Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:Heel erg graag zing ik de psalmen. Vind de tekst inhoudsloos en de melodie vaak ook mooi.
:jongle :D Foutje?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bonny »

Is er eigenlijk wel eens onderzoek verricht naar dat vermeende hellend vlak?
The Groom's still waiting at the altar
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
DDD schreef:Hoeveel psalmcoupletten? Als het er meer dan zes zijn, is het een onderstreping van mijn stelling.
6 verzen als gemiddelde is ook wel een beetje aan de lage kant. Je had het niet over het gemiddelde in de GG, maar van alle gemeenten die alleen psalmen zingen.
Er zijn ook gemeenten waar maar 5 coupletten gezogen worden: 1 voor de dienst, 2 tijdens de collectezang, 1 bij de tussenzang en 1 bij de slotzang. De gemeenten die ook nog zingen na de wetslezing of de Geloofsbelijdenis zingen dan automatisch een vers meer. En ik kan je vertellen dat het in de GG vaak gebeurt dat er daadwerkelijk maar zo weinig wordt gezongen.
Weet ik, maar er zijn ook gemeenten (die alleen psalmen zingen) waar geregeld 9 of 10 verzen worden gezongen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Ik geloof dat dat in de Gereformeerde Gemeenten maar incidenteel gebeurt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bonny »

"Daarna zingen wij Psalm 119, alle verzen".
The Groom's still waiting at the altar
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Ik geloof dat dat in de Gereformeerde Gemeenten maar incidenteel gebeurt.
Dat zal best, maar DDD had het over gemeenten die alleen psalmen zingen. Die bestaan ook buiten de GG :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Bonny schreef:"Daarna zingen wij Psalm 119, alle verzen".
Tsjonge, zei jouw dominee dat gisteren? Dan kun je nu toch ook wel geen woord meer uitbrengen? :D
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Ik geloof dat dat in de Gereformeerde Gemeenten maar incidenteel gebeurt.
Dat zal best, maar DDD had het over gemeenten die alleen psalmen zingen. Die bestaan ook buiten de GG :D
Zeker. Gelukkig nog wel...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Valcke schreef:
Hendrikus schreef:Als je beweert dat je alleen Schriftwoorden wilt zingen, moet je de onberijmde psalmen gaan zingen, zoals de anglicanen dat doen. Maar goed, die rotonde hebben we hier al talloze malen gelopen.
... en daarom maar gezangen zingen die niet uit de Schrift zijn ...
"Zingt, zingt een nieuw gezang den HEERE". Maar waag het niet om dat in praktijk te brengen? :fi
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Valcke schreef:
Hendrikus schreef:Als je beweert dat je alleen Schriftwoorden wilt zingen, moet je de onberijmde psalmen gaan zingen, zoals de anglicanen dat doen. Maar goed, die rotonde hebben we hier al talloze malen gelopen.
... en daarom maar gezangen zingen die niet uit de Schrift zijn ...
"Zingt, zingt een nieuw gezang den HEERE". Maar waag het niet om dat in praktijk te brengen? :fi
Het valt me tegen dat je steeds weer met deze baarlijke nonsens aan komt zetten. Dit is uitleg van Gods Woord op de klank ('o, er staat gezang, dus er wordt blijkbaar niet een psalm bedoeld').
Breng het dan wérkelijk in de praktijk, zou ik zeggen. Dan zing je dus op dat moment gewoon psalm 98. Of 96.
Van mij mag je best het zingen van gezangen verdedigen. Maar doe het dan wel met goede argumenten, en die heb je óók!
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Nou goed, er zijn GG waar predikanten het bestaan om in een hele kerkdienst slechts vijf psalmverzen op te geven. Dus in dat geval moet je niet zeuren dat er te weinig psalmen gezongen worden, want dat is dan gewoon niet waar.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
DDD schreef:Hoeveel psalmcoupletten? Als het er meer dan zes zijn, is het een onderstreping van mijn stelling.
6 verzen als gemiddelde is ook wel een beetje aan de lage kant. Je had het niet over het gemiddelde in de GG, maar van alle gemeenten die alleen psalmen zingen.
Er zijn ook gemeenten waar maar 5 coupletten gezogen worden: 1 voor de dienst, 2 tijdens de collectezang, 1 bij de tussenzang en 1 bij de slotzang. De gemeenten die ook nog zingen na de wetslezing of de Geloofsbelijdenis zingen dan automatisch een vers meer. En ik kan je vertellen dat het in de GG vaak gebeurt dat er daadwerkelijk maar zo weinig wordt gezongen.
Weet ik, maar er zijn ook gemeenten (die alleen psalmen zingen) waar geregeld 9 of 10 verzen worden gezongen.
Zeker. Dat zal wel zo ongeveer het gemiddelde zijn...
Gistermorgen 13 psalmcoupletten en 2 van Een vaste burcht
Laatst gewijzigd door Nasrani op 05 nov 2019, 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Het valt me op dat GG-ers ieder topic weten te kapen met hoe men in de GG denkt over het topic, in de GG gewoon is te doen in relatie tot het topic, of constateert dat er in de GG verschil van mening over het topic.

Stop daarmee!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Waarom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Heel erg graag zing ik de psalmen. Vind de tekst inhoudsloos en de melodie vaak ook mooi.
:jongle :D Foutje?
Scherp:-) aangepast
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door BJD »

Ambtenaar schreef:Het valt me op dat GG-ers ieder topic weten te kapen met hoe men in de GG denkt over het topic, in de GG gewoon is te doen in relatie tot het topic, of constateert dat er in de GG verschil van mening over het topic.

Stop daarmee!
In de geradicaliseerde stroming binnen de gg he ;)
Gesloten