Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik heb nog nooit iemand die er over na had gedacht horen zeggen dat een relatie tussen homo's zou zijn verboden vanwege Sodom hoor. Dat zeggen ook rechterflankdominees in de GG niet, voor zover ik weet. Het is overduidelijk dat het in Sodom om heel andere dingen ging, hooguit dan om het verkrachten van mensen van hetzelfde geslacht.

En ik heb ook nooit iemand horen beweren dat de Bijbel expliciet iets zou zeggen over een relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht. Maar goed, deze discussie is hier al vaak gevoerd en voegt mijns inziens niets toe.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door huisman »

Paul schreef:Wat vinden jullie van het standpunt van ds M.M van Campen over homo's die een relatie in liefde en trouw aangaan? http://www.maranathakerk.nu/preken/2529 ... 2-04-17-00
Zijn exegese gaat iig rechtstreeks in tegen de exegese van het rapport van de CGK. Vooral onderstaande beweringen worden in dit CGK rapport stevig tegengesproken
ds M.M. van Campen schreef: In Leviticus 18 gaat het over heidens tempelprostitutie. In Romeinen 1 wordt een analyse van de heidense cultuur in Rome gemaakt. Paulus heeft het over de verwording van de cultuur waarbij God vervangen wordt door mensen. In 1 Korinthe 6 wordt reli-sex of mode-homoseksualiteit aan de kaak gesteld. Deze bijbelgedeelten leveren dus geen volledige duidelijkheid.
Zeer kwalijk vind ik zijn suggestie rondom David en Jonathan. Dat zij elkaar liefhadden vanwege een geestelijke band is blijkbaar in deze perverse tijd niet meer vol te houden.

Deze predikant sticht vaker verwarring over bv de kinderdoop,uitverkiezing enz. Maar ja hij is wel populair en wee degene die zijn standpunten bekritiseerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Reforok »

huisman schreef:
Paul schreef:Wat vinden jullie van het standpunt van ds M.M van Campen over homo's die een relatie in liefde en trouw aangaan? http://www.maranathakerk.nu/preken/2529 ... 2-04-17-00
Zijn exegese gaat iig rechtstreeks in tegen de exegese van het rapport van de CGK. Vooral onderstaande beweringen worden in dit CGK rapport stevig tegengesproken
ds M.M. van Campen schreef: In Leviticus 18 gaat het over heidens tempelprostitutie. In Romeinen 1 wordt een analyse van de heidense cultuur in Rome gemaakt. Paulus heeft het over de verwording van de cultuur waarbij God vervangen wordt door mensen. In 1 Korinthe 6 wordt reli-sex of mode-homoseksualiteit aan de kaak gesteld. Deze bijbelgedeelten leveren dus geen volledige duidelijkheid.
Zeer kwalijk vind ik zijn suggestie rondom David en Jonathan. Dat zij elkaar liefhadden vanwege een geestelijke band is blijkbaar in deze perverse tijd niet meer vol te houden.

Deze predikant sticht vaker verwarring over bv de kinderdoop,uitverkiezing enz. Maar ja hij is wel populair en wee degene die zijn standpunten bekritiseerd.
Even in de laatste zin een verdachtmakingen en dit item is gesmoord. Overigens hoort dit in een apart draadje
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Vorst »

@ Huisman: Of hij heeft gewoon een punt natuurlijk. Je post is nogal naar van toon overigens.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door huisman »

Vorst schreef:@ Huisman: Of hij heeft gewoon een punt natuurlijk. Je post is nogal naar van toon overigens.
M.i. heeft hij iig geen Bijbels punt. Natuurlijk wel voor degene die synergie wensen tussen wereld en godsdienst.

Kun jij mij aangeven waarom mijn post naar van toon is? Ben daar nogal blind voor. Deze predikant heeft uitgesproken meningen en die heb ik ook maar vaak tegengesteld . Is dat kwalijk?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Ik deel je standpunten, Huisman. Het is inderdaad zeer vaag een goede vriendschap direct in de sfeer van een (huwelijks)relatie te trekken.
De samenvatting vind ik verder te kort door de bocht om uitgebreid te becommentariëren.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Vorst »

huisman schreef:
Vorst schreef:@ Huisman: Of hij heeft gewoon een punt natuurlijk. Je post is nogal naar van toon overigens.
M.i. heeft hij iig geen Bijbels punt. Natuurlijk wel voor degene die synergie wensen tussen wereld en godsdienst.

Kun jij mij aangeven waarom mijn post naar van toon is? Ben daar nogal blind voor. Deze predikant heeft uitgesproken meningen en die heb ik ook maar vaak tegengesteld . Is dat kwalijk?
Ik vind onderstaande naar van toon en nogal onvolwassen (bekritiseert moet hier overigens met een 't').
Maar ja hij is wel populair en wee degene die zijn standpunten bekritiseerd
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Ik ben het grotendeels met @huisman eens. Ik denk dat ds. Van Campen te voorzichtig wil doen, en daarom stelt dat de Bijbel niets of weinig zegt over homorelaties.
Overigens denk ik dat de zinsnede over David en Jonathan door huisman enigszins verkeerd wordt opgevat, al vind ik het niet ongevaarlijk om het zo te zeggen. Ds. Van Campen zegt namelijk, omdat hij stelt dat seksuele omgang met elkaar als onbijbels moet worden afgewezen(!): "Als de grens bij seksuele omgang ligt, zijn relaties extra belangrijk. David en Jonathan gingen zeer intiem met elkaar om."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Overigens weet ik niet of je de opvattingen van ds. Van Campen, ook over andere onderwerpen, als een 'ontwikkeling binnen de GB' zou kunnen zien.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Luther »

Vorst schreef:
huisman schreef:
Vorst schreef:@ Huisman: Of hij heeft gewoon een punt natuurlijk. Je post is nogal naar van toon overigens.
M.i. heeft hij iig geen Bijbels punt. Natuurlijk wel voor degene die synergie wensen tussen wereld en godsdienst.

