elke bladzijde van het psalmboek aanwezig. We kunnen het hebben over een berijming, maar niet over de feitelijkheid van de christologie in de Psalmen.
Ad 3: Vrijwel nooit, dat lijkt me tamelijk bizar; het ging om nogal bekende Psalmen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Jongere schreef:Een beetje off-topic, maar toch.
Dat je reageert in de vorm van stenen werpen, herken ik wel. Persoonlijk vind ik dat je dan echter ook de handschoen moet opnemen als er verder wordt gediscussieerd. Ik meen me meerdere recente discussies te herinneren, waarbij je wel stenen wierp, maar verdween als daar inhoudelijk op werd ingegaan.
Het is natuurlijk je eigen keuze om op die manier op het forum aanwezig te zijn. Maar ik zie het dan vooral als "stenen werpen om het stenen werpen". Het heeft met oprechte waarheidsvinding niet zoveel meer te maken... Je kunt ook in je afkeer van iets waarvan je afstand hebt genomen en wat je als bekrompen ervaart, weer nieuwe oogkleppen opzetten. Ik krijg dan zelden het gevoel dat er werkelijk sprake is van gesprek. Eerder dat je ons komt vertellen waarin wij refo's allemaal nog zitten vastgeroest.

Ik chargeer een beetje, maar je hebt niet het alleenrecht op stenen in vijvers. Ik schrijf even op hoe ik het ervaar op basis van wat recente discussies, waarin ik reageerde op een bijdrage van je maar nooit meer reactie heb gekregen. Dan geef ik eilander gelijk: zo'n steen rimpelt alleen een beetje, maar je hebt er niets aan.
Je chargeert niet, je komt met valse beschuldigingen. Dat heet op de persoon spelen. Op zich verbaast me dat niet, dat hoort blijkbaar bij de kenmerken. Dat ik afkeer heb van iets waarvan ik afstand heb genomen en ik als bekrompen ervaar is gewoon een grove leugen. Nergens heb ik dat gezegd en ik distantieer me hier dan ook heel ver van. De Schrift als enige norm nemen in plaats van de traditie of de cultuur is heel iets anders dan anderen bekrompen noemen. Dat de Schrift als enige norm nemen zo'n felle vijandschap oplevert had ik hier niet verwacht.

Wat discussies betreft heeft het geen zin om eindeloos door te zeuren. Zie hierboven de discussie met Eilander. Verder ben ik regelmatig een paar dagen op reis, waarbij mijn programma zo vol zit dat ik aan het forum helemaal niet toe kom omdat er dingen zijn die belangrijker zijn. Na 5 pagina's nog eens terugkomen op een posting is ook niet zinvol.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
Ditbenik schreef:1. Het gaat me in eerste instantie om de vraag waarom we alleen Psalmen, dus Oudtestamentische gedeelten mogen zingen. Los van de vraag of er Nieuwtestamentische gedeelten berijmd zijn (en ja, die er zijn) hebben we genoeg mensen die in staat zijn om tekst te berijmen en muziek daar voor te schrijven.
2. Maar nergens wordt Jezus genoemd als de gekruisigde en opgestane Heer, terwijl dat de kern is van het NT.
3. Ik schreef niet 'niet' maar 'vrijwel nooit'.
Ad 1: Het liedboek dat in de Bijbel staat en door de Heilige Geest Zelf is geïnspireerd, is het Psalmenboek. Als de Heere Jezus Zelf zegt dat ze van Hem getuigen, dan hebben wij dat niet te ontkennen, maar misschien hebben we dan nog niet lang genoeg op de tekst geklopt?
Ad 2: Afgezien van het feit dat ik allergisch ben voor de benaming 'Heer' voor de Heere Jezus, heb je dan wel een heel beperkte blik op het OT, en op de Psalmen. Juist Christus als Profeet, Priester en Koning is met NT-licht bezien op elke bladzijde van het psalmboek aanwezig. We kunnen het hebben over een berijming, maar niet over de feitelijkheid van de christologie in de Psalmen.
Ad 3: Vrijwel nooit, dat lijkt me tamelijk bizar; het ging om nogal bekende Psalmen.
Ad 1. Je kunt 1773 niet bepaald door de Heilige Geest geinspireerd noemen. Vaak wijkt de berijming af van de Bijbeltekst en inhoudelijk slaat de berijming op verschillende plaatsen de plank mis. Verder ontken ik helemaal niet dat de Schriften van Jezus getuigen. Iemand dingen in de mond leggen waarvan je weet dat hij het tegenovergestelde leert, is een vuile manier van discussiëren en dienen we achterwege te laten. Wat ik zei is dat de Psalmen niet zingen over de gekruisigde en opgestane Heer.
Los van dat alles vind ik het heerlijk om Psalmen te zingen. Mensen die mij kennen weten dat. Wat mij stoort is de opvatting dat je delen uit het NT niet zou mogen berijmen en zingen in de eredienst.
Ad 2. Lijkt me heel vervelend voor je om allergisch te zijn voor een bijbelse titel. Maar van mij mag je er gerust de naamvals e achter zetten als dat allergische reacties voorkomt.
Ad 3. Ga de lijstjes er maar op nakijken. Dan zul je het zien.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Laten we maar terugkeren naar het onderwerp waar het hier om gaat.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Wat is er activistisch aan het spreken op avonden als 'Jij Daar' of anderen organisaties?
Als je daar niet spreekt dan ben je een goede dominee? Of je nu Hervormd bent uit de PKN of HHK of uit een heel ander kerkverband.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jongere »

Ditbenik schreef:Je chargeert niet, je komt met valse beschuldigingen. Dat heet op de persoon spelen. Op zich verbaast me dat niet, dat hoort blijkbaar bij de kenmerken. Dat ik afkeer heb van iets waarvan ik afstand heb genomen en ik als bekrompen ervaar is gewoon een grove leugen. Nergens heb ik dat gezegd en ik distantieer me hier dan ook heel ver van. De Schrift als enige norm nemen in plaats van de traditie of de cultuur is heel iets anders dan anderen bekrompen noemen. Dat de Schrift als enige norm nemen zo'n felle vijandschap oplevert had ik hier niet verwacht.

Wat discussies betreft heeft het geen zin om eindeloos door te zeuren. Zie hierboven de discussie met Eilander. Verder ben ik regelmatig een paar dagen op reis, waarbij mijn programma zo vol zit dat ik aan het forum helemaal niet toe kom omdat er dingen zijn die belangrijker zijn. Na 5 pagina's nog eens terugkomen op een posting is ook niet zinvol.
Allereerst mijn excuses voor de grote woorden die ik heb gebruikt in mijn post, die inderdaad meer gebaseerd zijn op een gevoel dat ik bij je postings heb, dan op wat je letterlijk schrijf. Ik moet dat niet invullen voor je. Wat je precies bedoelt met "dat hoort blijkbaar bij de kenmerken" begrijp ik niet.

Toch wil ik nog wel iets verduidelijken waarom ik mijn post schreef. Ik was me bij het schrijven van mijn post wel bewust van het persoonlijke karakter daarvan, en doe zoiets niet graag of lichtvaardig. De reden waarom ik hier toch nog op reageer, is omdat in deze discussie denk ik dingen gebeuren die "forumbreed" heel regelmatig gebeuren, ook bij anderen.

Misschien mag ik twee dingen noemen die bij mij de indruk wekken die ik in mijn post probeerde weer te geven:

(1) het kan denk ik geen kwaad om in je eigen postings nog eens na te gaan wat je impliciet invult voor anderen en welk oordeel daarin besloten ligt. Juist daarin ligt vaak een heel stevige beschuldiging besloten. Dat geeft mij de indruk van afstand nemen/bekrompen. Een voorbeeld? Kijk naar je bovenstaande reactie. Jij bent degene die "de Schrift als enige norm neemt" en degenen met wie je in gesprek bent, nemen "de traditie of cultuur als norm" en hebben "felle vijandschap" tegen de Schrift als enige norm nemen. Is dat nu werkelijk serieus omgaan met je gesprekspartners? Als iemand impliciet beweert dat ik de traditie of cultuur als norm neem, en vijandschap heb tegen degenen die de Schrift als norm hanteren - dan voelt dat voor mij hetzelfde als wanneer iemand mij bekrompen noemt. In je eerdere discussie met eilander over de gezangen doe je precies hetzelfde, als je schrijft "dan blijft de Schrift als enige norm over". Eilander is daarmee per definitie iemand die zijn mening blijkbaar op iets anders baseert dan op de Schrift. Misschien ben je je hier niet van bewust, maar dit oordeel komt herhaaldelijk terug en impliceert voor mij wel degelijk iets als een verwijt van bekrompenheid/traditionalisme.

(2) een tweede reden is toch het terugtrekken uit discussies. Uiteraard staat het je volkomen vrij om deel te nemen aan het forum zoals je dat zelf wilt en in je tijd past. Op het moment dat het forum wél belangrijker zou zijn dan de dingen die je noemt, kun je beter stoppen. :) Anderzijds: er worden op het forum geregeld vrij wezenlijke en inhoudelijke discussies gevoerd. Die gaan heel vaak juist over de vraag wat de Schrift ergens over zegt, en hoeveel van wat wij vinden 'traditie' is. Jouw bijdrage beperkt zich dan vaak tot de genoemde steen in de vijver. Als ik daar vervolgens inhoudelijk op probeer te reageren, op basis van de 'Schrift als norm', krijg ik vervolgens geen antwoord meer. Daarmee is je enige bijdrage in de discussie er vaak één die ons meedeelt dat wij teveel aan de traditie vast zitten en dat de Schrift dit anders ziet, maar volgt er geen werkelijk gesprek. En nogmaals: voel je vrij zo te discussiëren als je wilt. Maar besef wel dat de wijze van discussiëren ook iets doet met de manier waarop anderen vervolgens je postings lezen en ervaren. Die ervaring heb ik geprobeerd te omschrijven.

Ten slotte heb ik even wat teruggelezen, of ik nu spijkers op laag water zit te zoeken. Anders lijkt dit op een persoonlijke vete, en daar kunnen we beter gisteren dan vandaag mee ophouden. Echter, in de volgende inhoudelijke discussies heb ik je een vraag gesteld of inhoudelijk gereageerd op jouw bijdrage (met vaak een heel stevige stelling daarin. Geregeld heb ik daarbij, juist vanwege je grote claim, uitgebreid de tijd genomen om te reageren, maar nooit meer een reactie gekregen. Dat is niet erg, maar daar komt wel mijn gevoelen uit voort dat ik hier weergaf.
Ik wil het daar verder bij laten, of via PB over doorspreken. Maar omdat dit heel regelmatig de forumdiscussies (zoals in de bovenstaande links) stevig beïnvloedt, wil ik het toch ook openbaar even noemen.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Reforok »

Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Jou redenering volgend zijn de overige predikanten dus slecht.

Ben benieuwd of jezelf meelevend hervormd bent of dit van horen zeggen hebt.
Uberhaupt verbaas ik me hier over het oordelen over verbanden en organisaties waaraan men niet zelf is verbonden!
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mannetje »

Reforok schreef:
Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Jou redenering volgend zijn de overige predikanten dus slecht.

Ben benieuwd of jezelf meelevend hervormd bent of dit van horen zeggen hebt.
Uberhaupt verbaas ik me hier over het oordelen over verbanden en organisaties waaraan men niet zelf is verbonden!
Hoewel ik het ook gevaarlijk vind om namen te noemen, geloof ik toch dat je Jantjes posting niet goed lees. Hij zegt "onder anderen bijvoorbeeld". Dat is dubbelop voor "er zijn er meerdere, maar ik noem ze niet allemaal".
-
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door elbert »

eilander schreef:1. Naast de lofzangen die wel gezongen worden, ken ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT. Welke bedoel je?
Deze is natuurlijk heel bekend (n.a.v. Ef. 5:14):

Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doon,
en Christus zal over u lichten!
Zo wekt u, zo trekt u als broeder Gods Zoon,
eer Hij u als rechter komt richten.
Ontwaak en sta op, het gevaar is zo groot!
Wie kiest, o verdwaasde, voor 't leven de dood?

Bron: http://www.online-bijbel.nl/gezang/165/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

'Naar aanleiding van...' dat zal wel waar zijn. Het is niet veel meer dan dat.
O wee, als de berijming van 1773 er een zinnetje bij plakt!
Ik kan dit dus moeilijk een berijmd gedeelte NT noemen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:1. Naast de lofzangen die wel gezongen worden, ken ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT. Welke bedoel je?
Ken je niet het bundeltje Schriftberijmingen (CGK, 1973)?
Daaruit zijn er wel 19 in Weerklank overgenomen: WK 19, 21, 23, 26, 28, 32, 37, 51, 75, 76, 79, 83, 86, 88, 89, 93, 95, 97 en 99.
En uit dat rijtje zijn alle liederen vanaf 51 op rijm gezette delen uit het NT, 12 stuks dus.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:1. Naast de lofzangen die wel gezongen worden, ken ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT. Welke bedoel je?
Ken je niet het bundeltje Schriftberijmingen (CGK, 1973)?
Daaruit zijn er wel 19 in Weerklank overgenomen: WK 19, 21, 23, 26, 28, 32, 37, 51, 75, 76, 79, 83, 86, 88, 89, 93, 95, 97 en 99.
En uit dat rijtje zijn alle liederen vanaf 51 op rijm gezette delen uit het NT, 12 stuks dus.
Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. OT
Zoek eerst het koninkrijk van God NT
Want een Kind is ons geboren...OT
Als je bidt NT
Onze Vader NT
God is geen Man Dat Hij liegen kan OT
En toch heeft God deze wereld zo lief NT
Alzo lief had God de wereld NT
O alle dorstige komt tot de wateren OT
Ere zij God NT
Psalm 84 Hoe lieflijk zijn Uw woningen...
Ik ken er nog veel meer, was eraltijd een voorstander van om deze met kinderen te zingen, de Bijbeltekst raakte ze niet meer kwijt en met uit het hoofd leren en opzeggen meestal wel omdat het niet steeds herhaald wordt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Reforok schreef:
Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Jou redenering volgend zijn de overige predikanten dus slecht.

Ben benieuwd of jezelf meelevend hervormd bent of dit van horen zeggen hebt.
Uberhaupt verbaas ik me hier over het oordelen over verbanden en organisaties waaraan men niet zelf is verbonden!
Hoewel ik het ook gevaarlijk vind om namen te noemen, geloof ik toch dat je Jantjes posting niet goed lees. Hij zegt "onder anderen bijvoorbeeld". Dat is dubbelop voor "er zijn er meerdere, maar ik noem ze niet allemaal".
Mannetje heeft helemaal gelijk. Daarom heb ik juist expres die zinsnede gebruikt. En terwijl ik dat typte, wist ik dat er zouden zijn die deze reactie zo zouden lezen en een verkeerd interpretatie zouden geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten