Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Wat is er activistisch aan het spreken op avonden als 'Jij Daar' of anderen organisaties?
Als je daar niet spreekt dan ben je een goede dominee? Of je nu Hervormd bent uit de PKN of HHK of uit een heel ander kerkverband.
De predikanten die (in het verleden) spraken op avonden van deze activistische stichting horen zich verre te houden van een stichting die de verantwoordelijkheid veel te veel legt bij de mens zelf. In de regel verkondigen deze predikanten naar mijn idee ook een evangelie waarbij dit meer en meer benadrukt wordt. Dit kan op de lange termijn zorgen voor een afglijding richting de confessionele richting, waarbij de mens het zelf moet gaan doen. En dat gevaar, waar onlangs bijvoorbeeld dr. Van der Sluijs voor waarschuwde, komt mijns inziens onder andere door zulke bewegingen als 'Jij daar!'. Het blijft opmerkelijk dat predikanten uit de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) niet willen spreken op zulke bijeenkomsten omdat men het gevoel wat er rondom heen heerst te veel wereldgelijkvormig vindt. Bij 'Jij daar!' zegt men een interkerkelijke beweging te willen zijn voor iedereen, in welk kerkverband dan ook. Maar zolang men niet kan zorgen dat predikanten uit de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) ook op zulke avonden kunnen komen, doet men dit niet en is men dus eenzijdig bezig. We weten allemaal hoe de EO-jongerendagen ooit zijn begonnen en hoe erg afgegleden die zijn...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Is spreken activistisch dan?
ds Budding is dan een uitzondering, hij komt wel bij jijdaar
Hij kwám bij 'Jij daar!'. En hij (en ook ds. J. Koppelaar) heeft een heleboel kritiek gekregen toen hij daar heeft gesproken, onder anderen vanwege bovenstaande door mij geplaatste post, waarin hij (evenals dus ds. J. Koppelaar) waarschuwde voor activisme. Ik meen dat hij nu niet meer spreekt, maar ik kan het mis hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Orchidee »

Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door JCRyle »

Orchidee schreef:Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Met je armen over elkaar afwachten? Nee, maar wel met gevouwen handen het verwachten van de Heere. Hij moet het werken, Hij wil het werken en Hij zal het werken, maar wel in de Bijbelse weg.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Is spreken activistisch dan?
ds Budding is dan een uitzondering, hij komt wel bij jijdaar
Hij kwám bij 'Jij daar!'. En hij (en ook ds. J. Koppelaar) heeft een heleboel kritiek gekregen toen hij daar heeft gesproken, onder anderen vanwege bovenstaande door mij geplaatste post, waarin hij (evenals dus ds. J. Koppelaar) waarschuwde voor activisme. Ik meen dat hij nu niet meer spreekt, maar ik kan het mis hebben.
Ik denk dat dit klopt want ik weet maar van een keer, jammer dat hij er niet meer spreekt, wij hadden vroeger een rechtse bhp dominee, die ging een paar keer per jaar naar de studio van de EO en sprak dan voor laat ons de rustdag wijden, hij zei: zaait aan alle wateren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Met je armen over elkaar afwachten? Nee, maar wel met gevouwen handen het verwachten van de Heere. Hij moet het werken, Hij wil het werken en Hij zal het werken, maar wel in de Bijbelse weg.
En niet buiten ons om
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Reforok »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Met je armen over elkaar afwachten? Nee, maar wel met gevouwen handen het verwachten van de Heere. Hij moet het werken, Hij wil het werken en Hij zal het werken, maar wel in de Bijbelse weg.
En niet buiten ons om
Wij hebben te antwoorden op zijn roepen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Met je armen over elkaar afwachten? Nee, maar wel met gevouwen handen het verwachten van de Heere. Hij moet het werken, Hij wil het werken en Hij zal het werken, maar wel in de Bijbelse weg.
En niet buiten ons om
Niet buiten ons maar wel zonder ons..
DL 3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Wat is er activistisch aan het spreken op avonden als 'Jij Daar' of anderen organisaties?
