Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Reforok »

Dodo schreef:
Reforok schreef: De gereformeerde bond heeft geen enkel tuchtorgaan. Dus zou ik niet weten hoe ze tucht kan uitoefenen.
Ja, nu snap ik je. Dat klopt.
Ik las het alsof er in Hervormd Gereformeerde gemeentes geen tucht uitgeoefend zou worden.
Beetje a la bewaar het pand, een beweging dus en geen gemeente en of kerk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
Reforok schreef: De gereformeerde bond heeft geen enkel tuchtorgaan. Dus zou ik niet weten hoe ze tucht kan uitoefenen.
Ja, nu snap ik je. Dat klopt.
Ik las het alsof er in Hervormd Gereformeerde gemeentes geen tucht uitgeoefend zou worden.
Ik neem aan dat de vraag zo werd bedoeld.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Dodo schreef:
eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:De Gereformeerde Bond is geen organisatie, dus dat lijkt me lastig. Ik ben het wel met je eens dat je moeilijk kunt spreken over de 'leer van de PKN'. Ik zou tenminste niet weten welke grenzen er gelden. Helaas.
Is het een vereniging met leden? Dan ben je toch een organisatie.
Ik behoor bij een GB-gemeente, maar heb geen idee... De Waarheidsvriend heeft abonnees, dat wel. Maar verder? Volgens mij klopt wat je zegt, niet.
Er bestaan geen "GB-gemeenten". Wel gemeenten die Hervormd-gereformeerd willen zijn.
Heel juist opgemerkt. Maar we bedoelen hetzelfde denk ik...
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
Volgens mij zeg ik nergens dat de Bond tucht kan uitoefenen. Dat kan ze niet.

En waarom zou je een controlemechanisme willen? Wat zou er gecontroleerd moeten worden?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Moderamen »

merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
Er zijn wel classisvergaderingen maar binnen korte tijd is niet meer iedere gemeente daar vertegenwoordigd. Door de enorme verscheidenheid neemt een classis weinig tot geen beslissingen.
Veel GB gemeenten bestaan uit leden die komen uit kerken waarin de tucht als een kenmerk van het 'ware' werd gezien. Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Een "GB -gemeente" (in de praktijk heet het nou eenmaal zo) heeft als het goed is, een beleidsplan. Dat is in te zien, leden hebben het gekregen als het goed is. Daarin kun je lezen wat het beleid van de kerkenraad is inzake van alles.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:
merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
Er zijn wel classisvergaderingen maar binnen korte tijd is niet meer iedere gemeente daar vertegenwoordigd. Door de enorme verscheidenheid neemt een classis weinig tot geen beslissingen.
Veel GB gemeenten bestaan uit leden die komen uit kerken waarin de tucht als een kenmerk van het 'ware' werd gezien. Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
Dat laatste vind ik een gewaagde stelling. Ik denk dat veel mensen in een GB-gemeente van oudsher hervormd zijn. Wat je hier zegt is dat juist de 'import' de meerderheid is, dat betwijfel ik. Maar ik heb hier geen volledig zicht op en ik ken geen onderzoeken hierover.
Is dit te onderbouwen of is het een persoonlijke kijk hierop?

Overigens is mij volstrekt onduidelijk wat @merel nu met 'tucht' bedoelt. Bedoelt zij de mogelijkheden om de eigen kerkenraad te laten corrigeren door een meerdere vergadering (ik zou dat geen tucht noemen), of bedoelt ze de tuchtuitoefening binnen een gemeente? Dat is per gemeente verschillend.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
Volgens mij zeg ik nergens dat de Bond tucht kan uitoefenen. Dat kan ze niet.

En waarom zou je een controlemechanisme willen? Wat zou er gecontroleerd moeten worden?
Dat zei jij ook inderdaad niet. Jij stipte wel de lithurgische verschillen aan tussen jouw gemeente en een gb in Elspeet.

Een controlemechanisme voor de besluitvorming vd kr lijkt mij in sommigd gevallen erg zinvol. Ik heb weinig fiducie in het zelfreinigende vermogen van deze instelling.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Moderamen schreef: Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
In deze tijd werkt dat ook niet meer. Mensen stappen dan gewoon over naar een andere gemeente.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door elbert »

Er wordt nogal eens vergeten dat de belangrijkste vorm van tucht de tucht van het Woord is. Dus de Woordverkondiging.
Want door het Woord worden we vermaand. Niet alleen tijdens de preek, maar ook door onderlinge gesprekken met bijv. ambtsdragers of ook andere gemeenteleden.
De andere vormen van tucht (zoals censuur en de ban) zijn noodzakelijk, maar zijn wel secundair en zijn in de praktijk vaak uiterste noodgrepen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef:
Moderamen schreef: Mijn ervaring is dat de tucht als tegenreactie in bepaalde GB gemeenten totaal niet meer functioneert.
In deze tijd werkt dat ook niet meer. Mensen stappen dan gewoon over naar een andere gemeente.
De tucht is een Hemelsleutel, een inzetting van God zelf.
Dus dan mag je je er toch niet aan onttrekken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Maar als er elders in je stad, of een dorp verder, een gemeente is waar het punt waarvoor je onder tucht gesteld wordt geen probleem is en dat daar toch een christelijke gemeente is, is het wel heel verleidelijk om te gaan.

Gods Woord kan vaak verschillend uitgelegd worden en dat heeft invloed op wat al dan niet censurabel is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Natuurlijk, je kunt altijd mitsen en maren bedenken. Hoofdlijn is naar mijn mening wat @Mara zegt: aan de tucht hoor je je niet te onttrekken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef:Maar als er elders in je stad, of een dorp verder, een gemeente is waar het punt waarvoor je onder tucht gesteld wordt geen probleem is en dat daar toch een christelijke gemeente is, is het wel heel verleidelijk om te gaan.

Gods Woord kan vaak verschillend uitgelegd worden en dat heeft invloed op wat al dan niet censurabel is.
De tucht wordt toch alleen toegepast als er gemaand is en er een zonde is begaan?
Het gaat toch niet over het niet dragen van een hoedje of iets dergelijks?
Dan is die zonde er dus nog steeds. En krijgt de volgende gemeente geen melding van de k.r. dat dit lid onder de tucht is geplaatst, of valt dit onder het privacy recht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

eilander en dodo schreef:Er bestaan geen "GB-gemeenten". Wel gemeenten die Hervormd-gereformeerd willen zijn.

Heel juist opgemerkt. Maar we bedoelen hetzelfde denk ik...
Waarom moet dat ontkent worden? Er bestaan geen bwp gemeente, gb gemeenten, gekrookte riet dominees, etc etc. ?
Sinds ik overigens weet dat de term 'hervormd' begin van de 19e eeuw is gemunt in reactie van de toen moderne gelovigen tegen de klassiek gereformeerde boodschap, ben ik minder trots op die naam.
Gesloten