Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:In Putten is een brief gegaan naar de hervormde gemeente (en ik neem aan naar alle kerken in Putten). De brief dringt aan op het houden van diensten zonder kerkgangers. De hervormde gemeente houdt aankomende tijd daarom alleen maar diensten met dominee, kerkenraad, organist en koster. Vanaf 1ste kerstdag worden er drie diensten per zondag/1ste feestdag gehouden.
Die brief zul je niet zo snel van Gemeente Barneveld verwachten
Zal de HHK ook dicht gaan ?
Het gaat trouwens om Putten. Wat de HHK in Putten gaat doen weet ik nog niet. Ik weet wel dat de burgemeester een SGP burgemeester is die onder andere kerkte in de gereformeerde gemeente in Ermelo.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

In hervormd Ermelo is er een begrotingstekort, dus daarom kan er voorlopig niet worden voldaan aan de 2 vacatures. Het is daar ook een dilemma voor het Bijbelgetrouwe gedeelte, want de nieuwe kerk betaalt mee aan de andere wijken die een andere visie op Gods Woord hebben. De oude kerk is vacant evenals de nieuwe kerk/kapel staverden. Verder weet ik dat de kapel vooruitstrevender is dan de nieuwe kerk en dat is soms ook lastig.
Wauwie
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 apr 2007, 19:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Wauwie »

De Waarheidsvriend, 29 december 2020 schreef:In 't Veld treedt na 84 jaar terug

Het kerstnummer van De Zanier, het kerkblad van de hervormde gemeenten op Goeree-Overflakkee, berichtte over in 'uitermate uitzonderlijke' Na 84 (!)
jaar beëindigde de heer Piet in 't Veld zijn medewerking aan De Zaaier. De heer in 't Veld is nu 102 jaar en woont met zijn één jaar jongere zus Nel dankzij hulp van buren en vrienden nog zelfstandig aan de Molendijk in Ooltgensplaat. In 1936 begon hij (toen het eerste hummer van het blad verscheen) als achttienjarige jongen met administratieve werkzaamheden voor De Zaaier, het blad dat hijzelf lange tijd bezorgde. In vacaturetijd zorgde voor het gemeentenieuws uit Ooltgensplaat.

Lange tijd maakte hij deel uit van de eilandlijke 'Zaaiercommissie', het bestuur.
Zo leerde deze oude broeder een jongere generatie wat trouw en volharding in de dienst van de Heere is en sprak hij met zijn leven. We sluiten aan bij de woorden uit De Zaaier: 'De Heere zegene hen en zij hen in hun late levensavond een God van nabij.'
Een prachtig bericht uit de Gereformeerde Bond.
Laatst gewijzigd door Wauwie op 30 dec 2020, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:In hervormd Ermelo is er een begrotingstekort, dus daarom kan er voorlopig niet worden voldaan aan de 2 vacatures. Het is daar ook een dilemma voor het Bijbelgetrouwe gedeelte, want de nieuwe kerk betaalt mee aan de andere wijken die een andere visie op Gods Woord hebben. De oude kerk is vacant evenals de nieuwe kerk/kapel staverden. Verder weet ik dat de kapel vooruitstrevender is dan de nieuwe kerk en dat is soms ook lastig.
Tja dat heb je als je in de PKN zit natuurlijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Dat slaat kant nog wal @Geytenbeekje...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:Dat slaat kant nog wal @Geytenbeekje...
+1
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Dat slaat kant nog wal @Geytenbeekje...
+1
Deze samenwerking heeft niets met de pkn te maken, want hier in Barneveld bijvoorbeeld werken alleen de bonders samen. In Ermelo betalen de bonders mee aan de andere stromingen (en andersom uiteraard), dus dat ligt puur aan de plaatselijke situatie. De kerk waar jij, Geytenbeekje, lid van bent ligt niet zo ver uit elkaar, dus daar is samenwerking meer dan logisch. In de hhk is namelijk geen vrijzinnige of duidelijk aanwezige confessionele stroming. Verder zijn de verschillen in Ermelo erg groot (de Westerkerk en Zendigskerk hebben bijvoorbeeld de vrouw in het ambt).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Het is dus typisch PKN. Geytenbeekje snapt dat prima.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:Dat slaat kant nog wal @Geytenbeekje...
Onlogisch als je vreemd kijkt. als je dingen mede financiert die tegen Gods Woord in gaan
Ook al was dat ook zo binnen de NHK
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Binnen de PKN zijn ook plaatsen met gemeenten van verschillende stromingen (vrijzinnig, GB etc.) waar de afspraak is dat de afzonderlijke gemeenten hun eigen (financiële) broek moeten ophouden. Het is maar net wat in de algemene kerkenraad daarover is afgesproken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Actie kerkbalans is weer van start gegaan. Vanmiddag heb ik mijn wijkje gelopen, eigenlijk gaat het nergens over: twaalf adressen. Maar goed, volgende week zal het ophalen wel minder soepel gaan. Hoewel er wel veel mensen thuis zijn deze tijd...
Vorig jaar hadden we een enorm bedrag aan toezeggingen, heel bijzonder, maar we houden ons hart vast voor dit jaar. Het is toch mogelijk dat de band met de kerk een stuk losser is geworden voor een aantal mensen.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HersteldHervormd »

Ben het ook eens met Geytenbeekje, maar het komt er misschien wat hard uit. Verder is het geen fijne ontwikkeling.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Actie kerkbalans is weer van start gegaan. Vanmiddag heb ik mijn wijkje gelopen, eigenlijk gaat het nergens over: twaalf adressen. Maar goed, volgende week zal het ophalen wel minder soepel gaan. Hoewel er wel veel mensen thuis zijn deze tijd...
Vorig jaar hadden we een enorm bedrag aan toezeggingen, heel bijzonder, maar we houden ons hart vast voor dit jaar. Het is toch mogelijk dat de band met de kerk een stuk losser is geworden voor een aantal mensen.
Toezeggingen kunnen toch ook digitaal? Hier wel tenminste.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Actie kerkbalans is weer van start gegaan. Vanmiddag heb ik mijn wijkje gelopen, eigenlijk gaat het nergens over: twaalf adressen. Maar goed, volgende week zal het ophalen wel minder soepel gaan. Hoewel er wel veel mensen thuis zijn deze tijd...
Vorig jaar hadden we een enorm bedrag aan toezeggingen, heel bijzonder, maar we houden ons hart vast voor dit jaar. Het is toch mogelijk dat de band met de kerk een stuk losser is geworden voor een aantal mensen.
Toezeggingen kunnen toch ook digitaal? Hier wel tenminste.
Dit jaar gaan we (eindelijk) de boel opschudden en vereenvoudigen. Daar kijk ik erg naar uit.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Dodo schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Actie kerkbalans is weer van start gegaan. Vanmiddag heb ik mijn wijkje gelopen, eigenlijk gaat het nergens over: twaalf adressen. Maar goed, volgende week zal het ophalen wel minder soepel gaan. Hoewel er wel veel mensen thuis zijn deze tijd...
Vorig jaar hadden we een enorm bedrag aan toezeggingen, heel bijzonder, maar we houden ons hart vast voor dit jaar. Het is toch mogelijk dat de band met de kerk een stuk losser is geworden voor een aantal mensen.
Toezeggingen kunnen toch ook digitaal? Hier wel tenminste.
Dit jaar gaan we (eindelijk) de boel opschudden en vereenvoudigen. Daar kijk ik erg naar uit.
Daarom gewoon met bitcoin betalen mogelijk maken. Toezeggingen aan de deur is niet meer van deze tijd.
Gesloten