Als je daar niet spreekt dan ben je een goede dominee? Of je nu Hervormd bent uit de PKN of HHK of uit een heel ander kerkverband.
De predikanten die (in het verleden) spraken op avonden van deze activistische stichting horen zich verre te houden van een stichting die de verantwoordelijkheid veel te veel legt bij de mens zelf. In de regel verkondigen deze predikanten naar mijn idee ook een evangelie waarbij dit meer en meer benadrukt wordt. Dit kan op de lange termijn zorgen voor een afglijding richting de confessionele richting, waarbij de mens het zelf moet gaan doen. En dat gevaar, waar onlangs bijvoorbeeld dr. Van der Sluijs voor waarschuwde, komt mijns inziens onder andere door zulke bewegingen als 'Jij daar!'. Het blijft opmerkelijk dat predikanten uit de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) niet willen spreken op zulke bijeenkomsten omdat men het gevoel wat er rondom heen heerst te veel wereldgelijkvormig vindt. Bij 'Jij daar!' zegt men een interkerkelijke beweging te willen zijn voor iedereen, in welk kerkverband dan ook. Maar zolang men niet kan zorgen dat predikanten uit de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.) ook op zulke avonden kunnen komen, doet men dit niet en is men dus eenzijdig bezig. We weten allemaal hoe de EO-jongerendagen ooit zijn begonnen en hoe erg afgegleden die zijn...
Er zijn zeker argumenten en redenen waarom iemand het ergens niet mee eens is. Maar als predikanten bij een stichting als 'Jij Daar' spreken ze dan direct te kwalificeren als activistisch of dat anderen die het niet doen goed te noemen waarmee je dan insinueert dat predikanten die daar spreken niet goed zijn dat vindt ik veel te ver gaan. Je kan ook zeggen zij nemen de verantwoordelijkheid om daar hun boodschap uit te dragen om jongeren te bereiken!
Nou zo opmerkelijk is het niet dat predikanten uit de (O)GG(iN) daar niet spreken. Hoe groot denk je dat de druk van collega's is als er aangekondigd wordt dat bijvoorbeeld een GG predikant bij een avond als 'Jij Daar' of in het verleden SRA gaat spreken. Angst regeert in deze.
Laat ik je dit vertellen. Ik organiseer samen met wat vrienden af en toe een bezinningsavond. Alleen al het idee dat je dat doet zorgt bij sommige kerkenraden voor angst. En alleen al om het idee dat je het doet is de druk op je immens groot om te proberen te voorkomen dat je het doet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Is spreken activistisch dan?
ds Budding is dan een uitzondering, hij komt wel bij jijdaar
Hij kwám bij 'Jij daar!'. En hij (en ook ds. J. Koppelaar) heeft een heleboel kritiek gekregen toen hij daar heeft gesproken, onder anderen vanwege bovenstaande door mij geplaatste post, waarin hij (evenals dus ds. J. Koppelaar) waarschuwde voor activisme. Ik meen dat hij nu niet meer spreekt, maar ik kan het mis hebben.
Ds. Budding niet meer. Maar ds Koppelaar nog wel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:1. Naast de lofzangen die wel gezongen worden, ken ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT. Welke bedoel je?
Ken je niet het bundeltje Schriftberijmingen (CGK, 1973)?
Daaruit zijn er wel 19 in Weerklank overgenomen: WK 19, 21, 23, 26, 28, 32, 37, 51, 75, 76, 79, 83, 86, 88, 89, 93, 95, 97 en 99.
En uit dat rijtje zijn alle liederen vanaf 51 op rijm gezette delen uit het NT, 12 stuks dus.
Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. OT
Zoek eerst het koninkrijk van God NT
Want een Kind is ons geboren...OT
Als je bidt NT
Onze Vader NT
God is geen Man Dat Hij liegen kan OT
En toch heeft God deze wereld zo lief NT
Alzo lief had God de wereld NT
O alle dorstige komt tot de wateren OT
Ere zij God NT
Psalm 84 Hoe lieflijk zijn Uw woningen...
