Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Delftenaar schreef:Al die door jou genoemde dingen herken ik niet in de Bondsgemeente hier ter plaatse. En in gemeenten elders ook niet.
Hier hetzelfde. Het zal wel een geval zijn van hearsay.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Delftenaar schreef:Al die door jou genoemde dingen herken ik niet in de Bondsgemeente hier ter plaatse. En in gemeenten elders ook niet.
Oke hier wel! Scherpenzeel, Barneveld (goede herderkerk), ermelo (behalve de nieuwe kerk) en Harderwijk (de regenboog).
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

emigrant schreef:de ene bondsgemeente of dominee is de andere niet maar van die waarheid (@Dia: wat dat ook ooit was) wijkt men steeds verder af. In vormen, gewoonten, liturgie enz dat heeft men al vaker op dit forum ter sprake gebracht. Het gaat soms de evangelische kant op, men is lui in het handhaven en onderwijzen in die waarheid. Een bijbel opnieuw vertalen, hertaalde psalmen en formulieren lijken mij niet de oplossing om in de waarheid te onderwijzen.
Ik ben slechts HHK maar ik kan met de best wil van de wereld niet in zien waarom een herziening van een Bijbelvertaling (alleen al de valse suggestie van opnieuw vertalen....), opnieuw berijmen van de psalmen (wat nog niet gebeurd is.....) en hertaling van de formulieren met 'lui in het handhaven en onderwijzen in de waarheid' is. Volgens mij blijkt hieruit het tegendeel. Kosten nog moeite worden gespaard om de waarheid verstaanbaar te houden.
Volgens mij zien we hier weer wat het betekent dat men 'kittelachtig van gehoor' gaat worden. Als iets anders is dan wij gewend zijn, is het tegen de waarheid. Dat is natuurlijk volslagen onzin. Je moet de zaken bijbels beoordelen en niet op de klank af of van horen zeggen.
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Ik herken onze gemeente gelukkig nog niet in de hier geschetste beelden van gb gemeentes.
Maar ik zeg niet dat er niet in onze kerkenraad over vernieuwingen wordt gesproken, jammer genoeg wel.(oa weerklank invoeren)
En ik vrees en vele met mij dat er met de komst van Ds Verhoeven best dingen gaan veranderen. Daarom is de hoop dat Ds Mulder mag komen onder deze groep ook zo groot omdat we hopen dat hij wat tegenwicht zal kunnen bieden.
Maar we moeten het daarin niet bij dominees zoeken maar bij Hem die weet wat het beste is voor onze gemeente! Hij laat niet los. Veel gebed tot Hem is nodig!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

aggieoudje schreef:Ik herken onze gemeente gelukkig nog niet in de hier geschetste beelden van gb gemeentes.
Maar ik zeg niet dat er niet in onze kerkenraad over vernieuwingen wordt gesproken, jammer genoeg wel.(oa weerklank invoeren)
En ik vrees en vele met mij dat er met de komst van Ds Verhoeven best dingen gaan veranderen. Daarom is de hoop dat Ds Mulder mag komen onder deze groep ook zo groot omdat we hopen dat hij wat tegenwicht zal kunnen bieden.
Maar we moeten het daarin niet bij dominees zoeken maar bij Hem die weet wat het beste is voor onze gemeente! Hij laat niet los. Veel gebed tot Hem is nodig!
Je moet iedere vernieuwing op zijn merites beoordelen. Vernieuwing is niet per definitie slecht. Vaak is het meer weerstand tegen het proces van verandering, dan dat er veel inhoudelijke bezwaren tegen de verandering zijn. Mensen zijn nu eenmaal vaak geneigd om alles bij het oude te laten, omdat dat bekend is en dus vertrouwd.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door emigrant »

het gaat altijd zo, dat iets wat bij de GB gebruik wordt:

- 5 jaar later dat ook bij de CGK is
- weer 5 jaar later ook bij de GG
enz.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Moderamen »

Zoals wat dan?
Welke zaken werden 10 jaar geleden in de GB gebruikt en nu in in de CGK en GG? Nu verwacht ik wel een lijst met een flink aantal voorbeelden, niet enkele. Als je iets stelt moet je het bewijzen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Luther »

aggieoudje schreef:Ik herken onze gemeente gelukkig nog niet in de hier geschetste beelden van gb gemeentes.
Maar ik zeg niet dat er niet in onze kerkenraad over vernieuwingen wordt gesproken, jammer genoeg wel.(oa weerklank invoeren)
En ik vrees en vele met mij dat er met de komst van Ds Verhoeven best dingen gaan veranderen. Daarom is de hoop dat Ds Mulder mag komen onder deze groep ook zo groot omdat we hopen dat hij wat tegenwicht zal kunnen bieden.
Maar we moeten het daarin niet bij dominees zoeken maar bij Hem die weet wat het beste is voor onze gemeente! Hij laat niet los. Veel gebed tot Hem is nodig!
Ik zou willen dat men in elke CGK-gemeenten waar gezangen worden gezongen, zich zou gaan beperken tot de bundel Weerklank. Dat zou een forse verbetering zijn. (En zo zie je maar, dat het afhangt waarmee je e.e.a. vergelijkt.)
Tegelijk ben ik er zeer voor om tijdens erediensten alleen te zingen uit het liedboek dat de Heere ons zelf in het psalmboek gegeven heeft.
En zij die denken dat het daarin niet over de Heere Jezus gaat, die moeten het psalmboek nog maar eens lezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door emigrant »

