Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Dodo schreef:Ik wantrouw het een beetje dat je zo precies op de hoogte zou zijn van de ontwikkelingen in allerlei gemeenten. Ik denk dat je veel vanuit je eigen ideeën invult. @Paul
Dus verklaar u nader! Weleens van beleidsplannen gehoord, YouTube (hervormd Krimpen aan den IJssel), websites, vakantie in Nederland (diensten bezoeken), familie, kenissen en meer! Ik vind uw reactie vreemd, want als je je erin verdiept is het helemaal niet raar om er iets van te weten.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Nog meer mensen ervaringen met de gereformeerde bond binnen de protestantse kerk in Nederland? Gaat ds L.M. Jongejan (eerst hhk Barneveld nu aangesloten bij de gereformeerde bond) bij iemand al voor?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door JCRyle »

Paul schreef:Nog meer mensen ervaringen met de gereformeerde bond binnen de protestantse kerk in Nederland? Gaat ds L.M. Jongejan (eerst hhk Barneveld nu aangesloten bij de gereformeerde bond) bij iemand al voor?
Zie kerktijden.nl!
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Vorst schreef:E.e.a. neemt inderdaad nogal extreme vormen aan in dit draadje.
Ben blij dat ik vandaag niet in de buurt van een pc was.
Het is aangepast. Zorgen zijn er om te delen, wilt u iets positiefs mededelen over uw gemeente? Uw reactie is welkom! Een fout maken is (on)wenselijk/menselijk het is niet mijn bedoeling om iemand die door God gezonden is negatief neer te zetten. Overigens heb ik dit topic niet per se voor eventuele zorgen aangemaakt, maar ook zeker voor uw positieve en/of gezegende ervaringen! Een preek die u in hart raakte of een psalm/lied die emoties los maakte.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door JCRyle »

Paul schreef: Het is aangepast. Zorgen zijn er om te delen, wilt u iets positiefs mededelen over uw gemeente? Uw reactie is welkom! Een fout maken is (on)wenselijk/menselijk het is niet mijn bedoeling om iemand die door God gezonden is negatief neer te zetten. Overigens heb ik dit topic niet per se voor eventuele zorgen aangemaakt, maar ook zeker voor uw positieve en/of gezegende ervaringen! Een preek die u in hart raakte of een psalm/lied die emoties los maakte.
Een vreemde zin:
Een fout maken is (on)wenselijk/menselijk het is niet mijn bedoeling om iemand die door God gezonden is negatief neer te zetten.

Sinds wanneer is een fout maken 'wenselijk'? Er kan een interessante gedachtegang achter schuil gaan, dus ik ben benieuwd :)
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

JCRyle schreef:
Paul schreef: Het is aangepast. Zorgen zijn er om te delen, wilt u iets positiefs mededelen over uw gemeente? Uw reactie is welkom! Een fout maken is (on)wenselijk/menselijk het is niet mijn bedoeling om iemand die door God gezonden is negatief neer te zetten. Overigens heb ik dit topic niet per se voor eventuele zorgen aangemaakt, maar ook zeker voor uw positieve en/of gezegende ervaringen! Een preek die u in hart raakte of een psalm/lied die emoties los maakte.
Een vreemde zin:
Een fout maken is (on)wenselijk/menselijk het is niet mijn bedoeling om iemand die door God gezonden is negatief neer te zetten.

Sinds wanneer is een fout maken 'wenselijk'? Er kan een interessante gedachtegang achter schuil gaan, dus ik ben benieuwd :)
Van fouten kan je leren...dus is het soms wenselijk :)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door JCRyle »

Paul schreef:
JCRyle schreef:
Paul schreef: Het is aangepast. Zorgen zijn er om te delen, wilt u iets positiefs mededelen over uw gemeente? Uw reactie is welkom! Een fout maken is (on)wenselijk/menselijk het is niet mijn bedoeling om iemand die door God gezonden is negatief neer te zetten. Overigens heb ik dit topic niet per se voor eventuele zorgen aangemaakt, maar ook zeker voor uw positieve en/of gezegende ervaringen! Een preek die u in hart raakte of een psalm/lied die emoties los maakte.
Een vreemde zin:
Een fout maken is (on)wenselijk/menselijk het is niet mijn bedoeling om iemand die door God gezonden is negatief neer te zetten.

Sinds wanneer is een fout maken 'wenselijk'? Er kan een interessante gedachtegang achter schuil gaan, dus ik ben benieuwd :)
Van fouten kan je leren...dus is het soms wenselijk :)
:D .. je had er meer uit kunnen halen, maar vooruit :super
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Luther schreef:
aggieoudje schreef:Ik herken onze gemeente gelukkig nog niet in de hier geschetste beelden van gb gemeentes.
Maar ik zeg niet dat er niet in onze kerkenraad over vernieuwingen wordt gesproken, jammer genoeg wel.(oa weerklank invoeren)
En ik vrees en vele met mij dat er met de komst van Ds Verhoeven best dingen gaan veranderen. Daarom is de hoop dat Ds Mulder mag komen onder deze groep ook zo groot omdat we hopen dat hij wat tegenwicht zal kunnen bieden.
Maar we moeten het daarin niet bij dominees zoeken maar bij Hem die weet wat het beste is voor onze gemeente! Hij laat niet los. Veel gebed tot Hem is nodig!
Ik zou willen dat men in elke CGK-gemeenten waar gezangen worden gezongen, zich zou gaan beperken tot de bundel Weerklank. Dat zou een forse verbetering zijn. (En zo zie je maar, dat het afhangt waarmee je e.e.a. vergelijkt.)
Tegelijk ben ik er zeer voor om tijdens erediensten alleen te zingen uit het liedboek dat de Heere ons zelf in het psalmboek gegeven heeft.
En zij die denken dat het daarin niet over de Heere Jezus gaat, die moeten het psalmboek nog maar eens lezen.
Mag je daar dan wel een nieuwe berijming en/of melodie op maken? En wil je me dan eens vertellen waar de Heere Jezus wordt genoemd?
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Ditbenik schreef:
Luther schreef:
aggieoudje schreef:Ik herken onze gemeente gelukkig nog niet in de hier geschetste beelden van gb gemeentes.
Maar ik zeg niet dat er niet in onze kerkenraad over vernieuwingen wordt gesproken, jammer genoeg wel.(oa weerklank invoeren)
En ik vrees en vele met mij dat er met de komst van Ds Verhoeven best dingen gaan veranderen. Daarom is de hoop dat Ds Mulder mag komen onder deze groep ook zo groot omdat we hopen dat hij wat tegenwicht zal kunnen bieden.
Maar we moeten het daarin niet bij dominees zoeken maar bij Hem die weet wat het beste is voor onze gemeente! Hij laat niet los. Veel gebed tot Hem is nodig!
Ik zou willen dat men in elke CGK-gemeenten waar gezangen worden gezongen, zich zou gaan beperken tot de bundel Weerklank. Dat zou een forse verbetering zijn. (En zo zie je maar, dat het afhangt waarmee je e.e.a. vergelijkt.)
Tegelijk ben ik er zeer voor om tijdens erediensten alleen te zingen uit het liedboek dat de Heere ons zelf in het psalmboek gegeven heeft.
En zij die denken dat het daarin niet over de Heere Jezus gaat, die moeten het psalmboek nog maar eens lezen.
Mag je daar dan wel een nieuwe berijming en/of melodie op maken? En wil je me dan eens vertellen waar de Heere Jezus wordt genoemd?
Natuurlijk, 1773 is niet heilig of iets dergelijks. Het beste lijkt mij om de grondtekst te zingen, dit is echter niet haalbaar omdat bijna niemand Hebreeuws kan, dus een vertaling zingen, ook dat is niet haalbaar omdat een letterlijke vertaling moeilijk te zingen is, dus zingen we een dichtvorm van een vertaling. En het lijkt mij het beste dat dit een weergave moet zijn die zo letterlijk mogelijk is. En iedereen kan zien dat 1773 niet zo letterlijk is, een nieuwe berijming is dus alleen maar positief, mits deze zo letterlijk mogelijk is.
En helaas zijn de meningen daar sterk over verdeeld, en met ds Pieters denk ik dat er wat onzuivere emoties meedoen om tegen een nieuwe berijming te zijn:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/178 ... -van-1773/

Nieuwe melodieën ben ik geen voorstander van, omdat de huidige melodieën muzikaal gezien zeer sterk zijn, psalm 146 vind ik bijvoorbeeld veel mooier in de originele melodie dan in de Johannes de Heer versie. En om deze rotonde compleet te maken, natuurlijk dienen de melodieën calvinistisch gezongen te worden, dat houdt in: Ritmisch.

Overigens vind ik 1773 over het algemeen prima te zingen, en vaak mooie dichtvormen hebben, het is echter geen heilige vertaling, een herziening van 1773 ben ik positief over, maar die zijn er al genoeg, vaak hele mooie overigens, maar ik denk niet dat het erin zit om deze in te gaan voeren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:En wil je me dan eens vertellen waar de Heere Jezus wordt genoemd?
De Heere Jezus is te vinden op elke bladzijde van de Bijbel, maar je zou ook aan de makkelijkere gedeelten kunnen denken:
- Psalm 2 (zie bv. vers 7 Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd, vers 12: Kust den Zoon)
- Psalm 16 (Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, profetie van de opstanding)
- Psalm 22 (profetie van het lijden)
- Psalm 24 (profetie over de hemelvaart)
Enzovoorts.
Denk verder ook aan de aanduidingen als "God is mijn heil, mijn Redder" etc. waar in het Hebreeuws de naam Jozua staat en waar ook de naam Jezus van wordt afgeleid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Ik heb een aantal berichten hier weggeknipt. Let op toon en inhoud van uw berichten a.u.b.!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:En wil je me dan eens vertellen waar de Heere Jezus wordt genoemd?
De Heere Jezus is te vinden op elke bladzijde van de Bijbel, maar je zou ook aan de makkelijkere gedeelten kunnen denken:
- Psalm 2 (zie bv. vers 7 Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd, vers 12: Kust den Zoon)
- Psalm 16 (Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, profetie van de opstanding)
- Psalm 22 (profetie van het lijden)
- Psalm 24 (profetie over de hemelvaart)
Enzovoorts.
Denk verder ook aan de aanduidingen als "God is mijn heil, mijn Redder" etc. waar in het Hebreeuws de naam Jozua staat en waar ook de naam Jezus van wordt afgeleid.
Ja, natuurlijk ken ik al die plaatsen wel maar nergens in de Psalmen wordt Jezus bezongen in Zijn volbrachte werk. Dat gebeurt in het NT wel. En voor mij blijft het vreemd dat je in de kerk wel op rijm gezette tekstgedeelten uit het OT mag zingen, maar geen op rijm gezette tekstgedeelten uit het NT. In een preek uit het OT wordt altijd gewezen op Christus, maar in de Psalmen gebeurt dat niet omdat Christus nog niet gekomen is. Van de 150 noem je er nu 4 waarin in bedekte termen wordt heen gewezen naar de Messias die komen zal. In de overige 146 wordt dat al veel lastiger, zo niet onmogelijk. Als ik in kerk kom waar ze Psalmen zingen, staat 22 nog wel eens op het lijstje. De andere drie vrijwel nooit.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Is spreken activistisch dan?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Dan moet je echt overwegen om een hhg op te zoeken, daar gebeuren de genoemde zaken natuurlijk niet!? ;-)

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Orchidee op 19 feb 2018, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten