Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Paul schreef:Klein bericht over de uitspraak 'ik maak mij zorgen om liturgie en prediking in gb kringen en velen met mij.' Iemand vond dit ontduiking van bewijs, dan hierbij 'bewijs':
- Dr C.A. van der Sluijs over de prediking.
- Ds C. den Boer over liturgie en prediking.
- Ds C.H. Hogendoorn over de prediking.
- Ds T.C. Guijt over de liturgie (polarisatie in de kerk).
Vier, da's wel veel, ja. :jongle
Maar ook al zouden het er vierhonderd zijn, de opmerking "en velen met mij" is altijd een zwaktebod. Wie dat zegt of schrijft, doet het voorkomen alsof hij namens een hele groep spreekt, maar die groep weet van niks. Heb je bezwaren, onderbouw ze dan met je eigen argumenten en voer geen mensen ten tonele die er niet om hebben gevraagd om door jou te worden opgevoerd als "medestanders".
Je opmerking over 'Velen met mij' is correct. Dat kun je niet zomaar zeggen.
Verder is het natuurlijk zéér ter zake om GB-predikanten over deze kwestie hun licht te laten schijnen. Dat vind ik zelfs veel sterker dan de persoonlijke mening van forummer Paul of forummer eilander.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Paul schreef:Klein bericht over de uitspraak 'ik maak mij zorgen om liturgie en prediking in gb kringen en velen met mij.' Iemand vond dit ontduiking van bewijs, dan hierbij 'bewijs':
- Dr C.A. van der Sluijs over de prediking.
- Ds C. den Boer over liturgie en prediking.
- Ds C.H. Hogendoorn over de prediking.
- Ds T.C. Guijt over de liturgie (polarisatie in de kerk).
Vier, da's wel veel, ja. :jongle
Maar ook al zouden het er vierhonderd zijn, de opmerking "en velen met mij" is altijd een zwaktebod. Wie dat zegt of schrijft, doet het voorkomen alsof hij namens een hele groep spreekt, maar die groep weet van niks. Heb je bezwaren, onderbouw ze dan met je eigen argumenten en voer geen mensen ten tonele die er niet om hebben gevraagd om door jou te worden opgevoerd als "medestanders".
Als ik de site 'refoweb' doorzoek vind ik meerdere vragen over het niet meer thuisvoelen in de hervormde gemeente. Tuurlijk heeft het overgrote deel van de 'bonders' geen zorgen over liturgie en prediking. Dat neemt niet weg dat ik in veel gemeentes die zorgen zie. In hervormd Wijngaarden maakt een gedeelte van de gemeenteleden zich zorgen over de wens naar vernieuwing. In hervormd Barneveld vraagt één wijkkerkenraad zich af: moet er geen modaliteitswijk komen. Dominee van Weelden (Oud-Alblas) spreekt zich uit tegen 'liturgische experimenten.' Kortom: in bijna alle hervormde gemeentes speelt de wens naar vernieuwing (ook in bijvoorbeeld hervormd Nijkerk, Hoevelaken en Bleskensgraaf), maar het hangt er vanaf hoe je ermee om gaat. Door liturgische veranderingen tegen te houden hou je de 'flanken' meer bij elkaar dan de wens van een minderheid te realiseren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Paul schreef: Door liturgische veranderingen tegen te houden hou je de 'flanken' meer bij elkaar dan de wens van een minderheid te realiseren.
Dat is wel erg stellig, jongeman. Waar haal je die wijsheid vandaan?
En wie zegt dat het om de wens van een minderheid gaat? Dat maak jij ervan.
Liever zelf nadenken en oog hebben voor de ontwikkelingen in de kerkgeschiedenis (want daar hoort óók liturgie bij) dan "wij benne teuge" omdat we teuge benne, alsof je daarmee de flanken bij elkaar houdt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

De "Ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Bond" zie ik min of meer parallel lopen aan de "Ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Gemeenten".
Het onderscheid is dat men bij de laatstgenoemden wat achter loopt. Toch zie ik op veel gebieden een parallel. Vooral als we naar de Gereformeerde Bond van 50 jaar terug kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Paul schreef: Door liturgische veranderingen tegen te houden hou je de 'flanken' meer bij elkaar dan de wens van een minderheid te realiseren.
Dat is wel erg stellig, jongeman. Waar haal je die wijsheid vandaan?
En wie zegt dat het om de wens van een minderheid gaat? Dat maak jij ervan.
Liever zelf nadenken en oog hebben voor de ontwikkelingen in de kerkgeschiedenis (want daar hoort óók liturgie bij) dan "wij benne teuge" omdat we teuge benne, alsof je daarmee de flanken bij elkaar houdt.
Als ik dan even naar de kerkgeschiedenis mag kijken, dan is ook vast te stellen dan liturgische veranderingen vrijwel altijd gepaard gaan (of naderhand een teken zijn van) veranderingen in de theologie. De meeste dwalingen, en ja begin maar bij de Vroege Kerk, zijn via de liturgie de kerk binnengeslopen.
Hoe je het ook wendt of keert, dat binnen de Gereformeerde Bond nu op zoveel plaatsen strijd is rond het zingen van gezangen, was een jaar of dertig terug toch volstrekt ondenkbaar. (Dat laat overigens onverlet dat ik de bundel Weerklank voor het grootste deel een mooie en verantwoorde bundel vindt.) Binnen de CGK is die discussie al eerder gestart. Het valt mij op dat mensen die graag gezangen willen invoeren, meestal wat laatdunkend doen over de Psalmen. Nu kan ik me best een boel kritiek voorstellen op de berijming van 1773, en heb ik geen principiële bezwaren tegen een alternatieve berijming van de Psalmen, toch blijkt de roep om verandering en vernieuwing vaak een roep om een andere prediking, een ander Evangelie, en verraadt het vaak een andere theologische visie, die dan inmiddels al langere tijd ondergronds zich heeft ontwikkeld. En op de één of andere manier is dat doorgaans een ontwikkeling die zich niet in de richting van de gereformeerde belijdenis beweegt.
Als de Heere Jezus tegen de Emmaüsgangers zegt dat ze van Hem hadden kunnen lezen in Mozes en de Profeten en de Psalmen, dan doet het argument dat we in de Psalmen niets van Christus lezen, een beetje vreemd aan.

Meestal gaat het in de kerk zo: we beginnen met een gezang voor de dienst bij de feestdagen. Later: waarom niet bij elke dienst? Weer later: Waarom eigenlijk niet in de dienst? Dan: We zingen altijd alleen die selectie. Maar daarbuiten zijn toch ook mooie liederen? Etc. En voor je het weet, is de spiritualiteit van de Psalmen langzamerhand vreemd geworden. Terwijl je juist in de Psalmen de diepe geloofsklacht tegenkomt, zoals je dat in geen enkele gezangenbundel ziet. Die zijn meestal toch eenzijdig gericht op lofprijzing en dankzegging, niet weinig erg inclusief van karakter. En dat doet op den duur iets met de geloofsbeleving van mensen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Hendrikus schreef:
Paul schreef: Door liturgische veranderingen tegen te houden hou je de 'flanken' meer bij elkaar dan de wens van een minderheid te realiseren.
Dat is wel erg stellig, jongeman. Waar haal je die wijsheid vandaan?
En wie zegt dat het om de wens van een minderheid gaat? Dat maak jij ervan.
Liever zelf nadenken en oog hebben voor de ontwikkelingen in de kerkgeschiedenis (want daar hoort óók liturgie bij) dan "wij benne teuge" omdat we teuge benne, alsof je daarmee de flanken bij elkaar houdt.
Voorbeelden nodig? In de hervormde gemeente van Scherpenzeel was er één familie die het door in de kerkenraad te gaan (de man) wilde realiseren. In 2004 gingen er ongeveer 20 volwassenen niet mee met de pkn. Nadat het 'Weerklank' besluit er door is zijn er mensen overgestapt naar de hersteld hervormde gemeente. In de hervormde gemeente van Goes 'de Levensbron' zijn mensen na de invoering van twee liederen uit 'Weerklank' overgestapt naar de hervormde gemeente te Arnemuiden. In hervormd Hoevelaken is er behoefte aan gezangen, maar wordt het niet ingevoerd en nu hoor je beide flanken (de 'klassieke' en vernieuwende niet! Klagen). Het gaat niet om enorme aantallen (mensen die door weerklank besluit veranderen van kerk), maar het werkt dus niet samenbindend. In de 'Waarheidsvriend' schreef ds Mensink dat de minderheid het (vaak) wilt en dat na invoering de mensen die er behoefte aan hadden weggaan, omdat ze niet verder gaan dan twee liederen of dat er geen muziekgroep/band komt
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Dit wil ik nog even melden (maar waarschijnlijk is het een drogreden dat besef ik): de hervormde gemeente Huizen, Veenendaal, Barneveld en Ede hebben veel liturgische veranderingen toegelaten, helaas dalen de ledenaantallen heel hard. Ik weet dat de hervormde gemeente te Barneveld de liturgie liet wijziging, om de gemeente weer te laten groeien. Dus verander de liturgie niet om het tij te keren, want dat zal niet helpen. Andersom is ook waar; houd de liturgie niet hetzelfde om leden te behouden.
Laatst gewijzigd door Paul op 29 jun 2018, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Erskinees »

Je reactie is wat te kort door de bocht. Mensen veranderen niet door Weerklank van kerk, dat moet je even goed beseffen. Het gaat dan om een combinatie van allerlei factoren (denk maar eens aan prediking, het jongerenwerk en de invloed van de HGJB etc.). Het kan wél zo zijn dat, juist na de invoering van Weerklank, de uiteindelijke beslissende keus wordt gemaakt. Dus hebben wijzigingen aan de liturgie invloed op het afhaken of overstappen van leden? Ja. Is dat de enige reden? Nee.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Paul »

Erskinees schreef:Je reactie is wat te kort door de bocht. Mensen veranderen niet door Weerklank van kerk, dat moet je even goed beseffen. Het gaat dan om een combinatie van allerlei factoren (denk maar eens aan prediking, het jongerenwerk en de invloed van de HGJB etc.). Het kan wél zo zijn dat, juist na de invoering van Weerklank, de uiteindelijke beslissende keus wordt gemaakt. Dus hebben wijzigingen aan de liturgie invloed op het afhaken of overstappen van leden? Ja. Is dat de enige reden? Nee.
Het is vaak zo dat je een keuze niet maakt door één verandering. Dus bedankt voor de onmisbare aanvulling. Zo ken ik mensen die in 2004 voor de hhk kozen, door bepaalde verschuivingen en ontwikkelingen in de gemeente. Dus daar was niet de grondslag van de PKN de reden maar de voorafgaande ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Maar juist door 2004 zijn ontwikkelingen versterkt. De tegenkracht is immers weggevallen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4781
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Paul schreef:Klein bericht over de uitspraak 'ik maak mij zorgen om liturgie en prediking in gb kringen en velen met mij.' Iemand vond dit ontduiking van bewijs, dan hierbij 'bewijs':
- Dr C.A. van der Sluijs over de prediking.
- Ds C. den Boer over liturgie en prediking.
- Ds C.H. Hogendoorn over de prediking.
- Ds T.C. Guijt over de liturgie (polarisatie in de kerk).
Vier, da's wel veel, ja. :jongle
Maar ook al zouden het er vierhonderd zijn, de opmerking "en velen met mij" is altijd een zwaktebod. Wie dat zegt of schrijft, doet het voorkomen alsof hij namens een hele groep spreekt, maar die groep weet van niks. Heb je bezwaren, onderbouw ze dan met je eigen argumenten en voer geen mensen ten tonele die er niet om hebben gevraagd om door jou te worden opgevoerd als "medestanders".
Er zijn wel meer van die geluiden, dat jij die geluiden niet graag hoort, is wat anders.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Hervormd Huizen (Geref Bond) PKN

in 3 van de 4 wijkgemeenten zijn ze in meer of mindere mate voor de invoering van ambt voor vrouwen,
Alleen de wijkgemeente Oude Kerk is tegen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

In Utrecht en Groningen zijn ze er al.
Online
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:De "Ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Bond" zie ik min of meer parallel lopen aan de "Ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Gemeenten".
Het onderscheid is dat men bij de laatstgenoemden wat achter loopt. Toch zie ik op veel gebieden een parallel. Vooral als we naar de Gereformeerde Bond van 50 jaar terug kijken.
Dat was zo tot 1985. Maar daarna niet meer hoor. Noem eens een ontwikkeling van daarna die parallel zou lopen?
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

Delftenaar schreef:In Utrecht en Groningen zijn ze er al.
Huizen was toch een heel ander soort gemeente dan de Jacobikerk in Utrecht of de Martini i Groningen
Gesloten