Moderamen schreef:Zoals wat dan?
Welke zaken werden 10 jaar geleden in de GB gebruikt en nu in in de CGK en GG? Nu verwacht ik wel een lijst met een flink aantal voorbeelden, niet enkele. Als je iets stelt moet je het bewijzen.
ik dacht meer aan het gaan gebruiken van TV, internet, korte haardracht bij vrouwen, dat soort dingen begint altijd in de uiterste linkerflank en sijpelt dan langzaam door naar rechts. De levensstijl en maatschappelijke opvattingen en de scherpte daarin. Als ik mijn oude buren van vroeger vergelijk met hoe ze twintig jaar geleden in het leven stonden met nu, is er heel veel veranderd.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Moderamen »

Het ging hier tot nu toe over de liturgie en de inhoud van GB erediensten zelf, het lijkt me handig om het daar eerst over te hebben. Over tv en internet is een ander topic met een prachtige vragenlijst.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door emigrant »

Moderamen schreef:Het ging hier tot nu toe over de liturgie en de inhoud van GB erediensten zelf, het lijkt me handig om het daar eerst over te hebben. Over tv en internet is een ander topic met een prachtige vragenlijst.
wat dat betreft zal de GG over een jaar of tien ook ritmisch zingen en een gezangbundel gebruiken.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Wandelende »

emigrant schreef:
Moderamen schreef:Het ging hier tot nu toe over de liturgie en de inhoud van GB erediensten zelf, het lijkt me handig om het daar eerst over te hebben. Over tv en internet is een ander topic met een prachtige vragenlijst.
wat dat betreft zal de GG over een jaar of tien ook ritmisch zingen en een gezangbundel gebruiken.
Staat genoteerd.
(~)
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

aggieoudje schreef:Ik herken onze gemeente gelukkig nog niet in de hier geschetste beelden van gb gemeentes.
Maar ik zeg niet dat er niet in onze kerkenraad over vernieuwingen wordt gesproken, jammer genoeg wel.(oa weerklank invoeren)
En ik vrees en vele met mij dat er met de komst van Ds Verhoeven best dingen gaan veranderen. Daarom is de hoop dat Ds Mulder mag komen onder deze groep ook zo groot omdat we hopen dat hij wat tegenwicht zal kunnen bieden.
Maar we moeten het daarin niet bij dominees zoeken maar bij Hem die weet wat het beste is voor onze gemeente! Hij laat niet los. Veel gebed tot Hem is nodig!
In uw gemeente gaan veel behoudende predikanten voor. Daarom is het beroep op ds. Verhoeven opvallend. Er zijn in uw gemeente wel wat mensen die Weerklank willen, maar de meerderheid niet. Ik hoop dat ds. Mulder zijn beroep aanneemt! Laten we bidden voor beide dominees dat zij een zegen mogen zijn en Gods Woord van harte onderschrijven en volgen.
Laatst gewijzigd door Paul op 17 feb 2018, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door emigrant »

is het bij de GB niet teveel aan het worden van: U vraagt, wij draaien?
Kies maar naar welke dienst je komt er is voor elk wat wils. Individueel maatwerk. Met gezangen of zonder.

Dat moet haast wel gevolg hebben voor de gemeenschapsbanden of zie ik dat verkeerd.

Melkunie verkoopt nog Gortepap, liefhebbers zijn 80+. Als die generatie uitgestorven is maken ze geen gortepap meer. Wie eet dat nog.

Krijg je straks ook met liturgische vernieuwingen. Als er straks geen bezwaren meer zijn gaat al het nieuwe door.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Dodo schreef:Ik wantrouw het een beetje dat je zo precies op de hoogte zou zijn van de ontwikkelingen in allerlei gemeenten. Ik denk dat je veel vanuit je eigen ideeën invult. @Paul
Nee in hervormd Barneveld zijn wij lid en hervormd Krimpen aan den IJssel kennen wij door kennissen. De rest van de gb gemeenten volgen wij welke voorgangers worden beroepen etcetera! Is dat raar? Mijn opa was dominee, mijn ouders weten best veel over 'liggingen' van veel gb gemeentes.
Laatst gewijzigd door Paul op 17 feb 2018, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten