Ik ken nog veel meer predikanten die de oude waarheid aanhangen. Ze verpakken hun boodschap echter niet in archaïsche taal of jargon.Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
1. Naast de lofzangen die wel gezongen worden, ken ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT. Welke bedoel je?Ditbenik schreef:Ja, natuurlijk ken ik al die plaatsen wel maar nergens in de Psalmen wordt Jezus bezongen in Zijn volbrachte werk. Dat gebeurt in het NT wel. En voor mij blijft het vreemd dat je in de kerk wel op rijm gezette tekstgedeelten uit het OT mag zingen, maar geen op rijm gezette tekstgedeelten uit het NT. In een preek uit het OT wordt altijd gewezen op Christus, maar in de Psalmen gebeurt dat niet omdat Christus nog niet gekomen is. Van de 150 noem je er nu 4 waarin in bedekte termen wordt heen gewezen naar de Messias die komen zal. In de overige 146 wordt dat al veel lastiger, zo niet onmogelijk. Als ik in kerk kom waar ze Psalmen zingen, staat 22 nog wel eens op het lijstje. De andere drie vrijwel nooit.eilander schreef:De Heere Jezus is te vinden op elke bladzijde van de Bijbel, maar je zou ook aan de makkelijkere gedeelten kunnen denken:Ditbenik schreef:En wil je me dan eens vertellen waar de Heere Jezus wordt genoemd?
- Psalm 2 (zie bv. vers 7 Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd, vers 12: Kust den Zoon)
- Psalm 16 (Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, profetie van de opstanding)
- Psalm 22 (profetie van het lijden)
- Psalm 24 (profetie over de hemelvaart)
Enzovoorts.
Denk verder ook aan de aanduidingen als "God is mijn heil, mijn Redder" etc. waar in het Hebreeuws de naam Jozua staat en waar ook de naam Jezus van wordt afgeleid.
2. Ik ben bij psalm 24 gestopt, maar er zijn er veel meer te noemen. Duidelijk zijn bv. nog psalm 80, psalm 110.
Maar er zijn er veel meer, zie ook de laatste zin van mijn bijdrage.
3. Worden psalm 2, 16 en 24 niet gezongen?! Dat zou ik diep droevig vinden.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Huh?Ambtenaar schreef:Ik ken nog veel meer predikanten die de oude waarheid aanhangen. Ze verpakken hun boodschap echter niet in archaïsche taal of jargon.Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
ds Budding is dan een uitzondering, hij komt wel bij jijdaarDitbenik schreef:Is spreken activistisch dan?Jantje schreef:Enkele weinige predikanten, zoals onder anderen bijvoorbeeld ds. K.H. Bogerd, ds. B.J. Budding, kand. R.J. Jansen, ds. M. van Kooten, ds. J. Lohuis, dr. C.A. van der Sluijs en ds. C. Stelwagen zijn nog goede Hervormde dominees, die de oude waarheid aanhangen, preken volgens schrift en belijdenis en zich distantiëren van een liturgie met allerlei gezangen of activistische activiteiten zoals het spreken op avonden van 'Jij daar!'.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Wat begrijp je niet? Ik het regelmatig Van de Belt beluisterd, maar ook P. de Jong, H.G. de Graaff, en anderen. Zijn brengen een volop gereformeerde boodschap, maar hun taalgebruik is eigentijds en vrij van jargon (zoals de tale kanaans).eilander schreef:Huh?
Liturgische veranderingen hebben mijns inziens totaal geen invloed op de boodschap die te horen is.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ja, deze kant van het verhaal begrijp ik wel. Ik meende dat je er ook iets mee wilde zeggen over de andere genoemde predikanten; en dat begreep ik dan weer wat minder.Ambtenaar schreef:Wat begrijp je niet? Ik het regelmatig Van de Belt beluisterd, maar ook P. de Jong, H.G. de Graaff, en anderen. Zijn brengen een volop gereformeerde boodschap, maar hun taalgebruik is eigentijds en vrij van jargon (zoals de tale kanaans).eilander schreef:Huh?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
1. Het gaat me in eerste instantie om de vraag waarom we alleen Psalmen, dus Oudtestamentische gedeelten mogen zingen. Los van de vraag of er Nieuwtestamentische gedeelten berijmd zijn (en ja, die er zijn) hebben we genoeg mensen die in staat zijn om tekst te berijmen en muziek daar voor te schrijven.eilander schreef:1. Naast de lofzangen die wel gezongen worden, ken ik geen op rijm gezette gedeelten uit het NT. Welke bedoel je?Ditbenik schreef:Ja, natuurlijk ken ik al die plaatsen wel maar nergens in de Psalmen wordt Jezus bezongen in Zijn volbrachte werk. Dat gebeurt in het NT wel. En voor mij blijft het vreemd dat je in de kerk wel op rijm gezette tekstgedeelten uit het OT mag zingen, maar geen op rijm gezette tekstgedeelten uit het NT. In een preek uit het OT wordt altijd gewezen op Christus, maar in de Psalmen gebeurt dat niet omdat Christus nog niet gekomen is. Van de 150 noem je er nu 4 waarin in bedekte termen wordt heen gewezen naar de Messias die komen zal. In de overige 146 wordt dat al veel lastiger, zo niet onmogelijk. Als ik in kerk kom waar ze Psalmen zingen, staat 22 nog wel eens op het lijstje. De andere drie vrijwel nooit.eilander schreef:De Heere Jezus is te vinden op elke bladzijde van de Bijbel, maar je zou ook aan de makkelijkere gedeelten kunnen denken:Ditbenik schreef:En wil je me dan eens vertellen waar de Heere Jezus wordt genoemd?