Kun jij mij aangeven waarom mijn post naar van toon is? Ben daar nogal blind voor. Deze predikant heeft uitgesproken meningen en die heb ik ook maar vaak tegengesteld . Is dat kwalijk?
Ik vind onderstaande naar van toon en nogal onvolwassen (bekritiseert moet hier overigens met een 't').
Maar ja hij is wel populair en wee degene die zijn standpunten bekritiseerd
Hoewel offtopic, heeft @huisman hier wel een punt. Alles wat deze begaafde predikant naar voren brengt, ook als dat ferm ingaat tegen wat onder ons, ook in de GB, altijd volkomen zekerheid had, wordt voor zoete koek geslikt. En als je er vraagtekens bij zet, krijg je het verwijt conservatief te zijn, de bijbel met oogkleppen op te lezen, vast te zitten aan menselijke geschriften, etc. Ondertussen nemen zijn vaak jonge hoorders op steeds meer punten een relativerende houding aan.

Een platoonse relatie tussen twee homoseksuele broeders of zusters - is dat niet naïef? Lees dit interview: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/va ... -1.1478823
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Naar mijn mening zegt ds. Van Campen helemaal niets verkeerd, hij benadert het juist zeer pastoraal. Ik ben het zeer met hem eens.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door helma »

Ik denk ook dat het naïef is om te denken dat een platonische relatie haalbaar is, als beide partijen in hun gedachten wel bezig zijn met een sexuele relatie. Of het nu om een heterostel gaat of een homostel.

Ik heb de preek nog niet geluisterd maar vind het wel jammer dat het in elk geval over schijnt te komen dat de deur wordt open gezet.
Ik ken in elk geval 1 iemand die door deze preek op zoek is gegaan naar een levensgezel van hetzelfde geslacht. Is dat wat de dominee wilde bereiken?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Auto »

helma schreef:Ik denk ook dat het naïef is om te denken dat een platonische relatie haalbaar is, als beide partijen in hun gedachten wel bezig zijn met een sexuele relatie. Of het nu om een heterostel gaat of een homostel.

Ik heb de preek nog niet geluisterd maar vind het wel jammer dat het in elk geval over schijnt te komen dat de deur wordt open gezet.
Ik ken in elk geval 1 iemand die door deze preek op zoek is gegaan naar een levensgezel van hetzelfde geslacht. Is dat wat de dominee wilde bereiken?
Van zo’n voorbeeld heb ik ook gehoord en dat heeft een kerkenraad flink om de oren gekregen die juist pastoraal bezig was om iemand te begeleiden conform de besluiten van de cgk synode. Ze hebben er veel verdriet van.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

Luther schreef: Hoewel offtopic, heeft @huisman hier wel een punt. Alles wat deze begaafde predikant naar voren brengt, ook als dat ferm ingaat tegen wat onder ons, ook in de GB, altijd volkomen zekerheid had, wordt voor zoete koek geslikt. En als je er vraagtekens bij zet, krijg je het verwijt conservatief te zijn, de bijbel met oogkleppen op te lezen, vast te zitten aan menselijke geschriften, etc. Ondertussen nemen zijn vaak jonge hoorders op steeds meer punten een relativerende houding aan.
Ik denk dat het zit in de argumentatie.
Ds van Campen brengt bepaalde punten, over bijvoorbeeld de doop, zeer goed beargumenteerd over. Ik kan mij voorstellen dat lezers bij zichzelf zeggen, hier is geen spelt tussen te krijgen.

Als de "conservatievere tak" dan zegt, ja maar zo is het niet, zo hebben we het nooit geleerd, kan inderdaad het argument "kortzichtig" gebruikt worden.
Men, en daar reken ik mij zelf ook toe, neemt geen genoegen met argumenten van "zo leren wij het niet" of "onze vaders deden het vroeger zo" of "wij zijn dat zo niet gewend", maar wensen een goed beargumenteerd verhaal.

Wat er dus nodig is als antwoord op bepaalde standpunten van ds van Campen, is een goed beargumenteerd verhaal, met Bijbelse argumenten, stellingen, onderbouwingen en dergelijken. Beide versies kunnen dan bijbels getoetst worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Wanneer leken op hun klompen aanvoelen dat bepaalde gereformeerde uitgangspunten onder druk staan, dan mag je van mij ook de korte route hanteren. Namelijk gewoon afwijzen. Uiteindelijk ligt er een directe vraag voor, namelijk of je nog kunt uitgaan van iemands loyaliteit aan het klassiek gereformeerde gedachtegoed.

Dat deze dominee veel naam maakt, dat weet ik verder niet. In theologenland is hij niet erg actief en krijgt dus ook geen onderbouwd weerwoord.
Gesloten