Beetje a la bewaar het pand, een beweging dus en geen gemeente en of kerk.Dodo schreef:Ja, nu snap ik je. Dat klopt.Reforok schreef: De gereformeerde bond heeft geen enkel tuchtorgaan. Dus zou ik niet weten hoe ze tucht kan uitoefenen.
Ik las het alsof er in Hervormd Gereformeerde gemeentes geen tucht uitgeoefend zou worden.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik neem aan dat de vraag zo werd bedoeld.Dodo schreef:Ja, nu snap ik je. Dat klopt.Reforok schreef: De gereformeerde bond heeft geen enkel tuchtorgaan. Dus zou ik niet weten hoe ze tucht kan uitoefenen.
Ik las het alsof er in Hervormd Gereformeerde gemeentes geen tucht uitgeoefend zou worden.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Heel juist opgemerkt. Maar we bedoelen hetzelfde denk ik...Dodo schreef:Er bestaan geen "GB-gemeenten". Wel gemeenten die Hervormd-gereformeerd willen zijn.eilander schreef:Ik behoor bij een GB-gemeente, maar heb geen idee... De Waarheidsvriend heeft abonnees, dat wel. Maar verder? Volgens mij klopt wat je zegt, niet.Herman schreef:Is het een vereniging met leden? Dan ben je toch een organisatie.eilander schreef:De Gereformeerde Bond is geen organisatie, dus dat lijkt me lastig. Ik ben het wel met je eens dat je moeilijk kunt spreken over de 'leer van de PKN'. Ik zou tenminste niet weten welke grenzen er gelden. Helaas.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Volgens mij zeg ik nergens dat de Bond tucht kan uitoefenen. Dat kan ze niet.merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
En waarom zou je een controlemechanisme willen? Wat zou er gecontroleerd moeten worden?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Er zijn wel classisvergaderingen maar binnen korte tijd is niet meer iedere gemeente daar vertegenwoordigd. Door de enorme verscheidenheid neemt een classis weinig tot geen beslissingen.merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
Veel GB gemeenten bestaan uit leden die komen uit kerken waarin de tucht als een kenmerk van het 'ware' werd gezien. Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
- Dodo
- Berichten: 5643
- Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
- Locatie: dodo.refoforum@gmail.com
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Een "GB -gemeente" (in de praktijk heet het nou eenmaal zo) heeft als het goed is, een beleidsplan. Dat is in te zien, leden hebben het gekregen als het goed is. Daarin kun je lezen wat het beleid van de kerkenraad is inzake van alles.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Dat laatste vind ik een gewaagde stelling. Ik denk dat veel mensen in een GB-gemeente van oudsher hervormd zijn. Wat je hier zegt is dat juist de 'import' de meerderheid is, dat betwijfel ik. Maar ik heb hier geen volledig zicht op en ik ken geen onderzoeken hierover.Moderamen schreef:Er zijn wel classisvergaderingen maar binnen korte tijd is niet meer iedere gemeente daar vertegenwoordigd. Door de enorme verscheidenheid neemt een classis weinig tot geen beslissingen.merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
Veel GB gemeenten bestaan uit leden die komen uit kerken waarin de tucht als een kenmerk van het 'ware' werd gezien. Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
Is dit te onderbouwen of is het een persoonlijke kijk hierop?
Overigens is mij volstrekt onduidelijk wat @merel nu met 'tucht' bedoelt. Bedoelt zij de mogelijkheden om de eigen kerkenraad te laten corrigeren door een meerdere vergadering (ik zou dat geen tucht noemen), of bedoelt ze de tuchtuitoefening binnen een gemeente? Dat is per gemeente verschillend.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Dat zei jij ook inderdaad niet. Jij stipte wel de lithurgische verschillen aan tussen jouw gemeente en een gb in Elspeet.Ambtenaar schreef:Volgens mij zeg ik nergens dat de Bond tucht kan uitoefenen. Dat kan ze niet.merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
En waarom zou je een controlemechanisme willen? Wat zou er gecontroleerd moeten worden?
Een controlemechanisme voor de besluitvorming vd kr lijkt mij in sommigd gevallen erg zinvol. Ik heb weinig fiducie in het zelfreinigende vermogen van deze instelling.
- Delftenaar
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
In deze tijd werkt dat ook niet meer. Mensen stappen dan gewoon over naar een andere gemeente.Moderamen schreef: Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Er wordt nogal eens vergeten dat de belangrijkste vorm van tucht de tucht van het Woord is. Dus de Woordverkondiging.
Want door het Woord worden we vermaand. Niet alleen tijdens de preek, maar ook door onderlinge gesprekken met bijv. ambtsdragers of ook andere gemeenteleden.
De andere vormen van tucht (zoals censuur en de ban) zijn noodzakelijk, maar zijn wel secundair en zijn in de praktijk vaak uiterste noodgrepen.
Want door het Woord worden we vermaand. Niet alleen tijdens de preek, maar ook door onderlinge gesprekken met bijv. ambtsdragers of ook andere gemeenteleden.
De andere vormen van tucht (zoals censuur en de ban) zijn noodzakelijk, maar zijn wel secundair en zijn in de praktijk vaak uiterste noodgrepen.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
De tucht is een Hemelsleutel, een inzetting van God zelf.Delftenaar schreef:In deze tijd werkt dat ook niet meer. Mensen stappen dan gewoon over naar een andere gemeente.Moderamen schreef: Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
Dus dan mag je je er toch niet aan onttrekken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Delftenaar
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Maar als er elders in je stad, of een dorp verder, een gemeente is waar het punt waarvoor je onder tucht gesteld wordt geen probleem is en dat daar toch een christelijke gemeente is, is het wel heel verleidelijk om te gaan.
Gods Woord kan vaak verschillend uitgelegd worden en dat heeft invloed op wat al dan niet censurabel is.
Gods Woord kan vaak verschillend uitgelegd worden en dat heeft invloed op wat al dan niet censurabel is.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Natuurlijk, je kunt altijd mitsen en maren bedenken. Hoofdlijn is naar mijn mening wat @Mara zegt: aan de tucht hoor je je niet te onttrekken.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
De tucht wordt toch alleen toegepast als er gemaand is en er een zonde is begaan?Delftenaar schreef:Maar als er elders in je stad, of een dorp verder, een gemeente is waar het punt waarvoor je onder tucht gesteld wordt geen probleem is en dat daar toch een christelijke gemeente is, is het wel heel verleidelijk om te gaan.
Gods Woord kan vaak verschillend uitgelegd worden en dat heeft invloed op wat al dan niet censurabel is.
Het gaat toch niet over het niet dragen van een hoedje of iets dergelijks?
Dan is die zonde er dus nog steeds. En krijgt de volgende gemeente geen melding van de k.r. dat dit lid onder de tucht is geplaatst, of valt dit onder het privacy recht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Waarom moet dat ontkent worden? Er bestaan geen bwp gemeente, gb gemeenten, gekrookte riet dominees, etc etc. ?eilander en dodo schreef:Er bestaan geen "GB-gemeenten". Wel gemeenten die Hervormd-gereformeerd willen zijn.
Heel juist opgemerkt. Maar we bedoelen hetzelfde denk ik...
Sinds ik overigens weet dat de term 'hervormd' begin van de 19e eeuw is gemunt in reactie van de toen moderne gelovigen tegen de klassiek gereformeerde boodschap, ben ik minder trots op die naam.