- Psalm 2 (zie bv. vers 7 Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd, vers 12: Kust den Zoon)
- Psalm 16 (Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, profetie van de opstanding)
- Psalm 22 (profetie van het lijden)
- Psalm 24 (profetie over de hemelvaart)
Enzovoorts.
Denk verder ook aan de aanduidingen als "God is mijn heil, mijn Redder" etc. waar in het Hebreeuws de naam Jozua staat en waar ook de naam Jezus van wordt afgeleid.
2. Ik ben bij psalm 24 gestopt, maar er zijn er veel meer te noemen. Duidelijk zijn bv. nog psalm 80, psalm 110.
Maar er zijn er veel meer, zie ook de laatste zin van mijn bijdrage.
3. Worden psalm 2, 16 en 24 niet gezongen?! Dat zou ik diep droevig vinden.
2. Maar nergens wordt Jezus genoemd als de gekruisigde en opgestane Heer, terwijl dat de kern is van het NT.
3. Ik schreef niet 'niet' maar 'vrijwel nooit'.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
We komen op deze manier niet nader tot elkaar, @Ditbenik.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Dat klopt helemaal. Soms loopt je leven zo dat je in situaties komt waardoor je alles wat vanzelfsprekend leek opnieuw moet gaan doordenken. Dan blijft als enige norm de Schrift over en blijkt veel van wat ik ooit vanzelfsprekend vond en waarvan ik dacht het zo hoorde menselijke gebaseerd op menselijke traditie. Dat valt dan weg en daarmee val ik voor een deel buiten de reformatorische cultuur. Omdat ik die cultuur, voor zover die geen bijbelse basis heeft, steeds meer als een barrière ervaar naar buiten toe, gooi ik af en toe een steentje in de vijver.eilander schreef:We komen op deze manier niet nader tot elkaar, @Ditbenik.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Dat rimpelt heel even, maar levert niets op.Ditbenik schreef:Dat klopt helemaal. Soms loopt je leven zo dat je in situaties komt waardoor je alles wat vanzelfsprekend leek opnieuw moet gaan doordenken. Dan blijft als enige norm de Schrift over en blijkt veel van wat ik ooit vanzelfsprekend vond en waarvan ik dacht het zo hoorde menselijke gebaseerd op menselijke traditie. Dat valt dan weg en daarmee val ik voor een deel buiten de reformatorische cultuur. Omdat ik die cultuur, voor zover die geen bijbelse basis heeft, steeds meer als een barrière ervaar naar buiten toe, gooi ik af en toe een steentje in de vijver.eilander schreef:We komen op deze manier niet nader tot elkaar, @Ditbenik.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Misschien is dit een conclusie:
- In de gereformeerde bond zijn vele predikanten die Gods Woord zuiver preken. Helaas ben je niet per se verkezerd van een 'goede' preek in de gb. Daarmee bedoel ik dat er predikanten die je amper over schuld hoort, maar alleen over de verlossing. Zonder dat ze wijzen op de bekering.
- Wat mij opvalt! De gb in Amsterdam, Utrecht en Groningen zingen al redelijk lang uit het lvdk. Zij accepteren allemaal de vrouw in het ambt...
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat altijd zo gaat, maar ik vind dat dat wel iets zegt. De gereformeerde kerken vrijgemaakt zongen tientallen jaren terug alleen psalmen uit de berijming van 1773. Nu is dat niet meer zo...ook zij accepteren de vrouw in het ambt. Heeft het dan toch een verband?
- In de gereformeerde bond zijn vele predikanten die Gods Woord zuiver preken. Helaas ben je niet per se verkezerd van een 'goede' preek in de gb. Daarmee bedoel ik dat er predikanten die je amper over schuld hoort, maar alleen over de verlossing. Zonder dat ze wijzen op de bekering.
- Wat mij opvalt! De gb in Amsterdam, Utrecht en Groningen zingen al redelijk lang uit het lvdk. Zij accepteren allemaal de vrouw in het ambt...
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat altijd zo gaat, maar ik vind dat dat wel iets zegt. De gereformeerde kerken vrijgemaakt zongen tientallen jaren terug alleen psalmen uit de berijming van 1773. Nu is dat niet meer zo...ook zij accepteren de vrouw in het ambt. Heeft het dan toch een verband?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Zie ik hier een verband met kerkelijk jaarboek GG?Paul schreef:Misschien is dit een conclusie:
- In de gereformeerde bond zijn vele predikanten die Gods Woord zuiver preken. Helaas ben je niet per se verkezerd van een 'goede' preek in de gb. Daarmee bedoel ik dat er predikanten die je amper over schuld hoort, maar alleen over de verlossing. Zonder dat ze wijzen op de bekering.
- Wat mij opvalt! De gb in Amsterdam, Utrecht en Groningen zingen al redelijk lang uit het lvdk. Zij accepteren allemaal de vrouw in het ambt...
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat altijd zo gaat, maar ik vind dat dat wel iets zegt. De gereformeerde kerken vrijgemaakt zongen tientallen jaren terug alleen psalmen uit de berijming van 1773. Nu is dat niet meer zo...ook zij accepteren de vrouw in het ambt. Heeft het dan toch een verband?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Toch wel, zo weet ik uit ervaring. Dus ik ga er vrolijk mee verdereilander schreef:Dat rimpelt heel even, maar levert niets op.Ditbenik schreef:Dat klopt helemaal. Soms loopt je leven zo dat je in situaties komt waardoor je alles wat vanzelfsprekend leek opnieuw moet gaan doordenken. Dan blijft als enige norm de Schrift over en blijkt veel van wat ik ooit vanzelfsprekend vond en waarvan ik dacht het zo hoorde menselijke gebaseerd op menselijke traditie. Dat valt dan weg en daarmee val ik voor een deel buiten de reformatorische cultuur. Omdat ik die cultuur, voor zover die geen bijbelse basis heeft, steeds meer als een barrière ervaar naar buiten toe, gooi ik af en toe een steentje in de vijver.eilander schreef:We komen op deze manier niet nader tot elkaar, @Ditbenik.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Nu is natuurlijk niet alles GB wat GB genoemd wordt. De Jacobikerk in Utrecht is niet echt een GB-gemeente te noemen. Dat was het vroeger. Of had je een andere gemeente in gedachten?Paul schreef:Misschien is dit een conclusie:
- In de gereformeerde bond zijn vele predikanten die Gods Woord zuiver preken. Helaas ben je niet per se verkezerd van een 'goede' preek in de gb. Daarmee bedoel ik dat er predikanten die je amper over schuld hoort, maar alleen over de verlossing. Zonder dat ze wijzen op de bekering.
- Wat mij opvalt! De gb in Amsterdam, Utrecht en Groningen zingen al redelijk lang uit het lvdk. Zij accepteren allemaal de vrouw in het ambt...
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat altijd zo gaat, maar ik vind dat dat wel iets zegt. De gereformeerde kerken vrijgemaakt zongen tientallen jaren terug alleen psalmen uit de berijming van 1773. Nu is dat niet meer zo...ook zij accepteren de vrouw in het ambt. Heeft het dan toch een verband?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Klopt, van oudsher wel, maar nu inderdaad niet meer al gaan er meestal wel gb predikanten voor.Vorst schreef:Nu is natuurlijk niet alles GB wat GB genoemd wordt. De Jacobikerk in Utrecht is niet echt een GB-gemeente te noemen. Dat was het vroeger. Of had je een andere gemeente in gedachten?Paul schreef:Misschien is dit een conclusie:
- In de gereformeerde bond zijn vele predikanten die Gods Woord zuiver preken. Helaas ben je niet per se verkezerd van een 'goede' preek in de gb. Daarmee bedoel ik dat er predikanten die je amper over schuld hoort, maar alleen over de verlossing. Zonder dat ze wijzen op de bekering.
- Wat mij opvalt! De gb in Amsterdam, Utrecht en Groningen zingen al redelijk lang uit het lvdk. Zij accepteren allemaal de vrouw in het ambt...
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat altijd zo gaat, maar ik vind dat dat wel iets zegt. De gereformeerde kerken vrijgemaakt zongen tientallen jaren terug alleen psalmen uit de berijming van 1773. Nu is dat niet meer zo...ook zij accepteren de vrouw in het ambt. Heeft het dan toch een verband?