Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Dat is helemaal geen interessante vraag. De enige leer die telt is van de kerk waarbinnen die Gereformeerde Bond zich beweegt.
De PKN heeft geen leer meer, voor alle duidelijkheid. Al sinds 1816 (met herhaling van zetten in 2004) niet.

De vraag hoe de Gereformeerde Bond zich zowel als organisatie als binnen haar gemeenten wel aan de gereformeerde leer vasthoudt, vind ik dus interessant.
Laatst gewijzigd door Herman op 12 mar 2018, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: De vraag hoe de Gereformeerde Bond zich zoals organisatie als binnen haar gemeenten wel aan de gereformeerde leer vasthoudt, vind ik dus interessant.
Volgens mij heeft de Gereformeerde Bond geen gemeenten. Ze hebben hooguit een dergelijke signatuur.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Dat is helemaal geen interessante vraag. De enige leer die telt is van de kerk waarbinnen die Gereformeerde Bond zich beweegt.
De PKN heeft geen leer meer, voor alle duidelijkheid. Al sinds 1816 (met herhaling van zetten in 2004) niet.

De vraag hoe de Gereformeerde Bond zich zoals organisatie als binnen haar gemeenten wel aan de gereformeerde leer vasthoudt, vind ik dus interessant.
De Gereformeerde Bond is geen organisatie, dus dat lijkt me lastig. Ik ben het wel met je eens dat je moeilijk kunt spreken over de 'leer van de PKN'. Ik zou tenminste niet weten welke grenzen er gelden. Helaas.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: De vraag hoe de Gereformeerde Bond zich zoals organisatie als binnen haar gemeenten wel aan de gereformeerde leer vasthoudt, vind ik dus interessant.
Volgens mij heeft de Gereformeerde Bond geen gemeenten. Ze hebben hooguit een dergelijke signatuur.
Juist. Een goede vlieg gevangen. Daarmee is de vraag van merel nog niet beantwoord. Ik zal hem even herformuleren.

Als je als gemeente met een signatuur gelijkend aan de Gereformeerde Bond met een leerverschil wordt geconfronteerd, hoe gaat die gemeente daarmee om?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

eilander schreef:De Gereformeerde Bond is geen organisatie, dus dat lijkt me lastig. Ik ben het wel met je eens dat je moeilijk kunt spreken over de 'leer van de PKN'. Ik zou tenminste niet weten welke grenzen er gelden. Helaas.
Is het een vereniging met leden? Dan ben je toch een organisatie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:De Gereformeerde Bond is geen organisatie, dus dat lijkt me lastig. Ik ben het wel met je eens dat je moeilijk kunt spreken over de 'leer van de PKN'. Ik zou tenminste niet weten welke grenzen er gelden. Helaas.
Is het een vereniging met leden? Dan ben je toch een organisatie.
Ik behoor bij een GB-gemeente, maar heb geen idee... De Waarheidsvriend heeft abonnees, dat wel. Maar verder? Volgens mij klopt wat je zegt, niet.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:De Gereformeerde Bond is geen organisatie, dus dat lijkt me lastig. Ik ben het wel met je eens dat je moeilijk kunt spreken over de 'leer van de PKN'. Ik zou tenminste niet weten welke grenzen er gelden. Helaas.
Is het een vereniging met leden? Dan ben je toch een organisatie.
Ik behoor bij een GB-gemeente, maar heb geen idee... De Waarheidsvriend heeft abonnees, dat wel. Maar verder? Volgens mij klopt wat je zegt, niet.
Dit pluk ik van de site:
Elk gemeentelid binnen de Protestantse Kerk kan lid van de Gereformeerde Bond worden, wanneer hij grondslag en doelstelling onderschrijft. Een gemeente zelf heeft formeel gezien geen relatie tot de Gereformeerde Bond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Oké, dat wist ik niet. Ik ben geen lid in elk geval.
Maar dat geeft wel aan dat het dus lastig is om een gemeente te houden aan een bepaalde leer, zo de GB dit al zou willen. Wel zou een predikant aangesproken kunnen worden, als hij tenminste lid is.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Als je als gemeente met een signatuur gelijkend aan de Gereformeerde Bond met een leerverschil wordt geconfronteerd, hoe gaat die gemeente daarmee om?
Geen idee. Dat zal per gemeente verschillen. Bij ons zingen we uit Weerklank en wordt er uit de HSV of NGB gelezen, in Elspeet zingen ze enkel oude berijming op hele noten en lezen ze uit de SV. Niet om e.e.a. te kwalificeren, maar om het onderlinge verschil tussen gemeenten met een GB signatuur te duiden.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Reforok »

merel schreef:Klopt het dat er binnen de ger bond geen tucht is?
Klopt
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Precies, die leerverschillen en zienswijze binnen een bepaalde stroming zijn exact de zaken waar ik mijn huidige gemeente ( cgk) enorm tegenaan ben gelopen ( en dan gaat het niet om liturgische verschillen/denkwijzen). Binnen de cgk is er nog de mogelijkheid tot tucht. Als dit binnen de ger bond ook zo speelt ( en dat blijkt wel uit hetgeen amtenaar aangeeft), is het de vraag of ik niet van de regen in de drup kom als wij lid willen worden van de pkn. Daar is immers helemaal geen controle mechanisme, omdat de kerk enorm breed is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Reforok schreef:
merel schreef:Klopt het dat er binnen de ger bond geen tucht is?
Klopt
Natuurlijk is er wel tucht. Maar daar merkt het gemiddelde kerklid niet zo veel van.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

eilander schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:De Gereformeerde Bond is geen organisatie, dus dat lijkt me lastig. Ik ben het wel met je eens dat je moeilijk kunt spreken over de 'leer van de PKN'. Ik zou tenminste niet weten welke grenzen er gelden. Helaas.
Is het een vereniging met leden? Dan ben je toch een organisatie.
Ik behoor bij een GB-gemeente, maar heb geen idee... De Waarheidsvriend heeft abonnees, dat wel. Maar verder? Volgens mij klopt wat je zegt, niet.
Er bestaan geen "GB-gemeenten". Wel gemeenten die Hervormd-gereformeerd willen zijn.
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Reforok »

Dodo schreef:
Reforok schreef:
merel schreef:Klopt het dat er binnen de ger bond geen tucht is?
Klopt
Natuurlijk is er wel tucht. Maar daar merkt het gemiddelde kerklid niet zo veel van.
De gereformeerde bond heeft geen enkel tuchtorgaan. Dus zou ik niet weten hoe ze tucht kan uitoefenen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Dodo »

Reforok schreef: De gereformeerde bond heeft geen enkel tuchtorgaan. Dus zou ik niet weten hoe ze tucht kan uitoefenen.
Ja, nu snap ik je. Dat klopt.
Ik las het alsof er in Hervormd Gereformeerde gemeentes geen tucht uitgeoefend zou worden.
Gesloten