Ik ken er nog veel meer, was eraltijd een voorstander van om deze met kinderen te zingen, de Bijbeltekst raakte ze niet meer kwijt en met uit het hoofd leren en opzeggen meestal wel omdat het niet steeds herhaald wordt.
Ik geloof dat ik niet helemaal goed nagedacht had toen ik zei dat ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT kende. Sommige zingen we thuis wel inderdaad. Bedankt voor de aanvullingen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Met je armen over elkaar afwachten? Nee, maar wel met gevouwen handen het verwachten van de Heere. Hij moet het werken, Hij wil het werken en Hij zal het werken, maar wel in de Bijbelse weg.
En niet buiten ons om
En wat wil je daarmee 'zeggen'? Dat de mens in zijn of haar actiemodus moet? Dat de mens dit of dat moet gaan doen?
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Met je armen over elkaar afwachten? Nee, maar wel met gevouwen handen het verwachten van de Heere. Hij moet het werken, Hij wil het werken en Hij zal het werken, maar wel in de Bijbelse weg.
En niet buiten ons om
En wat wil je daarmee 'zeggen'? Dat de mens in zijn of haar actiemodus moet? Dat de mens dit of dat moet gaan doen?
Jazeker. Het geloof is de uitgestoken hand die God geeft om Zijn weldaden aan te nemen. Zeer zeker moet de mens in actiemodus, en zo veel mogelijk actie in het aanroepen van de genadetroon, zonder ophouden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Orchidee schreef:Je kunt beter met je armen over elkaar afwachten of er nog iets zou mogen gebeuren :-(

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW JAM met Tapatalk
Met je armen over elkaar afwachten? Nee, maar wel met gevouwen handen het verwachten van de Heere. Hij moet het werken, Hij wil het werken en Hij zal het werken, maar wel in de Bijbelse weg.
En niet buiten ons om
En wat wil je daarmee 'zeggen'? Dat de mens in zijn of haar actiemodus moet? Dat de mens dit of dat moet gaan doen?
Nee hoor de wedergeboorte gaat zonder ons net zoals je jezelf ook niet geboren kunt laten worden.
Maar geloven doe je zelf als vrucht vsn de wedergeboorte. Je zonden belijden doe je ook zelf.
Eerst was je dood. Je voelde geen schuld. Je geloofde niet eat God zei in Zijn oordeel niet en in Zijn belofte niet. Maar nu je wedergeboren bent kun je eel voelen geloven en daarom ga je soms met veel verschriking soms liefelijk denk aan Christen, Christana, Barmhartige. Getrouwe. Hopende. De een zus de ander zo maar ze komen in aktie als vrucht van de wedergeboorte. Omdat God door Zijn Geest dit gewerkt heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef:1. Naast de lofzangen die wel gezongen worden, ken ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT. Welke bedoel je?
Ken je niet het bundeltje Schriftberijmingen (CGK, 1973)?
Daaruit zijn er wel 19 in Weerklank overgenomen: WK 19, 21, 23, 26, 28, 32, 37, 51, 75, 76, 79, 83, 86, 88, 89, 93, 95, 97 en 99.
En uit dat rijtje zijn alle liederen vanaf 51 op rijm gezette delen uit het NT, 12 stuks dus.
Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. OT
Zoek eerst het koninkrijk van God NT
Want een Kind is ons geboren...OT
Als je bidt NT
Onze Vader NT
God is geen Man Dat Hij liegen kan OT
En toch heeft God deze wereld zo lief NT
Alzo lief had God de wereld NT
O alle dorstige komt tot de wateren OT
Ere zij God NT
Psalm 84 Hoe lieflijk zijn Uw woningen...
Ik ken er nog veel meer, was eraltijd een voorstander van om deze met kinderen te zingen, de Bijbeltekst raakte ze niet meer kwijt en met uit het hoofd leren en opzeggen meestal wel omdat het niet steeds herhaald wordt.
Ik geloof dat ik niet helemaal goed nagedacht had toen ik zei dat ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT kende. Sommige zingen we thuis wel inderdaad. Bedankt voor de aanvullingen.
Soms zijn liederen zo ingeburgerd dat je ze niet meer meeteld als bijbelied.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten