Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

HHKtE schreef:
Delftenaar schreef:In Utrecht en Groningen zijn ze er al.
Huizen was toch een heel ander soort gemeente dan de Jacobikerk in Utrecht of de Martini i Groningen
In Amsterdam (noorderkerk) zijn ze er ook niet tegen.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

HHKtE schreef:Hervormd Huizen (Geref Bond) PKN

in 3 van de 4 wijkgemeenten zijn ze in meer of mindere mate voor de invoering van ambt voor vrouwen,
Alleen de wijkgemeente Oude Kerk is tegen.
Wel opvallend dat de wijkgemeente met een klassieke liturgie tegen is en degenen die een bredere liturgie hebben er niet sterk op tegen zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ditbenik »

Paul schreef:
HHKtE schreef:Hervormd Huizen (Geref Bond) PKN

in 3 van de 4 wijkgemeenten zijn ze in meer of mindere mate voor de invoering van ambt voor vrouwen,
Alleen de wijkgemeente Oude Kerk is tegen.
Wel opvallend dat de wijkgemeente met een klassieke liturgie tegen is en degenen die een bredere liturgie hebben er niet sterk op tegen zijn.
Het zou opvallender zijn als het andersom was. Ik heb zelf trouwens niets tegen een bredere liturgie maar wel tegen de vrouw in het ambt. Om de eenvoudige reden dat voor het een in de Bijbel duidelijk wel ruimte is en voor het andere niet.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Ditbenik schreef:
Paul schreef:
HHKtE schreef:Hervormd Huizen (Geref Bond) PKN

in 3 van de 4 wijkgemeenten zijn ze in meer of mindere mate voor de invoering van ambt voor vrouwen,
Alleen de wijkgemeente Oude Kerk is tegen.
Wel opvallend dat de wijkgemeente met een klassieke liturgie tegen is en degenen die een bredere liturgie hebben er niet sterk op tegen zijn.
Het zou opvallender zijn als het andersom was. Ik heb zelf trouwens niets tegen een bredere liturgie maar wel tegen de vrouw in het ambt. Om de eenvoudige reden dat voor het een in de Bijbel duidelijk wel ruimte is en voor het andere niet.
Ik zeg het omdat veel mensen zeggen dat liturgie niets doet met de opvattingen. In dit voorbeeld vind ik dat blijkt dat het wel degelijk invloed heeft.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Paul schreef:Ik zeg het omdat veel mensen zeggen dat liturgie niets doet met de opvattingen. In dit voorbeeld vind ik dat blijkt dat het wel degelijk invloed heeft.
Ik ben het met je eens dat er een bepaalde correlatie is, maar vind het te ver gaan om te spreken van een causaal verband op de manier zoals jij die hier verwoord.

Ik zou hem eerder om willen draaien: ruimere opvattingen in het algemeen, betekend vaak ook ruimere opvattingen met betrekking tot de liturgie. Maar een ruimere opvatting met betrekking tot de liturgie, wil niet zeggen iemand op veel andere zaken ook andere opvattingen heeft.

Hoewel ik helemaal niet van vernieuwing houd (integendeel), ben ik het in theoretisch en principieel opzicht wel eens met Ditbenik als hij stelt:
Ditbenik schreef:Ik heb zelf trouwens niets tegen een bredere liturgie maar wel tegen de vrouw in het ambt. Om de eenvoudige reden dat voor het een in de Bijbel duidelijk wel ruimte is en voor het andere niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Een kanttekening op mijn vorige posting over: op bepaalde onderdelen ben ik het er wel mee eens dat de liturgie opvattingen kan beïnvloeden. Maar dan denk ik bijvoorbeeld aan de inhoud van de te zingen liederen, die een ander Godsbeeld kunnen bevorderen.

Toch geloof ik niet dat alle onderdelen van onze liturgie zomaar en zonder meer uit de bijbel te herleiden zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Toch geloof ik niet dat alle onderdelen van onze liturgie zomaar en zonder meer uit de bijbel te herleiden zijn.
De meeste zaken liggen wel in de Schrift opgesloten. Schrijf de orde van dienst maar even uit en je hebt helder dat deze dingen in de bijbel binnen de samenkomst van de gemeente normatief worden gesteld.

Dat is overigens wat anders dan dat je in bijbelboek x hoofdstuk y de juiste opsomming vind.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:De meeste zaken liggen wel in de Schrift opgesloten. Schrijf de orde van dienst maar even uit en je hebt helder dat deze dingen in de bijbel binnen de samenkomst van de gemeente normatief worden gesteld.

Dat is overigens wat anders dan dat je in bijbelboek x hoofdstuk y de juiste opsomming vind.
Ik ben het eens als het gaat om zaken als schuldbelijdenis, schriftlezing, verkondiging, de gebeden.

Maar er zijn ook zaken die in mijn optiek cultuur en traditie bepaald is (wat overigens helemaal niet verkeerd hoeft te zijn). Dan denk ik aan: welke berijming zingen we, gebruiken we alleen het orgel, de handdruk van de ouderling, etcetera.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:De meeste zaken liggen wel in de Schrift opgesloten. Schrijf de orde van dienst maar even uit en je hebt helder dat deze dingen in de bijbel binnen de samenkomst van de gemeente normatief worden gesteld.

Dat is overigens wat anders dan dat je in bijbelboek x hoofdstuk y de juiste opsomming vind.
Ik ben het eens als het gaat om zaken als schuldbelijdenis, schriftlezing, verkondiging, de gebeden.

Maar er zijn ook zaken die in mijn optiek cultuur en traditie bepaald is (wat overigens helemaal niet verkeerd hoeft te zijn). Dan denk ik aan: welke berijming zingen we, gebruiken we alleen het orgel, de handdruk van de ouderling, etcetera.
Het is ook niet waar dat liederen zingen onBijbels is, maar ik denk dat als het de "cultuur" is om psalmen te zingen (al honderden jaren) waarom zou je dan in 2018 opeens "Weerklank" of "Uit aller mond" gaan zingen etcetera? Dat is iets wat ik echt niet begrijp.
Vergelijk de liturgie van gemeentes die zich tot de gereformeerde bond rekenen is met 15 jaar geleden...in veel gevallen een enorm verschil.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Paul schreef: Het is ook niet waar dat liederen zingen onBijbels is, maar ik denk dat als het de "cultuur" is om psalmen te zingen (al honderden jaren) waarom zou je dan in 2018 opeens "Weerklank" of "Uit aller mond" gaan zingen etcetera? Dat is iets wat ik echt niet begrijp.
Vergelijk de liturgie van gemeentes die zich tot de gereformeerde bond rekenen is met 15 jaar geleden...in veel gevallen een enorm verschil.
Daarom ben ik ook geen vootstander van veranderdrift. Sommige zaken zijn niet principieel voor mij (bijvoorbeeld gezangen met een bijbelse inhoud), maar ik zie soms een veranderdrift in gemeenten, waar veranderen een doel opzichzelf word. En dan duurt het maar even, en dan zijn ook principiele zaken aan de beurt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk in dat opzicht aan een uitspraak van wijlen prof. Graafland: de kerk moet zich niet aantrekkelijk maken voor de wereld, maar als bruid zich versieren en aantrekkelijk willen zijn voor Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Ja, en toch. Versierd de Bruid Christus Zich niet steeds anders om toegankelijk te zijn voor mensen uit de tijd en cultuur waarin ze leven? Maar waarin het wezenlijke, het offer van Christus, overeind blijft?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Delftenaar schreef:Ja, en toch. Versierd de Bruid Christus Zich niet steeds anders om toegankelijk te zijn voor mensen uit de tijd en cultuur waarin ze leven? Maar waarin het wezenlijke, het offer van Christus, overeind blijft?
Gedeeltelijk misschien wel. Bijvoorbeeld top 2000 kerkdiensten...dan ga je naar mijn idee veel te ver (wat overigens nooit of amper in "gb" gemeentes gebeurt).
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Paul schreef:
Delftenaar schreef:Ja, en toch. Versierd de Bruid Christus Zich niet steeds anders om toegankelijk te zijn voor mensen uit de tijd en cultuur waarin ze leven? Maar waarin het wezenlijke, het offer van Christus, overeind blijft?
Gedeeltelijk misschien wel. Bijvoorbeeld top 2000 kerkdiensten...dan ga je naar mijn idee veel te ver (wat overigens nooit of amper in "gb" gemeentes gebeurt).
Wel in de van oorsprong gereformeerde bond gemeente de regenboog in Harderwijk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Ik ken de Regenbooggemeente en de predikant, maar die is meer Evangelisch dan Gereformeerde Bond hoor.
Gesloten